Gå till innehåll

New Zealand


Duddis

Recommended Posts

Jag ska åka till New Zealand och vara där i 5 månader, så tänkte höra om någon vet om det är lagligt att spela nätpoker där? :-)

 

Jag var där i vintras och det funkade bra att spela där, nej det är inte olagligt.

Var tänkte du vara? 5 månader är ganska lång tid, eftersom NZ är väldigt litet.

Tänk på att NZ är ungefär samma prisklass som Sverige, något dyrare tillochmed.

 

EDIT: Tänker du hålla dig i "storstäderna" Auckland, Christchurch, Wellington, Queenstown så hittar du bra internet men ska du se någonting av landet och dess fantastiska natur så kommer du ha problem att hitta uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwiland

G' day allesammans!

 

Vi befinner oss nu i Nya Zeeland på sydön och har hunnit med det mesta på nordön dessa två veckor. Vi kom till Auckland och bodde där fyra nätter och hoppade sedan på den gröna Kiwi Experience bussen. Daniel åkte till Kanada för skidåkning.

 

Det var verkligen en fullträff att boka denna bussresan för det vi gör om dagarna hade vi aldrig fixat på egen hand. Varje dag är ett nytt äventyr och chafförerna bokar boende åt oss så man slipper springa runt om kvällarna och göra det.

Vi började trippen med ett besök i en park där det fanns kiwifåglar, geysrar som sprutar vatten, kokande lera med mera. Kiwifågeln finns bara här och har inga vingar. Det är för det inte fanns något hot mot den eftersom det inte fanns däggdjur så evolutionen gjorde så att vingarna försvann.

 

Det finns väldigt mycket geysrar som pyser och ryker lite överallt och en dag har gått åt för att bestiga en levande vulkan som hade snö på toppen. Tongariro Crossing hette den promenaden. Vi har sett många vattenfall också.

 

En by vi var i som heter Rotorua hade gyttjebad som bubblade och luktade väldigt illa. Jordskorpan är väldigt tunn så det läcker upp en massa svaveldofter ur marken vilket gör att det stinker överallt, även inomhus. Vi var även på ett besök hos det lilla folkslaget Maori och lärde oss krigsdanser och sånger.

 

Nästa stopp var Taupo där vi hoppade skydive från 12.000 feet. (3700m) En annorlunda och adrenalingivande upplevelse. (vi har film från det) Jag ville ha mer och testade därför bungyjump också, som var GRYMT mycket värre. Under skydivet hade man en instruktör på ryggen som skötte allt så man hängde bara med liksom. Men på bungyjumpet var det bara jag själv som skulle dyka rakt ut i luften. Sekunderna innan steg pulsen till max när jag tittade ner längs bergsväggen.

 

Igår var jag ute och red i naturen och längs en flod i Westport som är en gammal guldgrävarstad. Floden jag red vid kunde man vaska guld i.

 

Just nu är vi i Franz Josef som ser ut precis som en liten alpby med berg runtomkring. Imorgon ska vi upp och klättra på en glaciär så vi är lite oroliga för att våra vanligtvis för varma kläder kommer bli för kalla.

Som tur är får vi låna spikskor för flipflop passar inte riktigt.

 

Jag har säkert glömt massor men jag tror detta var det viktigaste! Jo förresten, jag berättade i ett av mina första inlägg att jag sett kaninpunggrävlingar. (possum) Idag åt jag kaninpunggrävlingspaj till lunch! Det smakade lite som kanin.

 

 

Dags att koka lite nudlar och ta ett dopp!

Ha de fint!

 

Från glaciär till Buenos Aires

Hej alla glada!

 

Skoskaven från glaciärvandringen börjar avta nu två tre veckor senare.. Iklädda yllesockar, kängor med spikar, mössa, vantar och goretexjackor besteg vi glaciären i Franz Josef. Det var en annorlunda dag för oss som blivit bortskämda med att inte behöva ha annat än flipflop och shorts dom senaste månaderna!

Uppe från toppen (som tog fyra timmar att nå) såg vi regnskog,höga berg, vattenfall, floden där det var 25-30 grader och isen runt omkring oss samtidigt. Enastående!

 

Wanaka hette staden som var nästa hållplats och där fick vi några lugna dagar på stranden längs Nya Zeelands näst största flod, ett ganska onödigt stopp.

 

Queenstown nästa. Som är den mest kända staden för bungyjump, skydive, forsränning osv. Jag och Anders hyrde vars en motorcykel en dag och körde upp i bergen till ett skidområde som var en BMX bana på sommrarna. Det blev en del offroadåkande på berget och det var levande får som fick bli konerna i slalombanan! När vi var mitt ute i tassemarken på toppen av berget så fick jag soppatorsk och som tur var började serpentinvägen ner för berget en bit längre fram så det var friläge och rulla ner två mil och sen fick vi lifta till närmsta by för att fylla en dunk och sedan lifta tillbaka igen.

 

Våra biljetter gällde hela vägen (5 dagar) upp till Auckland igen där vi flyger ifrån men sätena började skava och suget efter lite avkoppling var stort så vi tog ett flyg istället så vi har nu den senaste veckan varit i Paihia i Bay of Islands och legat på stranden med en bok eller en flaska vin. Här är väldigt fint och idag har vi varit ute och paddlat kajak bland öarna.

 

Imorgon flyger jag till Fredrik i Argentina. Känns lite skumt faktiskt att vara i Sydamerika om två dagar, men väldigt roligt!

 

Jag skickar laptopen med E hem (fredde har blivit rånad några gånger) så det blir nog inte så mycket mer skrivande från mig.

 

Den 1:a Mars är jag hemma igen!

 

Ha de bra hemma i kylan! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var där i vintras och det funkade bra att spela där, nej det är inte olagligt.

Var tänkte du vara? 5 månader är ganska lång tid, eftersom NZ är väldigt litet.

Tänk på att NZ är ungefär samma prisklass som Sverige, något dyrare tillochmed.

 

EDIT: Tänker du hålla dig i "storstäderna" Auckland, Christchurch, Wellington, Queenstown så hittar du bra internet men ska du se någonting av landet och dess fantastiska natur så kommer du ha problem att hitta uppkoppling.

 

Tack för snabbt svar :) ska vara 1.5 månad i malaysia där vi mellanlandar sedan 3.5 månad i nz, och har inte primärt tänkt mig att livnära mig på pokern, men kan ju vara bra att utdryga reskassan väl på plats :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Själv funderar jag på att ta en längre resa : THailand-Fillipinerna-Australien-Nya Zeeland (inte nödvändigtvis i den ordningen o troligtvis tillbaka till Thailand) i höst/vinter.

 

Ingen som har några liknande planer?

 

Hade varit trevligt med resesällskap o det är inte så lätt att få tag i förvärsvarbetare som vill sticka iväg på ngt sådant o studenter har vanligtvis inte råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...