Gå till innehåll

FL7CS - Bringa in med rolled-up trips


Krissan

Recommended Posts

Har ni några rekommendationer över hur man spelar låga trips när man bringar in? Jag vill ju ha in mycket pengar i potten, men samtidigt så är det en väldigt sårbar hand mot steg- och färgdrag om man inte fyller. Har inte räknat ut hur stor sannolikhet att man har att fylla, då jag tycker det är välidigt komplext - det beror ju på hur många kort man har sett, samt hur många av ens oparade kort som är levande.

 

På low-limit 7CS känns det som att man måste fylla en ganska stor andel av gångerna.

 

En del som jag undrar över är spelet på tredje, då man bringar in. Om motspelarna visar många kort T-A så är det väl läge att completa, då man är favorit mot ett överpar och hoppas att någon av fi har det, samt att någon med ett A vill jävlas. Men om brädet ser halvtaskigt ut? Säg att ni sitter med 444, och högsta kortet hos en motståndare är en nia. Läge att bara bringa in? Completar ibland ett lågt par mot ett svagt bräde - vilket ibland resulterar i att jag tacksamt tar emot anten, men det vill man ju egentligen INTE ska hända när man har en triss.

 

Brunson skriver i Super System (eller om det är Chip Reese) att när man har en bra hand så är målet att eliminera så många spelare som möjligt istället för att försöka ha kvar så många som möjligt, men är det verkligen optimal strategi med trips?

 

Handen kommer ju ytterst sällan, det är väl cirka var 3500:e giv som man bringar in med trips i ett 7-handed game. Extremfall, javisst, men jag tycker den är svårspelad och värd en diskussion då det ju är den bästa starthanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte bringa in om du sitter ute. Vid set ska du kalla kallt. Raisa gluteus maximum, shud han calla återres stack. vik vid allt inne. Om somebody haltar, ät limpa. Läs alltid player. Är du weak, go till gymmet.

Is där something mera du will veta?

:roll:

 

Om du gör dig lustig över att jag använder uttrycket "bringa in" så: haha, ja det var ju tokigt. :roll:

 

Sen är det FL jag pratar om, och grundfrågan: Ska man avslöja sin styrka redan på tredje, och tunna ut fältet, eller ska jag börja trycka in höjningar först på femte, såvida ingen har parat sitt dörrkort? Jag har ingen koll på hur trips i 7CS förhåller sig till styrkan hos exempelvis AA i Texas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är själv helt ny på 7CS, har väl spelat ett tiotal timmar kanske och har ännu inte fått trips en enda gång. har knappt ens sett någon motspelare få det heller. detta är inte så konstigt med tanke på att det som du säger inträffar 1 gång var 450:e hand ungefär (mångdubbelt mer sällan om man även bringar in), så det känns som de pengar man omsätter under händer där man rollat upp trips är som en piss i Nilen jämfört med det totala. (förutsatt att man spelar något lösare än bara trips, höga levande (hål)par och någorlunda levande höga tre-färger).

 

med detta menar jag såklart inte att det inte är värt att ha en strategi för de gånger man ändå får trips (vad vet jag, är ju total newbie..), men att innan jag själv kommer att ha fått erfarenhet av att ha spelat trips-händer (än mindre där jag bringat in) så kommer det nog ta ett bra tag.. ;)

 

det känns för övrigt som om trips i 7CS är generellt starkare än AA i texas, men det är så många faktorer som spelar in så att man kan fråga sig om det ens är värt att jämföra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...

 

Jag har spelat hyfsat mycket FL7CS iaf på nätet, oftast 1-2 och där är jag ofta aggressiv. De flesta spelarna är weak-tight och jag sköter ofta betandet (mitt problem har ofta varit att inte sluta beta på starka starthänder som inte förbättrat till femte, istället för att inse att fi kommer syna hela vägen med marginella eller bättre händer).

 

Oftast när jag kliver in i en pott utanför bring-in så höjer jag.

I bring-in skulle jag tro att jag gör fullbet ungefär var tredje gång.

Detta mest för att kunna få värde de få gånger jag har något tokbra, typ KK i hålet eller trips.

 

Trips höjer jag alltid tredje och fjärde gatan. Eftersom jag även är så aggressiv annars skrämmer detta inte bort fi utan jag får vanligtvis ett par syn. Ofta betar jag hela vägen (jag borde lära mig att check-raisa mot halvaggro motståndare som jag anar svaghet hos). Dock justeras strategin naturligtvis om fi visar tre/fyrfärg, tre/fyrstege eller högre par/tvåpar.

 

Träffar jag kåk släpper jag i princip aldrig (har bara kännt mig slagen på förhand vid syn på rivern en gång då jag ändå synade eftersom potten var uppe i över 40 BB). Men visar fi upp högre triss eller två högre par kan det bli att jag checksynar ner handen på 6:e och 7:e.

 

Lite statistik:

 

Trips får du en gång på 425 händer. Dvs nästan hälften så sällan som AA i texas och klart mer sällan än AKs.

 

Har du trips har du följande sannolikhet att förbättra till kåk eller fyrtal (man kan ju så klart även förbättra till högre triss, stege, färg eller färgstege men det är ovanligt):

 

1-(48/49)(44/48)(40/47)(36/46) = 40.2%

 

En mycket hög siffra. Dock får man justera denna från fall till fall då man kan räkna bort outs och blanks.

 

Dessutom en brasklapp:

 

Jag är en medioker kortspelare och har givetvis ingenting alls att komma med i jämförelse med Chip. Jag råder dig att läsa om kapitlet om 7CS i SS, det gjorde jag när jag började lira 7CS och det har hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

MC:s råd i stud är generellt bra, läs lite av honom. Nåväl, en kort sammanfattning (som dock kräver "tänkande" motståndare, spelar du med callingstations eller lösa spelare så skall du troligen höjja och beta så fort du får chansen).

 

Spela trisshanden på tredjegatan på samma sätt som det vore normalt att spela en hand med samma uppkort som är sämre.

Alltså, med låga trissar - syna/bring in

Med höga trissar - höj

(detta maskerar din hand - Om du har AAA så "förväntar sig alla att se en höjning från ässet - höjjer du inte så kan folk bli misstänksamma. Med 222 så förväntar man sig ingen höjning, så höjer/betar du så blir man misstänkssam).

 

Får du ett kort i samma färg på fjärdegatan som ditt uppkort, så bli aggressiv - nu tror folk att du har ett färgdrag och inte trissen. Får du ett stegkort så beta en gång kanske, men inte mer.

 

På femtegatan, så dubblas taxorna, nu är det dags att verkligen försöka tvinga bort folk.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...