Gå till innehåll

Pokerrelaterat tvångsbeteende?


Beachjohan

Recommended Posts

Jag har ett återkommande problem.

Ofta inträffar det om mer eller mindre dåligt.

 

Jag spelar en pott blir raisad.

Och fast att jag vet att jag ska folda så ser jag bara

pengarna i potten och synar.

 

Gjorde ett mycket intelligent river syn på 500£

där jag hade noll channs att vinna precis.

Så arg på mig själv såhär i efterhand.

 

Jag kallar det för "auto call"

Jag försöker hitta andledningar att syna, ignorerar alla varningssignaler.

Allt sker ofta omedelbart.

 

Någon som känner igen detta?

Som lyckats jobba bort det?

 

Det är som att tilta, fast bara i en pot.

Jag slutar alltid spela efteråt och är så sjukt förbannad på mig själv.

 

Kanske skulle räkna till 10 varje gång jag får ett stort beslut?

 

Tacksam för råd.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis samma brist själv i FL7CS. Har sjukt svårt att släppa t ex ett tvåpar när jag blir raisad av en misstänkt färg. Slutar med att jag nästan alltid betalar av, samtidigt som jag på något sätt ljuger för mig själv och säger att jag bara behöver avslöja bluffen en gång på si och så många försök för att det ska vara +EV att syna, trots att jag är så plågsamt medveten om att jag är slagen. Problemet är ju att jag nästan aldrig vinner de potterna.

 

Särskilt drygt blir det i HU-situationer, när man satt fi på AA, då man själv har KK, och desperat jagar tvåparet/trissen, och dessutom vägrar spela efter förutsättningen att han faktiskt har mig slagen just nu.

 

Tror detta är ett vanligt fenomen hos halvbra pokerspelare. Det ger en läcka som minskar den förväntade vinsten. Tror att man kan motverka det lite genom mental träning, att våga lägga bra händer: att med gott samvete och utan att hänga upp sig på det lägger KK i texas, när man "vet" att motståndaren sitter med AA och flinar. Tror man måste enbart se till oddsen istället för sina kort - att våga lägga topsetet på rivern mot färgen/stegen, oavsett om det handlar om 77 eller AA.

 

Någon som erbjuder en kurs i mental utveckling? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ett typiskt nybörjarfel att personen vill syna för att se korten. Det gäller att kunna hantera ovissheten och gå vidare.

 

Det enda sättet är ju att sluta syna. Eller sluta spela poker. Har ganska svårt att tro att du kan vara speciellt framgångsrik om du tvångsmässigt synar.

 

Tvångsmässigt betteende handlar i grund och botten om att personen får ångest om han/hon inte gör en handling. Då handlar det om att försiktigt gradvis försöka hantera ångesten.

 

Ett trick kan ju vara att lägga dig tidigare men det beror ju på spelstil.

 

Det som utmärker en bra spelare från en dålig är just att han kan släppa en hand även om den är bra och du talar ju om att inte kunna släppa skithänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att detta ofta förekommer hos sämmre spelare.

 

Jag ser mig dock inte som en sämre spelare då jag

gör mellan 10.000-25.000$ i månaden.

 

Dock betyder inte detta att jag inte blir irriterad när jag

gör felaktiga beslut.

Vilket på min nivå blir väldigt dyrt.

 

Tror att endel ligger i att jag vinner ofta och när jag väl

åker på några beats blir jag ledsen eftersom det inte går som "vanligt".

Förstorar förlust sessionen och minskar månadsvinnsten.

 

Måste försöka se värdet per beslut och inte vad varje enskilld pot/session

genererar (så lätt att säga men så svårt att klara åstakomma)

 

Ska även börja räkna till tio varje gång någon raisar eller bettar in i mig.

 

Så om ni ser mig vid borden ha medlidande med mitt "slowrollande" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner mycket motvilligt att jag tyvärr känner igen mig alltför väl. Och det är en ren träningssak man MÅSTE ta sig ur, för det kostar oerhört i längden.

 

Senast igår. Floppar high par (KK), med två hjärter på brädan. Bettar potten, just för att det ligger två hjärter, och får syn av en kille som jag är rätt säker på att han drar på färg. Han blir då rätt pot-committed (med sin stack). På turnen får jag två par, men jag börjar misstänka att jag inte kommer kunna betta bort honom om jag ens går All-In. Så jag bettar lite för värde (om det inte skulle komma hjärter på rivern). Han synar. Sen kommer rivern med hjärter, och han ställer in allt han har kvar, och jag har typ 30-40% av min stack att syna. Jag VET VET VET ju att han fick sin pissiga färg där, men ändå är jag en så sjukt usel pokerspelare att jag inte kan lägga mitt fina 2 par. Synar som en idiot, och resten vet ni ju.

