Gå till innehåll

Svensk sjukvård (avdelat från Ramzis dagbok)


RaMz

Recommended Posts

  • Svars 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Faktum kvarstår. Trots dina enorma textmassor så har du kommit med ett felaktigt påstående med grova överdrifter. Det visade sig att du hade fel och du svarade med en självupplevd(?) historia och påstod att du hade "empiriska bevis".

 

Ditt ursprungliga påstående är det jag vänder mig emot och på den punkten har jag rätt. Sedan kan du ju utvidga debatten hur mycket du vill, men trots allt så var din jämförelse fel. Svensk sjukvård står sig bra både i förhållande till andra länder också i förhållande till hur mycket den kostar.

 

Om du inte ändrat uppfattning i frågan så kan du ju anta mitt vad. Dock tror jag du själv inser att du hade fel och att de flesta forskare, läkare och vetenskapsmän inom området är överens om att svensk vård håller både hög kvalité och är förhållandevis effektiv. Därmed så försöker du kringgå själva sakfrågan.

 

Varför tog du överhuvudtaget upp historien om den våldtagna chilenskan? Missöden lär ju ske inom sjukvårdssystem världen över och det ligger liksom i sakens natur att tragiska levnadsöden ofta innefattar sjukhusvistelser.

 

Fake edit: frågan är mer av retorisk natur och du behöver öht inte besvara den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi har 2 miljoner människor i det här landet som inte tycker att sjukvården är optimal så är den ju uppenbarligen inte det

 

Nej, det finns öht få mänskliga konstruktioner som är fullkomligt optimala: det har du rätt i.

 

Jag skiter om du lyssnar på mig eller inte, men kan du inte ta åt dig lite, litegrann av följande:

 

Uniktnamn: Jag upplever inte att folk i den här tråden säger att vården inte kan effektiviseras. Däremot sägs det att sverige producerar bra resultat per BNP spenderat på vård.

 

Din "känsla" av att det är mycket effektivare i andra länder verkar just vara en "känsla".

 

Mina argument är inte slut. Jag finner bara ingen mening diskutera med dig då du antingen har problem med läsförståelsen eller aktivt misstolkar vad jag skriver. Det kan säkert vara jättekul för många att hålla på att missförstå varandra och misstolka varandra. Men jag finner inget nöje i det.

 

 

Jag tror de flesta håller med om att svensk sjukvård kan bli effektivare osv. Så om det var allt du ville ha sagt nu så fine. Att du lyckas hitta något annat i mina poster är en prestation, men det går ju om man aktivt misstolkar vad jag skriver.

 

 

Av oss tre är det ingen som påstår att svensk vård är optimal. Alla vänder sig emot din jämförelse med andra länder. Snälla, fundera på det innan du skriver något mer i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT och funderade att ta upp det hela till debatt, men så kom den tårdrypande historien om uniktnamns flickvän upp och jag ville inte gå in på resursfördelning inom vården. Du är säkert smart nog för att snappa upp ungefär vilka tankegångar jag var inne på...

 

Här kan du ju läsa fler "Tårdrypande historier" om hur bra folk tycker den svenska vården är, men står det i din rapport att den är perfekt så är den väl det, för då är det ju uppenbarligen ointressant hur vårdtagarna upplever den.

 

http://blogg.aftonbladet.se/13644/perma/984731/

 

http://www.sourze.se/S%C3%A5_fungerar_inte_svensk_sjukv%C3%A5rd_10593557.asp

 

http://www.hurjagblevrik.se/den-fina-svenska-sjukvarden-eller/

 

http://www2.unt.se/untmall/1,1786,MC=28-TYPE=forum-F_ID=1329,00.html

 

http://www.nwt.se/asikter/debatt/article451774.ece

 

http://www.myblock.se/Sverige/Discussion/View.aspx?Discussion=0eba0d1a-d7c0-4273-b8c7-59dc6b9cdc6d

 

http://nypappa.blogspot.com/2008/09/svensk-sjukvrd-smst-i-vrlden.html

 

http://www.aspergerforum.se/svensk-sjukvard-mest-ojamlik-t7787.html

 

Avslutar med följande text som jag saxat ur en av de rapporter som rankar sverige relativt högt i förhållande till andra länder vad det gäller standardaden på sjukvård.

 

 

Det är viktigt att observera att detta är ett relativt omdöme, att det är jämfört

med andra länder som svensk sjukvård är effektiv. Sveriges relativa position

utesluter alltså inte att det kan finnas avsevärd ineffektivitet inom den svenska

sjukvården, och därmed utrymme för förbättringar.

