Gå till innehåll

Dagens fisktips


jonash72

Recommended Posts

Ett gäng sillfiléer

En del ättiksprit, 12%

Två delar socker

Tre delar vatten

En handfull pepparkorn (stor hand)

 

Koka upp och låt svalna (utan sillen). Skär filéerna i mindre bitar och lägg i tillsammans med massa lök. Låt stå några dagar, minst en.

 

Lingon är också gott i. Ett annat hett tips är svarta vinbär och en skvätt Absolut Kurant. Morötter funkar också bra för att utsmycka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För er som inte gillar sill i allmänhet måste jag rekommendera denna inläggning. T.o.m. jag gillar den:

 

Brantevikssill

1 kg sillfilé (helst små fina strömmingsfilér) läggs i en lag av:

6 dl vatten

1 dl ättika (24 %)

2 msk salt

Inläggning:

3 dl socker

40 krossade vitpepparkorn

40 krossade kryddpepparkorn

2 stora gula lökar, som hackas

2 stora rödlökar, som hackas

1-2 msk citronpeppar

2 smulade lagerblad

1 stor knippa hackad dill

Gör så här:

Låt sillfiléerna ligga i den första lagen över natten. Tag upp den sedan och låt rinna av. Blanda alla ingredienser till inläggningen och varva därefter den avrunna sillen med blandningen i en hög glasburk.

Låt inläggningen dra ett par dagar i kylskåp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gäng sillfiléer

En del ättiksprit, 12%

Två delar socker

Tre delar vatten

En handfull pepparkorn (stor hand)

 

Koka upp och låt svalna (utan sillen). Skär filéerna i mindre bitar och lägg i tillsammans med massa lök. Låt stå några dagar, minst en.

 

Lingon är också gott i. Ett annat hett tips är svarta vinbär och en skvätt Absolut Kurant. Morötter funkar också bra för att utsmycka den.

Godisfiskar eller?

1/3 socker låter ganska mkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingenting emot Kokt Torsk och 1000 olika sillinläggningar men ni är alldeles för insnöade i svenskt fisktänk...

Var på Madeira förra året och lärde mig en firre som heter ESPADA "se Google" ;-) . Ingen vacker varelse men smakar gudomligt... Till och med en hamburgefreak som jag föll handlöst

 

TRY IT...

Först såg jag bara bilar...sen såg jag bilar....sen såg jag bilar igen...sen såg jag en oempatisk rovfisk som säker lever i stim.

 

Har aldrig prövat den. Vill dock säga att fisken vi har i våra kalla vatten är globalt erkänd att hålla absolut toppklass.

 

Ikväll har jag för övrigt lagat grillad hälleflundra med på sparris, minimorot och spenat med potatis och jordärtskockgateau samt ett skaldjur och krondillsskumm. Inte fy skamm det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först såg jag bara bilar...sen såg jag bilar....sen såg jag bilar igen...sen såg jag en oempatisk rovfisk som säker lever i stim.

 

Har aldrig prövat den. Vill dock säga att fisken vi har i våra kalla vatten är globalt erkänd att hålla absolut toppklass.

 

Ikväll har jag för övrigt lagat grillad hälleflundra med på sparris, minimorot och spenat med potatis och jordärtskockgateau samt ett skaldjur och krondillsskumm. Inte fy skamm det heller.

 

Hehe.. Ja trafiken på den lilla ön är minst sagt intensiv.

Men nu var det ju inte Madeiras bilism jag diskuterade utan det simmande matbeståndet.

Du får gärna bjuda mig på middag nån dag för du verkar kunna din sak.;-)

Kattfisk , torsk , sill och flundror är bra... Inget Snack !!! Är Göteborgare och äter fisk i alla konstellationer titt som tätt.

Det är med den bakgrunden jag ändå måste vidhålla min åsikt och garantera erektion i gomseglet av en fint tillredd Espada...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.. Ja trafiken på den lilla ön är minst sagt intensiv.

Men nu var det ju inte Madeiras bilism jag diskuterade utan det simmande matbeståndet.

Du får gärna bjuda mig på middag nån dag för du verkar kunna din sak.;-)

Kattfisk , torsk , sill och flundror är bra... Inget Snack !!! Är Göteborgare och äter fisk i alla konstellationer titt som tätt.

Det är med den bakgrunden jag ändå måste vidhålla min åsikt och garantera erektion i gomseglet av en fint tillredd Espada...

Hehe..., nja :-), jag har aldrig varit på Madeira, men tydligen har Lamborghini producerat en modell som heter just Espada. Denna Espada blev min sökmotor full av tills jag tillade "fish" i min sökmening :-D.

 

Undrar just om denna Espada månne ha något svenskt namn så man kanske lite lättare kan få tag på den och testa den?...åtminstonde på mina gäster ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe..., nja :-), jag har aldrig varit på Madeira, men tydligen har Lamborghini producerat en modell som heter just Espada. Denna Espada blev min sökmotor full av tills jag tillade "fish" i min sökmening :-D.

 

Undrar just om denna Espada månne ha något svenskt namn så man kanske lite lättare kan få tag på den och testa den?...åtminstonde på mina gäster ;-).

 

Tyvärr är denna fisk sällsynt. Finns tydligen bara utanför Madeira och runt Japan/Fillipinerna. Troligen svårt att hitta i Svenska butiker m.a.o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsk var fattigmansmat när jag var liten. Aldrig att jag äter det. Rökt lax är bra.

 

I början av seklet var det inskrivet i lagen att tjänstefolk inte skulle behöva äta lax mer än två gånger i veckan. Numera räknas skitfisken som delikatess.

 

Den varmrökta är väl halvokej, men resten är dynga.

Halstrad mört är däremot undervärderat.

Kokt Id kan vara bra också, ifall det inte vore för alla jävla ben.:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av seklet var det inskrivet i lagen att tjänstefolk inte skulle behöva äta lax mer än två gånger i veckan. Numera räknas skitfisken som delikatess.

 

Den varmrökta är väl halvokej, men resten är dynga.

Halstrad mört är däremot undervärderat.

Kokt Id kan vara bra också, ifall det inte vore för alla jävla ben.:roll:

Nja. Lax är idag den absolut eller bland den billigaste fisken på marknaden, och knappast en delikatess imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Lax är idag den absolut eller bland den billigaste fisken på marknaden, och knappast en delikatess imo.

 

Nej, jag vet. Har smugglat skitfisken från Åland till Sverige och blivit tvungen att äta upp det osålda själv.:shock:

 

Gott ibland, men oftast inte.

Gravad lax är det äckligaste jag vet, förutom ål...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...