Gå till innehåll

Låna som pokerspelare i dagens Sverige


kallaballa

Recommended Posts

Hej!

 

Detta är ett seriöst första inlägg & jag hoppas att de oseriösa kommentarerna uteblir.

 

Vidare tror jag att detta är en fråga som fler än jag kanske grubblar på. Att ämnet tagits upp i andra trådar vet jag om, men inget av de svar som ges där besvarar min fråga. Inte heller är dess topic precist min fråga.

Om mig som person:

Jag är 30, och har läst på högskola. Dock är jag inte klar med min utbildning eftersom jag är osäker på hur jag vill leva mitt liv och göra i det.

Därför har jag nu under 1.5 år studieuppehåll och spenderar tiden med att resa.

 

Info om mig som pokerspelare:

Jag är ingen MrDawwe. Dvs, jag spelar inte in hundratusentals kronor per månad. Andra sidan spelar jag inte bort det heller.

 

Under flera år har jag nu livnärt mig på pokern. Men jag har ett extra arbete vid sidan där jag är timanställd som säkerhet. Kan alltid arbeta in hyra+räkningar om det behövs.

 

Jag lever relativt gott och är ute och reser titt som tätt. Men har alltid varit dum nog att inte spara.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att jag lever ett helt ok svensson liv på mina pokerinkomster. Om vi pratar pengar tror jag att jag tar ut ca 10-20k varje månad.

 

Min Ekonomiska situation

 

Jag har några krediter & lån på olika ställen tillsammans med min sambo. Dessa uppgår till ca 70-80K Kr. Jag betalar av 4-5000 kr varje månad på dessa. Tyvärr går mycket av dem kronorna till ränta/avgifter etc.

 

Jag har nu kontaktat Swedbank och Freedom Finance, men de säger alla att jag inte kan räkna med mina pokerinkomster. Utan måste söka på de 120.000 som deklarerats 07 för mitt "riktiga" arbete.

 

Min fråga:

 

Är det någon som har erfarenhet av att få låna utan säkerheter och pengar på banken. Utan bara genom uppvisande av de transaktioner som kommit in på bankkontot. Är det någon bank som är lättare än annan? Lånet är för att samla skulderna.

 

Tacksam för alla seriösa svar,

 

Seriösa nicket Kalla Balla :mrgreen: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha lånet till att betala av räkningar (buffert) under din 1.5års semester? Är pokern din enda inkomst under denna tiden? Hur mycket ska du låna?

 

Jag tror det finns risk för att du faktiskt får ungefär samma svar här som av banken. Jag skulle nog ge samma svar jag med utan att veta allt om varför och vad.

 

Du kan, om du är medlem i något fack, ev få medlemslån på 150.000 utan att behöva tala om var pengarna ska gå till.

 

Lite OT... så gick jag in på banken för att ta ett medlemslån på 100.000 för att delfinansiera ett entusiastbilsköp.

 

banken: vad ska du köpa?

john:En bil

banken:men då ska du ha ett billån

john:nä, det är lägre ränta på medlemslån

banken: men ska du ha en bil så blir de ett billån. du måste betala tillbaka inom 8år för sedan är bilen värdelös

john: det är en entusiastbil, ingen oktavia

banken: men det blir ett billån, det funkar inte på något annat sätt

john: medlemslån är det inget förbehåll för vad man får köpa el lägga pengarna på.. eller hur?

banken:nä, det är sant. men du ska ju köp.....

john: jag ska köpa en soffa

 

Hon blev sur och kallade in en kollega och de kunde inte göra annat än att godta mitt lån till soffan. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

banken:nä, det är sant. men du ska ju köp.....

john: jag ska köpa en soffa

 

Hon blev sur och kallade in en kollega och de kunde inte göra annat än att godta mitt lån till soffan. :-D

 

 

haha, de där är sann komik!:D

 

För övrigt tror jag det omöjligt att, med sina stadiga pokerinkomster kunna övertyga en bank till ett lån. Bland de mest svåraste på denna jord är att låna pengar av en bankrackare, om du är i ungaår iaf. Så du måste nog ha hela kitet, deklareradinkomst, fast jobb, inga betalningsanmärkningar, dyrbil som säk, och några guldkedjor:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte på något sätt verka oseriös, men som bank skulle jag ställa mej oerhört tveksam till att låna ut pengar till en pokerspelare. Jag skulle inte bli mindre tveksam om pokerspelaren redan har lån!

 

Troligtvis kommer baken se ditt pokerspelande mer som en risk än som en säkerhet hur positivet resultat du än kan visa upp för dem och endast beakta din fasta förvärvsarbetsinkomst.