Det är vidare viktigt att betona att rankingen gäller ländernas samlade hälso och

sjukvårdssystem. Att Sverige sammanvägt placerar sig högt ska alltså inte

heller tolkas som att den svenska vården fungerar väl i alla avseenden. Det finns inom

Svensk sjukvård i internationell jämförelse

områden, exempelvis väntetider till planerad vård, där flera andra länder presterar

bättre.

 

Detta stycke sammanfattar ganska exakt det jag hela tiden hävdat konsekvent igenom mina poster så nu måste du ju äntligen vara nöjd eftersom detta i stort sett är ordagrant det jag skrivit och detta är tagit direkt ur en rapport för Sveriges kommuner och landsting som heter "Svensk sjukvård i internationell jämförelse" 2008.

 

länk till rapporten ovan:

 

http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39255_1.pdf

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att observera att detta är ett relativt omdöme, att det är jämfört

med andra länder som svensk sjukvård är effektiv [osv]

 

Detta stycke sammanfattar ganska exakt det jag hela tiden hävdat konsekvent igenom mina poster så nu måste du ju äntligen vara nöjd eftersom detta i stort sett är ordagrant det jag skrivit och detta är tagit direkt ur en rapport för Sveriges kommuner och landsting som heter "Svensk sjukvård i internationell jämförelse" 2008.

 

 

Pinsamt nog så går det stick i stäv med vad du sa. Tillåt mig citera dig:

 

Finns väldigt många land i världen som i förhållande till vad deras sjukvård kostar har oerhört mycket bättre sjukvård än vad sverige har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det ULTRA-tydligt så du kan jämföra:

 

Rapporten säger.

 

Det är viktigt att observera att detta är ett relativt omdöme, att det är jämfört

med andra länder som svensk sjukvård är effektiv

 

Du sa i ditt "originalinlägg":

 

Finns väldigt många land i världen som i förhållande till vad deras sjukvård kostar har oerhört mycket bättre sjukvård än vad sverige har.

 

 

Läs dessa meningar efter varandra och fråga dig själv: Sa jag samma sak som rapporten eller inte?

 

Ser du nu inte själv att du hade fel så är det nog helt uteslutet att du någonsin kommer att förstå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinsamt nog så går det stick i stäv med vad du sa. Tillåt mig citera dig:

 

Om du ska citera så klipp då inte av citaten mitt i för att de ska passa dina syften utan citera istället hela texten så att helheten framgår. Är du verkligen så patetiskt desperat att du måste börja klippa och klistra för att få ihop det?

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska citera så klipp då inte av citaten mitt i för att de ska passa dina syften utan citera istället hela texten så att helheten framgår. Är du verkligen så patetiskt desperat att du måste börja klippa och klistra för att få ihop det?

 

 

Förre

 

De resterande delen av det jag har klippt bort handlar om att det går att göra förbättringar, vilket ALLA i tråden är överens om. Ditt ursprungscitat som jag och andra har vänt sig emot var fel även enligt denna rapport!

 

Ska för att vara ULTRA-tydligen återigen citera:

 

Uniktnamn: Jag upplever inte att folk i den här tråden säger att vården inte kan effektiviseras. Däremot sägs det att sverige producerar bra resultat per BNP spenderat på vård.

.

 

 

Edit:

Du är välkommen att presentera fler rapporter som säger att Svensk vård är effektiv jämfört med andra länder. Tack i efterhand för den du länkade till och tack på förhand om du länkar till fler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De resterande delen av det jag har klippt bort handlar om att det går att göra förbättringar, vilket ALLA i tråden är överens om. Ditt ursprungscitat som jag och andra har vänt sig emot var fel även enligt denna rapport!

 

Ska för att vara ULTRA-tydligen återigen citera:

 

 

 

 

Edit:

Du är välkommen att presentera fler rapporter som säger att Svensk vård är effektiv jämfört med andra länder. Tack i efterhand för den du länkade till och tack på förhand om du länkar till fler...

 

Ja med din selektiva perception där du läser de artiklar, meningar och ord som passar dina syften så förstår jag att det var glädjande.

 

Att dom 8 andra länkarna jag postade där där olika människor skriver hur värdelös de anser den svenska vården vara förmodligen passerade dig helt förbi kom inte som någon större överraskning. Men med lite klipp och klistra och lite photoshop och felcitat kan du säker få dom till att sverige har bäst vård i världen.

