Gå till innehåll

Maffia/Gangster/Knark filmer !


rAilFISH

Recommended Posts

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Little Odessa", "Den amerikanske vännen", "The Grifters"...frågan är också hur pass gamla filmer i gangsterkategorin du kan tänka dig? Vad gäller fr.o.m. tidigt 80-tal och senare kan jag inte komma på så värst många fler dock.

 

Kollar på det mesta när det kommer gangster/maffia/knark relaterade filmer faktiskt , gillar det skarpt. Favoriterna är dock gjorda på 80-talet +.

 

Franska filmen Dobberman skulle du nog gilla.

 

I will check it out , franska filmer brukar faktiskt vara hyffsat bra :ola:

 

The Usual Suspects måste ses

 

http://www.imdb.com/title/tt0114814/

 

Helt underbar med ett slut som är i klass med sjätte sinnet. Skådespeleriet och dialogerna är i klass med Pulp Fiction eller vad sägs om följande skådiasar

 

Kevin Spacey Oscar?? Kommer ej ihåg tror det.

Benicio Del Toro pimpig som fan

Kevin Pollack, Chazz Palmanteri Stephen Baldwin sjukt bra roll mm mm mm

 

Hyr den idag och njut

 

Har sett den , tror jag har den med på listan på första sidan. Som du säger , helt underbar film med ett underbart slut.

 

Way of the gun

I skuggan av bronx

Donnie Brasco

Serpico

 

Skuggan av Bronx är faktiskt en favorit även om den inte fick allt för bra kritik när den kom för cirka 15 år se. Donnie Brasco är en sjuukt bra film , Pacino och Depp FTW !

 

Rise of the.... en riktig skräpfilm enligt mig, dåligt skådespel och kasst manus. Nej den filmen hoppas jag att så några som möjligt ser.

 

Måste hålla med , gillade den inte alls.

 

Däremot så tycker jag att American Gangster hör till top tio av alla ganster, maffia, knarkfilmer. Ett måste för alla maffiafilms älskare.

 

Denzel Washington , sjuukt bra roll och sjukt bra film.

 

Några till filmer, på temat amfetamin:

 

Spun. Ingen gangsterfilm, men jag älskar den. Förut var det pilsnerfilmer, det här är samma sak men med speed freaks. Mickey Rourke som cook. Trailer.

 

The Salton Sea, thriller som börjar med en rolig snabbkurs om amfetamin, och sedan handlar den om junkies, dealers och korrupta poliser. Ojämn film, överlag kanske inte så bra men många fantastiska scener.

A Brief History of Meth - The Salton Sea

 

Låter givande ! Tack för tipset.

 

Om ingen har nämnt den än så är ju Drugstore Cowboy ett måste om man samlar på narkotikarelaterade filmer. Den och Trainspotting. Ingen mafia direkt men en hel del droger

 

http://www.imdb.com/title/tt0097240/

 

Har inte sett någon av dom faktiskt så skall kollas in :oops:

 

Om du vil ha något verklighetsrelaterat om maffian så kan du alltid försöka fixa "The Iceman Tapes: Conversations with a Killer" och "The Iceman Confesses: Secrets of a Mafia Hitman" . Det är en tvådelad dokumentär om en nu ökänd mördare för Gambino familjen.

 

http://www.imdb.com/title/tt0874289/

http://www.imdb.com/title/tt0347228/

 

Tack så mycket , uppskattas verkligen. Vet du vart jag kan få tag på denna (gambino maffian)? Via nätet?

 

köp alla säsonger av the wire och luta dig tillbaks

 

Har sett dom fyra första avsnitten och serien verkar vara riktigt bra, dom som har sett den tycker också oftast att det har varit en bra serie. Tror den hette i "Narkotikans spår" när den gick på SVT. Ska se vidare på säsong 1 iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler tips..."Drakens år", från -85..mkt bra, en av de bästa knarkfilmerna.

 

"Pelham 1-2-3-kapat...", originalet, från 70-talet. Mkt bättre än nyversionen.

 

"Schakalen", -73. Också den mkt bättre än den senare skapelsen.

 

"Getaway", från -94...den är dock bättre än originalet från 70-talet, tycker jag.

 

"The French connection 1+2"...knarkfilmer från 70-talet klart sevärda.

 

"White Heat", från 1945 (?)...gangsterfilm som håller än.