 

Om det tex vore ett villa-lån, du var skuldfri och kunde gå in med halva marknadvärdet själv skulle jag kanske som bank kunna vara intresserad men knappast annars.

edit: jag är ingen bank och jag vet inte vad dom har för policys men jag skulle tro att det är ganska kört. Skriv gärna hur det gått om du kontaktar en bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämn aldrig för banken att ni spelar poker. Ni kommer aldrig få några lån beviljade med pokern som säkerhet. Har ni vunnit mycket pengar och vill använda dem som "säkerhet" så säg att ni ärvt dem eller något.

 

Med all rätta betraktar banken pokerspel som något mycket suspekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att skulderna uppgår till ca 80K, och det är ett lån av den storleken jag söker för att samla alla skulderna.,

Men va fan 80k och du plussar 10-20k i månaden skattefritt! Betala av skiten med pokeröverskottet. Du klarade ju mat och hyra med den vanliga lönen. Lev lite knappt några månader så är bördan ur vägen och du kan säkert skuldsätta dej igen om du har lust utan några större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Info om mig som pokerspelare:

Jag är ingen MrDawwe. Dvs, jag spelar inte in hundratusentals kronor per månad. Andra sidan spelar jag inte bort det heller.

 

Under flera år har jag nu livnärt mig på pokern. Men jag har ett extra arbete vid sidan där jag är timanställd som säkerhet. Kan alltid arbeta in hyra+räkningar om det behövs.

 

Jag lever relativt gott och är ute och reser titt som tätt. Men har alltid varit dum nog att inte spara.

 

Vänd på situationen, om du jobbade på bank:

- skulle du låna ut 100k till någon utan säkerhet?

- skulle du acceptera pokervinster som säkerhet?

 

Du skriver själv att du är dum som inte sparat.

Sluta att vara dum, spela lite mer poker så borde du kunna betala av dina lån på något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämn aldrig för banken att ni spelar poker. Ni kommer aldrig få några lån beviljade med pokern som säkerhet. Har ni vunnit mycket pengar och vill använda dem som "säkerhet" så säg att ni ärvt dem eller något.

 

Med all rätta betraktar banken pokerspel som något mycket suspekt.

 

Definitivt felaktigt påstående. Däremot måste man givetvis kunna visa att man har haft en seriös inställnig och långsiktig plan, vilken OP inte visat överhuvudtaget. Dvs att man sparat undan 20-30k per månad, så att man både har en buffert och att man bevisat att man klarar av högre månadsavgifter. Detta leder ju till att man inte skulle behöva ta såna här smålån, men vid bostadslån lånar banker gärna ut pengar om du bevisligen har goda resultat och långsiktighet i ditt agerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt felaktigt påstående. Däremot måste man givetvis kunna visa att man har haft en seriös inställnig och långsiktig plan, vilken OP inte visat överhuvudtaget. Dvs att man sparat undan 20-30k per månad, så att man både har en buffert och att man bevisat att man klarar av högre månadsavgifter. Detta leder ju till att man inte skulle behöva ta såna här smålån, men vid bostadslån lånar banker gärna ut pengar om du bevisligen har goda resultat och långsiktighet i ditt agerande.

Det kan säker stämma i vissa fall men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara så i dom flesta. Då tror jag det är bättre att välja Vindens linje.

 

Dessutom är det ju precis som du säger...situationen uppkommer inte i ditt exempel, och gör det det vid tex villalån så lär dom ju knappast låna ut till mer än halva marknadsvärdet ändå och då har dom ju relativt bra säkerhet i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan säker stämma i vissa fall men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara så i dom flesta. Då tror jag det är bättre att välja Vindens linje.

 

Dessutom är det ju precis som du säger...situationen uppkommer inte i ditt exempel, och gör det det vid tex villalån så lär dom ju knappast låna ut till mer än halva marknadsvärdet ändå och då har dom ju relativt bra säkerhet i vilket fall.

 

Det är alla gånger bättre att säga att man vunnit pengarna på poker och visat seriositet, än säga att man ärvt pengarna och nolltaxerar och inte bevisat att man har nån långsiktig plan med sitt liv.

 

Men vi är överens om läget för trådskaparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alla gånger bättre att säga att man vunnit pengarna på poker och visat seriositet, än säga att man ärvt pengarna och nolltaxerar och inte har bevisat att man har nån långsiktig plan med sitt liv.

Ok. Trodde inte pokerkunskaperna var bättre i bankvärden än i rättsväsendet. Tänker på tex Grebbestadsrättegången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte på något sätt verka oseriös, men som bank skulle jag ställa mej oerhört tveksam till att låna ut pengar till en pokerspelare. Jag skulle inte bli mindre tveksam om pokerspelaren redan har lån!
Bra skrivet! - För om man nu är en bra pokerspelare som plussar ... vad ska man då med lån till? (så tänker banken och så tänker jag)

 

Släpp tanken på ett banklån och fortsätt spela så länge du plussar.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet! - För om man nu är en bra pokerspelare som plussar ... vad ska man då med lån till? (så tänker banken och så tänker jag)

 

Släpp tanken på ett banklån och fortsätt spela så länge du plussar.

