Gå till innehåll

Avskedsbrev, parre lägger ner för gott!


parre

Recommended Posts

A gambler Is always gonna be brooke sometime in his life. Jag tror personligen inte du kommer sluta spela nätpoker, för jag inser även jag att man blir beroende- men sen är man tillbaks igen. Dock kanske det är riktigt nyttigt att ta ett break.

 

Jag tror som sagt inte att många här på forumet tjänar så jävla mycket på poker. Men det finns väl nån procent som plussar och resten förlorar mer än dem vinner.

 

Jag har också funtat att dra ner på pokern rejält, och endast spela freerools och turnerningar med låga buy ins. Dock känner jag inte att jag är nån missbrukare som tiltar bort massa pengar. Men jag ser inte heller hur man ska tjäna så mycket pengar med att spela på låg limit som jag gör nu. Och går man upp i nivåerna så riskerar man mycket pengar, såg Crazy Horse spela igår. Killen var inne i 15 minuter och torskade över 40 000 usd. Och han som är ett proffs...visst vinner han mycket men ändå, har man inte turen med sig och inte korten finns det ingen skicklighet i världen som kan rädda en. Min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej parre och alla andra,

Till att börja med tycker jag det är tråkigt att de skulle behöva gå såhär för dig, visserligen har jag aldrig träffat eller spelat mot dig men de var en nogrann redogörelse du gav som fick mig att tänka till. Jag tror många kan bli lite fartblinda när de spelar och inte se när och om det kommer gå åt skogen med sin ekonomin pga pokern. Detta ett inägg från parre tror jag kommer få endel här på forumet att stanna upp och tänka till hur deras spelsituation ser ut och hur den har påverkat deras vardagliga liv.

 

parre, det var bra att du postar detta inlägg, inte bara för egen skull utan även för alla andras skull och lycka till med studierna nu när de kommer få en större uppmärksamhet från din sida. :D

 

//APC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att se dig ta tag i problemet parre se till att lyckas med studierna och bli rik på annat sätt nu (och vadfan, se till att skriva lite noveller här också, det är så underbar läsning :) du får helt enkelt ändra inriktning på dom, typ "hur man snabbast dricker upp ett sexpack under 10 minuter utan att tappa ölsuget" eller "hur många tugummin som får plats i min skolkamrat everts hår" ;) )

 

 

Jag har också funtat att dra ner på pokern rejält, och endast spela freerools och turnerningar med låga buy ins. Dock känner jag inte att jag är nån missbrukare som tiltar bort massa pengar. Men jag ser inte heller hur man ska tjäna så mycket pengar med att spela på låg limit som jag gör nu. Och går man upp i nivåerna så riskerar man mycket pengar, såg Crazy Horse spela igår. Killen var inne i 15 minuter och torskade över 40 000 usd. Och han som är ett proffs...visst vinner han mycket men ändå, har man inte turen med sig och inte korten finns det ingen skicklighet i världen som kan rädda en. Min åsikt.

 

Vad är lowlimits? Jag lirar 50NL på party och plussar runt 1000$ i månaden på det, kanske inte något som man kan leva och äta sig tjock på, men det är nog lowlimits. Det går, är du disciplinerad och håller dig till "solid procentuell poker" som dan glimme skriver i pokerhandboken om och om igen och som funkar mycket bra om du frågar mig...

Ok, jag plussar inte 100 000$ som värstingarna eller någon månadslön, men det är ett bra extraknäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt text

 

Dina rekomendationer är helt åt helvete. Har man problem skall man inte försöka åtgärda det via olika begränsningsåtgärder som att överföra pengar till en anhörig innan man skall spela osv. Själva grunden till problematiken ligger inte där och löses inte heller.

 

Gör du det själv så har även du problem. Risken för återfall är typ lika stor vid spelmissbruk som vid annat missbruk.

 

Jag tycker du verkar vara helt åt helvete psykologen!! ursäkta de hårda orden men sådan dryg attityd du ger åt problemet är ju löjligt!

 

Ett missbruk tar man sig inte ur med en korrekt lösning.

 

problemet inte heller svart eller vitt, ett eller noll det är en djungel av gråzoner, baser där man tar ett steg i taget för att nå ett slutmål!!

 

Jag tycker MickeB´s förslag var enormt smarta och begrundade av erfarenhet(vilket du saknar psykologen), det han angav var ingen slutlig lösning inte den "exakt korrekta" lösningen utan det var bra råd att få mer kontroll på sitt spelande just genom att ge bort kontrollen till någon annan, eftersom man helt klart inte kan klara av det själv, om man kunde det skulle man inte haft problemen från början.

