Gå till innehåll

tappat spelet, hitta tillbaka!?


Crispo

Recommended Posts

Hej. Jag har levt på pokern sen 2007 och plussar ca 40 inköp/månad. Hittade min peak på min lilla karriär för ca 6 månader sedan då jag drog in 100 inköp/3månader i rad. Tar alltid ut all "månadslön" utöver min startrulle såfort rakebacken kommit in.

 

Problemet är, sista 2 månaderna har jag hamnat precis på 0, och denhär månaden är jag påväg att gula rullen.

Anledningen till att jag skrev upp hur mkt jag tjänat innan(inget jag normalt säger till folk) var för att jag vill ha förståelse för hur märkligt det är när det helt plötsligt tar stopp och till och med går bakåt.

 

Jag spelar enbart HU cash game om det kan vara av intresse, har en kompis som spelar på samma nivå som drar in stabilt runt 70-100 inköp/månad, han och jag diskuterar ofta spelet och det brukar hjälpa. Men nu helt plötsligt så verkar inte han heller ha svar på vad jag gör fel. För när vi pratar poker med varann så gör vi väldigt lika.

 

Det jag känner själv som går annorlunda är min egen förmåga att sätta motståndaren på en hand. Känslan för spelet är helt bortblåst på nåt vis, men har inte det mycket med självförtroende att göra?

 

Jag har även fått för mig att det blivit mkt mer grinders och alla har blivit bättre, men det kan bara handla om mig själv antar jag?

 

Provade med en 15-dagars break förra månaden men det gick lika kasst när jag kom tillbaks. Har provat att spela intensivt nåra dar i streck men det hjälper inte heller..

När jag diskuterar spelet med kompisen eller läser mina egna små papper där jag skrivit upp mkt om händer och hur jag spelar så gör jag precis samma sak numera..

Den enda skillnaden är känslan?

 

Eftersom mitt grundspel liknar samma som alltid och samma som min kompis så måste nåntin i mitt post-flop spel ha ändrats antar jag..

 

Jag vill gärna att framförallt ni som lever på poker svarar.

Känner ni igen er? Är det någon som vänt på en sån här lång trend(2 månader minst)? Hur vänder man på en sån här sak? Jag får iallafall för mig att 100inköp+/3månader i rad bevisar att man kan spela bra poker, och att det inte bara var tillfälligt..

 

Nu har ju tanken börjat rulla tillbaka på att börja jobba och skit igen och man blir ju rätt deprimerad..:-(

 

Guld värt med bra svar!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har levt på pokern sen 2007 och plussar ca 40 inköp/månad. Hittade min peak på min lilla karriär för ca 6 månader sedan då jag drog in 100 inköp/3månader i rad. Tar alltid ut all "månadslön" utöver min startrulle såfort rakebacken kommit in.

 

Där har du problemet. Rullen måste växa, precis som företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att det blivit så mycket grinders och mycket svårare känns mer som en smidig bortförklaring än sanning.

 

Visst har det blivit svårare men med din beskrivning skulle det isf blivit en tvärnit.

Använder mej av samma ursäkter själv när det går dåligt men för mej brukar det funka att ta en paus några veckor.

 

 

...gå gärna igenom lite HH:s.

 

 

GL !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du problemet. Rullen måste växa, precis som företag.

 

Jag håller inte med. Vad är det för skillnad om du har 15 inköp på sajten eller mer, sålänge du har pengar på banken... man kan ju alltid sätta in mer, bara dumt att ha för mycket på pokersajter utan ränta etc etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med. Vad är det för skillnad om du har 15 inköp på sajten eller mer, sålänge du har pengar på banken... man kan ju alltid sätta in mer, bara dumt att ha för mycket på pokersajter utan ränta etc etc...

 

Jag skulle vilja påstå att rullen, det är allt du kan använda att spela för, sen om du har pengarna på pokersiten eller på banken spelar väl ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har downswings. Vissa i flera tunga jävliga månader. Andra har upswings i flera härliga och underbara månader där de tror de är oslagbara och sen kommer verkligheten ifatt.

 

 

Det finns bara ett sätt att bli vinnande igen och det är att analysera ditt eget spel och hitta läckor. Det enklaste sättet och det som de flesta tillämpar under tunga perioder är att klaga på diverse ovidkommande anledningar. Vanliga bortförklaringar är; Otur, rigg, siten osv. Om du varit vinnande ett tag och är intresserad av poker så vet du vilka hjälpmedel som finns att ta till och har säkert använt dem vid flera tillfällen. Börja analysera ditt spel.

 

Det överlägset bästa för att analysera sitt eget spel är PT eller liknande program. Gå igenom dina händer, va OBJEKTIV. Spelar du VERKLIGEN likadant som du gjorde under dina vinnande månader? Ja? Säker? Be några vänner kolla igenom dem, ofta ser man det man vill se. Optimal poker är inte att få in degen varje gång post med AA och KK. Studera ditt spel med de två händerna, kommer förmodligen inte vara till din förtjusning.

 

Gå igenom ditt excellark där du bokför dina sessioner. Bra att ha om du inte har det redan. Speciellt vid dessa tillfällen.

 

Motståndet har blivit bättre, men det var väl ganska väntat? Speciellt med tanke på alla hjälpmedel som finns att tillhandahålla för pokerspelare nuförtiden så går utvecklingen fortare och fortare. Finns dessutom en ganska stor skara med spelare som spelat poker på heltid i 4år nu.

 

Dock finns det många som fortfarande är väldigt dåliga, inklusive många regs. Kan du inte vinna beror det på ditt eget spel, lika bra att inse det asap om du vill göra något åt det (om du nu inte har downswing, kolla PT som sagt.)

 

Några ytterliggare punkter att ta tillvara på.

