Gå till innehåll

NL - Tankar runt TPTK och höga pockets?


Beachjohan

Recommended Posts

Finns det några händer som är lättare att överspela?

 

Man har QQ floppen kommer T74.

Två synare preflop man bettar får båda synar.

Jag bettar igen en kille reraisar (som nästan är all in)

han sitter på 77.

Någon som känner igen detta senariot?

 

Frågan är ju.

Hur ofta får man synad och handen fortfarand är håller?

Dock har man redan lagt så mycket pengar i potten så han ofta redan

där har fått odds för alla sina låga PP.

 

Har funderat en del på att checka bakom (mot en lurig spelare)

Alternativt betta halvpott.

Halvpotten inducerar ju lite mer bluff men man kan också komma undan

lite billigare och ger inte lika bra odds för preflop paren.

 

Man får ju göra samma sak sen (framför allt betta halvpott)

med sina starka händer ibland också för att mixa upp spelet.

Men jag har nog bettat för mycket pot på turn.

 

Någon som har några idéer kring turn bettet?

 

Sen på rivern gäller det ju att betta om man tror man får syn av tillräckligt många sämmre händer i hans HD. Så att river betten blir +ev.

 

Viktigt känns att inte betta om man inte vill ha en raise.

Dvs man får problem och vet inte om man ska syna eller lägga handen.

 

Jag skriver inte allt detta för jag inte har någon aning om hur jag ska spela mina händer på turn och river.

Gillar dock att diskutera så kom gärna med lite kritik så jag får försvara mina idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker JJ & QQ är Dom svåraste händerna att spela... 9/10 Fall så kommer Floppen Axx och man drar dött,,, Försöker man limpa med dom händerna så får man tryck av 74o i bb som fick se floppen gratis etc osv, Nästan så man ska börja lira JJ & QQ som alla låga pp,,, försöker få set på floppen annars lägga sig, även om man får en fin flopp som du beskrev tidigare T74 (rainbow) så är det stor chans att man är upp mot just ett lågt pp som hittat en av sina 2outs och man är körd... Även om man får en fin flopp med dem händerna tex Q84, så kommer man inte få mycket deg utav dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helt klart är de svåra att spela.

Jag tycker QQ är en av de svåraste händerna i No limit.

Fast frågan är om inte AA är den man spelar förhållande vis sämst.

 

Klart man måste höja QQ och JJ.

De är ju monster i många fall.

Kanske inte dunka in JJ Utg i full table mot ett jobbigt bord.

Spelar själv oftast SH då är de ofta vädligt starka händer.

Dock får man såklart passa sig när man får syn på floppen, vad som

än kommer. (om man inte floppat set)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helt klart är de svåra att spela.

Jag tycker QQ är en av de svåraste händerna i No limit.

Fast frågan är om inte AA är den man spelar förhållande vis sämst.

 

Klart man måste höja QQ och JJ.

De är ju monster i många fall.

Kanske inte dunka in JJ Utg i full table mot ett jobbigt bord.

Spelar själv oftast SH då är de ofta vädligt starka händer.

Dock får man såklart passa sig när man får syn på floppen, vad som

än kommer. (om man inte floppat set)

 

Problemet med att spela AA är att man övervärderar den handen så grymt mycket (iaf jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har också det här problemet. Så jag har börjat betta halv pott på turnen för att kunna släppa handen men det är lika svårt endå speciellt i tidig position, men som sagt så får man lätt en bluff mot sig hende mig igår med AA och fiskig som jag är synar jag (fanns färgdrag och steg drag ute), han visar upp settet. Jag vet att jag va tvungen och släppa handen men han kunde haft 99-KK också eftersom floppen var 8 hög, turnen 4 (här åkte pengarna in). Den handen känns som en solklar fold nu eftersom som folk på 0.25/0.50 bluffar väldigt lite.

 

Men sig att jag spelar likadant igen till turnen och han bara synar? Vad ska man göra på rivern nu, check så får man oftast en bluff mot sig, bet så är man mer eller mindre pot commitad. Allternativet är väl att betta 75% pott på floppen och sen halvpott på turnen men det känns riktigt vekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju varit det jag menar med att man spelar den förhållandevis sämmst ;)

 

Frågan är ju vad man gör på turn mot 1 el 2 synare på en halvtaskig flopp.