 

Så dina påhopp om att man MÅSTE lösa ett spelberoende problem med att direkt gå till roten av det och lösa det tycker jag är rent skitsnack i praktiken, det fungerar helt enkelt inte!! så du får nog tänka om.

 

För övrigt tycker jag du bara förstärker parres(och min egen) skeptiska syn på hjärnskrynklare!! Mycket snack o lite verkstad så att säga! =)

 

P.S Parre, starkt gjort, och må all lycka vara med dig, och lyd se7en råd om att klippa VISA korten...skaffa ett uttagskort som bara funkar att ta ut i bankomater med. Eller kontakta banken att transaktioner med gambling företag ej skall godkännas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bikern: Du menar säkert också väl (liksom både MickeB och psykologen), men det hindrar inte att jag också tycker att MickeB:s råd är åt helvete. Mina erfarenheter av behandlande psykologi sträcker sig till IG i B-kursen på gymnasiet, så jag är inte the dark side eller vad du nu verkar tycka om psykologer. Dessutom har jag faktisk erfarenhet om vad spelberoende innebär både för mig själv och för min omgivning, så jag vet vad jag talar om.

 

Om jag ska skriva vad jag tycker om MickeB:s förslag punkt för punkt:

 

För att bli en riktig bra pokerspelare bör Du ha en ganska stor portion gambling i dig.

 

Själva påståendet stämmer väl iofs. Men det förutsätter ju att det bara gäller att bli en riktigt bra pokerspelare, samt att man kan tackla när gamblingen går åt helvete. Det finns ju massor av steg mellan vinnande low limit-spelare och en spelare på Doyle Brunson-nivå. Hur det där skulle vara applicerbart på parre, som både har en på tok för stor portion gambling i sig och själv inser att han har problem med spelet, det förstår jag inte.

 

Det är först dagen efter som Du "vågar" erkänna för Dig själv att förlusterna under i vart fall de sista timmarna enbart berodde på dåligt spel.

 

Det här stämmer ofta, men ett riktigt farligt tecken är om man vet att man spelar kasst medan man spelar, men ändå måste försöka vinna tillbaka pengarna för att man behöver dem. Vet inte om det gäller parre eller inte, men rent generellt är det ett bra råd. Jag märker i regel själv när jag spelar kasst och lägger då ned för dagen omedelbart, men det kräver att man inser problemet och klarar av att slita sig från pengafaktorn.

 

Genom att använda ett bankkort har Du möjlighet att kontrollera hur mycket Du riskerar att förlora under en kväll.

 

Det här rådet är helt åt helvete. Har man bankkort kan man göra av med alla pengar man har, har man kreditkort kan man göra av med mer. Det senare är sämre, men det första är knappast bra. Har man ett problem och inser det ska man inte spela poker över huvud taget. Jag gillar idén med att föra över pengar till andras konton, men jag tror inte att den funkar i praktiken. Kommer man - särskilt som beroende - hem och tvunget vill spela bryr man sig inte om att föra över pengar först, och då har man inte löst något.

 

När Du under en kväll spelar bra och har byggt upp en vinst skall Du casha hem en del av vinsten, eftersom det tar ett antal bankdagar för pengarna att hitta hem till bankkontot kan Du inte tilta bort vinstpengarna.

 

Det kan man visst, och det kommer man att göra. Det tar bara några bankdagar extra innan man hinner.

 

Det viktiga är att Du hela tiden försöker ha kontroll över Dig själv och Dina pengar.

 

Helt klart! Och bästa sättet för det är att lägga ned pokern.

 

Tiden som Du lägger ned på pokern kan Du försöka att begränsa genom att omöjliggöra tillkomsten till datorn. En drastisk åtgärd kan vara att Du ta med Dig datorn till arbetet på fredagen och inte tar med den hem förrän på måndagen efter arbetet. En annan drastisk åtgärd är att låta någon annan bstämma Ditt lösenord och att Ni är överens om att den personen skall logga in Dig vid en överenskommen tid.

 

Jag vet inte hur det är för parre, men för mig hade det varit ett bra råd som knappast funkat. Jag behöver datorn för både jobb och skola (nu pratar vi 3-8h/dag, så det är lite omständligt att sitta i skolan varje gång), och jag använder den till mycket annat än poker också. Förslagen hade helt enkelt inte varit genomförbara.

 

Genom att spela en 20$ multiturnering under ett par timmar får Du "möjlighet" att vinna tillbaka en del av pengarna med en begränsad risk samtidigt som Du ger Dig själv en möjlighet att tänka över Ditt tidigare spel.

