Gå till innehåll

Vågar inte gå all-in längre


davecat

Recommended Posts

Skulle väl inte kalla mig nybörjare, har spelat poker i snart 2 år och läst igenom ett antal böcker.

 

Men på senare tid har jag blivit totalt avskrämd för att skjuta all in i tuneringar på internet.

 

Varför? För att det gör så jävla ont när mitt floppade sett dras ut, RUNNER RUNNER STEGE! Gång efter gång!

%

Varje gång känns det som ett slag i magen och jag vågar inte ens kolla på dom kommande korten efter en all-in.

 

Mattematiken stämmer inte här, är jag favorit till 70% gular jag ändå 50% av gångerna, varför? Det finns väl någon vetenskaplig förklaring till detta?

 

Eller är det bara otur när jag hitills ikväll åkt dit mot runner runner två gånger och att mitt AA inte ens höll floppen mot FIs 47off som direkt hittade stegen?

 

Men vänta nu, ska jag fortsätta spela? För rent matematiskt vinner jag väl pengar i längden om jag har oddsen på min sida? VARFÖR GÖR JAG INTE DET DÅ? VARFÖR DRAR FI UT MIG GÅNG EFTER GÅNG?!

 

Jag kan trots mina två år vid pokerborden inte svara på detta, finner ingen förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt - Om du är 80% favorit när du går all-in så vinner du bara 4 av 5 gånger.. dvs matematiskt åker du ut 1 gång av 5... håller du på med all-in alltför många gånger i en turnering så åker du förr eller senare ut och tycker du haft otur, men så är inte alls fallet. Det gäller att väldigt sällan försätta sig i situationer där man hamnar all-in mot en spelare med större stack när man inte är 100% på att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt - Om du är 80% favorit när du går all-in så vinner du bara 4 av 5 gånger.. dvs matematiskt åker du ut 1 gång av 5... håller du på med all-in alltför många gånger i en turnering så åker du förr eller senare ut och tycker du haft otur, men så är inte alls fallet. Det gäller att väldigt sällan försätta sig i situationer där man hamnar all-in mot en spelare med större stack när man inte är 100% på att vinna.

Går du alltid allin in som favorit eller till korrekta odds så har du råd att förlora 1ggr av 5 rätt ofta och är väl egentligen aldrig fel förutom möjligen på bubblan ibland?

 

Det är ju det som gör en bra spelare bra...han har råd att bli utdragen rätt ofta.

 

...men självklart förstår jag din poäng, bara den inte missbrukas :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt - Om du är 80% favorit när du går all-in så vinner du bara 4 av 5 gånger.. dvs matematiskt åker du ut 1 gång av 5... håller du på med all-in alltför många gånger i en turnering så åker du förr eller senare ut och tycker du haft otur, men så är inte alls fallet. Det gäller att väldigt sällan försätta sig i situationer där man hamnar all-in mot en spelare med större stack när man inte är 100% på att vinna.

 

Jag skulle bli väääldigt rik om jag vann var tionde turnering med 1024 spelare som jag spelade. (2^10= 1024. vinstchans: 0.8^10=0.1073).

 

Det är rätt ok att få in degen som 60%-are också men då vinner man "bara" var 165:e turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli väääldigt rik om jag vann var tionde turnering med 1024 spelare som jag spelade. (2^10= 1024. vinstchans: 0.8^10=0.1073).

 

Det är rätt ok att få in degen som 60%-are också men då vinner man "bara" var 165:e turnering.

 

Den här logiken stämmer bara i en turnering utan blinds och antes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid då jag var mkt glad om jag vann 50% av alla 70/30 lägen. Det är ju knappast dåligt ens över en tid som 2 mån. Jag vann tex 5% av alla 35/65 lägen och 10% av alla coinflips över drygt 1000sngs. Lyckades ändå gå mer lr mindre plus minus noll tack vare att de va så dåliga på min nivå. Innan det hade jag över 1000sngs haft 25% i ROI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att väldigt sällan försätta sig i situationer där man hamnar all-in mot en spelare med större stack när man inte är 100% på att vinna.

 

Sämsta tipset jag läst på länge.

 

Om du inte spelat över 2000 turneringar är den här tråden bara löjlig.

