Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela halvbra händer ur position?


RayIV

Recommended Posts

Homegame från ikväll, möter en hand som jag fortfarande, trots en massa tänkande undrar över hur jag skulle spelat.

 

BB är en svårläst men inte speciellt duktig spelare, kan syna stora bets i hopplösa lägen med middle- eller bottompair, men synar oftast istället för att re-raisa med monsterhänder. Checkas det till honom bettar han ofta men vekt.

 

UTG har jag spelat mycket mot, är (åtminstone f.d.) lös och aggressiv men verkar ha tightat till sig nu på sistone. Gör dock moves ofta och kan re-raisa med vilka kort som helst, har dock en pålitlig tell på hans kroppsspråk när han gör sina moves och det brukar inte vara så mycket att oroa sig för. :)

 

Jag själv ses nog av de andra som den bäste spelaren vid bordet och har kontinuerligt plockat upp en mängd mindre potter som de andra inte varit intresserade av utan att visa korten. De har respekt för mina bets men vet att jag bluffar en hel del, kort och gott. Nu till handen.

 

Total number of players : 4

 

Seat 1: Knappen ( ~800 )

Seat 2: Hero ( ~1800 )

Seat 3: BB ( ~1400 )

Seat 4: UTG ( ~1000 )

 

Hero posts small blind [75].

FI-1 posts big blind [150].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ J:diamond: 9:club: ]

 

UTG calls [150].

Knappen folds.

Hero calls [75].

BB checks.

 

Flop: (Pot: 450)

9:spade: 7:club: 6:club:.

 

Hero bets [200].

BB calls [200].

UTG folds.

 

Floppar toppar med resonabel kicker, gör ett bet på runt 1/2-pott för att se var jag står, i hopp om att plocka potten direkt. Floppen lär knappast ha hjälpt UTG, och har han mig slagen här lär han dra in ett raise och jag får antagligen en enkel fold. Mycket riktigt foldar han hursomhelst, däremot är jag orolig över synen från BB, som kan sitta på vad som helst. Färgdrag? Stegdrag? Par? Två par?

 

Turn: (Pot: 850)

K:club:

 

Hero bets [350].

BB (steker nån minut) raises to [700].

Hero folds.

 

Det är här problemet uppkommer. Den tredje klövern dök upp, men har han inte färgen har jag svårt att tro att kungen hjälpte honom. Att bara checka bort potten känns aningen vekt, eller? Drar hursomhelst på ytterligare ett bett, återigen lite under 1/2-pott. Det värsta scenariot här är nästan att jag får en syn, då har jag absolut ingen aning om vad jag ska göra på sista gatan. Hans miniraise säger mig att han antagligen träffade färgen här, och det är meningslöst att syna bort 350 till, trots fina pottodds om jag med hyfsat stor sannolikhet drar dött.

 

Hursomhelst foldar jag som sagt och han visar upp 85o, floppad stege.

 

Det här är min absolut största brist i turneringspoker; att träffa halvbra händer ur position och bli nedsynad. Betet på floppen känns ju självklart, men vad skulle ni göra på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite halv-OT men om jag blir raisad av BB i en ohöjd pott när jag sitter med endast toppar eller mindre så har jag väldigt lätt för att slänga korten omedelbart såvida jag inte har ett respektabelt drag. Med tanke på att man måste sätta BB på any 2 på floppen så är han/hon alltid oberäknelig.

 

Hursomhelst, tycker du spelar handen bra, hade nog gjort likadant själv. Att bara checka bort den är som du säger alldeles för billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni är fyra kvar så tycker jag inte att du ska limpa när du är först in. Höj eller lägg dig.

 

När du trots allt valt att bara syna och träffar topp-par, så tycker jag att du spelar helt rätt, både på floppen och turnen. Vid ett fullt bord hade jag nog spelat check-fold på turnen, men knappast med bara fyra spelare. Klöverkungen är ju ett "scare card" för honom också och det är inte omöjligt att han foldar exempelvis Q9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Herregud vilka mörkar! Du är alltså chipleader med 12bb? :o

Äsch då, var bara den här gången som stackarna blev så extremt grunda. Normalt sett brukar vi fler, för övrigt hade folk lyckats hanka sig kvar sjukt mycket den här gången (på 5-6 pers brukar vi ofta hamna HU runt 75/150).

 

Vi kör iaf:

10/20

15/30

25/50 osv, enligt partymodell förutom 10/15 i början. 30 minutersperioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Herregud vilka mörkar! Du är alltså chipleader med 12bb? :o

Äsch då, var bara den här gången som stackarna blev så extremt grunda. Normalt sett brukar vi fler, för övrigt hade folk lyckats hanka sig kvar sjukt mycket den här gången (på 5-6 pers brukar vi ofta hamna HU runt 75/150).

 

Vi kör iaf:

10/20

15/30

25/50 osv, enligt partymodell förutom 10/15 i början. 30 minutersperioder.

 

Tacka sjutton för att stackarna blir så grunda med så passivt spel pf. Jag pushar här varje gång jag vill spela en hand normalt sett. Det ska vara då om du tror dig vara helt överlägsen vad gäller postflop-spel.

 

Pusha mot en limper från sb är ett favoritmove. Kanske inte om utg är jättetricky och limpar med monster, men här är det ju 7.5% av turneringens chips i potten redan, och alla bara utsöndrar svaghet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...