Gå till innehåll

Familjeparkering?


Jennez

Recommended Posts

Jahapp, så var vi där igen. Föräldrar går i taket för att de inte får ta den plats de tycker att de förtjänar.

 

http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article182043.ece

 

Familjeparkering? Tydligt markerade med "FP" på de platser jag har sett dem. Jag tolkar forkortningen som "Fuck Parents" och parkerar gladeligen den lilla Yarisen på dessa breda fina platser.

Utmarkerade och placerade som ngn jävla handikappruta men där går fanimig gränsen. Så länge det inte är olagligt så parkerar jag där. Fuck it, jag hade tyckt att det var värt böter att stå där också.

 

Ska vi dra den igen? Det gör vi: klarar man inte av att ha barn utan att få specialbehandling från samhället så låter man bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är vansinnigt frustrerande att komma för att handla och så är alla banfamiljeparkeringar upptagna och de flesta platserna med bilar som inte borde stå där, säger Petra Andersson och Therese Persson.
Och hur i hela Hallstahammar vet hon att vissa bilar tillhör barnfamiljer och andra inte :ola:

 

Jennez, världen är överbefolkad av idioter. Några råkar vara föräldrar, andra inte.

 

Dagen du annonserar nerkomsten av en Jens Jr så korkar jag upp en öl, klappar dig över axeln och säger "Välkommen Broder" ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser det och vet inte vad jag tycker är roligare. Att norran inte har nått bättre att skriva om eller att det faktiskt finns folk som ringer och tar upp det här med norran. hahaha. Hela grejen är ju som ett skämt :)

Många roliga kommentarer som man fick ha lite kul åt.

 

Tack för lite skön norrlänsk underhållning så här på söndag em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser det och vet inte vad jag tycker är roligare. Att norran inte har nått bättre att skriva om eller att det faktiskt finns folk som ringer och tar upp det här med norran. hahaha. Hela grejen är ju som ett skämt :)

Många roliga kommentarer som man fick ha lite kul åt.

 

Tack för lite skön norrlänsk underhållning så här på söndag em.

 

Dom är i gott sällskap..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, de bor i Skellefteå, hur svårt ska det vara att hitta en parkering mitt i ingenstans? Bakom en gran eller så. Det här var lite gulligt:
Ni har helt missuppfattat syftet med familjeparkeringar. Parkeringsrutorna för familjer är bredare för att man ska kunna öppna dörrarna mera och enklare utan att behöva skrapa/rispa/repa Jennez fina lilla Yaris.

Min Opel är redan så rispig/repig att jag skiter i om mina barn gör en fin repa på Jennez lilla Yaris. Ställer han sin jävla riskokare nära mitt tyska monster får han skylla sig själv!

Jag vet att vi har repat minst två bilar på 5 år, för att dom stått för nära. I don't give a fuck! Ställ er snett i rutorna, stå gärna nära min blåa Opel ... men kom inte och gnäll sen när kidsen fixat fina repor i era jävla riskokare! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som småbarnsförälder så förstår man dock varför sådana parkeringar existerar på ett helt annat sätt. Det är för min del inte för min egen skull som jag gillar sådana (vi har inte sådana i Lysekil, men finns ju andra ställen man besöker) även om det är helt klart lättare att få ut unge och barnvagn och allt när det är lite mer plats. Nej, det är för sådana singlar med snygga, fina och snordyra bilar (din Aygo kvalificerar inte där Jens) som tycker, precis som du att de har rätt att ställa sig på dessa platser.

 

Jag menar, jag skiter blankt i om jag får ytterligare en repa i bildörren på min slitna Volvo 850 kombi, men om man vill slippa få en repa i sin fina BMW rekommenderar jag stark att man inte parkerar bredvid en Volvokombi med barnstol och hundbur... för det är fan inte lätt att knyckla ut ungar och barnvagn alla ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har helt missuppfattat syftet med familjeparkeringar. Parkeringsrutorna för familjer är bredare för att man ska kunna öppna dörrarna mera och enklare utan att behöva skrapa/rispa/repa Jennez fina lilla Yaris.

Min Opel är redan så rispig/repig att jag skiter i om mina barn gör en fin repa på Jennez lilla Yaris. Ställer han sin jävla riskokare nära mitt tyska monster får han skylla sig själv!

Jag vet att vi har repat minst två bilar på 5 år, för att dom stått för nära. I don't give a fuck! Ställ er snett i rutorna, stå gärna nära min blåa Opel ... men kom inte och gnäll sen när kidsen fixat fina repor i era jävla riskokare! :mrgreen:

 

Haha, samtidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med två barn och en V70 så vet jag allt om trånga parkeringsplatser. Trots detta har jag aldrig sett mig i behov av en extra bred parkeringsplats (ja, det skulle väl vara för mitt arsle då men inte pga att jag råkar ha barn med mig).

 

Upplåt platserna istället till folk som är i faktiskt behov utav dom, typ personer med någon form av funktionsnedsättning, men fan inte till oss päron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med två barn och en V70 så vet jag allt om trånga parkeringsplatser. Trots detta har jag aldrig sett mig i behov av en extra bred parkeringsplats (ja, det skulle väl vara för mitt arsle då men inte pga att jag råkar ha barn med mig).

 

Upplåt platserna istället till folk som är i faktiskt behov utav dom, typ personer med någon form av funktionsnedsättning, men fan inte till oss päron.

 

Vänta tills du pajjar bagageluckan och behöver ha vagnen i baksätet varenda gång... Att få ut den utan att maxa dörren e ett jävla trassel...