 

Återigen, jag vet inte hur alla är funtade, men om jag spelar en $20-MTT utan att göra något annat blir jag väääldigt uttråkad. Jag blir iofs uttråkad av att fyrtabla också eftersom det händer för lite. Då är risken på tok för stor att jag startar upp ett eller flera cash games också. För de som inte spelar nyktra måste risken vara ännu större.

 

Förslagen skall ses som alternativ till att helt sluta med pokern.

 

Det förstår jag, och det kan jag tycka är bra. Men parre behöver få ordning på sina problem före han kan sätta sig och börja titta på pokern igen. Vill han att det ska gå snabbt finns det gott om utmärkta psykologer (det trodde inte jag heller förrän jag fick egen erfarenhet av det). Sett analogt kan man likna pokerberoendet som en trappa. Är man längst ned är det dags att börja ta sig uppåt, ett steg i taget. Att försöka hoppa längst upp direkt, över alla trappstegen, är ett typiskt tecken på att man inte fixar beroendet och det är framför allt jävligt korkat. MickeB:s förslag innebär ett hopp någonstans till mitten av trappan, och det är bättre men jag tycker inte att det är bra.

 

Efter det att jag själv vidtog åtgärder [...] har mitt pokerresultat förbättrats avsevärt.

 

Bara att gratulera! Kommer parre eller andra beroende dit så är det verkligen jättebra, men jag tror inte att din metod är den smartaste vägen. Jag är glad att det fungerade för dig dock.

 

Sett analogt igen så finns (fanns ;)) det en läcka i parres spelande, eller i hans ekonomi, liv, whatever. Blir det en stor läcka så att allt rinner ut i en damm eller något, så lagar man den läckan fort som fan. Därefter kan man börja titta på alternativa lösningar, eller hur man kan förbättra tätningen så att det inte händer igen.

 

Jag önskar parre all lycka till, och jag tror att det är rätt att du tar det här beslutet. Hell, jag vet att det är rätt. Hoppas och tror innerligt att du får ordning på dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, alla av MickeB's förslag har jag väl försökt med. Och alla har gått åt helvete. Mina förlustsessioner har bara växt med tiden, inte minskat. Även om vinstsessionerna blivit fler så har jag förlorat mer eftersom jag när jag väl tiltat torskat så jävla mycket deg. Förra månaden backade jag 4-5000SEK direkt efter att jag fått lön efter en fylletilt. Det tog mig 2-3v att vinna tillbaka alla de pengarna (vilket jag gav mig fan på att göra) och sedan casha ut.

 

Nu fylletiltade jag 10-11000SEK. Att jag må ha spritproblem är väl en annan fråga, men spelproblemen är värre. Jag har inga problem att avstå från att dricka, men om jag när jag väljer att dricka inte kan avstå från att spela bort enorma summor pengar så blir det bara en ond cirkel.

 

Pokern har dessutom tagit upp jävligt mycket tid, på gott och ont. Tid som jag egentligen kanske borde lagt på annat. Poker är jävligt kul men skapar för mig ett sjukt beroende. Därför lägger jag av.

 

Nån gång i framtiden kanske jag kommer över mina problem och kan spela nått enstaka homegame eller slaska lite på Klubben utan att torska dit, men det vet jag inte. Mitt första mål är att sluta spela helt och sluta tänka på spel. Det är typ ett måste för att jag inte ska sluta på fattighuset eller i finkan.

 

Parre.. Det är få som har sjukare humor än jag och i och med detta så kommer jag bli ensam kvar känns det som

 

Haha. Stackare. :)

 

Att sluta spela poker låter på många som att det skulle vara slutet av livet.. Jag har en nyhet att så är det inte.

 

Är väl bara ett tecken på att för många på detta forum ÄR poker deras liv... verkar ju som om var och varannan spenderar 90% av ens vakna lediga tid på poker ;)

 

Vad jag kan rekomendera är att du skulle ta och lära dig och spela bridge, jag har själv spelat det i många år. Där har man nästan alla moment från pokern förutom just pengarna.

 

Mjae, bluffmomentet? Är det när man lägger in en taktisk höjning för att försöka få motståndaren att tvingas spela för en stick högre än planerat? (T.ex. om de är i zonen och har 60p under strecket, så överbjuder man deras 2klöver för att få upp dom till 3)

 

Jag brukar spela bridge då och då med föräldrarna och deras polare. Det är ett jävligt skoj spel, även om jag inte spelat det särskilt seriöst. Jag har dock läst en bridgebok en gång i tiden, alltså en bok mer än poker...