 

Man FÅR inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast igår. Floppar high par (KK), med två hjärter på brädan. Bettar potten, just för att det ligger två hjärter, och får syn av en kille som jag är rätt säker på att han drar på färg. Han blir då rätt pot-committed (med sin stack). På turnen får jag två par, men jag börjar misstänka att jag inte kommer kunna betta bort honom om jag ens går All-In. Så jag bettar lite för värde (om det inte skulle komma hjärter på rivern). Han synar.

 

Om du inte kan "betta bort" honom (varför du nu skulle vilja det), så ska du väl sannerligen inte betta lite för värde, utan snarare trycka in resten när du ändå ligger före?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även pröva att ta bort handen från musen när du känner att det kan komma dylik hand.

 

Jag ställer mig lite frågande till om det är tvångsmässigt. Sådana beteenden brukar vara svåra att bryta själv och 10 sekunders pauser fungerar knappast.

 

För min egen del kunde jag förut känna mig kränkt om jag foldar. Det kan vara svårt att hantera förudmjukelsen över att eventuellt bli överkörd.

 

Numera känner jag motsatsen. Det är en konst att lära sig folda. Speciellt när man sitter med pockerkungar eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast igår. Floppar high par (KK), med två hjärter på brädan. Bettar potten, just för att det ligger två hjärter, och får syn av en kille som jag är rätt säker på att han drar på färg. Han blir då rätt pot-committed (med sin stack). På turnen får jag två par, men jag börjar misstänka att jag inte kommer kunna betta bort honom om jag ens går All-In. Så jag bettar lite för värde (om det inte skulle komma hjärter på rivern). Han synar.

 

Om du inte kan "betta bort" honom (varför du nu skulle vilja det), så ska du väl sannerligen inte betta lite för värde, utan snarare trycka in resten när du ändå ligger före?

 

//Hickmott

 

Jag vet att det inte var en helt bra spelad hand överhuvudtaget. Dels skulle jag inte ens vara med i den (kom med på Kx från BB). Och dels var jag inte intresserad av att spela nån typ av marginella händer i just det stadiet av turneringen, och i den position jag befann mig i.

 

Jag bettade som sagt high-pair med 2 hjärter på brädan, för att ta potten där och då (då jag egenligen inte ville spela den), och då var min tanke att "får jag syn nu, så är det dom sista pengarna jag lägger i den här potten om det finns chans att nån annan drar". Sen kom turnen med 2 par. Bettet där skulle vara en check (just för att jag inte ville committa marker alls, eftersom jag då trodde att han verkligen satt och drog färg). Värdebettet var idiotiskt. Anledningen att jag inte ställde in var att jag visste att han skulle syna, och jag ville som sagt inte ens spela den där jävla potten. Och sen var planen att "kommer färgen så check/foldar jag". Och det var precis så det inte blev (och det den här tråden ju handlade om) - folden blev en syn när var säker på att jag var slagen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även pröva att ta bort handen från musen när du känner att det kan komma dylik hand.

 

Japp har testat att ta bort handen från musen.

Men begäret och "hoppet" om att vinna potten blir ofta för stort.

 

Som jag sa, när det gått kass och man ser hur mycket pengar det ligger i

potten. Kombinerat med hur mycket man vet att man kommer att förlora på handen. Då blir det extremt svårt.

 

 

10 sekunders pauser fungerar knappast.

 

10s fungerar kanske inte till 100% men de lär ju funka bättre än att ta beslutet direkt.

 

Jag har funderat mycket på detta idag, samt läst på endel andra forum.

Har kommit fram till att jag behöver tänka mer från bet till bet och

inte hand till hand.

Dvs glömma pengarna i potten och bedömma +/- ev för varje ny situation som dyker upp.

Samt lära sig lite diciplin.

 

Att försöka se det ur tredje persons synvinkel kan kanske vara en ide?

ställa sig frågan: "vilket beslut hade jag rekomenderat min polare om han

haft identiskt läge?"

 

Kan det vara något?

Bara för att få igång det logiska tänkandet igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner verkligen igen det där problemet. Jag gjorde ständigt idiot-syn efter idiotsyn. Ibland var dom nästan bluff-syner till och med.

 

Jag tror precis som du skrev i början att man blir blind av pengarna i potten. Man blir helt enkelt girig.

 

Jag tog mig ur det för ett par månader sedan och sen dess har nog stora foldar blivit mitt bästa spel. Jag la tex KK på en J92raindbow-flop i ett livegame för nån vecka sen. Jag har oxo foldat AA på en flop för första gången någonsin sen dess. Båda gångerna sparade/tjänade jag stort på det.

 

Det handlar om att "veta när man är slagen" helt enkelt.

 

Jag vet inte riktigt vad som hände men några tips är följande.

