Gå till innehåll

Hypotetisk fråga...


Recommended Posts

Ponera att:

 

1) En god vän lånar mig 100k USD, genom en FTP transfer.

 

2) Jag tar ut hela beloppet från mitt FTP konto till mitt Neteller konto.

 

3) Jag sätter in hela beloppet på Betfair (skattefri site om jag förstått det hela korrekt) och spelar i ett par veckor.

 

4) Jag plussar 20k, och tar ut totalt 120k från Betfair tillbaks till mitt Neteller konto.

 

5) Jag sätter in de 100k från Neteller till FTP, och gör en transfer tillbaka till min vän, medan de 20k jag plussade är kvar på Neteller.

 

 

Finns det någon "risk" att Skatteverket kräver mig på skatt även om inget uttag gjorts till mitt bankkonto?

 

Är jag skatteskyldig på de 100k som jag _lånade_ pga att jag tagit ut dem till Neteller och FTP inte är skattefritt?

 

Vad finns det för andra skattemässiga risker med detta?

 

 

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon "risk" att Skatteverket kräver mig på skatt även om inget uttag gjorts till mitt bankkonto?

 

Risken finns, och det kommer ligga på dig att bevisa att du inte vunnit pengarna utan fått de som lån (och när du bevisat det så lär de gå på din ploare i stället så han får skatta för dessa (är väl säkert vinstpengar?). Detta under förutsättning att Full Tilt är skattepliktigt, vilket det verkar vara men inte är 100% säkert.

 

Chansen att "de ska komma på dig" är dock extremt liten - det skulle vara om de på något sätt kan se Netellerbetalningarna (vilket är osannolikt men såklart inte omöjligt).

 

I praktiken är det riskfritt (de kommer inte se betalningsströmmarna och du kan bevisa att det är ett lån (genom ett lånebrev exempelvis)) men i teorin är det inte riskfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för det snabba svaret!

 

Vet du gdaily (eller någon annan) hur pass utvecklat samarbete Skatteverket har med Neteller? Lämnar Neteller ut information om ens transaktioner vid begäran utan mitt godkännande?

 

Hur troligt är det att Skatteverket kollar ens Neteller om man under de senaste åren nolltaxerat men tagit ut ett antal hundratusen kr från PP till Visa kortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge pengarna finns på Neteller är risken obefintlig att Skatteverket ska upptäcka något. (tror jag)

Men jag har några frågor:

1. Ska du ha kvar pengarna på Neteller i evighet?

2. Hur ska du ta ut pengarna då?

3. Har du tagit ut pengar tidigare från Neteller?

4. Använder du Netellers uttagskort (Maestro)?

Tacksam för det snabba svaret!

 

Vet du gdaily (eller någon annan) hur pass utvecklat samarbete Skatteverket har med Neteller? Lämnar Neteller ut information om ens transaktioner vid begäran utan mitt godkännande?

 

Hur troligt är det att Skatteverket kollar ens Neteller om man under de senaste åren nolltaxerat men tagit ut ett antal hundratusen kr från PP till Visa kortet?

Jag gissar att samarbete mellan SKV och Neteller inte förekommer alls. Om Neteller skulle lämna ut info. om dig så skulle Neteller aldrig fråga dig om lov.

Är du nolltaxerare och ekonomisk aktiv är risken mycket stor att SKV kontrollerar dig i år eller iaf. väldigt snart.

Att göra transaktioner via PartyPoker till Visa är mycket bra! (Om PP är skattefritt dvs. vi får hoppas på det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge pengarna finns på Neteller är risken obefintlig att Skatteverket ska upptäcka något. (tror jag)

Men jag har några frågor:

1. Ska du ha kvar pengarna på Neteller i evighet?

2. Hur ska du ta ut pengarna då?

3. Har du tagit ut pengar tidigare från Neteller?

4. Använder du Netellers uttagskort (Maestro)?

 

 

1. Nej det är inte tanken, men jag har inte bråttom med att ta ut dem.

2. Bra fråga, jag funderade på att stoppa in pengarna på PP, omsätta dem, och sedan ta ut till VISA. Har du ett bättre förslag är jag idel öra :)

3. Ja, men endast för ett par år sedan och då litet belopp <$2000

4. Nej, men funderar på det. Är det att rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej det är inte tanken, men jag har inte bråttom med att ta ut dem.

