Gå till innehåll

Slutet nära?


lolzor

Recommended Posts

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad exakt är den bra för lr är det bara ett test, isf kan man ju fimpa det om det nu finns chans för disaster.

 

Det är alltså världens största partikelaccelerator som just nu befinner sig i slutfasen av sin konstruktion. Tanken är att man ska krocka protoner i 99,9999..% av ljusets hastighet och på så vis hoppas man hitta Higgsbosonen (en partikel som just nu enbart existerar i teorin, standardmodellens hela existens hänger på att hitta den)

 

Som jag har förstått det så finns det en risk, om än en väldigt liten sådan, att svarta hål skapas som man inte kommer att kunna kontrollera och som därmed slukar jorden och allt i dess närhet. :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/the_large_hadron_collider.html

 

Jag vet inte hur det är med er, men den här acceleratorn skrämmer skiten ur mig, är det dags att hälsa nära och kära en sista gång?

 

Jag har hållit på att skämta om den i ett år och skrämma folk med att jorden kommer att gå under när dom äntligen lyckas få igång den. Men det finns ingen risk. Lite om detta kan läsas här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på att skämta om den i ett år och skrämma folk med att jorden kommer att gå under när dom äntligen lyckas få igång den. Men det finns ingen risk. Lite om detta kan läsas här.

 

Haha mjo, jag med. Men alltså, den artikeln får ju inte någon att känna sig tryggare precis.

 

Denna är också ganska rolig; Asking a Judge to Save the World, and Maybe a Whole Lot More

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså världens största partikelaccelerator som just nu befinner sig i slutfasen av sin konstruktion. Tanken är att man ska krocka protoner i 99,9999..% av ljusets hastighet och på så vis hoppas man hitta Higgsbosonen (en partikel som just nu enbart existerar i teorin, standardmodellens hela existens hänger på att hitta den)

 

Som jag har förstått det så finns det en risk, om än en väldigt liten sådan, att svarta hål skapas som man inte kommer att kunna kontrollera och som därmed slukar jorden och allt i dess närhet. :ola:

 

weee, så de ska hitta en partikel, det har de lagt ner åtskilliga miljarder för?

Vad exakt kan denna manicken komma till användning för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cern laughs at your irrational fears :-P

 

Sånt här är ju bara för häftigt.

 

Och för citera den enastående George Carlin on Natural Disasters: "Don't you have a part of you that secretly hopes that everything gets worse?"

 

*edit* Första kommentaren på artikeln som OP postade var rätt kul. "1. This thing is going to kill us all."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*edit* Första kommentaren på artikeln som OP postade var rätt kul. "1. This thing is going to kill us all."

 

Ja, den fnissa jag också åt, många roliga kommentarer.

 

DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO *gasp for air* ooOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMED!! To the batcave!

 

What an 18 billion dollar budget and the cant afford to give the IT guys a flat screen!

http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/lhc_08_01/lhc25.jpg

 

I just hope the guy on the OFF switch has good reflexes

 

I hope it does not run Windows Vista

 

That's the biggest espresso maker I've ever seen. The French and Swiss certainly do take their coffee seriously.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en dokumentär om Stephen Hawking för inte så länge sedan då han talar om LHC. Han verkade vara vääääldigt angelägen att den blev färdig. Den kommer att klara av expriment som kommer få många teorier att få bevis för att dom är sanna. Bl a så skulle LHC hjälpa Hawking och kollegor att få mer kunskap om hur universum var sekunderna efter Big Bang. Han nämner också att man skulle kunna skapa ett svart hål som kan ses med blotta ögat men säger också att det förmodligen inte kommer att vara synbart i mer än några sekunder. Men som jag förstår så finns det många som inte vill se LHC fungera. Dels så har vi religiösa motverkare som inte drar sig för att sprida skräck och fruktan, mest pga av någon Hawking sa om LHC.