 

GL!

 

kan man inte ersätta pokerspelare med valfritt yrke/sysselsättning där isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är definitivt ingen säker inkomst. Däremot är det ju självklart en merit att kunna försörja sig på poker och vara en plussande spelare, speciellt om det handlar om hyfsat stora summor. Det kräver ju trots allt att man är företagsam och diciplinerad etc. Ser ju helt klart framgångsrika pokerspelare som smartare än medelsvensson.

 

Alla vet hur svängigt det kan gå. Kan nog jämföras med att handla med aktier. Även om banken hade gett mig lån med poker som säkerhet, så skulle jag aldrig själv förlita mig på att kunna betala tillbaka lånet med endast poker som inkomst. Iaf något större lån.

Vem vet hur framtiden ser ut inom poker-branschen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lever på pokern skriver du. Du har även en deltidsjobb som du fick ut 120000 på. Men du har lyckats få krediter och lån på 80 000. Kan förstå att du kan leva ett okej svenssonliv. Men du går ju back.

 

 

Du har skulderna med din sambo och jag antar att det nya lånet ska vara på er båda. Så vad har han/hon för inkomster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan visst få banklån! Jag hade möte med min bank härom veckan och toh upp frågan. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men ärendet skulle skickas vidare och godkännas av en högre instans. Vilket skulle gå igenom om man hade några kronor liggande som "täckte" lånet. Även fast dessa pengar inte är 100% säkra, va banken helt övertygad om att det skulle gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte ersätta pokerspelare med valfritt yrke/sysselsättning där isf?
Jag förstår din poäng. Men problemet är att poker inte är en säker inkomst. En bank kollar på många faktorer då du ansöker om lån. Säker inkomst, kredithistorik, risk osv osv. Poker är ingen säker inkomst och risken för banken är troligen hög.

 

Jag kan ha fel. Men så skulle jag tänka iaf.

 

För övrigt kan man alltid göra en ansökan om lån hos banken. Det kostar ingenting! (Alla ansökningar om krediter loggas. Ju fler avslag du får, ju större "problem" lär du få med nästa.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt felaktigt påstående. Däremot måste man givetvis kunna visa att man har haft en seriös inställnig och långsiktig plan, vilken OP inte visat överhuvudtaget. Dvs att man sparat undan 20-30k per månad, så att man både har en buffert och att man bevisat att man klarar av högre månadsavgifter. Detta leder ju till att man inte skulle behöva ta såna här smålån, men vid bostadslån lånar banker gärna ut pengar om du bevisligen har goda resultat och långsiktighet i ditt agerande.

 

Långsiktigt agerande? Det gäller poker, en fluga som har drygt fem år på nacken. Din långsiktiga plan är inte värt någonting om spelen torkar ut eller lagstiftningen ändras, för att inte tala om vad som händer när folk plötsligt börjar spela bättre, och du går från vinnande till förlorande spelare.

 

Med detta sagt så har ju naturligtvis bankerna ett intresse av att låna ut pengar. Det är deras affärsidé. Så du kan säkert få ett lån om du är beredd att betala för det. Detta har ingenting med ditt pokerspelande att göra, utan är en kalkylerad risk banken tar och du i slutändan betalar för med högre ränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt så vill du inte låna mer pengar utan du vill låna pengar för att lösa flera olika lån med dåligt upplägg för att kunna betala av på bara ett lån istället?

Borde knappast vara något problem. Handelsbanken har varit väldigt schyssta med mig som exempel fick jag låna pengar fast jag då hade betalningsanmärkning. Nu har jag dock en årslön på 400k brutto men kan de bortse från betalnings anmärkning så är det nog Ok.

Dessutom brukar väl 120000kr i årsinkomst räcka för att få ta mindre lån om dom inte alls anser att din poker är en inkomst.

 

Ska du låna nya pengar utöver dina befintliga lån så lär det som många sagt vara kärvt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyntax, du hade uppfattat det korrekt.

 

 

Har nu löst situationen så det är ingen fara. Som många av er sagt så får jag skärpa mig och börja använda pengarna vettigt i framtiden.

 

Har nu efter jag löst det uppfrättat sparande på 3 sätt. Pension, Fonder/aktier samt vanligt sparkonto.

 

Men jag löste situationen genom att söka om lån på loanland.se.

 

Fick ett lån där på 85.000 kr till 12% ränta .

 

Det gör att jag nu varje månad betalar ca 3800 kr mindre än vanligt. Och dessa pengar sätter jag nu ist undan.

 

Tack för alla kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...