Gå till innehåll

Kaupthing bank


Pokershark

Recommended Posts

Är det nån som har mer koll än mig på Kaupthing bank? Jag har en del pengar insatta där som jag har tänkt att investera på börsen när den börjar vända vilket rimligtvis borde ske inom ett halvår.

 

Förut hade Kaupthing bank ganska dåligt kreditbetyg och senaste dagarnas händelser kan knappast ha varit bra för dem. Inlåningsgarantin täcker ju upp vid konkurs men då kan det ta rätt lång tid att få ut sina pengar och med min korta sparhorisont vill jag inte detta ska ske. Därför undrar jag om nån insatt kan spekulera i huruvida Kaupthing bank kan gå i konkurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är det nån som har mer koll än mig på Kaupthing bank? Jag har en del pengar insatta där som jag har tänkt att investera på börsen när den börjar vända vilket rimligtvis borde ske inom ett halvår.

 

Förut hade Kaupthing bank ganska dåligt kreditbetyg och senaste dagarnas händelser kan knappast ha varit bra för dem. Inlåningsgarantin täcker ju upp vid konkurs men då kan det ta rätt lång tid att få ut sina pengar och med min korta sparhorisont vill jag inte detta ska ske. Därför undrar jag om nån insatt kan spekulera i huruvida Kaupthing bank kan gå i konkurs?

 

1. Garantin är på 250k.

2. Allt kan gå i konkurs.

3. Deras kreditbetyg var delvis dåligt pga likviditeten. Den jobbar de på genom Edge.

4. Kapital bundet i papper är försäkrat även över 250K. Dock inte likviden på depån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har mer koll än mig på Kaupthing bank? Jag har en del pengar insatta där som jag har tänkt att investera på börsen när den börjar vända vilket rimligtvis borde ske inom ett halvår.

 

Förut hade Kaupthing bank ganska dåligt kreditbetyg och senaste dagarnas händelser kan knappast ha varit bra för dem. Inlåningsgarantin täcker ju upp vid konkurs men då kan det ta rätt lång tid att få ut sina pengar och med min korta sparhorisont vill jag inte detta ska ske. Därför undrar jag om nån insatt kan spekulera i huruvida Kaupthing bank kan gå i konkurs?

 

efter den senaste tidens händelser så talar du om något som rimligtvis ska ske!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån som har mer koll än mig på Kaupthing bank? Jag har en del pengar insatta där som jag har tänkt att investera på börsen när den börjar vända vilket rimligtvis borde ske inom ett halvår.

 

Förut hade Kaupthing bank ganska dåligt kreditbetyg och senaste dagarnas händelser kan knappast ha varit bra för dem. Inlåningsgarantin täcker ju upp vid konkurs men då kan det ta rätt lång tid att få ut sina pengar och med min korta sparhorisont vill jag inte detta ska ske. Därför undrar jag om nån insatt kan spekulera i huruvida Kaupthing bank kan gå i konkurs?

 

har något specifikt inträffat gällande kaupthing nyligen som jag har missat?

 

eller menar du i allmänna drag den globala ekonomiska situationen som skulle kunna ställa till det för mindre banker såsom kaupthing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man så pantad att man sätter sig och spelar high stakes poker med ett inköp som enda tillgång så får man skylla sig själv.

 

kul, kul ;-) ...jag hoppas iaf att det var ett skämt.

 

Nu är det väl iofs en majoritet barnfamiljer och pensionärer som av konkursförvaltaren kan kommas att tvingas betala tillbaka lån med omedelbar verkan. Har man dessutom haft likvida medel hos Lehman Brothers som säkerhet så är det verkligen julafton...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
kul, kul ;-) ...jag hoppas iaf att det var ett skämt.

 

Nu är det väl iofs en majoritet barnfamiljer och pensionärer som av konkursförvaltaren kan kommas att tvingas betala tillbaka lån med omedelbar verkan. Har man dessutom haft likvida medel hos Lehman Brothers som säkerhet så är det verkligen julafton...

