Gå till innehåll

Funderingar kring att ta MC-kort!


jezaja

Recommended Posts

Funderar på att ta MC-kort till sommaren, då det finns lite pokerpengar att spendera.

Har egentligen aldrig kört riktig motorcykel, dock kört moped av diverse sorter i 15-års åldern (hade själv DTnåt)

Har givetvis B-körkort.

Där jag bor så är det sjukligt dyrt allt som har med trafikskolor att göra, tips på billiga intensivkurser runt om i landet eller andra tips mottages gärna.

 

Sen att köpa MC är ju en helt annan fråga, inte så stor koll på märken etc, till o börja med vill jag nog bara köpa något som fungerar bra o stabilt och behöver inte vara nåt direkt monsteråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tog MC-kort hade jag heller aldrig kört motorcykel innan jag började på trafikskolan, utan endast kört moped. Körningen kom man snabbt igång med och ut i trafiken efter en stunds krypkörning på parkeringen. Att köra motorcykel är som att köra en tung moped, det märks inte när man liggrr och sträckkör, men när man stannar till vid rödljus eller svänger vid låg hastighet känns tyngden av men det vänjer man sig vid snabbt.

Man skulle kunna se det som tre delar:

 

:spade: Teori: Har man B-kort innan och dessutom kört bil ett par år är teorin inte så svår. Nu förtiden är dessutom teoriproven enklare då det endast finns ett rätt svar på varje fråga.

 

:spade: Körning i trafik: Det som är skilnade mot moped och bil är dels hur man ska ta kurvorna och dels accelerationen. Man ska skära kurvorna snyggt och välja rätt spår när man närmar sig en rodell etc. Det är viktigt att accelerera bra och köra lagom aggresivt. Man ska alltså inte vara för timid när man kör. (Givetvis ska hastigtheten hållas ;) )

 

:spade: Teknikbana: Här är det många som kuggar har jag uppfattat det som. Det här kräver en del träning och tid om man ska vara hyfsat säker på att klara det. När jag körde upp var vi 3 pers som körde upp samtidigt och jag var den enda som fick köra upp i trafiken över huvud taget. De andra två kuggade redan vid teknikbanan pga bla. att de bromsade för klent vid bromsprovet, dålig kontroll vid vändnig etc. etc.

 

Man kan alltså vara hur grym som helst på att köra i trafik, men klarar man inte teknikbanan får man ingen chans att visa det.

 

Hur som helst, när man väl gett sig ut å köra så är det fantastiskt.

Trodde aldrig att det skulle vara kul att köra i trafikskola, men t.o.m. det är kul när man körde MC en solig dag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tog MC-kort hade jag heller aldrig kört motorcykel innan jag började på trafikskolan, utan endast kört moped. Körningen kom man snabbt igång med och ut i trafiken efter en stunds krypkörning på parkeringen. Att köra motorcykel är som att köra en tung moped, det märks inte när man liggrr och sträckkör, men när man stannar till vid rödljus eller svänger vid låg hastighet känns tyngden av men det vänjer man sig vid snabbt.

Man skulle kunna se det som tre delar:

 

:spade: Teori: Har man B-kort innan och dessutom kört bil ett par år är teorin inte så svår. Nu förtiden är dessutom teoriproven enklare då det endast finns ett rätt svar på varje fråga.

 

:spade: Körning i trafik: Det som är skilnade mot moped och bil är dels hur man ska ta kurvorna och dels accelerationen. Man ska skära kurvorna snyggt och välja rätt spår när man närmar sig en rodell etc. Det är viktigt att accelerera bra och köra lagom aggresivt. Man ska alltså inte vara för timid när man kör. (Givetvis ska hastigtheten hållas ;) )

 

:spade: Teknikbana: Här är det många som kuggar har jag uppfattat det som. Det här kräver en del träning och tid om man ska vara hyfsat säker på att klara det. När jag körde upp var vi 3 pers som körde upp samtidigt och jag var den enda som fick köra upp i trafiken över huvud taget. De andra två kuggade redan vid teknikbanan pga bla. att de bromsade för klent vid bromsprovet, dålig kontroll vid vändnig etc. etc.

 

Man kan alltså vara hur grym som helst på att köra i trafik, men klarar man inte teknikbanan får man ingen chans att visa det.

 

Hur som helst, när man väl gett sig ut å köra så är det fantastiskt.

Trodde aldrig att det skulle vara kul att köra i trafikskola, men t.o.m. det är kul när man körde MC en solig dag :D

 

De ska dock ändra uppkörningen så att man slipper göra garagesvängen och teknikbanan. Så det kommer bli lättare än vad det var när en annan tog kortet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem behöver mc när man kan trimma ögonstenen till att ge 160 dieselhästar och ett vrid på 360Nm :lol:

 

Men visst, mc är säkert jäkligt kul det med, men för en annan som ligger o pressar fram o tebax på E6an vbg-gbg-vbg varenda dag så räcker det med en kul liten bil... Tog mig 39 minuter att köra de 6,9 milen till jobbet idag ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen iaf!

Sen kommer det ner till vilken typ av cykel man ska ha :)

Lutar mer åt lite sportigare än glidare, känns dock inte som jag vill ha en riktig racer heller.. nåt mellanting :)

Funderar på att köpa något begagnat då givetvis, vad finns det och tänka på där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...