Gå till innehåll

Kaffe onyttigt?


Agent Cooper

Recommended Posts

Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression. Symptomen kommer 12-36 timmar efter den sista dosen. Huvudvärken kan hålla i sig ett fåtal dagar, de övriga symptomen försvinner gradvis och kan kännas av i upp till ett par veckor innan de är helt borta.
- Wikipedia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var allmänt vedertaget att kaffe är dåligt för hälsan. Men måste erkänna att jag inte har några djupare kunskaper på området. I vart fall ska det väl vara vätskedrivande? Sen känner man ju att det påverkar en negativt... Vid sidan av vissa mkt positiva effekter då.

 

Att Anna Skipper snackar skit om ert älskade kaffe, beror det på att hon i er mening är en idiot eller på att kaffet faktiskt är onyttigt..? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var allmänt vedertaget att kaffe är dåligt för hälsan. Men måste erkänna att jag inte har några djupare kunskaper på området. I vart fall ska det väl vara vätskedrivande? Sen känner man ju att det påverkar en negativt... Vid sidan av vissa mkt positiva effekter då.

 

Att Anna Skipper snackar skit om ert älskade kaffe, beror det på att hon i er mening är en idiot eller på att kaffet faktiskt är onyttigt..? :roll:

 

Det kommer då och då artiklar i tidningarna om att två koppar kaffe om dagen är bra för ...levern och allt möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm kaffe för mycket av allt skadar deffinitivt kroppen men just kaffe har lätt fler bra egenskaper än dåliga, enbart att det hjälper en genom en seg morgon gör det värt att dricka, sedan får forskarna säga vad de vill :roll:

 

menar när man började få cancer av chips slutade jag bry mig, det är för liten marginal hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coffee and Health

Wikipediaartikel med en bra referenslista. Som Djens säger, lite bra och lite dåligt men i slutändan så pass små effekter på individnivå att man egentligen inte behöver bry sig.

 

För övrigt, om man hör ett uttalande av Anna Skipper bör man utgå från att det är falskt. När till och med Aftonbladet blir förbannade för att hon far med osanningar är det illa:

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article476236.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som mår skit av att dricka kaffe, blir lite speedad i 2-3 timmar sen kommer avtändningen med mild ångest, oro, och allmänt obehag.

Dricker det bara när jag måste.

 

Nej, du är inte ensam. Har för mig att Vacchi pratade om detta under Tour de France för något/några år sedan angående om det är bra eller dåligt att ha kaffe/koffein i deras drycker under etapperna.

 

Jag har själv fått den känslan när jag kraftigt överdoserade mitt intag under en riktigt tung tentaperiod för en massa år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens är du säker på att kaffe sänker insulinkänsligheten ? Det känns ju lite motsägelsefullt att det isf skulle motverka diabetes, eller?

Anna skipper är dum!

 

Wagghos artikel får nog med det hela. Men annars är det som jag sa att Koffeinet sänker insulinkänsligheten medans Antioxidanterna minskar diabetesrisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...