 

jag är en av de 5000 ACTAkunder som har belånat 300k hos kaupthing med lehmansobligationer som säkerhet, allt efter rådgivning av ACTA för ca 2år sedan. jag förskottsbetalade räntor+courtage på 60k och fick därför lånet utan krav på fast anställning, tillgångar osv...

 

idag sitter jag med hakan vid golvet efter att senaste veckorna fått brev från ACTA och kaupthing där det påpekas att efter lehmans kollaps kan jag bli återbetalningsskyldig hela lånet på 300k. i värsta fall en total förlust på 360k altså...

 

jag kan ärligt tala om att infon om riskerna från actas rådgivare var katastrofal. de menade att det enda jag riskerade var det insatta beloppet på 60k, hade jag förstått att jag riskerade YTTERLIGARE 300k hade jag givetvis aldrig gått in med pengar.

 

jag har kontaktat finansinspektionen och de har fått en mängd anmälningar ang actas rådgivning från privatpersoner som sitter i samma båt som jag. riskerna med belåning har helt enkelt inte framkommit.

 

att få en nota på 300k i slutändan skulle bli en tung smäll på familjens ekonomi, jag känner mig orolig. samtidigt är jag arg på mig själv att jag var så naiv som gick till en bonuskåt actasäljare och blint litade på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, tråkigt att höra ribberfors. Inget snack om några åtgärder från statens håll i stil med att de övertar lånen eller nåt?

 

Å ena sidan är det för jävligt att sånt här händer men å andra sidan kan jag inte låta bli att förundras över hur mycket folk lånar. Bilar, motorcyklar, semesterresor osv (inget personligt mot dig ribberfors, jag har ju ingen aning om din situation). Själv har jag inga lån men kommer att behöva om det ska köpas hus. Hus är det enda jag ens skulle komma på tanken att låna till. Det är liksom bara bad business att låna på grejer som sjunker i värde, ex bil.

 

Tillbaka till dig ribberfors. Klart att 300k är mycket pengar och att det blir ett hårt slag men SÅ mycket pengar är det väl ändå inte att du inte skulle klara av att täcka upp det med ett nytt lån i en annan bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, tråkigt att höra ribberfors. Inget snack om några åtgärder från statens håll i stil med att de övertar lånen eller nåt?

 

Kan jag inte tänka mig. Varför skulle de göra det?

 

Å ena sidan är det för jävligt att sånt här händer men å andra sidan kan jag inte låta bli att förundras över hur mycket folk lånar. Bilar, motorcyklar, semesterresor osv (inget personligt mot dig ribberfors, jag har ju ingen aning om din situation).

 

Kan generellt inte se något problem i att låna förutsatt att man har råd med ränta och AMORTERINGAR. Vill jag ha en bil idag, men inte har kulorna nu, är det jättebra att låna, förutsatt att jag fattar att det givetvis inte kommer bli någon vinstaffär, utan en ren kostnad.

 

Vad gäller Acta och Lehman-obligationerna så är det stora problemet att de inte har informerat om riskerna. En aktieindexobligation är en rätt komplicerad produkt. Acta har i många fall sagt att det kunden riskerar är ränta+courtage. Själva obligationen har varit garanterad, har de sagt. Men så var ju inte fallet. Kontentan är att kunden trodde sig riskera 60 000, men riskerade de facto 360 000.

 

Businessen i det hela för Acta var självklart att få göra en större affär, vilket ger mer provision. 5 % på 300 000 är ju mycket mer än 5 % på 60 000.

 

Vad det gäller Kaupthing så har det hela tiden varit rena vilda-västerna-banken. Placera ABSOLUT inga pengar där om ni inte kan leva med att bankgarantin utlöses, och ge dem absolut inte mer pengar än vad bankgarantin täcker. Har mycket svårt att tro att Kaupthing lever året ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte tänka mig. Varför skulle de göra det?