 

lol

 

Det fanns en tid då jag var mkt glad om jag vann 50% av alla 70/30 lägen. Det är ju knappast dåligt ens över en tid som 2 mån. Jag vann tex 5% av alla 35/65 lägen och 10% av alla coinflips över drygt 1000sngs. Lyckades ändå gå mer lr mindre plus minus noll tack vare att de va så dåliga på min nivå. Innan det hade jag över 1000sngs haft 25% i ROI.

 

sick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid då jag var mkt glad om jag vann 50% av alla 70/30 lägen. Det är ju knappast dåligt ens över en tid som 2 mån. Jag vann tex 5% av alla 35/65 lägen och 10% av alla coinflips över drygt 1000sngs. Lyckades ändå gå mer lr mindre plus minus noll tack vare att de va så dåliga på min nivå. Innan det hade jag över 1000sngs haft 25% i ROI.

Nu sitter du ju bara och hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte spelat över 2000 turneringar är den här tråden bara löjlig.

 

Det hade varit då den blivit löjlig.

 

ja för den är inte ett dugg löjlig som den är.:-)

 

Inlägget handlar ju om känslor. Om du av känlsomässiga skäl inte längre klarar av att göra det som är statistiskt korrekt...

 

...det var var typ det jag menade med att tråden varit betydligt löjligare om OP spelat över 2000 turneringar med samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt - Om du är 80% favorit när du går all-in så vinner du bara 4 av 5 gånger.. dvs matematiskt åker du ut 1 gång av 5... håller du på med all-in alltför många gånger i en turnering så åker du förr eller senare ut och tycker du haft otur, men så är inte alls fallet. Det gäller att väldigt sällan försätta sig i situationer där man hamnar all-in mot en spelare med större stack när man inte är 100% på att vinna.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid då jag var mkt glad om jag vann 50% av alla 70/30 lägen. Det är ju knappast dåligt ens över en tid som 2 mån. Jag vann tex 5% av alla 35/65 lägen och 10% av alla coinflips över drygt 1000sngs. Lyckades ändå gå mer lr mindre plus minus noll tack vare att de va så dåliga på min nivå. Innan det hade jag över 1000sngs haft 25% i ROI.

 

 

Nu går jag lite off-topic, men det hänger ändå ihop med vad du skrev. Jag spelade ganska många år i rockbandet The Hives. Jag tjänade grymma cash och levde livet på våra turnèer. Det är klart det blev en del alkohol under de här åren och jag ledsnade lite på det här "livet" och lade av. Jag hade varit väldigt sparsam och hade lagt undan en hel pengar till min nya karrär (poker). Det var lite trevande försök i början, men sedan gick det uppåt och när jag kommit en bra bit på vägen, då kom den....Rushen! Över lite drygt 1000 sngs vann jag 95% av alla 35/65 lägen och 90% av alla mina coinflips. På grund av alla som fått så dåligt självförtroende av sina långa och osannolika badstreaks har jag kunnat rusa genom alla nivåer och har säkert tjänat 10ggr mer än vad jag gjorde med "HIVarna" (internt skämt). Keep posting on PF and GL med pokern!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går jag lite off-topic, men det hänger ändå ihop med vad du skrev. Jag spelade ganska många år i rockbandet The Hives. Jag tjänade grymma cash och levde livet på våra turnèer. Det är klart det blev en del alkohol under de här åren och jag ledsnade lite på det här "livet" och lade av. Jag hade varit väldigt sparsam och hade lagt undan en hel pengar till min nya karrär (poker). Det var lite trevande försök i början, men sedan gick det uppåt och när jag kommit en bra bit på vägen, då kom den....Rushen! Över lite drygt 1000 sngs vann jag 95% av alla 35/65 lägen och 90% av alla mina coinflips. På grund av alla som fått så dåligt självförtroende av sina långa och osannolika badstreaks har jag kunnat rusa genom alla nivåer och har säkert tjänat 10ggr mer än vad jag gjorde med "HIVarna" (internt skämt). Keep posting on PF and GL med pokern!

Så det va du som snodde alla mina pengar :D

Ens över 1000sngs ska det va nästan omöjligt att ha såna badstreaks/goodstreaks. Och jag tror faktiskt att ganska få haft en sådan fantastisk bad/goodstreak där man i månader bara sitter o gapar först av ilska men som sen övergår i nästan fascination över matematikens sönderfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...