Dessutom är det lustiga att huruvida jag har rätt eller inte beror helt på hur man definerar begreppet "många". Ingenstans har jag läst eller sett en rapport hittills som hävdar att sverige skulle vara absolut bäst, utan snarare bland de bättre, så rent konkret innebär det att faktum kvarstår att om de länder som alla kvalar in som bättre än sverige kan anses som många eller inte avgör huruvida jag skulle ha fel eller ej. Och då abstrakta begrepp avgörs av användaren så kan du tyvärr aldrig få rätt i den här frågan. Såvida du inte har bestämt att begreppet många i din lilla värld betyder fler än 100, vilket iofs inte skulle förvåna mig det minsta.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HataB2B: Jag förstår inte hur du orkar, du kommer inte lyckas.

 

Låt mig göra ett sista försök.

 

Uniktnamn: Du är för påverkad av din personliga sorg och frustration för att kunna tolka statistik och tänka klart verkar det som. Du drar slutsatser ifrån enstaka subjektiva berättelser, där din åsikt i frågan är baserad på din personlig upplevelse. För mig är din åsikt att jämföra med en person som blivit rånad/överfallen av ett invandrargäng en gång. Därefter gått ut på nätet och läst om flera som blivit det. Därefter dragit alla över en kam och blivit rasist.

 

Det finnns ingen här som inte anser att ditt personliga öde är beklagligt. Det var en hemsk tragedi.

 

Och fortfarande håller vi med dig om att saker och ting kan förbättras. Vi håller bara inte med dig om att det råder katastrofläge, eller att det skulle vara så mycket bättre någon annanstans.

 

Och för att undvika att det skall kännas som ett personligt påhopp med rasistexemplet så är det inte det att jag inte förstår din frustration och sorg. Det är bara det att din personliga upplevelse gör diskussionen om den svenska vårdapparaten ointressant för att den är alldeles för jävig för att kunna vara det minsta objektiv.

 

Dina inlägg i debatten är mer passande i en ny tråd som skulle heta något i stil med "Min kontakt med den svenska sjukvården".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HataB2B: Jag förstår inte hur du orkar, du kommer inte lyckas.

 

Jo, jag börjar så smått inse det :-)

 

Det ligger nog ganska mycket i vad Mr X skrev på min msn angående det hela:

"Har man börjat slå in sig själv på en väg så pass mycket är det väldigt svårt att vända tillbaka, speciellt när det är personligt"

 

Därför får ditt försök, på din egen begäran, bli det sista:

 

Låt mig göra ett sista försök.

Välskriven, sansad text

 

MVH Förre sjukvårdsdebatören :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HataB2B: Jag förstår inte hur du orkar, du kommer inte lyckas.

 

Låt mig göra ett sista försök.

 

Uniktnamn: Du är för påverkad av din personliga sorg och frustration för att kunna tolka statistik och tänka klart verkar det som. Du drar slutsatser ifrån enstaka subjektiva berättelser, där din åsikt i frågan är baserad på din personlig upplevelse. För mig är din åsikt att jämföra med en person som blivit rånad/överfallen av ett invandrargäng en gång. Därefter gått ut på nätet och läst om flera som blivit det. Därefter dragit alla över en kam och blivit rasist.

 

Det finnns ingen här som inte anser att ditt personliga öde är beklagligt. Det var en hemsk tragedi.

 

Och fortfarande håller vi med dig om att saker och ting kan förbättras. Vi håller bara inte med dig om att det råder katastrofläge, eller att det skulle vara så mycket bättre någon annanstans.

 

Och för att undvika att det skall kännas som ett personligt påhopp med rasistexemplet så är det inte det att jag inte förstår din frustration och sorg. Det är bara det att din personliga upplevelse gör diskussionen om den svenska vårdapparaten ointressant för att den är alldeles för jävig för att kunna vara det minsta objektiv.

 

Dina inlägg i debatten är mer passande i en ny tråd som skulle heta något i stil med "Min kontakt med den svenska sjukvården".

 

Återigen väljer ni att använda begrepp som jag aldrig varit i närheten av att använda. Katastrofläge? vem har sagt det? Inte jag i alla fall.

 

Att jämföra mina åsikter om den svenska sjukvården med att vara rasist....ja vad ska jag säga. Så långt tänker jag inte ens låta debatten sjunka att jag bemödar mig att kommentera något så dumt, men fyi så delar jag in människor i två kategorier som helt baseras på deras gärningar. Idioter och icke-idioter, om de sen är mörka, ljusa, gula, röda, indianer, mulatter, zigenare, judar, svarta eller skåningar är för mig totalt ointressant då jag med bestämdhet hävdar alla människors lika värde oavsett pettitesser som hudfärg, religion eller politisk tillhörighet.

