Gå till innehåll

KEM kort gått sönder efter första användningen!


hegger8

Recommended Posts

Efter att jag investerat i ett set med 2 KEM kortlekar har jag nu använt dem vid vårat första homegame. Dessvärre märkte vi att två utav korten har redan gått sönder, då det har blivit små jack i korten, ungefär som en spricka. Se bilder nedan. Någon som har någon aning om varför de har gått sönder?

 

Jag antar att det måste vara något fel, eftersom detta skall inte ske just efter första användningen, dessutom spelade vi inte enormt många händer. Någon som vet hur jag ska gå tillväga med problemet, lekarna kostade ju relativt mycket pengar.

 

Hegga

 

Bild 1 och bild 2

 

(Gör om bilderna till länkar - Kubo)

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde väl fått någon form av garanti på lekarna.. Kolla där du köpt dem eller bland papprena som följde med. Borde inte vara några som helst problem förutom att det kommer ta lite mera tid.

 

Vad det beror på?.. Ja.. det har jag ingen aning om.

 

Ha det!

 

/Zikes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en väldigt diskret märkning av esset det där :D

 

Skämt o sido, det är väl bara höra av sig till säljaren av korten för ev. utbyte?

 

Fungerar inte det så brukar man väl få med ett "replacementcard" till KEM-lekarna som du kan ringa in vilka kort du behöver nya av och skicka in till KEM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte med nått replacement card, bara två jokrar och ett kort med telefonnr och address till US Playing Card Co.

 

Vi blandar som man bör blanda en kortlek, vanlig shuffle som dealers använder sig av. Angående färgen i mitten på esset så stämmer det, den är inte "helt" röd, troligen ett tryckfel.

 

Jag har nu skickat ett mail med bilder till dem jag köpte lekarna av, får se hur de går tillväga med problemet.

 

Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ganska ofta sett liknande skärskador på sådana kort förut, och har t o m lyckats skada korten själv på det sättet. Jag tror att det är störst risk att det händer när man leker "finns i sjön" med leken innan man shufflar den som vanligt. Att det händer första gången man använder leken är nog mer otur än fabrikationsfel, men det kan ju ha varit ett måndagsexemplar och att försöka få garanti på dem är väl inte fel om man orkar bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen KEM-lekar du har köpt? Verkar lite suspekt med tanke på att: 1, Korten skär sönder varandra. 2, Färgfällningen av trycket. 3, Och att hörnet på kortet är kantigt skuret.

Har sett liknade lekar som en tobakskille försökte kränga på mig. Dessa såg ut att va KEM kort tror det tom stod KEM på asken men korten va för tunna och trycket va kasst och hörnen va ojämna. På de KEM jag har lirat med (på klubben) så är trycket bra och hörnen jämna, även efter ett par timmars lir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En första kontroll är att kolla in :spader:A. På årsmodeller från tidigt 90-tal och framåt så är det kortet märkt med tillverkningsdatum (månad och år). T.ex. 503 som står för maj 2003. Senare modeller har även ett 1-800 nummer till KEM tryckt på spader ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lekar som går att införskaffa från cardcollector är "äkta" KEM, dock tryckta av "United States Playing Card Company", som tagit över tillverkningen av dessa. Är det någon som kan uttala sig om kvalitén på de nya lekarna contra originallekarna? Skulle onekligen vara intressant att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...