Gå till innehåll

AA med många motståndare


Recommended Posts

500 kr turnering på SvS, ca 10 minuter in i, således inte så mycket info om de andra...

 

***** Hand 740324996 *****

10.00/20.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 7 juli 2008 22:09:03

500 kr Texas (Vanlig /Turnering )

Plats 1: TL (2910.00)

Plats 2: carl66 (1370.00)

Plats 3: Angel03 (4530.00)

Plats 4: maradonaa (1600.00)

Plats 5: Gul (1700.00)

Plats 6: jalis (1370.00)

Plats 7: ~GoldFisH~ (1450.00)

Plats 8: donate_kid (1520.00)

Plats 9: scooby8 (1430.00)

Plats 10: daniebbe (1390.00)

Angel03 lägg LM 10.00

maradonaa lägg SM 20.00

** Giv **

TL [N/A, N/A]

carl66 [N/A, N/A]

Angel03 [N/A, N/A]

maradonaa [N/A, N/A]

Gul [N/A, N/A]

jalis [N/A, N/A]

~GoldFisH~ [N/A, N/A]

donate_kid [Es, Ek]

scooby8 [N/A, N/A]

daniebbe [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Gul Lägg

jalis Syna 20.00

~GoldFisH~ Lägg

donate_kid Höj till 80.00

scooby8 Syna 80.00

daniebbe Lägg

TL Syna 80.00

carl66 Lägg

Angel03 Syna 80.00

maradonaa Lägg

jalis Syna 80.00

*** Flop(Board): *** : [Kk, Dr, 9s]

*** Bet Runda 2 ***

Angel03 Passa

jalis Satsa 60.00

 

Vad skulle ni gjort på floppen efter hans bet? Eftersom jag är ganska tidig pos betar jag ut 4 BB pre, är det någerlunda rätt gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I början och slutet av mina turrar är de gånger jag justerar min openbetsize. Man kommer undan med 2,5 i slutet medans man i början måste trycka lite extra för att inte alla händer ska få implied odds mot dig. Naturligtvis är det inte enbart implied man är rädd för här utan snarare att man får med massa idioter som kan syna var som och blir det action på flop har man ingen susning om vart man ligger.

 

Jag hade valt att öppna med 120 här och tror inte alla följt med då, om de mot förmodan gjort det och det kommer ett minibet här är väl en raise på sin plats. Tror du bör trycka 1/2-3/4 av potten för att det ska se vettigt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga: När lägger man handen i det här läget? om man höjer upp här på floppen och får reraise tebax.... kq känns inte helt otroligt ... öven jt skulle jag kunna tänka mig här...

jag håller med föregående talare jag skulle nog höjt mer preflop

 

men det finns de som synar med det mesta såhär tidigt i turneringar i hopp om att klonka...

 

så frågan blir hur mkt ska man förlora på aa... mina instinkter skulle vara att höja redan på floppen men om man får mothugg eller hårt bet på turn från fi...

vad gör man???

 

så tebax till min fråga... när lägger man aa i det här läget...? (även om man höjt upp till typ 120-150 preflop)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga: När lägger man handen i det här läget? om man höjer upp här på floppen och får reraise tebax.... kq känns inte helt otroligt ... öven jt skulle jag kunna tänka mig här...

jag håller med föregående talare jag skulle nog höjt mer preflop

 

men det finns de som synar med det mesta såhär tidigt i turneringar i hopp om att klonka...

 

så frågan blir hur mkt ska man förlora på aa... mina instinkter skulle vara att höja redan på floppen men om man får mothugg eller hårt bet på turn från fi...

vad gör man???

 

så tebax till min fråga... när lägger man aa i det här läget...? (även om man höjt upp till typ 120-150 preflop)

 

 

Den enda rimliga hand som slår oss ska väl vara 99 J10 och KQ. Frågan är ju vad en spelare på 500:- reraisar i första blindsperioden med, antagligen inget under TPTK på denna bräda och knappast inte det heller. Vi är nog oftast slagna och känns inte vettigt att gambla så här tidigt.