 

"Superfly", från -72...knarkfilm från blaxploitationgenren med cool stämning..!

 

Lite att undersöka...GL!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för tipset , ser att det är lite mer "knark" filmer än gangsterfilmer så har faktiskt kolllat in 2 st filmer som ni rekommenderat.

 

Såg Trainspotting imorse och den var ruggigt bra , gillar Ewan Mcgregor i huvudrollen samt den skotska brytningen på snacket. Kom dock på att jag sett filmem tidigare cirka 10 minuter inpå men den var ändå jäkligt bra.

 

Såg sedan Reqiuem for dream med den överskattade Jared Leto. Sjukt bra berättad story och snyggt filmad , samt en riktigt bra rollprestation av psyk morsan. Jäkligt bra film som är äcklig på något sätt , berör iallafall. Men gillar dock inte Jared Leto samt att han inte ger intrycket att vara nedpundat fast han skjuter horse varje dag , både utseendemässigt och som han beter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket , uppskattas verkligen. Vet du vart jag kan få tag på denna (gambino maffian)? Via nätet?

 

http://www.playusa.com/DVD/Region_1/CART/2-/104977/-/Product.html?cur=514

 

Den dvdn ska visst ha båda intevjuerna. Play.com och Playusa.com är pålitliga siter. Jag har iaf aldrig haft något problem med dom.

 

"...The gruesome stories of contract murders and even one that was "just to see if his crossbow worked" unfold after "the only man I didn't kill" betrayed him." ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha precis samma filmsmak som du. Har en hel bokhylla med bara "gangsta" film.

Guds stad var det nån som skrev men glöm inte den för

böfvelen!! Danska filmerna pusher 1, 2, 3. Fantastiska filmer som man INTE får missa. i den första filmen som är längst ner i hierarkin i pulverbusinessen i Köpenhamn. I film 2 ser vi Mads Mikkilsen (Från Eastern promises) i huvudrollen - hans liv och reflektioner om businessen. 3:dje filmen handlar enbart om Bossen (Och där kommer också motorsågen fram ;) Missa inte dessa.

 

Du kan ju skicka ett pm om du får "svårt" att få tag på dessa :-)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha precis samma filmsmak som du. Har en hel bokhylla med bara "gangsta" film.

Guds stad var det nån som skrev men glöm inte den för

böfvelen!! Danska filmerna pusher 1, 2, 3. Fantastiska filmer som man INTE får missa. i den första filmen som är längst ner i hierarkin i pulverbusinessen i Köpenhamn. I film 2 ser vi Mads Mikkilsen (Från Eastern promises) i huvudrollen - hans liv och reflektioner om businessen. 3:dje filmen handlar enbart om Bossen (Och där kommer också motorsågen fram ;) Missa inte dessa.

 

Du kan ju skicka ett pm om du får "svårt" att få tag på dessa :-)

Lycka till!

 

Vem spelar Mads.M i Eastern Promises då, det är inte så att du blandar ihop honom med en danskättad amerikan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tropa de Elite (2007), 8.2 imdb-poäng. Plot: During a brutal campaign to secure the Pope's 1997 visit to Rio de Janeiro, Captain Nascimento struggles to find a suitable replacement who will continue the BOPE's merciless efforts to infiltrate the favelas and wage war against their dominant drug underworld.

 

Jag tyckte den delvis var mycket bra. Irriterade mig på att den, liksom City of God, inte var kronologisk, eftersom det störde mer än det tillförde. Filmen visar en hel del av hur elittrupperna för rent krig mot gängen i slumkvarteren, med många realistiska miljöer. Bygger på genuina intervjuer och information från elittrupper. Det är ingen skönmålning av elitpoliserna, de sysslar gärna med brutal tortyr och skjuter helst ihjäl dem de arresterar. Men det är en hel del fjantmacho kring polisens träningsläger och deras 'engagemang'.

 

--------

Invasor, O.

Plot: Two businessmen, Ivan and Gilberto, have their partner killed by a hitman who then blackmails them to gain control of their company. Ivan and Gilberto, part of the upper class, are dismayed at the entry of the hitman's ghetto behavior and attitudes into their privileged sphere. Additionally, the hitman, in search of further riches, seduces the wealthy daughter of the partner he killed.

 

Mycket välgjord thriller som utspelar sig i São Paulo, och kontrasterar ghettot mot medelklass. Den är gjord som ett drama, det finns lite till inget explicit våld i filmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...