 

Detta har ingenting med min sorg eller eventuella frustration att göra. Jag har haft en långvarig relation med upprepade kontakter med den svenska sjukvården dels med anledningen av det som hände med Anna men också i många andra avseenden och min bedömning är konsekvent rakt igenom.

 

Om min uppfattning hade baserats på ETT olyckligt läkarbesök hade jag köpt ditt resonemang men min uppfattning baseras på hundratals olika läkarbesök i olika landsting och städer och dessutom i olika ärenden. Det märkliga är ju att det dessutom finns en hel uppsjö med människor som delar min uppfattning så min fråga till dig blir ju uppenbarligen avskriver du alla i det här landet som inte delar din uppfattning som jäviga?

 

Och på vilken basis tycker du människor ska bilda sig en uppfattning om hur vården fungerar i det här landet, utifrån en forskningsrapport eller utifrån egna upplevelser?

 

Om du går till en restaurang och äter 100 gånger och upplever att maten smakar skit 95 av de gångerna, kan du då inte eller har du inte ens rätten att då bilda dig en uppfattning om huruvida den restaurangen är bra eller inte? Är du helt plötsligt jävig om du påstår att restaurangen håller en låg kvalitet och du tycker att saker kan förbättras?

 

Jag förstår inte hur ni tänker, om jag hade skrivit ett inlägg om hur min stackars cancersjuka mamma hade blivit så fantastiskt bra omhändertagen i den underbart härliga vårdapparat vi har i sverige, hade ni varit lika snabba att hävda jäv då också och påstått att mitt omdöme var grumlat av lycka och lättnad?

 

De som ska sätta betyg på vården är ju dem som vården är till för, nämligen vårdtagarna. Det finns säkert många i sverige som är jättenöjda med vården, men det finns också ett stort antal som är väldigt missnöjda, läs länkarna som jag bifogade tidigare, och som tycker liksom jag att det finns mycket som kan förbättras.

 

Dessutom är det ju bristerna som ska pekas ut för det är ju dom vi måste ändra på, så i någon mening är det ju de som kommer med kritik som är intressant för att kunna förbättra saker och ting. I de fall folk är nöjda är ju allt frid och fröjd!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uniktnamn: Dina upplevelser är fortfarande enstaka subjektiva upplevelser. Du ser inte det som i engelskan kallas för "the big picture". Om du hade använt din cancersjuka mamma som hade fått bra omhändertagande och därefter dragit slutsatsen att svensk vård är lysande hade det också varit fel.

 

Nu orkar jag inte diskutera detta mer, och det beror inte på att argumenten är slut, det beror på att det är alldeles för tidskrävande och tråkigt att få dig att förstå hur man kan dra objektiva slutsatser om den svenska sjukvården.

 

Mitt exempel med rasisten, var inte att försöka utmåla dig som en hemsk människa, det var ett exempel på hur jag tycker att du tänker fel när det gäller dina tankar om vården i stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uniktnamn: Dina upplevelser är fortfarande enstaka subjektiva upplevelser. Du ser inte det som i engelskan kallas för "the big picture". Om du hade använt din cancersjuka mamma som hade fått bra omhändertagande och därefter dragit slutsatsen att svensk vård är lysande hade det också varit fel.

 

Nu orkar jag inte diskutera detta mer, och det beror inte på att argumenten är slut, det beror på att det är alldeles för tidskrävande och tråkigt att få dig att förstå hur man kan dra objektiva slutsatser om den svenska sjukvården.

 

Mitt exempel med rasisten, var inte att försöka utmåla dig som en hemsk människa, det var ett exempel på hur jag tycker att du tänker fel när det gäller dina tankar om vården i stort.

 

Att se det som i svenskan kallas för helhetsbilden innebär just att se HELA bilden dvs det som är bra och det som är dåligt.

 

Det som är bra behöver jag ju knappast sitta här och peka ut då de områdena inte behöver förändringar, och det finns garanterat många saker som är bra med den svenska sjukvården. Högkostnadsskydd, välutbildad personal, snygga sjuksköterskor osv. Det är dock kritiskt tänkande som för utvecklingen framåt på alla områden. Den dag jag slutar att kritiskt granska mig själv som pokerspelare kommer jag sluta utvecklas, tappa edgen och snabbt bli till en förlorare. Den dag jag slutar att vara hungrig vad det gäller framgång, förbättringar och utveckling så har jag ju kapitulerat till likgiltigheten.

