Gå till innehåll

Min kompis är spelberoende!


NeoSlayer

Recommended Posts

Ok.

Vet inte om jag borde posta detta men antar att han som jag pratar om inte läser detta iaf. (vill inte såra honom i onödan)

 

Så här ligger det till, det har pratats mkt om spelmissbruk och poker.

Jag har en kompis som spelar mkt poker, han spelar inte höga stakes men torskar konstant. Låt oss säga att han bränner iväg ca 15-20000 i månaden.. och detta på pl25 eller pl50. Då kan ni förstå hur "dålig" han är.

Vi har många gånger försökt att prata med honom och försökt lära honom t ex vad skillnaden är på att calla med säg JJ istället för att vara den som raisar med JJ. Tror inte riktigt han förstår skillnaden. han har spelat poker i många år men texas och omaha i ca ett år.

 

Han förutsätter ofta också att alla bluffar mot honom och för han är det ingen skillnad att calla ett färgdrag på flopp för 10$ om det är 8$ i potten eller om det är 250$ i potten, färgdrag som färgdrag, eller som den gången jag försökte förklara för honom varför han inte ska gå allin direkt efter flopp när han floppat topsset och en annan spelare raisat preflop. "det ska kosta" fick jag till svar... :roll:

En annan klassiker av citat är "Ska man vinna ska man förlora"

 

Ja ja.. hoppas ni har fått en bild av vad jag pratar om. Saken är den att han förnekar inte att han är spelmissbrukare men han har konstant "otur" på poker... men trots allt så har han inga skulder eller slarvar med räkningar eftersom han tjänar rätt bra på sitt jobb. Men ALLA övriga pengar går till poker.

 

Låt oss nu anta att vi frös alla hans vägar att spela poker, (ingen dator, inga livegames o s v) Skulle han må bättre? knappast, har pratat med honom om detta och han säger själv att förmodligen skulle han spela jack vegas eller ngt annat. Skulle alla spel försvinna skulle han lika gärna kunna dö... Detta låter kanske överdrivet men jag tror han menar vad han säger och så länge man inte har familj eller någon annan att ta ansvar för så tror jag inte han mår så dåligt av det. Men det var som någon annan sa det att det finns ingen annanstans där det är så lätt att bli pengablind...

 

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ok.

Vet inte om jag borde posta detta men antar att han som jag pratar om inte läser detta iaf. (vill inte såra honom i onödan)

 

Så här ligger det till, det har pratats mkt om spelmissbruk och poker.

Jag har en kompis som spelar mkt poker, han spelar inte höga stakes men torskar konstant. Låt oss säga att han bränner iväg ca 15-20000 i månaden.. och detta på pl25 eller pl50. Då kan ni förstå hur "dålig" han är.

Vi har många gånger försökt att prata med honom och försökt lära honom t ex vad skillnaden är på att calla med säg JJ istället för att vara den som raisar med JJ. Tror inte riktigt han förstår skillnaden. han har spelat poker i många år men texas och omaha i ca ett år.

 

Han förutsätter ofta också att alla bluffar mot honom och för han är det ingen skillnad att calla ett färgdrag på flopp för 10$ om det är 8$ i potten eller om det är 250$ i potten, färgdrag som färgdrag, eller som den gången jag försökte förklara för honom varför han inte ska gå allin direkt efter flopp när han floppat topsset och en annan spelare raisat preflop. "det ska kosta" fick jag till svar... :roll:

En annan klassiker av citat är "Ska man vinna ska man förlora"

 

Ja ja.. hoppas ni har fått en bild av vad jag pratar om. Saken är den att han förnekar inte att han är spelmissbrukare men han har konstant "otur" på poker... men trots allt så har han inga skulder eller slarvar med räkningar eftersom han tjänar rätt bra på sitt jobb. Men ALLA övriga pengar går till poker.

 

Låt oss nu anta att vi frös alla hans vägar att spela poker, (ingen dator, inga livegames o s v) Skulle han må bättre? knappast, har pratat med honom om detta och han säger själv att förmodligen skulle han spela jack vegas eller ngt annat. Skulle alla spel försvinna skulle han lika gärna kunna dö... Detta låter kanske överdrivet men jag tror han menar vad han säger och så länge man inte har familj eller någon annan att ta ansvar för så tror jag inte han mår så dåligt av det. Men det var som någon annan sa det att det finns ingen annanstans där det är så lätt att bli pengablind...