 

Ingen aning, men det hade ju varit ett relativt litet åtgärdspaket för svensk del.

 

Kan generellt inte se något problem i att låna förutsatt att man har råd med ränta och AMORTERINGAR. Vill jag ha en bil idag, men inte har kulorna nu, är det jättebra att låna, förutsatt att jag fattar att det givetvis inte kommer bli någon vinstaffär, utan en ren kostnad.

 

Tja, problemet är ju att det är en förlustaffär (oftast). Eller så kan det som händer ribberfors inträffa. Vad fan gör man då om enda säkerheten är bilen som efter en relativt kort tid inte längre täcker lånet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, tråkigt att höra ribberfors. Inget snack om några åtgärder från statens håll i stil med att de övertar lånen eller nåt?

nej, något sådant har jag inte hört om. däremot finns det ju alltid chans att lehmans, elr åtminstone delar av dem, blir uppköpta och konkurs undviks...sannolikeheten att så sker vågar jag dock inte sia om.

 

något som är säkert är att Acta kommer att få räkna med rättsligt efterspel där rådgivarnas ansvar kommer prövas. intressant vore om kunderna får rätt och Acta ska ersätta 5000(?) personer med lån på MINST 300k vardera(vissa har ju gått in med flera andelar o riskerar en nota på miljonbelopp), sitter Acta på dessa pengar elr går de omkull?

 

Tillbaka till dig ribberfors. Klart att 300k är mycket pengar och att det blir ett hårt slag men SÅ mycket pengar är det väl ändå inte att du inte skulle klara av att täcka upp det med ett nytt lån i en annan bank?

 

jag har ingen anställning, har levt på internetpoker senaste fyra åren. så att ta lån i min situation är nog inte det lättaste. vi köpte däremot hus för ett par månader sedan och att vi fick ta huslån med poker som enda inkomst i familjen var väl en smärre sensation =), men där har ju banken iaf huset som "säkerhet".

 

men jag håller med dig, 300k är inte en ofantligt stor summa men tillräckligt för att sätta mitt sinne i gungning =(...framför allt är det som "big less" skrev: Kontentan är att kunden trodde sig riskera 60 000, men riskerade de facto 360 000. jag känner mig så dum men framför allt lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, även om informationen har varit knapphändig från bankernas håll gällande aktieindexobligationer, så har vanliga småsparares naivitet kring dessa varit helt enorm. Att investera i finansiella instrument som man inte förstår har aldrig varit vägen till framgång.

 

men vad är ekonomiska rådgivare till för liksom?

 

lika lite intresserad av hur min bil är uppbyggd till minsta mutter var jag om obligationen ifråga...jag betalar för att andra personer ska inneha den kunskapen. frågar jag om 60k är det enda jag kan förlora och rådgivaren svarar ja, förväntar jag mig självklart att det är så. om jag ska sitta o gräva fram all information själv och dubbelkolla allt rådgivaren berättar för mig, ja va fan ska jag med honom till då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(

 

Var iofs helt seriös. Rådgivarens mål och dina är nästan lika motsatta som HU-motståndares i poker så länge han gör kommision på dina köp och avlönas av någon annan.

 

Hur förklarar du att de som har provis på utfall ofta investerar likadant?

Ex: Hedgefond vs random institutioner i börsuppgång.

 

Jag tror personligen att rådgivarna inte visste hela innehållet i sina AIO. De var inte heller medvetna om riskerna. Dock kan du ha ett case av att de har ju faktiskt gjort misstaget att marknadsföra sina produkter med just "riskera max 10% av pengarna mot chans till 50% uppgång"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ta ut sina pengar från Kaupthing. Vart ska man sätta in dem med låg risk/hög ränta. En ekvation som förvisso inte kanske är så lätt att få ihop idag... =)

 

Har kikat på Parex. Bra deal med ränta på ränta och just nu på 5,6%, lär ju dock sänkas efter dagens besked, men iaf.

 

Någon som vet något bra eller dåligt om Parex, eller har något annat bra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...