 

Given situation:

 

Flop, turn eller river. Du blir raisad (kanske till och med re-raisad) och får den där känslan att du borde nog folda men Call-knappen ser sjukt lockande ut.

 

1. Flytta ögonen från potten och titta istället på din stack! Räkna snabbt ut hur liten den blir om du synar en vinnare! Fundera sen snabbt på hur lång tid det tar att vinna tillbaka den summan.

 

2. Tänk alltid: Hur skulle jag betett mig om några pokerspelare jag känner satt brevid mig just nu. Jag lovar att du kommer att bli mer sugen på att folda, vad är pinsammare än en bluffsyn?

 

3. Det kommer fler och bättre tillfällen att ta fiskens pengar. Se det som ett krig. Om Fi ser stark ut för tillfället, dra tillbaka dina trupper och slå till en annan gång och VINN istället. Det är du som ska out-smarta honom, inte tvärtom.

 

4. Vad skulle jag sitta med om jag höjde så mycket i det läget? Räcker ett topp-par för att slå det?

 

Vet inte om detta hjälper men det känns som att THE är ett spel som lika mycket handlar om att göra bra foldar som att vinna potter. Det är lite svårt att sätta ord på hur jag ändrade mig men nu har jag i alla fall försökt....

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har flera bra ideer där.

Det svåra ligger ju att helt plötsligt får man ett tungt och viktigt beslut.

Har man då gått rätt kass innan önskar man ju inget annat än att

slippa skriva in en loosing session i sin pokerchart.

 

Men desto mer man lyckas tvinga tankarna åt ett annat håll desto

lättare blir det troligen att komma ifrån önsketankarna.

 

Ska definitivt testa detta med att titta på min egen stack varje gång jag gör ett viktigt beslut.

Ofta tänker man ju mer "ja det är värt det är 1:2, PANG! syn"

Inte "Visst det är 1:2 men han visar grym styrka och satsar stor del av sin stack"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också samma beteende men ger det både med bet, callar och raisar. Alltså man gör ett val man upptäcker direkt efter man tryckt på knappen att det är helt värdelöst. Saken är för mig ganska uppenbar, brist på fokus. Den här typen av misstag brukar komma sent i en session eller när man är trött.

 

Angående det där med vara en vinnare för dagen blir jag personligen tight som fan istället och foldar för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Angående det där med vara en vinnare för dagen blir jag personligen tight som fan istället och foldar för mycket.

 

Det där känner jag också igen.

Har jag vunnit mycket en dag vill man "behålla" sitt high score.

Även det är ju idiotiska tankar som behöver jobbas bort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Angående det där med vara en vinnare för dagen blir jag personligen tight som fan istället och foldar för mycket.

 

Det där känner jag också igen.

Har jag vunnit mycket en dag vill man "behålla" sitt high score.

Även det är ju idiotiska tankar som behöver jobbas bort :)

 

För mig är det precis tvärtom. Jag tänker att jag har gått plus och kan då börja gambla mera, syna med dåliga händer etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra att det inte är bara jag som har problem med den psykiska biten.

 

Man sätter sig i en possition där alla valen blir svårare.

Vilket leder till att man förr eller senare misslyckas med ett viktigt beslut, som man i sitt vanliga tillstånd ofta hade klarat.

Så uppfattar jag det i varje fall.

 

Jag har funderat en del på detta den senaste tiden.

Kom framför allt fram till följande.

 

Skillnaden mellan en olika bra spelare på samma nivå skiljer sig inte

lika mycket i medgång som den gör i motgång.

 

Detta borde gå att utnyttga.

 

Mitt mål nu är att försöka andvända detta till en edge jag

tidigare inte saknat (tror att har man ett riktigt riktigt bra psyke

har man nog en edge även över flertalet av de bästa spelarna)

 

Ska försöka åsta komma detta genom att endast fokusera på hur

bra mina val är i förhållande till den informationen jag besitter.

Samt framför allt så ska jag inte kolla hur pokern har gått mellan varje session. Utan bara 1 ggn i veckan.

Dock blir jag tvungen att skriva ner timmarna jag spelar.

 

Tror det kommer bli endel uppskattning om hur sessionerna går.

Men jag kommer förhoppningsvis slippa största delen av highscore tankarna.

 

Vad tror ni om detta exprimentet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tips om det där med att följa sina resultat.

 

Jag har en notepadfil på skrivbordet som heter "Poker".

 

Där fyller jag i följande info:

 

Party 05/1 fyra bord

in

462

ut

390

2,5h

 

stars 025/05 fyrabord

in

200

ut

370

3h

osv osv...

 

Sen stoppar jag in infon på pokerchart lite när jag känner för det.. oftast en gång i veckan eller så. På så sätt tappar man ingen info men man besitter heller inte ALL info för stunden vilket kan vara ganska bra...

 

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...