 

MEN, jag tror inte vi hade haft 4 synare på en 120bet pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda rimliga hand som slår oss ska väl vara 99 J10 och KQ. Frågan är ju vad en spelare på 500:- reraisar i första blindsperioden med, antagligen inget under TPTK på denna bräda och knappast inte det heller. Vi är nog oftast slagna och känns inte vettigt att gambla så här tidigt.

 

MEN, jag tror inte vi hade haft 4 synare på en 120bet pre.

 

Känns inte som man ska beta mer pre-flop, det är trotsallt AA vi har och vill väl inte skrämma folket ur potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga: När lägger man handen i det här läget? om man höjer upp här på floppen och får reraise tebax.... kq känns inte helt otroligt ... öven jt skulle jag kunna tänka mig här...

jag håller med föregående talare jag skulle nog höjt mer preflop

 

men det finns de som synar med det mesta såhär tidigt i turneringar i hopp om att klonka...

 

så frågan blir hur mkt ska man förlora på aa... mina instinkter skulle vara att höja redan på floppen men om man får mothugg eller hårt bet på turn från fi...

vad gör man???

 

så tebax till min fråga... när lägger man aa i det här läget...? (även om man höjt upp till typ 120-150 preflop)

 

Online är online...

Antingen spelar jag AA som en "draghand" och är beredd att kasta den direkt efter missad bräda. Spelar gärna fiskigt och synar ned.

 

Eller så skiter jag i brädan totalt och kör stenhårt, med hög raise preflop och allin direkt på floppen.

 

allin-alternativet har oftast visat sig vara bäst beslut innan riverkortet...

:-)

 

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte det jag menade som du, iaf borde ha förstått..Du menar alltså att du brukar beta 10BB med AA pre-flop?

 

Det är så jag har uppfattat det iaf ...

 

På Svs och speciellt i den 500 kr turneringen ska du BETA hårt i dom tidiga blinds perioderna. 100-120 för det första . Sen flop beta hårt (90% pot) och turn STÄLL IN eftersom du ínte har så mkt kvar om du nu fått 4 syner pre om det nu händer men troligtvis inte om du hade höjt mer pre.

 

Har erfarenhet av den turneringen har några bra resultat därifrån bl.a har vunnit den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som om någon har tagit upp det, men skulle det inte fungera någorlunda att limpa in UTG och sedan checkraisa? Visst, man får vara beredd på att spela den extremt försiktigt efter floppen om ingen höjer, men ändå?

 

Alternativen är ju att antingen göra en 4BB bet, vilket är för lite, eller en för stor bet för att skrämma bort folk.. Men om du lyckas få in en limpraise så är det ofta som han som höjde går med ändå, vilket ger dig en riktigt bra chans att ta hela stacken.. Dock antagligen extremt uppenbart mot kompetent motstånd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla analyser! känns som att jag kommer i sådana lägen alltför ofta i turneringar...

 

Här kommer iaf uppföljaren...

 

***** Hand 740324996 *****

10.00/20.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 7 juli 2008 22:09:03

500 kr Texas (Vanlig /Turnering )

Plats 1: TL (2910.00)

Plats 2: carl66 (1370.00)

Plats 3: Angel03 (4530.00)

Plats 4: maradonaa (1600.00)

Plats 5: Gul (1700.00)

Plats 6: jalis (1370.00)

Plats 7: ~GoldFisH~ (1450.00)

Plats 8: donate_kid (1520.00)

Plats 9: scooby8 (1430.00)

Plats 10: daniebbe (1390.00)

Angel03 lägg LM 10.00

maradonaa lägg SM 20.00

** Giv **

TL [N/A, N/A]

carl66 [N/A, N/A]

Angel03 [N/A, N/A]

maradonaa [N/A, N/A]

Gul [N/A, N/A]

jalis [N/A, N/A]