2. Bra fråga, jag funderade på att stoppa in pengarna på PP, omsätta dem, och sedan ta ut till VISA. Har du ett bättre förslag är jag idel öra :)

3. Ja, men endast för ett par år sedan och då litet belopp <$2000

4. Nej, men funderar på det. Är det att rekommendera?

1. Ok.

2. Nej.

3. Ok.

4. Nej fan. Netellers uttagskort är internets största blåsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du gdaily (eller någon annan) hur pass utvecklat samarbete Skatteverket har med Neteller? Lämnar Neteller ut information om ens transaktioner vid begäran utan mitt godkännande.

 

Neteller lämnar bara ut information det föreligger "misstankar" om terrorverksamhet (är jag säker på) eller grova bedrägerier/penningtvätt från brottslig verksamhet (har jag för mig).

 

Fanns en tråd om det på 2+2 (om jag minns rätt) för c:a 1-2 år sen där denna fråga ställts direkt till Netteller,deras svar publicerades,kontentan var att det är extremt osannolikt att Neteller skulle lämna ut någon information som helst.Att SKV i det sammanhanget skulle få ta del av någon som helst information får anses som obefintlig.

 

Skulle ju kunna ha ändrats "nyligen" men tror likt de andra att så ej har skett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant. Provar att skicka iväg ett mail till Neteller och frågar hur mycket info de lämnar ut.

 

En till fråga: Säg att jag spelar nosebleed stakes på Betfair, vad är chansen att skatteverket kontaktar dem och frågar vem personen bakom screennamet är etc?

Chans? Jag skulle kalla det risk isf. Risken är så nära noll du kan komma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Misstänker han menar att det är:

 

1. Dyrt som fan.

 

2. Inte alls ett sätt att undvika skatt om man gör uttagen i Sverige. Möjligen även inom EU.

 

Vad är det som är dyrt? En dollar för överföring till kortet, 1.9% exchange, inga månads- eller årsavgifter för kortet, ingen avgift för att använda kortet som betalkort i affärer i realtid eller på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker han menar att det är:

 

1. Dyrt som fan.

 

2. Inte alls ett sätt att undvika skatt om man gör uttagen i Sverige. Möjligen även inom EU.

Bingo!

1. Jag tycker det är dyrt som fan.

2. Yes. SKV tittar ju igenom datalistor från bankerna för att hitta utländska kontokort som använts av svenskar i Sverige

 

Läs dom 10-15 första träffarna så fattar ni.

 

Vad är det som är dyrt? En dollar för överföring till kortet, 1.9% exchange, inga månads- eller årsavgifter för kortet, ingen avgift för att använda kortet som betalkort i affärer i realtid eller på nätet.
Det kan vara så att jag gjort ett misstag. Mitt konto hos Neteller är i $ ... men Neteller vet att jag bor i Finland och tar därför extra för att omvandla valutan före den når kortet. Jag använde mitt kort några ggr och det blev dyrt som tusan. Möjligt att jag gjorde något galet.

 

Nåja, diskussionen var egentligen varför man inte ska använda Neteller om man är skygg för Skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bingo!

1. Jag tycker det är dyrt som fan.

2. Yes. SKV tittar ju igenom datalistor från bankerna för att hitta utländska kontokort som använts av svenskar i Sverige

 

Läs dom 10-15 första träffarna så fattar ni.

 

Det kan vara så att jag gjort ett misstag. Mitt konto hos Neteller är i $ ... men Neteller vet att jag bor i Finland och tar därför extra för att omvandla valutan före den når kortet. Jag använde mitt kort några ggr och det blev dyrt som tusan. Möjligt att jag gjorde något galet.

 

Nåja, diskussionen var egentligen varför man inte ska använda Neteller om man är skygg för Skatteverket.

 

Jag ifrågasätter inte att SKV kollar igenom alla utländska kort. Oavsett om jag betalar skatt eller inte, undrar jag dock följande.

 

Även om jag plockar ut 100 000-tals kronor via Netellers DebitCard i ATM-maskiner i Sverige och använder kortet vid köp i svenska affärer, men aldrig skriver under någon nota utan alltid använder pin kod - på vilket sätt kan SKV få reda på att det är just jag som är knutet till kortnumret?