 

Där finns gemenskapen och tävlingsmomentet, det är minst lika stor njutning att göra ett dunderspel i bridge som att fylla en backdoor par i 2'or på river och ta hem potten med en skrikandes Björne vid bordet.

 

Det finns väl inget som slår känslan av att spela ut Björne hand efter hand och få se han surare och surare. Sen lyckas han pricka ett monster när man bluffar vid fel läge, men får se sin floppade färg knäckt av runner-runnerkåk eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns gemenskapen och tävlingsmomentet, det är minst lika stor njutning att göra ett dunderspel i bridge som att fylla en backdoor par i 2'or på river och ta hem potten med en skrikandes Björne vid bordet.

 

Det finns väl inget som slår känslan av att spela ut Björne hand efter hand och få se han surare och surare. Sen lyckas han pricka ett monster när man bluffar vid fel läge, men får se sin floppade färg knäckt av runner-runnerkåk eller liknande...

Jag tror inte heller att det finns något härligare än att tilta björne ordentligt med ett par utköp. Du skulle ha sett honom i lördags när vi spelade 2-7 PL, ett byte. Jag synade ett potbet och köpte 5 kort och träffar en 10-låg. Alla andra vid bordet muckar när jag visar upp den och man ser tydligt hur björne börjar bygga upp hatet mot mig sammtidigt som han smyger fram korten (tror han köpte två), tyvärr så hade han köpt in en lite bättre 10-låg än mig och han skrek bara en liten stund åt mig för att jag köpte 5 kort innan han lugnade ner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur det är att vara i en sån sitts så detta kanske är ett dåligt förslag, men:

 

Man kan lägga ner all cachegames och bara spela FreeRoll? går ju några sycken varje kväll på olika siter sammanlagt.

 

Men det kanske inte är så enkelt. iaf på så sett riskerar man inte att förlora några pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur det är att vara i en sån sitts så detta kanske är ett dåligt förslag, men:

 

Man kan lägga ner all cachegames och bara spela FreeRoll? går ju några sycken varje kväll på olika siter sammanlagt.

 

Men det kanske inte är så enkelt. iaf på så sett riskerar man inte att förlora några pengar.

 

Jag tror det bästa är att man kommer iväg från pokern, om man spelar freerolls eller bara på skoj med vännerna så kan man inte bli av med suget efter pokern... Att sitta o spela freerolls är ju som att leka med döden ifall man hamnat i ett beroende, tänk dig själv om det går bra i en freeroll, men du det gick ju bra nu, kanske jag ska ta o sätta in en slant på ett pokerställe o lira lite... o så vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten undran bara eftersom det dök upp i denna tråd...

Man måste ha en stor portion gambling i sig för att bli en bra pokerspelare?

Stämmer verkligen det?

Är det inte snarast tvärtom?-eller borde vara det åtminstone.

En bra pokerspelare har en komparatibel edge som han utnyttjar om och om och om igen under en LÅNG tidsperiod.Det är INTE gambling!Det är helt det motsatta.

Det är ju just för att MINIMERA gamblinginslaget i spelet som man måste se sitt spelande över lång tidsrymd.Över lååååång tidsperiod vinner en bra pokerspelare pengar,han vinner för att gamblinginslaget minimerats och kvar finns bara hans edge som gett kraftigt utslag genom ett stort antal spelade händer.

Bra Poker är inte gambling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten undran bara eftersom det dök upp i denna tråd...

Man måste ha en stor portion gambling i sig för att bli en bra pokerspelare?

Stämmer verkligen det?

Är det inte snarast tvärtom?-eller borde vara det åtminstone.

En bra pokerspelare har en komparatibel edge som han utnyttjar om och om och om igen under en LÅNG tidsperiod.Det är INTE gambling!Det är helt det motsatta.

Det är ju just för att MINIMERA gamblinginslaget i spelet som man måste se sitt spelande över lång tidsrymd.Över lååååång tidsperiod vinner en bra pokerspelare pengar,han vinner för att gamblinginslaget minimerats och kvar finns bara hans edge som gett kraftigt utslag genom ett stort antal spelade händer.

Bra Poker är inte gambling!

 

Det är väl upp till dig. Men poker är inte en sport, en stor del beror ändå på slump eller rättare sagt chanstagningar. Ingen kan säga emot det. Visst, kunskap är viktigt och minimerar dina förluster och ökar garanterat dina vinster men när allt kommer omkring är det i alla fall ett spel. Ett roligt spel :)

 

 

 

edit: Parre jag håller på dig. Hoppas allt löser sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wax-ERR,Wrong.