~GoldFisH~ [N/A, N/A]

donate_kid [Es, Ek]

scooby8 [N/A, N/A]

daniebbe [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Gul Lägg

jalis Syna 20.00

~GoldFisH~ Lägg

donate_kid Höj till 80.00

scooby8 Syna 80.00

daniebbe Lägg

TL Syna 80.00

carl66 Lägg

Angel03 Syna 80.00

maradonaa Lägg

jalis Syna 80.00

*** Flop(Board): *** : [Kk, Dr, 9s]

*** Bet Runda 2 ***

Angel03 Passa

jalis Satsa 60.00

donate_kid Höj till 300.00

scooby8 Syna 300.00

TL Lägg

Angel03 Lägg

jalis Lägg

*** Turn(Board): *** : [Kk, Dr, 9s, 9k]

*** Bet Runda 3 ***

donate_kid All-in 1140.00

scooby8 All-in 1050.00

*** River(Board): *** : [Kk, Dr, 9s, 9k, Ks]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 3180.00

TL Lägger mig Vinst: 0.00

carl66 Lägger mig Vinst: 0.00

Angel03 Lägger mig Vinst: 0.00

maradonaa Lägger mig Vinst: 0.00

Gul Lägger mig Vinst: 0.00

jalis Lägger mig Vinst: 0.00

~GoldFisH~ Lägger mig Vinst: 0.00

donate_kid [Es, Ek] Två par, ess och kungar Vinst: 0.00

scooby8 [9h, Knh] Kåk Vinst: 3180.00

 

Det är klart att jag inser att jag varit för klen pre-flop med 4BB bet, men trodde folk skulle vara mer tighta i en 500 kr turre, men tydligen inte...

 

Anledningen till att jag höjer hans bet rejält är att det ligger både farligt stegdrag + färgdrag, om inte nån redan har träffat stegen dvs..

 

Kanske spelar lite onödigt på turn, men vill få bort honom ifall han fortfarande sitter på färgdraget, sen förstår jag inte alls vad han håller på med med J9 där efter flop och min stora raise...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början och slutet av mina turrar är de gånger jag justerar min openbetsize. Man kommer undan med 2,5 i slutet medans man i början måste trycka lite extra för att inte alla händer ska få implied odds mot dig. Naturligtvis är det inte enbart implied man är rädd för här utan snarare att man får med massa idioter som kan syna var som och blir det action på flop har man ingen susning om vart man ligger.

 

Jag hade valt att öppna med 120 här och tror inte alla följt med då, om de mot förmodan gjort det och det kommer ett minibet här är väl en raise på sin plats. Tror du bör trycka 1/2-3/4 av potten för att det ska se vettigt ut.

 

Den motiveringen gör ingen glad, hur många vill du ha med dig in i potten?

 

Man vill att dom ska syna med så vid hd som möjligt. Man vill att så många som möjligt ska syna.

 

Nej, slowspelade AA är ju alltid nöten... :roll:

 

Ja, det är ofta jättebra i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill att dom ska syna med så vid hd som möjligt. Man vill att så många som möjligt ska syna.

 

 

 

Ja, det är ofta jättebra i turneringar.

 

Nu snackar vi en MTT FR på SvS. Det innebär 9 FI och du vill att så många som möjligt ska syna pre? Du tror verkligen att detta är det optimala sättet att spela AA? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill att dom ska syna med så vid hd som möjligt. Man vill att så många som möjligt ska syna.
På vilket sätt menar du? Matematiskt leder du mot alla andra händer preflop givetvis men praktiskt löper du en stor risk att antingen vinna en liten pott eller förlora en stor pott om du ser en flopp mot fyra spelare (som exemplet ovan visar).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar du? Matematiskt leder du mot alla andra händer preflop givetvis men praktiskt löper du en stor risk att antingen vinna en liten pott eller förlora en stor pott om du ser en flopp mot fyra spelare (som exemplet ovan visar).

 

Är väl typ detta jag försökt förklara för honom i div trådar här på forumet. Trots det trilskas han med att så fort han tror ha bästa hand försöka ge sina FI´s odds att vara med i potten som han riskerar att få rejäla trubble med på flopp o senare gator.

 

Som föreslaget spela har jag svårt att se hur edsf ska kunna göra ett korekt spel på den floppen och vika. Isolerar vi oss dock mot 1/2 spelare har vi större chans att ta hem potten. Jag får känslan att edsf vill niodubbla varje gång han har AA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha med dig så många som möjligt i potten när du har AA förutsatt att ditt förväntade värde för handen inte sjunker för mycket pga omvända implicita odds.

