Gå till innehåll

FL - Hur hårt bör färgdraget bettas?


Albert

Recommended Posts

Klonka in fjärde betet också, om du verkligen inte har några extradrag så bör det vara 0-EV på sista betet, men även då kan det ge bonuseffekter som gratiskort eller förvirring hos motståndaren. Normalt sett så har man dock ett överkortsdrag tillsammans med nötfärgsdrag vilket gör att man får lite värde på det.

 

Råkar man vara störtsäker på att en av motståndarna har ett set så kan man ju avhålla sig eftersom man blir rätt skadad av kåkdraget. Men om bordet är hyffsat aggro så kan man ju inte vara det.

 

Det är också stor skillnad på parad bräda eller bräda med väldigt lättillgänglig stege.

 

Men det kan nästan aldrig kosta en särskilt mycket att beta färgdraget när man får två syn på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bonuseffekter som gratiskort

 

Detta ar en sak jag undrar over: om inte ens fargkort dyker upp pa turn skall man inte da value betta (om det ar checkat till en) eller re-raisa for value eller ska man i detta laget checka och ge ett gratiskort till en sjalv?

 

Att ge gratiskort i detta laget tycker jag ar lite konstigt for vardet pa fargen nar man far in den forsvinner ju inte bara for att man inte far den pa turnen, eller? Sedan ser jag nog det som att ett bet har battre bonuseffekter som att det kan ge en hela potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta ar en sak jag undrar over: om inte ens fargkort dyker upp pa turn skall man inte da value betta (om det ar checkat till en) eller re-raisa for value eller ska man i detta laget checka och ge ett gratiskort till en sjalv?

För att valuebeta enbart färgdraget på turn så behöver du mer än 4 syner, så det gör man inte så ofta. Då behöver du ju antingen en massa extradrag eller möjligheten att motståndaren synar med sämre A-hög än din. Du kan också beta för att få motståndaren att lägga händer han borde syna med, men värdebet med färgdrag på turn är rätt ovanliga.

 

Har floppen blivit fyrbetad mot två motståndare och det checkas till dig så kan du knappast räkna med något annat än att det kommer bli showdown oavsett vad du gör, så allra oftast tar du bara och sparar ett bet där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att valuebeta enbart färgdraget på turn så behöver du mer än 4 syner, så det gör man inte så ofta.

 

Nu ar jag nog ute och cyklar och fragan ar lite daligt formulerad men om man bettar pa turn kan man inte saga att det ar ett value-bet for ens pot equity? (Eller alla ens value-bets kanske ar for ens pot equity??) :oops::shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ar jag nog ute och cyklar och fragan ar lite daligt formulerad men om man bettar pa turn kan man inte saga att det ar ett value-bet for ens pot equity? (Eller alla ens value-bets kanske ar for ens pot equity??) :oops::shock:

Ett valuebet är ett bet som du i snitt tjänar på när det synas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett valuebet är ett bet som du i snitt tjänar på när det synas.

 

I.o.m. fargdraget sa bor man ha ganska bra pot equity,(?) bor man da inte, pa turn, betta/raisa for att bygga upp potten och pa sa satt fa en hogre utdelning av ens pot equity? Om detta stammer ar det da inte ett value-bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I.o.m. fargdraget sa bor man ha ganska bra pot equity,(?) bor man da inte, pa turn, betta/raisa for att bygga upp potten och pa sa satt fa en hogre utdelning av ens pot equity? Om detta stammer ar det da inte ett value-bet?

Jo, men det stämmer inte. På turn har du mycket lägre equity med ett färgdrag än du har på floppen.

 

Exempel på floppen:

 

Board: 5h 2h Td

 

Hand 1: 50.6573 % [ 00.50 00.00 ] { Ah8h }

Hand 2: 49.3427 % [ 00.49 00.00 ] { TT-66, 44-33, ATs, A5s, A2s, KTs, QTs, JTs, T9s-T8s, 75s, 65s, 54s, 43s, AKo-AQo, KTo, QTo, 65o, 54o, 43o }

 

Exempel på turn:

 

Board: 5h 2h Td 9s

 

Hand 1: 35.2273 % [ 00.35 00.00 ] { Ah8h }

Hand 2: 64.7727 % [ 00.65 00.00 ] { TT-66, 44-33, ATs, A5s, A2s, KTs, QTs, JTs, T9s-T8s, 75s, 65s, 54s, 43s, AKo-AQo, KTo, QTo, 65o, 54o, 43o }

 

Här lämnar jag ändå öppet för att motståndaren kan ha en massa draghänder och equityn är ändå rätt tråkig på turn, trots att det finns extraouts i form av ess och möjligheten att man faktiskt har bäst hand.

 

Tar man istället en fyrbetad pott mot två motståndare kan det se ut så här:

 

Flopp:

 

Board: 5h 2h Td

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 42.2488 % [ 00.42 00.00 ] { AhKh }

Hand 2: 28.1208 % [ 00.28 00.00 ] { AA-88, ATs }

Hand 3: 29.6304 % [ 00.29 00.00 ] { AA-77, 55, 22 }

 

Turn:

 

Board: Td 2h 5h 9s

 

Hand 1: 23.0382 % [ 00.23 00.00 ] { AhKh }

Hand 2: 39.1303 % [ 00.39 00.00 ] { AA-88, ATs }

Hand 3: 37.8316 % [ 00.37 00.00 ] { AA-77, 55, 22 }

 

Alltså en nedgång i potequity från favorit med 42% till hund med 23%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...