När man har överpar och sitter UTG.

Betta pot igen?

 

Hehe du var snabbare.

 

Edit: eller nej det var du inte, olika frågor :)

 

På turn så skulle jag betta halvpott, fast jag är inte så säker på det. Får ju lätt en bluff imot sig, och sig att dom synar halvpott bettet. Vad göra på river nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat en del på just höga par och AK på sistonne (spelar 10-manna NL 100x$1BB inköp). De flesta av de stora potterna där hela, eller nästan hela, stackarna åker in är ganska ofta när ett högt överpar par förlorar mot ett ännu högre eller ett överpar eller TPTK som får stryk av ett set (och ibland tvåpar).

 

Detta var någonting jag själv åkte dit på alldeles för ofta i början och det händer även fortfarande ibland. Men nu har jag börjat syna preflophöjningar med lägre par om position, potstorlek och motståndarnas stackar är ok. Dom implicita oddsen är ju riktigt fina just eftersom så många blir förälskade i sina startkort dom höjt med.

 

Dessutom limpar jag ibland med QQ och JJ i tidig position om det är ett loose bord, det är ändå setet man vill ha. Eftersom loosa spelare (vilket jag tycker minst hälften är) ofta synar en höjning med svaga A och (ibland svaga K) samt alla par, så tycker jag man sitter rätt tråkigt till om man får ett par spelar efter sig med QQ/JJ, antingen har de höga kort eller par vilket gör att varje flop med ett A eller K är jobbig, samtidigt så vet man inte om någon sitter med setet eller tvåparet, för vad gör man om man får en höjning emot sig på floppen? Det är inte kul att syna utan ett set och sen vara ur position då två rundor återstår. Man är ju förmodligen favorit preflop, men det är oftast vinna en liten pott eller förlora en stor att spela QQ/JJ för hårt i tidig position. Likaså kan jag limpa även med AQ, den är måttligt bra i tidig position tycker jag. AK är lite lättare att spela ifrån tidig position, men inte helt trivial. Oftast höjer jag, just för att man får betalt av dom svaga A:na, men det kostar ganska mycket när någon träffar setet samtidigt som man själv träffar ett A eller K.

 

Vidare tycker jag en lagom bet efter att man höjt preflop brukar ligga på 2/3pot - potbet beroende på spelarmotstånd, position och floppen (såklart). Men mot många motståndare när man missat floppen ifrån tidig position checkar jag helst. Men jag checkar även ibland när jag väl har träffat floppen för att jag inte ska vara så lättläst.

 

Men är det direkt fel att limpa med AQ, QQ, JJ och ibland AK i tidig position?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har några idéer kring turn bettet?

 

Jag vet inte riktigt hur det är på din nivå men jag spelar rätt mycket 1/2 - 2/4 fullring och shorthanded på prima.

 

Bettar du pott på turn i detdära läget och får omslag så är det bara lägga.

 

Det finns för många händer som spöar dig i detdära läget.

 

Blir svårare med KK och AA, tror inte jag skulle släppa AA där mot större delen av motståndarna man möter men mot folk du vet är duktiga så är det möjligt att jag skulle kunna lägga AA där mot reraise alltså.

 

Har du QQ och raisat preflop och INTE fått reraise från spelare du vet reraisar med AA och KK, så är nog en pottbett rätt på turn

 

med en marginell hand som JJ i detdära läget är det nog möjligt att jag skulle kunnat checka på turn och se vad dom andra gör. Det finns stor chans att du redan är slagen där.

 

Sen beror ju allt på hur mycket drag som finns ute, finns det mycket drag ute men ingen chans till att någon redan har sin stege så är det väl mer rätt med en pottbett eftersom folk kan syna med draghänder då. Men om det inte finns några speciella drag ute så tror jag en check/call check/reraise(reraise om någon bettar vekt i sista pos.) vore korrekt spel.

 

 

Personligen tycker jag KK nog är den svåraste handen. händerna under är enklare att lägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bettar du pott på turn i detdära läget och får omslag så är det bara lägga.