Sen kan man ju predika för att vi kanske inte alls har omvända implicita, utan vanliga implicita mot 9 spelare eftersom vi i princip stackar av när vi floppar set men inte annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill att dom ska syna med så vid hd som möjligt. Man vill att så många som möjligt ska syna.

 

Allvarligt! Hur mår du som människa egentligen? Vill du ha 4a syn med AA?

 

Mot 4 random händer är du ca 55% favorit pre med AA. Och en spelare som du kommer uppenbarligen inte att kunna vika dem post heller, vilket gör att det kommer kosta mer än det smakar majoriteten av gångerna.

 

Med AA vill du isolera och spela headsup, eller mot MAX 2 spelare pre flop.

 

Ja, det är ofta jättebra i turneringar.

 

Det är just i tuneringar du INTE vill göra det då tuneringar handlar om att överleva och således ska du undvika situationer där du endast är marginell favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt menar du? Matematiskt leder du mot alla andra händer preflop givetvis men praktiskt löper du en stor risk att antingen vinna en liten pott eller förlora en stor pott om du ser en flopp mot fyra spelare (som exemplet ovan visar).

 

Uttrycket "du vinner antingen en liten pott eller förlorar en stor" kan vara det dummaste av alla idiotiska uttryck som skapats. Det är så dåligt att jag inte orkar utveckla annat än att säga att man såklart inte förlorar 100% av dom stora potterna gångerna när man får in pengarna.

 

Är väl typ detta jag försökt förklara för honom i div trådar här på forumet. Trots det trilskas han med att så fort han tror ha bästa hand försöka ge sina FI´s odds att vara med i potten som han riskerar att få rejäla trubble med på flopp o senare gator.

 

Som föreslaget spela har jag svårt att se hur edsf ska kunna göra ett korekt spel på den floppen och vika. Isolerar vi oss dock mot 1/2 spelare har vi större chans att ta hem potten. Jag får känslan att edsf vill niodubbla varje gång han har AA

 

Vad menar du med trubbel? Det är nästan alltid rättså lätt att spela en sådan här han i det här läget postflop mot halvduktiga spelare och sämre.

 

Varför skulle det vara korrekt att lägga den floppen? Jag gör vad jag tror är korrekt.

 

Allvarligt! Hur mår du som människa egentligen? Vill du ha 4a syn med AA?

 

Mot 4 random händer är du ca 55% favorit pre med AA. Och en spelare som du kommer uppenbarligen inte att kunna vika dem post heller, vilket gör att det kommer kosta mer än det smakar majoriteten av gångerna.

 

Med AA vill du isolera och spela headsup, eller mot MAX 2 spelare pre flop.

 

Det är just i tuneringar du INTE vill göra det då tuneringar handlar om att överleva och således ska du undvika situationer där du endast är marginell favorit.

 

Jag vill ha så många syn som möjligt med så vid HD som möjligt.

 

En spelare som jag? Jag spelar jättebra, jag kommer att göra rätt val väldigt hög procent av gångerna.

 

Att turneringar skulle "handla om överlevnad" är ännu ett patetiskt uttryck som tomtar som harrington skapat och tror på, eller något liknande. Jag vet inte riktigt hur duktig han är, men kan tänka mig att han inte är så bra, och jag kan tänka mig att många "liveproffs" tänker så.

Man ska generellt inte alls undvika situationer där man är marginell favorit, och det här är heller inte en situation som är marginell, det är en situation där man ska villja plocka riktigt mycket värde.

 

 

 

Man vill att folk ska syna med så vid HD som möjligt och därmed få så många syn som möjligt. Man vill att folk spelar JT, KQ, 87s, AT i den här turneringen. Man vill inte höja mer om det skulle få dom att lägga händerna. Även i turneringar där skicklighetsnivån är högre, om det inte vore för faktumet att i starkare turneringar, ju fler spelare som gick med i potten desto mer troligare är att folk inte betalar av med diverse par.

Anledningen till att jag sällan skulle lägga den på floppen vid action är pga att jag spelar korrekt och inte för att jag skulle spela dåligt när jag inte lägger den för att någon "har mig slagen" för stor procent av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...