 

Oavsett hur bra någonting är så kan det alltid finslipas och finjusteras lite lite till och jag tror att svensk sjukvård i dagsläget säkert är bra jämfört med sjukhus i Ukraina och hyddor i Zimbabwe där man könsstympar 8-åringar på löpande band med en trasig Heiniken-flaska från 1953, men jag tycker att vi är väldigt väldigt långt ifrån den punkt där vi kan luta oss tillbaka och med ett nöjt leende på våra läppar sucka förnöjt och säga "Even though the swedish healthcare will last for a thousand years, men will still say this was its finest hour!

 

Skulle dessutom gärna vilja veta vad det är som gör att du anser att just din bedömning är så mycket mer objektiv än andras som inte delar din åsikt?

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är psykvård sjukvård? Psykvården är ju en katastrof i Sverige. Det är väl under den kategorin Förres erfarenheter borde ligga.

 

Det behövdes ett ministermord för att politikerna skulle tänka om och slussa in lite mer resurser.

Faktum är att psykvården i slutändan fått ännu mindre resurser.

De pengar som skulle tillsättas har gått till det jag pratade om förut, kortsiktiga politiska projektlösningar som inte kommer basverksamheten till del alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir mer och mer övertygad om att uniktnamn i själva verket gör reklam för den svenska sjukvården!

 

Hela historien om Anna är ju faktiskt rena rama pamfletten!

 

Ambulansen kommer inom fem minuter (1-0 svensk vård).

De räddar henne till livet genom att pumpa in flytande kol i blodet (2-0)!

 

"Anna vaknar upp och är fruktansvärt arg för att hon lever, hon sliter av sig alla slangar och elektronisk apparatur och kräver att endast iförd nattlinne genast få lämna sjukhuset"

 

Hon vägrar ta emot den vård som erbjuds.

Sjukhuset vägrar bryta mot mänskliga rättigheter trots påtryckningar från anhörig (3-0).

 

"Varje gång skrevs det ut någon ny antidepressiv medicin och varje gång var den lika effektlös"

 

= psykiatrin provar (som förväntat) olika medicinska behandlingar i ett tappert försök att hitta rätt medicin (4-0)

 

Det lät efter påtryckningar Anna gå före i kön (5-0)

 

"samtalen med psykologen slutar allt som oftast med att Anna stormar ut gråtandes och svär på att aldrig återvända"

 

= Hon vägrar för andra gången att ta emot vård

 

 

Om uniktnamn, trots mina misstankar, menar allvar med vad han har skrivit om svensk sjukvård så är det för mig helt obegripligt hur han inte kan vara tacksam mot svensk sjukvård!

 

Hade jag haft en flickvän som jag älskade över allt annat så skulle jag vara evigt tacksam mot de som har bidragit till att ha räddat hennes liv. Såväl ambulansförare som sjuksköterskor och läkare.

 

Utan att framhäva mig själv alltför mycket så hade jag nog köpt en blombukett och en tårta och ställt in på personalrummet för att åtminstone försöka visa dem hur mycket jag uppskattar vad de hade gjort för mig och min flickvän.

 

 

Därutöver så hade jag blivit ytterst besviken på min flickvän som har mage att bli förbannad på de som nyss räddat hennes liv och dessutom bara dra från sjukhuset.

 

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir mer och mer övertygad om att uniktnamn i själva verket gör reklam för den svenska sjukvården!

 

Hela historien om Anna är ju faktiskt rena rama pamfletten!

 

Ambulansen kommer inom fem minuter (1-0 svensk vård).

De räddar henne till livet genom att pumpa in flytande kol i blodet (2-0)!

 

"Anna vaknar upp och är fruktansvärt arg för att hon lever, hon sliter av sig alla slangar och elektronisk apparatur och kräver att endast iförd nattlinne genast få lämna sjukhuset"

 

Hon vägrar ta emot den vård som erbjuds.

Sjukhuset vägrar bryta mot mänskliga rättigheter trots påtryckningar från anhörig (3-0).