 

Problemet är ju när du bettar turn och blir synad är du också ofta död.

Samt att du lagt väldigt mycket pengar i potten.

 

nu syftar jag inte på spel mot nollor på 0,25/0,5 som bara synar och knappt raisar med nöten. Då kan man ju såklart betta det som känns optimalt.

 

Jag menar mot en hyffsat bra spelare.

Då känns det som man inte kommer få syn på turnen om man int e är slagen. Dvs de omvände implicita oddsen på turn bettet blir stora.

 

Jag bettar dock ofta pott på floppen.

Kom fram till nu när jag satt och skrev att det kanske är där lite av problemet ligger. Bettar jag pott med mer än 1st spelare efter en preflop raise kommer potten bli så stor att jag blir potcommited.

 

Ska nog testa att variera mina flopbet och turn bet lite mer i förhållande till antalet motståndare och possition.

Vore intressant att börja betta mindre i tidigit possition för att hålla nere storleken på potten. Floppar du något starkt så kan du ju betta ut på river sen, så får du ändå en stor fin pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar mot en hyffsat bra spelare.

Då känns det som man inte kommer få syn på turnen om man int e är slagen. Dvs de omvände implicita oddsen på turn bettet blir stora.

 

Nu har inte jag mött så många sådana eller rättare sagt inte hamnat i så många liknande positioner mot bra spelare.

 

Men det finns ju folk som skulle syna bara när dom inte är riktigt säkra på var deras hand står men har svårt att släppa den.

 

Callar en och du checkar på rivern så är chansen rätt stor att han checkar då också. Om han nu inte har ett set. eller AA, KK etc.

 

Händer ju ofta när det är typ höga pockets vs höga pockets att folk inte vågar slå om utan bara bestämmer sig för syna ner istället för att dumpa handen.

 

Så upplever jag det iaf, kanske är annorlunda på din nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag mött så många sådana eller rättare sagt inte hamnat i så många liknande positioner mot bra spelare.

 

Det jobbiga är ju som sagt inte att möta soft motstånd.

Då bettar man ju bara det som känns optimalt, tex halvpott turn halvpott river.

Det jobbiga är när man sitter mot aggresiva motståndare och du är tveksam på din handstyrka.

Ofta tvingas man då att betta helpott (känner jag det) för att

inte de ska kontra.

 

Ett alternativ hade ju varit att ofta betta svagare med starka händer.

Problemet är ju att man har mycket färre starka händer :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har inte jag mött så många sådana eller rättare sagt inte hamnat i så många liknande positioner mot bra spelare.

 

Det jobbiga är ju som sagt inte att möta soft motstånd.

Då bettar man ju bara det som känns optimalt, tex halvpott turn halvpott river.

Det jobbiga är när man sitter mot aggresiva motståndare och du är tveksam på din handstyrka.

Ofta tvingas man då att betta helpott (känner jag det) för att

inte de ska kontra.

 

Ett alternativ hade ju varit att betta mindre ofta med starka händer.

Problemet är ju att man har mycket färre starka händer :(

 

Håller med dig till fullo om detta. Det känns som att efter en syn från en aggressiv spelare på floppen så kommer stacken åka in på turn om man inte väljer att ge den till honom (han kommer reraisa allt som verkar svagt).

 

I övrigt behöver jag komma på något sätt att få mitt huvud att förstå bättre att de stora paren kan vara skräp ibland.

Spelade bort 140BB på två händer alldeles nyss. Första var QQ mot en spelare som jag sett spela knasigt. 33 blev min död. Nästa var AA som jag (efter att reraisat honom på rag-flop) hade all anledning att folda. Synar likförbankat och 33 äter mig igen.

 

För ingen statistik själv men det vore kul att se om AA, KK och QQ verkligen ger vinst. Jag brukar förlora med dem en gång i veckan och vinna 20(?), men storleken på vinsterna är ju inget att skryta med.

 

Ett alternativ skulle ju kunna vara att gå all-in preflop varenda gång med AA och KK. Detta fungerar ju inte där du spelar Joan, men kanske på mina nivåer:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...