 

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

 

:shock::shock::shock:

leta reda på spelmissbrukarnas förbund eller något sånt? det där låter riktigt allvarligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leta reda på spelmissbrukarnas förbund eller något sånt? det där låter riktigt allvarligt

 

jo givetvis.. men jag kanske var otydlig.. hans liv går ut på att spela och han älskar det verkligen fast han förlorar och jag menade mer att man kanske kunde hjälpa honom att bli en lite bättre pokerspelare??

 

Ett par knep ngn kanske har i bakfickan som inte är så sårande för hans stolthet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

 

Seriöst, han har grava problem med självförnekelse. Jag var själv i hans sits för ett halvår/år sedan eller så (alla extrapengar gick till poker och jag torskade konstant). Jag kände mig ruskigt otursförföljd, kom alltid ihåg den där jättepotten som jag torskade när jag var favorit, men pratade inte så högt om de trettiofem gångerna som jag skickade in degen på hopplösa bluffar...

 

Jag kom ut ur det hela när jag insåg att jag faktiskt var jävligt grym på poker om jag bara skärpte till mig, men att jag själv ggenom min missbrukarperosnlighet satte stopp för alla möjligheter till vinst. På sistone har jag jobbat hårt med just den aspekten, att inte tilta och spela för högt. Denna månad ligger jag nog nånstans kring noll, kanske lite back, och gissa varför? Jo - för att jag fylletiltade bort 4-5000 SEK på nätet löningshelgen. Återfall i gamla (o)vanor alltså.

 

Har man en sådan läggning som jag antar att din polare har, och som jag också har, så är det djävulskt svårt att bli en vinnare i längden. Kommer jag själv bli det? Svårt att säga. Nog för att mitt A-game är grymt, men frågan är om det väger upp tillräckligt kontra min missbrukarpersonlighet.

 

Tyvärr inga bra råd, för jag vet ärligt talat inte vad du ska göra. En sak kan ju vara att försöka dra med polaren ut på krogen lite oftare, då kanske han tänker på annat ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jo givetvis.. men jag kanske var otydlig.. hans liv går ut på att spela och han älskar det verkligen fast han förlorar och jag menade mer att man kanske kunde hjälpa honom att bli en lite bättre pokerspelare??

 

Ett par knep ngn kanske har i bakfickan som inte är så sårande för hans stolthet ;)

 

sätt dig och spela tillsammans med honom där ni i förväg har kommit överens om att där ni är oense så är det ditt beslut som gäller, efter ett tag så borde han börja inse att dina beslut är bättre och kanske han sedan han lära sig.

 

Jag har gjort detta, iofs inte med spelmissbrukare utan med nybörjare och då har dom faktiskt ganska snabbt lärt sig spela vinnande poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Vet inte om jag borde posta detta men antar att han som jag pratar om inte läser detta iaf. (vill inte såra honom i onödan)

 

Så här ligger det till, det har pratats mkt om spelmissbruk och poker.

Jag har en kompis som spelar mkt poker, han spelar inte höga stakes men torskar konstant. Låt oss säga att han bränner iväg ca 15-20000 i månaden.. och detta på pl25 eller pl50. Då kan ni förstå hur "dålig" han är.

Vi har många gånger försökt att prata med honom och försökt lära honom t ex vad skillnaden är på att calla med säg JJ istället för att vara den som raisar med JJ. Tror inte riktigt han förstår skillnaden. han har spelat poker i många år men texas och omaha i ca ett år.

 

Han förutsätter ofta också att alla bluffar mot honom och för han är det ingen skillnad att calla ett färgdrag på flopp för 10$ om det är 8$ i potten eller om det är 250$ i potten, färgdrag som färgdrag, eller som den gången jag försökte förklara för honom varför han inte ska gå allin direkt efter flopp när han floppat topsset och en annan spelare raisat preflop. "det ska kosta" fick jag till svar... :roll:

En annan klassiker av citat är "Ska man vinna ska man förlora"

 

Ja ja.. hoppas ni har fått en bild av vad jag pratar om. Saken är den att han förnekar inte att han är spelmissbrukare men han har konstant "otur" på poker... men trots allt så har han inga skulder eller slarvar med räkningar eftersom han tjänar rätt bra på sitt jobb. Men ALLA övriga pengar går till poker.