Får tiden verka och med den de stora talens lag,normalfördelning och annat smått och gott så är Poker INTE chanstagning-inte om den är spelad på rätt sätt.Då är den en investering.

Skulle din teori hålla måttet skulle killar som Helmuth,Hansen,Moneymaker och alla de andra INTE stadigt kunna vinna pengar på Poker.Varför de kan vinna beror på att de har en komparatibel fördel som brukad under längre tidsperiod obönhörligt kommer att ge avkastning.Varför vinner de stadigt annars?

Har de bara tur?

NEJ!

Som Brunson säger-sett över en lång tidsperiod kommer vi alla att få likartade kort,det är HUR man spelar dessa som är hemligheten.Vissa spelar dem så bra att de kommer i åtnjutande av edge gentemot övriga.

TUR har INGET med det att göra-inget.

Poker,rätt spelad,är icke chanstagning.Poker,rätt spelad,är ren och skär investering via komparatibel fördel brukad om och om igen.

Vissa spelare vinner STADIGT på Poker-då kan det teoretiskt och praktiskt inte vara tur/chanstagning vi snackar om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** off topic

 

Nåja, von Oben, du gamblar ju trots allt gång på gång, i giv efter giv, många gånger. Långsiktig gambling är ju alltid en process där turen jämnar ut sig. Även i roulette. (Du förlorar.)

 

Måste man alltså vara en gambler? Nej det tror jag inte. Men man kan ju inte enbart spela nötterna.

 

Förresten, är inte Moneymaker pank? ***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att spela enbart nötterna-det handlar om att spela händer med +EV så ofta som möjligt.

Poker är ett skicklighetsspel.Sett över den nödvöndiga lååånga tidsrymden ger det förutsättning för sund gaming.Gambling är det helt motsatta.

Är Moneymaker pank?

Antingen dålig money management eller felaktigt bordval.

Han har en edge emot väldigt många-men bara edge i sig självt är inte nog.Alla delar skall passa samman och fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Moneymaker pank?

Antingen dålig money management eller felaktigt bordval.

Han har en edge emot väldigt många-men bara edge i sig självt är inte nog.Alla delar skall passa samman och fungera.

 

Det finns ett fåtal grundkoncept som är relativt lätta att förstå/applicera inom pokern (att många sen inte gör det är något annat), som att inte spela över sin br, br management osv

 

En av dessa koncept är tex att är du 10 bästa spelaren i världen men sitter med d 9 som är bättre kommer du loosa... Är det gambling som är en av de starkaste drifterna i pokerspelet kommer man sitta på för höga stakes och troligen möta för bra motstånd. Och trots att man kan krossa många nivåer kommer kan ändå gula i slutänden... det är vad gambling går ut på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Hej!

 

Ditt inlägg är väldigt sakkunigt och bra. Jag gillar speciellt det du skriver om att en bra spelare har en gambling gen, som möjliggör vinnande spel, samtidigt som den kan stjälpa och ruinera dig.

Detta tror jag i mångt och mycket stämmer för alla framgångsrika pokerspelare. Konsten, eller faran om ni så vill, är att inte utsätta denna gen för allt för stor påfresting. Då kan det gå åt helvete. Ur ett poker perspektiv består det jag kallar för påfrestning, av/i att man spelar på för höga nivåer. Detta bär nämligen med sig en rad obehagliga konsekvenser. Exempelvis, hårdare motstånd, vilket i sin tur leder till lägre vinstfrekvens, vilket i sin tur skapar större tiltutrymme, som i sin tur leder till större beroende osv. Märk väl den sista delen i kedjan, nämligen att förluster skapar mer beroende (gift) än vinster.

 

 

Det du skriver om Brunson är klockrent. Upplever själv att en del av belöningen (e.g. vinsterna) med poker är att kunna unna sig andra spel som är roliga men dömda att misslyckas (ur ett ekonomiskt perspektiv). För min del handlar dessa belöningsspel om turneringar.

 

Sista delen jag vill berömma är den pragmatiska delen. Alltså den del där du redogör för en rad säkerhetssystem, vilka omöjliggör att man spelar bort allt för stora summor pengar under den tid då gambling genen är rubbad, alltså under ett tillstånd av tilt. Använder mig själv av några av dina säkerhets knep. Vissa av dina metoder går dock för långt och börjar nästan nå absurdum. Ett exempel på detta är att involvera familjemedlemmar i spelande och låta dem styra över tillgången till datorn.

 

Tycker även att det finns en del system du helt utelämnar. Om dessa ska jag skriva, om det finns intresse.

 

MVH

Dostojevski

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...