Gå till innehåll

Hjälp med ekonomi-tenta!


jaketheman

Recommended Posts

Tjena igen. Jag har en s*tans tenta som skall vara inne snart. Har inte hunnit alla frågor. Skulle bli glad om någon kunde häjlpa mig lite.

 

"Du köper en dvd för 6000 :- . Förklara vad som är fördelagst. Spara först och köpa den senare eller ta ett lån och köpa den nu. Vilken typ av lån eller kredit är billigast? Förklara".

 

Någon skillad ekonom här på pf? :)

 

Tack så hemst mkt på förhand, har miljoner frågor.. H'ata´ekonomi :D

 

mvh

jake :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelaktigast är att spara och 10-dubbla pengarna på poker under ett år och sen köpa den beggad för 1/10 av priset. Det är vad vi proffs kallar en win-win! ;)

 

Mer seriöst så beror det på vilken typ av finansering som erbjuds.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du köper en dvd för 6000 :- . Förklara vad som är fördelagst. Spara först och köpa den senare eller ta ett lån och köpa den nu. Vilken typ av lån eller kredit är billigast? Förklara".

 

Köper du varan på kredit, så får du varan direkt och får nytta direkt. Skall du spara ihop till varan först, så får du ingen nytta medan du sparar. Pengar på banken ger ingen nytta. Sedan får man väga den nytta man får av att få varan direkt mot den högre kreditkostnaden (minskad konsumtion när du betalar av krediten). Utan mer information om vad varan är värd för dig som person går det inte att säga vad som är fördelaktigast. Men om nyttan du får av att få varan direkt överstiger den ökade kostnaden, så skall du köpa på kredit.

 

Edit: Man får alltså värdera nyttan i pengar och dra ut nuvärdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förklarar på vilken nivå du vill ha svaret så kan vi säkert hjälpa till :)

 

 

Tjena igen. Jag har en s*tans tenta som skall vara inne snart. Har inte hunnit alla frågor. Skulle bli glad om någon kunde häjlpa mig lite.

 

"Du köper en dvd för 6000 :- . Förklara vad som är fördelagst. Spara först och köpa den senare eller ta ett lån och köpa den nu. Vilken typ av lån eller kredit är billigast? Förklara".

 

Någon skillad ekonom här på pf? :)

 

Tack så hemst mkt på förhand, har miljoner frågor.. H'ata´ekonomi :D

 

mvh

jake :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just dvd-spelare (och annan elektronik) kan man ju med fördel vänta lite med då priset sjunker hela tiden eller prestanda ökar.

 

Om vi däremot tänker oss att pris/prestanda är fixt över tiden så stämmer Tandems resonemang - det är utefter DINA (nytto)behov man skall göra värderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just dvd-spelare (och annan elektronik) kan man ju med fördel vänta lite med då priset sjunker hela tiden eller prestanda ökar.

När tycker du att man ska sluta vänta då? Elektronik blir ju bara billigare hela tiden, kanske bäst att inte köpa nåt alls? Om man vill ha en pryl och har råd bör man köpa den direkt eller skita i det helt och hållet.

 

Fast en minut senare kommer jag ju på att du antagligen menar att man ska vänta lite efter att en produkt just kommit ut på marknaden, det håller jag absolut med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får börja med att tacka för alla svaren, tackar!

 

Jag kollade lite vad ni hade skrivit och skrev ihop det. Tror det blev bra :)

 

Ang. priset: Vår lärare är inte direkt någon kung på att sätta ut sådana priser, han kunde lika gärna ha skrivit 10k :D

 

Tack än en gång.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart beroende på vilken nivå svaret ska vara! Vilken institution är det som ska ha svaret? Gymnasieskola eller universitet?

 

Gymnasieskola är det ju enkelt. Köp för sparade pengar. Sparar du först och köper för det du fått i ränta så har du ju grundbulten kvar. Lånar du så kommer du efter ett tag ha betalt DVDn i bara räntekostnader. (förenklat)

 

Är det däremot på universitetsnivå så bör du kanske väga in lite av det de andra herrarna nämnt, nämligen nyttofunktion. Är det månne så att du bedömer DIN nytta av DVDn större än ett visst belopp de kommande månaderna? Kanske t.o.m passar på att sälja biljetter till din hemmabio, nu innan det blir olagligt att ladda ner? Då finns det ju lite aspekter att ta med som balanserar den förlust du gör om du köper för lånade pengar.

 

Men förmodligen finns inte den storleken på vinst. Därför blir mitt svar (oavsett nivå ;) ):

 

Köp för sparade pengar. (eller ännu hellre: avkastningen från kapital)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom beror det på om det är en företagsekonomisk institution eller en nationalekonomisk som ska ha svaret...nyttofunktionerna hör hemma på nationalekonomiska, om det däremot är den företagsekonomiska så får du tänka på de olika räntesatserna också. Avkastningar, diskonteringsräntor, alternativkostnader, uppläggningsavgifter (för den effektiva räntan). Det du vill åt till slut är (som någon nämnt) en nuvärdesjämförelse, men vägen dit är inte direkt rak. Den går via de ovan nämnda prylarna, men du måste också bestämma kalkylhorisont, avskrivningstid, etc etc...den enklaste rekommendation jag kan ge dig, även om det kanske är försent, är: kolla litteraturen för kursen och använd de termer som nämns där. Annars riskerar du att hamna ganska snett oavsett.

 

Helt klart beroende på vilken nivå svaret ska vara! Vilken institution är det som ska ha svaret? Gymnasieskola eller universitet?

 

Gymnasieskola är det ju enkelt. Köp för sparade pengar. Sparar du först och köper för det du fått i ränta så har du ju grundbulten kvar. Lånar du så kommer du efter ett tag ha betalt DVDn i bara räntekostnader. (förenklat)

 

Är det däremot på universitetsnivå så bör du kanske väga in lite av det de andra herrarna nämnt, nämligen nyttofunktion. Är det månne så att du bedömer DIN nytta av DVDn större än ett visst belopp de kommande månaderna? Kanske t.o.m passar på att sälja biljetter till din hemmabio, nu innan det blir olagligt att ladda ner? Då finns det ju lite aspekter att ta med som balanserar den förlust du gör om du köper för lånade pengar.

 

Men förmodligen finns inte den storleken på vinst. Därför blir mitt svar (oavsett nivå ;) ):

 

Köp för sparade pengar. (eller ännu hellre: avkastningen från kapital)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...