 

Låt oss nu anta att vi frös alla hans vägar att spela poker, (ingen dator, inga livegames o s v) Skulle han må bättre? knappast, har pratat med honom om detta och han säger själv att förmodligen skulle han spela jack vegas eller ngt annat. Skulle alla spel försvinna skulle han lika gärna kunna dö... Detta låter kanske överdrivet men jag tror han menar vad han säger och så länge man inte har familj eller någon annan att ta ansvar för så tror jag inte han mår så dåligt av det. Men det var som någon annan sa det att det finns ingen annanstans där det är så lätt att bli pengablind...

 

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

 

Ni bör försöka få ha att inse att han inte har konstant otur, utan är en kass lirare, och att han helt enkelt inte kommer börja vinna förräns han ändrar sig.

Men om han fortfarande tycker det är kul efter det så är ju bara betalning för nöje , och - enligt mig - inget fel i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla som försökt hjälpa till..

Har tänkt efter lite och kommit fram till att det stämmer som ngn skrev, han har dålig självinsikt..

Få honom att förstå att han lirar fel är lönlöst. Tro mig vi har försökt. Tunga förluster hjälper inte heller..

Men han är ju vuxen så han får väl ta sig i kragen helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

Det verkar ju som om spelandet fyller en viktig funktion för honom, något i stil med att han får adrenalinkickar och känner sig levande. I så fall så är det ju ett grundläggande behov som behöver fyllas på något sätt och då gäller det ju att hitta något annat som kan ge liknande kickar (kan tänka mig något i stil med fallskärmshoppning eller nätverksspel ;-)).

 

Att hjälpa honom hitta något annat sätt att fylla det behovet kräver sannolikt väldigt mycket av både honom och den som hjälper till. Antagligen vore det bästa om han själv kunde gå med på att gå i någon form av kognitiv beteendeterapi, oavsett vad så krävs det ju att han själv engagerar sig, det är inget som någon kan göra åt honom.

 

P.S. Det låter ju verkligen som han skulle passa bättre som fixlimitspelare. Där är ju ett färgdrag sig rätt likt i de flesta situationer och man ska inte tro på motståndarna i någon större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som om spelandet fyller en viktig funktion för honom, något i stil med att han får adrenalinkickar och känner sig levande. I så fall så är det ju ett grundläggande behov som behöver fyllas på något sätt och då gäller det ju att hitta något annat som kan ge liknande kickar (kan tänka mig något i stil med fallskärmshoppning eller nätverksspel ;-)).

 

Att hjälpa honom hitta något annat sätt att fylla det behovet kräver sannolikt väldigt mycket av både honom och den som hjälper till. Antagligen vore det bästa om han själv kunde gå med på att gå i någon form av kognitiv beteendeterapi, oavsett vad så krävs det ju att han själv engagerar sig, det är inget som någon kan göra åt honom.

 

Haha..skulle vilja se hans min när jag förelår terapi.. :shock:

Men så sant som du säger.. just spelandet fyller en stor funktion i hans liv, man kan säga att han spelar för nöjes skull men ändå vill vinna(givetvis).

eller rättare sagt han spelar för han har tråkigt och inser kanske att han inte kan vinna i längden och därför spelar han lite hårdare för att få en stor vinst en gång, konstigt bara att den inte har kommit ngn gång, hur dåligt man än spelar borde ju turen slå in ordentligt ibland..

Man kan beskriva hans spelstil som loose-passive.. att han callar mkt händer preflop kan jag nog aldrig ta ur honom då han anser att "det är floppen som avgör" men mina funderingar är om man kan få hans spelstil att bli lite mer agressiv postflop så kanske den där dagen när han har tur kan dra in en hel del..? Kommer ju givetvis att bli lika dyrt för han i längden men vissa dagar måste han ju +a då? Så som det är nu så är det mkt limp, check-call, check-call, check-fold.. så även om han vinner en pott ibland så callar han sakta men säkert bort alltihop till slut..? funderingar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan beskriva hans spelstil som loose-passive.. att han callar mkt händer preflop kan jag nog aldrig ta ur honom då han anser att "det är floppen som avgör" men mina funderingar är om man kan få hans spelstil att bli lite mer agressiv postflop så kanske den där dagen när han har tur kan dra in en hel del..?

