Gå till innehåll

Funderingar kring potodds på turn och river?


Incrediboy

Recommended Posts

Ja jag vet att många säkert blir upprörda nu över ännu en tråd kring detta delikata ämne som borde vara jättelätt men ändå inte är det alltid.

 

Det är främst två punkter jag funderar över, där den första inte har något med själva beräkningen av potodds att göra och den andra vill jag bara veta om jag tänker rätt på. Speciellt punkt A har jag funderat mycket på.

 

A)

Syna inför Turn och River med potodds?

Delar jag helt enkelt upp beräkningen i två delar här? Dvs först räknar jag ut potoddsen för att se ett turnkort och baserar min call/fold på detta för att sen göra samma sak inför rivern utefter de andra förutsättningar som gäller då.

Anledningen till frågan är för att jag ofta i en del texter ser att man beräknar möjligheten till att träffa sin hand på både turn/riverkort. Men är detta egentligen intressant för synen på turnkortet då förutsättningarna i

rimlighetens namn kommer att vara annorlunda efter turnkortet lagts (pottstorlek, personer som lägger sig inför min ev. syn etc.)

 

B)

Odds vs %?

Ja jag vet att detta varit uppe till diskussion flertalet ggr, men here we go again, se det som lite extra upplysning i ämnet för er som kan detta klockrent. Jag vill helt enkelt bara ha nån form av bekräftelse på att jag gör och tänker rätt nedan.

 

Oddsmässigt fungerar ju om jag fattat beräkningarna rätt något såhär:

Jag har 9 outs efter flopen (flushdrag), potten innehåller 14kr när det är min tur att agera, (en "2kr" bet och en "2kr" syn)

Jag vet nu att jag har 9 kort som hjälper mig och 38 som inte gör det. Oddsen är alltså 38/9=4.2/1

Jag måste betala 2 kr till en 14kr pott för att fortsätta. 14/2=7/1. Alltå har jag en solklar syn.

Tänker jag rätt när jag ställer upp det så här?

 

Nu procentmässigt, samma hand (9 outs, 14 kr i potten och 2 kr för att se turnkortet)

9/47 kort ger mig min hand vilket är 19%. 2kr för en 14kr pott är 1/7=14%. Detta ger ju igen en självklar syn, men som ni ser så verkar den inte lika självklar här som i oddsberäkningsexemplet ovan?

När jag jämför sifforna känns det som om jag missat nåt nämligen. 4.2/1 mot 7/1 känns mycket självklarare än 19% mot 14%, men det kanske bara är jag som inbillar mig.

 

Ja mer än så var det inte.

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är detta egentligen intressant för synen på turnkortet då förutsättningarna i

rimlighetens namn kommer att vara annorlunda efter turnkortet lagts (pottstorlek, personer som lägger sig inför min ev. syn etc.)

Det är intressant när du vet att du kommer att se både turn och river. Exempelvis när du hamnar all-in eller om du spelar färgdraget hårt i fixlimit (då kan det ju inte komma något foldkort för dig på turn). Om du inte vet att du kommer se båda korten så är det bäst att låta bli att räkna på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsmässigt fungerar ju om jag fattat beräkningarna rätt något såhär:

Jag har 9 outs efter flopen (flushdrag), potten innehåller 14kr när det är min tur att agera, (en "2kr" bet och en "2kr" syn)

Jag vet nu att jag har 9 kort som hjälper mig och 38 som inte gör det. Oddsen är alltså 38/9=4.2/1

Jag måste betala 2 kr till en 14kr pott för att fortsätta. 14/2=7/1. Alltå har jag en solklar syn.

Tänker jag rätt när jag ställer upp det så här?

 

Nu procentmässigt, samma hand (9 outs, 14 kr i potten och 2 kr för att se turnkortet)

9/47 kort ger mig min hand vilket är 19%. 2kr för en 14kr pott är 1/7=14%. Detta ger ju igen en självklar syn, men som ni ser så verkar den inte lika självklar här som i oddsberäkningsexemplet ovan?

När jag jämför sifforna känns det som om jag missat nåt nämligen. 4.2/1 mot 7/1 känns mycket självklarare än 19% mot 14%, men det kanske bara är jag som inbillar mig.

I första exemplet räknade du ju med 9 kort som hjälpte mot 38 som inte gjorde det och i andra exemplet 9 kort som hjälpte av 47.

 

9/38 = 23.9%

9/47 = 19.1%.

 

4.2/1 mot 7/1 = 23.9% mot 14%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första exemplet räknade du ju med 9 kort som hjälpte mot 38 som inte gjorde det och i andra exemplet 9 kort som hjälpte av 47.

 

9/38 = 23.9%

9/47 = 19.1%.

 

4.2/1 mot 7/1 = 23.9% mot 14%.

 

Hmmm, har jag missuppfattat något nu eller, men så som du beskriver det räknar man väl inte? Jag har ju jämfört "odds" mot %. Dvs 9 kort av 47 hjälper mig = 19%. Det är väl skillnad mot uppställningen 38 dåliga kort / 9 bra kort = 38/9.

 

Eller är jag helt ute o cyklar nu, hjälp mig nån......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oddsen 38:9 eller 9/47 beskriver samma sak, dvs i av totalt 47 har du 9 kort som hjälper dig.

 

I fallet med odds så kan du fortkortar med 9 => 38/9 : 9/9 = 4.2:1

 

Ska du uttrycka det hela i procent så är det alltså 9 av 47 => 0.19 = 19%

 

Ska du räkna om odds till procent måste adderas dina outs till antal kort för att få ut totalt antal kort, dvs 38+9=47 och sen dela dina outs med totalt antal kort 9/47 = 0.19.

 

I den fortkortade oddsformen så blir det 9/47=1/5.2=0.19

 

Eftersom båda är uttryck av samma sak så är det mer en smakfråga vilken man använder, och det ska inte påverka ditt beslut.

 

Lite som är tolv ägg fler eller färre än ett dussin ägg? :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...