Har inget direkt citat men något i stil med :

 

"This will prove that there is no god"

 

Jag är en av dom som med spänning ser fram emot färdigställandet av LHC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg en dokumentär om Stephen Hawking för inte så länge sedan då han talar om LHC. Han verkade vara vääääldigt angelägen att den blev färdig. Den kommer att klara av expriment som kommer få många teorier att få bevis för att dom är sanna. Bl a så skulle LHC hjälpa Hawking och kollegor att få mer kunskap om hur universum var sekunderna efter Big Bang. Han nämner också att man skulle kunna skapa ett svart hål som kan ses med blotta ögat men säger också att det förmodligen inte kommer att vara synbart i mer än några sekunder. Men som jag förstår så finns det många som inte vill se LHC fungera. Dels så har vi religiösa motverkare som inte drar sig för att sprida skräck och fruktan, mest pga av någon Hawking sa om LHC.

Har inget direkt citat men något i stil med :

 

"This will prove that there is no god"

 

Jag är en av dom som med spänning ser fram emot färdigställandet av LHC.

 

Ja, det är väldigt spännande. Med högre energier kan man observera mer partiklar. LHC skulle möjligen kunna t ex observera ( eller INTE !) Higgs bosonen.

 

Det där med Gud är struntprat, dv.s att experiment från LHC skulle kunna visa på det ena eller andra om Guds existens. Av någon anledning så kallas ibland Higgs bosonen för 'Gods particle' och liknande, men allt det handlar om är att partikeln förutsägs i en fältteori. Lite grann står här. Det finns alltså ingen religiös diskussion överhuvudtaget som ligger bakom detta. Det är snarare en skämtsam bild, på samma sätt som universums bakgrundstrålning ibland kallas för 'the face of God' etc strunt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väldigt spännande. Med högre energier kan man observera mer partiklar. LHC skulle möjligen kunna t ex observera ( eller INTE !) Higgs bosonen.

 

Det där med Gud är struntprat, dv.s att experiment från LHC skulle kunna visa på det ena eller andra om Guds existens. Av någon anledning så kallas ibland Higgs bosonen för 'Gods particle' och liknande, men allt det handlar om är att partikeln förutsägs i en fältteori. Lite grann står här. Det finns alltså ingen religiös diskussion överhuvudtaget som ligger bakom detta. Det är snarare en skämtsam bild, på samma sätt som universums bakgrundstrålning ibland kallas för 'the face of God' etc strunt.

 

Missförstå mig inte nu bara. Jag har aldrig påstått att den ska bevisa att gud existerar eller inte. Stephen Hawking la fram ett upplägg om att några av hans teorier skulle kunna bevisas med hjälp av LHC. Det som var mest intressant tyckte han var väl att man på något sätt skulle kunna återskapa ögonblicket precis efter big bang. Som då skulle "bevisa" att är forskningen som har svaren och inte religionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig inte nu bara. Jag har aldrig påstått att den ska bevisa att gud existerar eller inte. Stephen Hawking la fram ett upplägg om att några av hans teorier skulle kunna bevisas med hjälp av LHC. Det som var mest intressant tyckte han var väl att man på något sätt skulle kunna återskapa ögonblicket precis efter big bang. Som då skulle "bevisa" att är forskningen som har svaren och inte religionen.

 

Nejdå, jag ville bara peka på den i media vanliga beteckningen 'Guds partikel'.

 

För övrigt är jag beredd att slå vad om 10 euro (wow) om att dom inte kommer att se någon Higgs boson i experimenten med LHC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gahh, nu blev allt uppskjutet till 10:e september :(

 

Nejdå, jag ville bara peka på den i media vanliga beteckningen 'Guds partikel'.

 

För övrigt är jag beredd att slå vad om 10 euro (wow) om att dom inte kommer att se någon Higgs boson i experimenten med LHC.

 

Varför tror du inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gahh, nu blev allt uppskjutet till 10:e september :(

 

 

 

Varför tror du inte det?

 

Jag försöker svara extremt kort. Jag är inte fysiker utan bara populärvetenskapstorsk.

 

Standardmodellen har stått som enda vettiga fysiska teori sedan 1973. Inga nya framsteg har gjorts på 35 år. Försök att skapa nya teorier, som strängteori, har inte lett till en enda modell som föreställer någon som ens liknar vår värld, inte en enda förutsägelse och börjar alltmer ses som ett misstag. Så jag satsar gärna en liten peng på att man någonstans är helt fel ute, och att experiment kan visa på nya fenomen som kan ge teoretiska framsteg.

 

Dessutom är Higgsfältet bara en spekulation bland flera, det finns flera andra påhitt,t ex 'walking technicolor'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...