 

Tänkte precis säga samma sak...

 

Du skulle göra honom en bra tjänst om du köpte "The Psychology of Poker" av Alan N Schoomaker, först läsa den själv och sedan gå igenom den tillsammans med honom - där är några enkla personlighetstest att göra som skulle kunna var anyttiga för honom att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan beskriva hans spelstil som loose-passive.. att han callar mkt händer preflop kan jag nog aldrig ta ur honom då han anser att "det är floppen som avgör" men mina funderingar är om man kan få hans spelstil att bli lite mer agressiv postflop så kanske den där dagen när han har tur kan dra in en hel del..?

 

Tänkte precis säga samma sak...

 

Du skulle göra honom en bra tjänst om du köpte "The Psychology of Poker" av Alan N Schoomaker, först läsa den själv och sedan gå igenom den tillsammans med honom - där är några enkla personlighetstest att göra som skulle kunna var anyttiga för honom att titta på.

 

Precis, sätt han på ett 5-mana bord också, lite mer legitimt att spela fler händer där om man säger så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

Jag begär inte att jag ska lyckas göra honom till en vinnande pokerspelare men vi snackar om en kille som satt in mellan 100-200000 på ett år och ALDRIG cashat ut en spänn!!!!

Det verkar ju som om spelandet fyller en viktig funktion för honom, något i stil med att han får adrenalinkickar och känner sig levande. I så fall så är det ju ett grundläggande behov som behöver fyllas på något sätt och då gäller det ju att hitta något annat som kan ge liknande kickar (kan tänka mig något i stil med fallskärmshoppning eller nätverksspel ;-)).

 

Att hjälpa honom hitta något annat sätt att fylla det behovet kräver sannolikt väldigt mycket av både honom och den som hjälper till. Antagligen vore det bästa om han själv kunde gå med på att gå i någon form av kognitiv beteendeterapi, oavsett vad så krävs det ju att han själv engagerar sig, det är inget som någon kan göra åt honom.

 

P.S. Det låter ju verkligen som han skulle passa bättre som fixlimitspelare. Där är ju ett färgdrag sig rätt likt i de flesta situationer och man ska inte tro på motståndarna i någon större utsträckning.

 

Ja, grabben saknar viktiga komponenter i sitt liv. Detta sjukliga spelande, som ju uppenbarligen inte går ut på att vinna, är ett substitut för ett liv. Jag tror inte han behöver hoppa bungyjump utan lina, eller segelflyga med bara en vinge för att få spänning i sitt liv. Han behöver ett liv. Punkt slut. Han behöver heller inte göra ett personlighetstest enligt någon sunkig pokerpersonlighetsteori.

 

Han behöver komma ut i livet, skaffa en flickvän (eller pojkvän, mig kvittar det), skaffa familj, engagera sig i föreningnslivet, Rädda Barnen, ut och resa jorden runt. Whatever, man han ska fan inte gå över till fixed limit, eller lägga in pauser varje timme, eller bara spela när det erbjuds +EV, eller när pottoddsen finns.

 

Han ska lägga av. Om inte hans polare kan hjälpa honom att inse detta, ja, då har han inga polare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, grabben saknar viktiga komponenter i sitt liv. Detta sjukliga spelande, som ju uppenbarligen inte går ut på att vinna, är ett substitut för ett liv. Jag tror inte han behöver hoppa bungyjump utan lina, eller segelflyga med bara en vinge för att få spänning i sitt liv. Han behöver ett liv. Punkt slut. Han behöver heller inte göra ett personlighetstest enligt någon sunkig pokerpersonlighetsteori.

 

Han behöver komma ut i livet, skaffa en flickvän (eller pojkvän, mig kvittar det), skaffa familj, engagera sig i föreningnslivet, Rädda Barnen, ut och resa jorden runt. Whatever, man han ska fan inte gå över till fixed limit, eller lägga in pauser varje timme, eller bara spela när det erbjuds +EV, eller när pottoddsen finns.

 

Han ska lägga av. Om inte hans polare kan hjälpa honom att inse detta, ja, då har han inga polare.

 

Varför skulle det räknas mer som ett legitimt "liv" om han har familj och engagerar sig i saker som Rädda barnen och resor?

 

Vad han än gör lever han det liv han själv valt, frågan är bara om han insér konsekvenserna av sina handlingar, och det verkar vara det som hans polare behöver hjälpa honom med.