 

"Varje gång skrevs det ut någon ny antidepressiv medicin och varje gång var den lika effektlös"

 

= psykiatrin provar (som förväntat) olika medicinska behandlingar i ett tappert försök att hitta rätt medicin (4-0)

 

Det lät efter påtryckningar Anna gå före i kön (5-0)

 

"samtalen med psykologen slutar allt som oftast med att Anna stormar ut gråtandes och svär på att aldrig återvända"

 

= Hon vägrar för andra gången att ta emot vård

 

 

Om uniktnamn, trots mina misstankar, menar allvar med vad han har skrivit om svensk sjukvård så är det för mig helt obegripligt hur han inte kan vara tacksam mot svensk sjukvård!

 

Hade jag haft en flickvän som jag älskade över allt annat så skulle jag vara evigt tacksam mot de som har bidragit till att ha räddat hennes liv. Såväl ambulansförare som sjuksköterskor och läkare.

 

Utan att framhäva mig själv alltför mycket så hade jag nog köpt en blombukett och en tårta och ställt in på personalrummet för att åtminstone försöka visa dem hur mycket jag uppskattar vad de hade gjort för mig och min flickvän.

 

 

Därutöver så hade jag blivit ytterst besviken på min flickvän som har mage att bli förbannad på de som nyss räddat hennes liv och dessutom bara dra från sjukhuset.

 

 

MVH

 

Återigen visar du din selektiva perception, där du med flit väljer att plocka saker ur sitt sammanhang.

 

1: Hon ska naturligtvis vara tacksam att ambulansen kommer inom 5 minuter när man bor 50 meter ifrån brandstationen där ambulansen utgår ifrån!

 

2: Hon ska naturligtvis vara tacksam att läkarna gjorde sitt jobb och pumpade henne full med flytande kol när normalt förfarande i alla andra länder är att medvetet låta folk dö i stället.

 

3. Mänskliga rättigheter! Vilken jävla travesti du är, då skulle dom fan inte magpumpat henne mot hennes vilja heller eller pumpat henne full med flytande kol. Paradox de luxe!

 

4. Att skriva ut samma medicin som har samma effekt fast med tio olika namn och i tio olika doser är INTE olika medicinska behandlingar! Det är lathet och ointresse speciellt som man prövar SAMMA jävla medicin igen efter att den inte hade någon effekt första gången.

 

5. Ja det är ju ett oerhört logiskt och smidigt system där man som vårdtagare ska behöva utöva påtryckningar för att få vård i tid, efter att ha blivit nekad de första 3 gångerna!

 

6: samtalen = pluralis = att något inträffade upprepade gånger, hur får du det då till att hon vägrar vård? Har du någonsin träffat en upprörd eller ledsen människa och förstår du ens vad ordet empati betyder?

 

Hon ska naturligtvis vara tacksam för den 4 månaders vänetid som var.

 

Hon ska naturligtvis vara tacksam för det totala ointresse som flertalet läkare visade när hon förklarade att antidepressiva mediciner inte hade någon effekt.

 

Hon ska naturligtvis vara tacksam för alla axelryckningar som möttes av under de år hon sökte hjälp.

 

Om HataB2Bet, trots mina misstankar, menar allvar med vad han har skrivit om svensk sjukvård så är det för mig helt obegripligt hur han kan bokstavligt talat kan vara så dum i hela huvudet att han inte lyckas bättre med att läsa en post och ta in information!

 

Ja hade du haft en flickvän så hade det kanske sett annorlunda ut, då du antagligen behövt egenskaper som empati, respekt, förmåga att kommunicera, dessutom förvånar det med mycket att du ens känner till begrepp som tacksamhet då det förutsätter en viss emotionell intelligens.

 

Ja självklart skulle du vara besviken på den dumma bruden eftersom hon har mage att vara upprörd efter en sån bagatell som ett misslyckat självmordsförsök. Ett fet örfil och en gruppvåldtäkt hade hon väl förtjänat och sen ett nackskott på det.

 

Kan du inte dessutom förklara rätt ut hur bra det var att min bäste väns flickvän faktiskt lyckade ta livet av sig för då blir det ju mer vård över för de som verkligen behöver den?

 

Svensk sjukvård lyckades inte under flera års tid göra någonting över huvud taget för att förändra Annas situation och det ser du som en succe. Det bevisar ju återigen utifrån vilka referensramar du bedömer svensk sjukvård.

 

Vi skulle ha en kille som du som skötte vården i det här landet då jävlar skulle det bli ordning. Rationalisera bort förståelse, empati, medmänsklighet och sunt förnuft. Sen kollar vi i rapporterna och så länge det står bra där och budgeten är ok så är det solsken och kexchoklad.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...