Gå till innehåll

OS - Politik eller ej


TotalFarsa

Recommended Posts

Lyssnade på P1 på väg till jobbet. Underbar kanal f.ö. De pratade om att det politiska ögat är särskilt fokuserat på Kina just nu då OS strax drar igång för fullt.

 

Lite besviken blir jag då de interjuar fem idrottare, från skilda länder dock ej Sverige, som alla ger samma genreiska svar: "Näää, jag har inte tänkt så mkt på det där [politiska läget i Kina]. Jag är här för at utöva min idrott".

 

P1 rapporterar vidare att idrottsutövare är förbjudna att delta i politiska uttalanden och manifestationer. Yttrandefrihet ftw...

 

Hörde en intervju med svenska OS-generalen för någon månad sen. Ordagrant ur hans mun "OS handlar inte om politik".

 

Jag vet inte jag. I mina ögon så är OS inget annat än politik (och lite sex-fest enligt våra kära kvällstidningar). Jag tycker att det är rätt vidrigt att utövarna tvingas hålla käft om sina åsikter när OS är ett lysande tillfälle för världen att visa vad de tycker om Kinas behandling av oliktänkande.

 

Kommer vi att få se något liknande igen?

 

olympics_narrowweb__300x427,0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Männen som utförde Black Power-manifestationen blev sedan avstängda på livstid från OS. OS bör inte handla om politik. Sedan att det handlar om politik är en annan femma. Dagens OS kan dock vara det bisarraste sedan OS -36. Värdnationen bör, enligt mig, visa exemplariska förhållande för mänskilga värden, miljö och och någon slags politisk frihet. Kina uppfyller detta... nä just det. Kina uppfyller inte ett skit. Det kommer bli ett skådespel likt det som utspelade sig inför ögonen på Röda Korset observatörer under WW2. Själv är jag glad att mycket fokus ligger på Tibet och jag hoppas innerligt att det autonomiseras snart trots den våldtäkt Kina gjort sig skyldigt till vad gäller dit flyttning av etniska han-kineser och exploatering av naturresurser och vandalisering av relifiösamonument samt förföljelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ligger i Kina bekommer mig inte mer än att det regelbundet går i USA, ett land som vanemässigt bryter mot Genèvekonventionen, godkänner tortyr, installerar narkotikabaroner och terrorister, startar krig av ekonomiska skäl och har lyckats försätta halva Sydamerika samt stora delar av Mellanöstern och Sydostasien i kaos.

 

Jag har inga problem med att folk känner sig beklämda av att OS går i Kina, jag tycker inte att det är bra och det är helt okej för mig att dra paralleller till 1936, men det känns lite som hyckleri av media när 99 % av de som klagar skulle vara jättenöjda med OS i USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Irak kriget har verkligen varit ett +EV krig för USA. Inse att kriget hade strikt säkerhetspolitiska intentioner och inte handlade om att gå + ekonomiskt.

 

 

Säkerhetsanalytikerna inom "svenskt underrättelseväsen" (*) hävdar att orsaken till Irakkriget var för att Irak och Saudiarabien planerade sälja olja i Euro i stället för dollar. Då behövdes det visas vem som bestämmer, både för Saudi och resten av oljevärlden. Att skramla med vapen mot sin allierade funkar ju inte - Saddam blev då en bra lämplig motståndare, bra "bonus" helt enkelt.

 

(*) Nej jag kan inte ange källa

 

Sen till ursrpungsfrågan: Ja OS är ett enda stort hyckleri, politiskt sett, och har alltid varit det. På gamla goda tidenlas varannat OS i väst och varannat i Öst, med lämpliga bojkotter av varandras spel. Vet inte om det var så mycket bättre.

 

Frågan man bör ställa sig är egentlgen: Har kinesrna i gemen fått det bättre eller ej (eller sämre) av att OS las i Kina? Troligen har landet öppnats upp lite i alla fall, även om det fortfarande är en diktatur. Om det skulle stämma så är väl Kina-OS en bra grej, inte en dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsanalytikerna inom "svenskt underrättelseväsen" (*) hävdar att orsaken till Irakkriget var för att Irak och Saudiarabien planerade sälja olja i Euro i stället för dollar. Då behövdes det visas vem som bestämmer, både för Saudi och resten av oljevärlden. Att skramla med vapen mot sin allierade funkar ju inte - Saddam blev då en bra lämplig motståndare, bra "bonus" helt enkelt.

 

(*) Nej jag kan inte ange källa

 

Sen till ursrpungsfrågan: Ja OS är ett enda stort hyckleri, politiskt sett, och har alltid varit det. På gamla goda tidenlas varannat OS i väst och varannat i Öst, med lämpliga bojkotter av varandras spel. Vet inte om det var så mycket bättre.

 

Frågan man bör ställa sig är egentlgen: Har kinesrna i gemen fått det bättre eller ej (eller sämre) av att OS las i Kina? Troligen har landet öppnats upp lite i alla fall, även om det fortfarande är en diktatur. Om det skulle stämma så är väl Kina-OS en bra grej, inte en dålig?

 

Ja, jag tycker det är bra, eftersom det är ett bra tillfälle att ta belysa landet. Det blir ett utbyte av kritik och intresse. Vi är ju inte fiender till det kinesiska folket eller tycker illa om deras kultur. Idrott liksom handel leder till mer kontakter. Bojkott skulle inte alls ha samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ligger i Kina bekommer mig inte mer än att det regelbundet går i USA, ett land som vanemässigt bryter mot Genèvekonventionen, godkänner tortyr, installerar narkotikabaroner och terrorister, startar krig av ekonomiska skäl och har lyckats försätta halva Sydamerika samt stora delar av Mellanöstern och Sydostasien i kaos.

 

Jag har inga problem med att folk känner sig beklämda av att OS går i Kina, jag tycker inte att det är bra och det är helt okej för mig att dra paralleller till 1936, men det känns lite som hyckleri av media när 99 % av de som klagar skulle vara jättenöjda med OS i USA.

 

Jag håller med om mycket av beskrivningen av USA, vad kan man annars göra eftersom det är fakta. Men som dom visade en gång i South Park (tror jag) så är det ok för USA att starta krig därför att halva befolkningen är emot den och lögnerna avslöjas något år därefter. Så det blir 'demokratisk' tortyr. Idag har amerikanerna sin egen propaganda som binder dom - dom kan inte vara lika ohämmat rasistiska som förut och döda kvinnor och barn urskiljningslöst i Iraq. Dom måste vara 'the good guys', och jag är optimist om att de tvingas försöka göra ngt bra av saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...