  • Cardrunner/Stoxpoker för inspiration
  • Paus/Vila
  • Se till att du är i rätt mood inför sessionerna. Jag till exempel kan Aldrig plussa om jag inte är väldigt sugen på att spela poker. Rätt jobbig spärr.
  • Gå ner i nivå
  • Bygg på rullen hela tiden
  • Table Selection
  • Tilta aldrig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga exakt vad sånt här beror på. Men det är ju betydligt mer stora swings i texas no limit heads up än på tex sexmannaborden.

Heads up är tableselection a och o. Vilka sorters spelare var det du lirade mot när du plussade så mycket? Hade du några "favoritfiskar" du spelade mot ofta? Är dom kvar nu? Hur brukar du göra när du spelar mot någon och inte alltid hittar stora luckor i deras spel, fortsätter du då spela?

 

Favoritmotståndaren i poker är ju oftast löspassiv. Aggressiva spelare gör att det ofta blir mer swings i spelet. Har något ändrat sig här, är dina motståndare mycket mer aggressivare nu än tidigare?

 

Om du har svårt att hitta dåliga spelare kanske du ska prova en ny sida eller ny typ av poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känslan för spelet är helt bortblåst på nåt vis, men har inte det mycket med självförtroende att göra?

 

 

Hitta lusten igen!!!

 

Jag bara hobbyspelar eftersom jag har ett vanligt jobb plus famlij. För mig spelar självförtroendet en väldig roll. Borde spela större roll för dig. Spela ett helt annat poker-spel för struntsummor ett tag och inse hur snabbt du lär dig och hur bra du egentligen är. När lusten kommer (och självförtroendet) kommer säkert pengarna igen.

 

Jag är grymt avis på alla som (utan familj?) kan sitta och lira heltid... Tänk på mig och se till att du vinner igen!

 

Lycka till ! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar svaren, några nya saker att tänka på fick jag och det är verkligen behövligt.

 

"Jag är grymt avis på alla som (utan familj?) kan sitta och lira heltid... Tänk på mig och se till att du vinner igen!"

 

- ska tänka på det:D

 

"Hur brukar du göra när du spelar mot någon och inte alltid hittar stora luckor i deras spel, fortsätter du då spela?"

 

- Förr så tyckte jag att jag hittade luckor hos alla spelare, men nu kanske bara hos 60% av dem, men så mkt mer grinders kan det väl inte bli på 1 år? Ska genast prova att ta bort spelare där man känner att det är 50/50 lr 60/40(räcker för att han ska ta 2 inköp och dra).

 

"Se till att du är i rätt mood inför sessionerna. Jag till exempel kan Aldrig plussa om jag inte är väldigt sugen på att spela poker. Rätt jobbig spärr"

 

-Där har vi något som bara blir sämre och sämre ju längre tiden går och ju längre tid det går dåligt, något tips på hur man kommer in med en possitiv inställning till en ny session? känns som att det var ett tag sedan.

 

"Tilta aldrig"

-som vinnande spelare tiltade jag aldrig loss utan tog paus så fort det rann över i skallen, men nu i samband med en förlustperiod så har tilten kommit som ett brev på posten.BORT!!

 

"Det där med att det blivit så mycket grinders och mycket svårare känns mer som en smidig bortförklaring än sanning."

- Mitt ena jag är 100% medveten om det, men mitt andra jag säger att det är så. HAHA jag är inte psyk på riktigt:S

 

"Där har du problemet. Rullen måste växa, precis som företag"

-Det enda jag måste säga emot av alla goda tips, jag skulle tvärtom bli galen av att aldrig få ha pengarna på mitt bank konto, där har jag ju den stora delen av rullen, 50 inköp räcker gott som start för mig varje månad, men tack för tipset.

 

Det var de jag hann svara på nu, ska strax prova en session och se hur det känns. Ska försöka analysera mera idag. Återkommer med rapport ikväll :)

tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja! Efter många raka back dagar slutade jag idag på nästan 11 inköp +. Mycket tack vare ny inspiration och nytänkande ifrån det ni tipsade om, gav ny diciplin.

 

Tänkte framför allt på att välja rätt motståndare och att analysera mitt spel, samt försöka gå in för varje pott, varje match. Och det kändes helt ok för första gngen på väldigt länge.

 

Hoppas nu bara det inte är tillfälligheter, återstår att se om ett par dagar.

 

Så tack igen:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Där har du problemet. Rullen måste växa, precis som företag"

-Det enda jag måste säga emot av alla goda tips, jag skulle tvärtom bli galen av att aldrig få ha pengarna på mitt bank konto, där har jag ju den stora delen av rullen, 50 inköp räcker gott som start för mig varje månad, men tack för tipset.

 

Som tidigare påpekats betyder "bankrulle" det kapital du kan avsätta till spel. Det spelar alltså ingen roll om du har pengarna på klienten eller i madrassen. Ser du pengarna på banken som spelkapital har du alltså mer än 50 inköp. Självklart ska du inte ha hela rullen på klienten när du kan få ränta på bankkontot.

 

Har läst flera ggr om unga killar som går spikrakt uppåt i några månader, tar ut all förtjänst i lön och köper bacardi breezers för hela slanten. Det brukar inte ta så många månader innan de upptäcker att rullen helt plötsligt nätt och jämnt räcker till NL20.

 

Kul att du fick vinna igen! GL framöver!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste detta av en stor pokerspelare. Kommer dock inte ihåg vem det var, men det är inte relevant.

 

"Om du känner att du är i en downswing och redan tänkt: Denna handen vinner inte jag. Då har du redan förlorat handen."

 

Inte ordagrann, men jävligt sann. Gå ner lite på dina nivåer och försök hitta känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...