 

Och nej, jag har inte lusläst alla artiklar på Google. Jag undrar bara helt enkelt hur de kan knuta mig personligen till ett nummer om jag inte lämnar ut mitt namn.

 

Vänligen,

Solisten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter inte att SKV kollar igenom alla utländska kort. Oavsett om jag betalar skatt eller inte, undrar jag dock följande.

 

Även om jag plockar ut 100 000-tals kronor via Netellers DebitCard i ATM-maskiner i Sverige och använder kortet vid köp i svenska affärer, men aldrig skriver under någon nota utan alltid använder pin kod - på vilket sätt kan SKV få reda på att det är just jag som är knutet till kortnumret?

 

Och nej, jag har inte lusläst alla artiklar på Google. Jag undrar bara helt enkelt hur de kan knuta mig personligen till ett nummer om jag inte lämnar ut mitt namn.

 

Vänligen,

Solisten.

Enkelt! Ditt namn finns på kortets manetremsa och lagras i datalistorna, oavsett om du skriver ditt namn på en slipp eller cashar ut från bankomater.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namn + födelsedatum + SKV/EBM kan se var du gjort uttagen/köpen = genom uteslutningsmetoden kan man få fram vem det är.

 

Säkert. Födelsedatum på kortet? Försök att ringa in Karl Karlsson, Anders Andersson, Per Persson, Sven Svensson och så vidare speciellt i en storstad. Men det är klart, med 10 000 timmars arbetstimmar kan det gå. Jag kanske är lite tveksam till om de resurserna finns.

 

Sedan när de väl funnit Sven Svensson så redovisar han att pengarna kommer från en skattebefriad Eurosite och att han använt kortet för normala uttag...

 

Jag har respekt för SKV kompetens och något säger mig att de inte lägger mycket tid på dumheter som det här.

 

Har de ett personnummer till ett kort. Fint. De kollar upp det. Rationellt och bra, men att söka efter nålen i höstacken, ingen chans säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert. Födelsedatum på kortet? Försök att ringa in Karl Karlsson, Anders Andersson, Per Persson, Sven Svensson och så vidare speciellt i en storstad. Men det är klart, med 10 000 timmars arbetstimmar kan det gå. Jag kanske är lite tveksam till om de resurserna finns.

 

Sedan när de väl funnit Sven Svensson så redovisar han att pengarna kommer från en skattebefriad Eurosite och att han använt kortet för normala uttag...

 

Jag har respekt för SKV kompetens och något säger mig att de inte lägger mycket tid på dumheter som det här.

 

Har de ett personnummer till ett kort. Fint. De kollar upp det. Rationellt och bra, men att söka efter nålen i höstacken, ingen chans säger jag.

 

Jag förstår inte din argumentation. Du undrade: "på vilket sätt kan SKV få reda på att det är just jag som är knutet till kortnumret", och tycks sedan polemisera kring varje korrekt svar genom att prata om nya saker. Samtidigt skriver du att du inte intresserar dig för ämnet, och kan ändå göra skattningar om 10,000 arbetstimmar ur tomma luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte din argumentation. Du undrade: "på vilket sätt kan SKV få reda på att det är just jag som är knutet till kortnumret", och tycks sedan polemisera kring varje korrekt svar genom att prata om nya saker. Samtidigt skriver du att du inte intresserar dig för ämnet, och kan ändå göra skattningar om 10,000 arbetstimmar ur tomma luften.

 

Du förstår inte...men jag är hjälpsam..

 

Jag är intresserad av ämnet och undrar var födelsenumren kommer från?

Mig veterligen uppges inte detta vare sig för Neteller eller för kort leverantören Global Wallet/First Pay som anlitas av Neteller och mig veterligen uppges inga födelsenummer på kortets magnetremsa så frågan kvarstår. På vilket sätt kan SKV knyta mig som person till ett givet uttag?

 

Och svaret verkar vara att det är synnerligen svårt för att inte säga omöjligt givet att du har ett vanligt förekommande namn (jag skulle misstänka att det är svårt även med ett mindre frekvent namn). Rätta mig om jag har fel. Jag har inte sett något speciellt ”korrekt svar” än så länge men är villig att lyssna. Tala om för mig hur de kan hitta Pelle Persson i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...