 

Som jag skrev tidigare är det dock inte så mycket mitt problem som den dyra kärran bredvid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln var rätt kul, gillar det här

 

- Det kan tyckas vara en småsak, men är det inte. I grunden handlar det om den värdegrund som vi lär ut till våra barn. Visa barnen att även vi vuxna kan följa de regler och rekommendationer som finns.

 

Det välkända "Tänk på barnen"-argumentet.

 

Tydligen ska lillbattingen se att någon har parkerat en rostig gammal Nissa Micra på parkeringsplatsen med familjeskylt framför, göra kopplingen att "hmm, det där är väl ändå ingen familjebil" och sedan sisådär 10 år senare bli en värsting av just den anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Kör fram bilen till önskad plats. Kör in bilen halvvägs om det behövs.

2) Öppna förardörren försiktigt och gå ur bilen.

3) Öppna bakdörren helt och riv ut barnvagnen.

4) Sätt dig i bilen och stäng dörrren.

5) Kör in bilen i parkeringsrutan.

6) Öppna förardörren försiktigt och gå ur bilen.

7) Gå till den dörr där barnet sitter.

8) Öppna dörren försiktigt och dra ut ungjäveln.

9) Släng ner ungen i barnvagnen och gå och handla.

10) Assemble in the reverse order.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig ju på FP-platserna för att slippa barnfamiljerna. Ska jag behöva släpa mitt feta arsle flera meter mer än en barnfamilj som är starka och dessutom har hjulförsedda kärror att frakta sin avkomma i? Skulle inte tro det.

 

Och allvarligt talat, jag börjar få lite rutin på att montera ur bekantas barn ur bilstolar och inte fan behöver man extra plats för det. Vagnen har man väl i bagaget och till den dörren brukar det väl finnas hur mycket plats som helst att öppna oavsett hur bred p-rutan är.

 

Och för hundrafemtioelfte gången: Om det är sånt jävla meck att ha med sig ungarna när man handlar så att man måste kräva specialparkeringsrutor och annat så är det kanske dags att lämna ungarna hemma när man kutar sina ärenden?

 

Tack för bredare parkeringsplatser för alla. Den som tar den får den säger jag.

 

Morsan trodde f.ö att "FP" betydde "företagsparkering" och ställde sig gladeligen där när dessa rutor började ploppa upp. Varför hon tyckte sig ha rätt att ställa sig på ett företags parkeringsplats vet jag dock inte. Jag respekterar en företagsparkering bra mycket mer än en familjeparkering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig ju på FP-platserna för att slippa barnfamiljerna. Ska jag behöva släpa mitt feta arsle flera meter mer än en barnfamilj som är starka och dessutom har hjulförsedda kärror att frakta sin avkomma i? Skulle inte tro det.

 

Och allvarligt talat, jag börjar få lite rutin på att montera ur bekantas barn ur bilstolar och inte fan behöver man extra plats för det. Vagnen har man väl i bagaget och till den dörren brukar det väl finnas hur mycket plats som helst att öppna oavsett hur bred p-rutan är.

Du har totalt missuppfattat syftet med familjeparkeringar.

Min familj har tre medlemmar som totalt skiter i om din Yaris står lite nära. (Eller dom har iaf. svårt att uppskatta avståndet.) De tre är 3, 11 och 13 år. När dom ska kliva ur bilen åker dörren upp snabbare än du kan skriva "familjeparkering". För mig behöver inte familjeparkeringarna vara närmast "dit-man-ska", nu råkar det bara vara så (varför?). Familjeparkeringar finns för att sånna som du i fortsättningen inte ska behöva få allt för stora repor i bilen, inte för att vi är lata! Det är alltså för ditt eget bästa du gör bäst i att inte parkera bilen där. :)

Nu tänker jag inte ödsla mer tid på det här problemet! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså det kanske inte är vetenskapligt bevisat men tyder inte det mesta på att skellefteåbor är i genomsnitt bland de mer korkade i riket?

 

De flesta jag träffat på har i varje fall varit inavlade, inskränkta typer av värsta "vi-flytt-int" typ, vissa även efter att de faktiskt flyttat. Jag utgår ifrån att det finns vettiga mäniskor även där men de verkar ju helt klart vara en utsatt minoritet.

 

Vad gäller själva frågan om familjeparkeringar så styrs min inställning nästan helt av vilken typ av parkering det är. Är det en offentlig parkering bekostad av komunen (eller staten) så tycker jag att det är helt fel att särbehandla vissa innevånare på det sättet. Är det däremot en privat parkering bekostad av t.ex. en affärsidkare så får de väl ha (nästan) vilka puckoregler de vill...

Passar det inte är det ju bara att handla nån annan stans om det stör så jävla mycket.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har totalt missuppfattat syftet med familjeparkeringar.

Min familj har tre medlemmar som totalt skiter i om din Yaris står lite nära. (Eller dom har iaf. svårt att uppskatta avståndet.) De tre är 3, 11 och 13 år. När dom ska kliva ur bilen åker dörren upp snabbare än du kan skriva "familjeparkering". För mig behöver inte familjeparkeringarna vara närmast "dit-man-ska", nu råkar det bara vara så (varför?). Familjeparkeringar finns för att sånna som du i fortsättningen inte ska behöva få allt för stora repor i bilen, inte för att vi är lata! Det är alltså för ditt eget bästa du gör bäst i att inte parkera bilen där. :)

Nu tänker jag inte ödsla mer tid på det här problemet! ;-)

 

Om du inte kan få dina barn på 11 och 13 år att ta lite hänsyn kanske något har gått snett..? ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...