 

Försök få honom att inse att han inte kommer att vinna, och att han faktiskt kan använda pengarna till en massa andra saker - saker som han kanske t o m skulle prioritera över kickarna han får av poker.

 

-

Men att säga att ett liv är värt mer bara för att han har flickvän/pojkvän och skänker sina dagliga 10kr till de behövande är bara patetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man känner sig nästan lite taskig men jag hänger ju inte ut honom på något sätt och han läser inte här heller så...

 

Det säger nästan sig själv. Hade han haft en drift att bli bättre, läsa, studera poker osv hade han snabbt kommit till insikt om att hans spelstil inte kan vara lönsam. Loose aggresive kan vara för bra postflop spelare men loose-passive, finns de några större loosers? Hur som helst, om han iaf kan vara medveten om hur och varför han spelar loose-passive kanske han kan gå från jätte looser till breakeven. Även loose-passie spelaren har sina styrkor, gäller bara att inse vilka :D

 

Jag håller med i rådet om Psycology of poker rådet, köp, läs och improve...

 

Fast "det är på floppen det avgörs" mentaliteten får han nog jobba bort .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter han där han spelar?

 

 

 

OT:

Jag undrar om du verkligen förstår vad du gör när du postar på det här viset i just den här tråden. Smaklöst.

 

 

Neoslayer:

Det är trevligt att se att du verkligen försöker hjälpa honom. Jag hoppas att du/ni lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa att han är looser. Här finns pengar att tjäna.

Fisk är gott!

 

du har last tidigare inlagg i denna traden. Korrekt?

 

Du skriver ett mkt smaklost inlagg. Att du inte fattar det.

 

Lat oss saga att din polare har problem med alkohol, dricker for mkt. Du bryr dig MKT om din polare, sa mkt att du gar in pa ett forum och ber om rad dar. Det forsta jag skulle fraga dig ar: vad heter din polare, han kanske kan bjussa mig pa lite gratis sprit, han som har sa mkt dar hemma. vad ar hans adress, jag drar over dit nu och fraga rom han vill dricka lite med mig.

 

Skarpning. Vill du ha lite pengar kan vi spela lite NLT HU om du vill. Come and get the money.

 

edit:har kollat igenom dina tidigare tradar, och det skulle kannas fel av mig att spela HU mot dig. Gillar inte att ta pengar av sa latta fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa att han är looser. Här finns pengar att tjäna.

Fisk är gott!

 

Om du nu är så skruvad så att du tycker det behöver du inte skriva om det här. Det ursprungliga inlägget var från en person som behövde hjälp med en vän. Tråden handlade över huvud taget inte om att ta dennes pengar. Du är så sjukt snett ute när du gör ett sånt inlägg i en tråd som denna. Starta i så fall en egen tråd där ni kan tipsa varandra om hur och var man kan utnyttja kompisar som har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

poangen ar fortfarande som tidigare postare har skrivit.

 

DENNA TRADEN HANDLAR OM HUR MAN HJALPER NAGON. Alltsa ger vi tips har.

 

Denna traden handlar inte om hur man skall kunna ta en spelberoendes pengar lattast.

 

Precis som att jag inte skulle fraga dig var din alkoholist polare bor i en trad dar du vill ha tips for att hjalpa din polare. Sa ja, det finns en likhet. Likheten ar att du inte skriver nafot opassande och smaklost.

 

Darfor tanker jag inte kora mer OT pa denna traden. Hoppas nu bara att folk gar tillbaka till originalamnet och fortsatter att ge Neoslayer rad.

 

Darfor tanker jag aven avbryta alla samtal med dig i denna traden. Vill du diskutera HU mot mig far du garna PM:a mig.

 

---------------------------------------------------

 

 

Neoslayer. Det verkar ju som om din polare inte riktigt vet basics i poker. Har han last nagra pokerbocker alls? Ett bra tips vore annars att fa honom att borja vilja LARA sig mer om spelet.

 

Sag inte att han ar dalig och behover lara sig. Forsok saga till honom att DU vill utveckla DITT pokerspelande, och det vore bra om ni bada laste samma pokerbok sa att ni skulle kunna diskutera innehallet.

 

Pa detta sattet hjalper du ju honom (lite Swede's omvanda psykologi ;-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...