Gå till innehåll

En värld utan olja


heltok

Recommended Posts

Hade en diskussion över några öl med en polare. Frågeställningen var följande:

 

OPEC, OECD o co bestämmer sig för att "nu jävlar sänker vi alla andra länder" och slutar exportera olja och stänger sina gränser. Hur skulle det påverka Sverige?

 

Exempel, bönderna får ingen olja till sina traktorer, folk kan inte ta bilen eller bussen till jobbet, lastbilar kan inte köra ut mat till livsmedelsbutikerna. Folk plundrar hemköp, gör inbrott hos grannen etc etc.

 

Skulle total anarki skulle uppstå eller skulle staten ha någon chans att hejda sönderfallet?

Hur många skulle dö första året?

Hur skulle du klara dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en diskussion över några öl med en polare. Frågeställningen var följande:

 

OPEC, OECD o co bestämmer sig för att "nu jävlar sänker vi alla andra länder" och slutar exportera olja och stänger sina gränser. Hur skulle det påverka Sverige?

 

Exempel, bönderna får ingen olja till sina traktorer, folk kan inte ta bilen eller bussen till jobbet, lastbilar kan inte köra ut mat till livsmedelsbutikerna. Folk plundrar hemköp, gör inbrott hos grannen etc etc.

 

Skulle total anarki skulle uppstå eller skulle staten ha någon chans att hejda sönderfallet?

Hur många skulle dö första året?

Hur skulle du klara dig?

 

Jag tror att det skulle gå smidigt. Vi skulle använda alternativa bränslen. Det skulle vara ett himla gnällande över omställningen och en del idioter skulle fylla badkaret med bensin. Ekonomin skulle få en extrem skjuts av alla förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi når ju dit ändå(höjda olje/mat priser) "sakta" men säkert... i see MadMax.

Som en gammal fd politiker sa till en polare privat: "Vi är den sista generationen som har det bra..."

 

Hur man ska klara sig...hmm, bra fråga, tillhöra starkaste gänget, alternativt flytta ut till skogs och försöka livnära sig enbart på natur :D

Faktum är iaf att inte alla kan leva med dom förustättningarna, inte ens i Sverige. Staten har ju inte ens nåt kvar att ens försöka hejda sönderfallet med.

 

Just my 5 cents...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomin skulle få en extrem skjuts av alla förändringar.

 

Det tror jag inte. När man inte behöver lägga pengar på att byta bil lägger man ju pengar på annat som ger ekonomin en skjuts som ger högre värde. Klart EV- att vara tvungen att lägga pengarna på att ställa om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer att det i stort sett var den situationen under WW2 i sverige.

Gengas aggregat på bilarna och ransoneringskort för tobak o alkohol, men på något sätt inte bara överlevde vi, det skapades även förutsättningar för några av de bästa åren i svensk ekonomihistoria under de senaste 100 åren (1955-1965).

 

Vi har redan mängder av alternativbränsle projekt, och detta skulle skynda på utvecklingen.

 

Under WW2 så ställde man om produktionen på i stort sett samtliga bilfabriker i usa från bilar till tanks, med helt ny personal....på ca 12 månader.

 

If there is a will there is a way!

 

(jag vet att flera fakta jag nämner är ungefärliga, men poängen jag vill komma till är att allt kommer att ordna sig, kan man dessutom börja massproducera den där bilen som går på luft och har -5% luftföroreningar, så är problemet ur världen.)

 

http://www.theaircar.com/acf/:D :idea::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle anarki och världskrig skulle vara en trolig respons till oljebrist?

 

Särskilt som det finns rätt mycket olja som för tillfället är oekonomisk att utvinna i länder som USA, men som i en sån här situation skulle gå att utvinna med vinst. Så länge kvarvarande energi fördelas någorlunda vettigt så verkar det inte finnas någon särskild anledning för samhället att gå under.

 

Rätt stor del av energikonsumtionen idag sker ju på väldigt oviktiga saker just eftersom energi, bla i form av olja, är så löjligt lättillgänglig och billig. Mao, jag tycker det verkar finnas enormt utrymme att dra åt svångremmen vad gäller energikonsumtion (vilket automatiskt sker i en bristsituation om prissättningen är fri) och att dagens priser är en indikation på att det finns jävligt mycket energi potentiellt tillgänglig.

 

Känns mer som att gå från miljardär till miljonär än att från arbetare till hemlös, om man säger så.

 

Om nu våld skulle vara lösningen så är det inte direkt klart varför världskrig skulle vara resultatet. Borde väl inte ta mer än en vecka för gulfstaterna att ligga i ruiner om hela resten av världen är sura på dem.

 

Ekonomin skulle få en extrem skjuts av alla förändringar.
Huh? Vad betyder det mer konkret. Att folk skulle jobba mer (tycker inte direkt att det är tydligt bra eller önskvärt), att produktiviteten per mantimme skulle öka, att totalprodukten skulle öka, eller något helt annat?

 

Oavsett vad du menar, vad skulle motivationen vara?

 

Ni glömmer att det i stort sett var den situationen under WW2 i sverige.
Nu suger visserligen mina ekonomikunskaper, men jag tror nog att Sveriges lyft efter WWII inte så mycket hade att göra med att det var risigt i Sverige utan att det var ännu risigare i kringliggande länder och att man bla därför kunde sälja en massa prylar till dem.

 

Also, mtp exponentiell tillväxt iom industrialisering och sånt så känns det rätt oklart om post-WW2 verkligen ökade Sveriges absoluta ekonomi. Kan ju vara så att det skulle växt ännu mer om inte enorma resurser slösats på krigen. Eller ja, känns som extremt otroligt att det inte skulle varit bättre utan världskrigen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer att det i stort sett var den situationen under WW2 i sverige.

Gengas aggregat på bilarna och ransoneringskort för tobak o alkohol, men på något sätt inte bara överlevde vi, det skapades även förutsättningar för några av de bästa åren i svensk ekonomihistoria under de senaste 100 åren (1955-1965).

 

Vi har redan mängder av alternativbränsle projekt, och detta skulle skynda på utvecklingen.

 

Under WW2 så ställde man om produktionen på i stort sett samtliga bilfabriker i usa från bilar till tanks, med helt ny personal....på ca 12 månader.

 

If there is a will there is a way!

 

(jag vet att flera fakta jag nämner är ungefärliga, men poängen jag vill komma till är att allt kommer att ordna sig, kan man dessutom börja massproducera den där bilen som går på luft och har -5% luftföroreningar, så är problemet ur världen.)

 

http://www.theaircar.com/acf/:D :idea::D

 

Vi var inte alls lika beroende av bilen 1939 som nu. Sen beror mycket av tillväxten inte på att vi lärde oss leva utan olja utan på att vi inte hade bränt statskassan på krig under 7 år, och inte behövde lägga pengar på att återbygga ett sönderbombat land. Plus då att vi tjänade bra på att sälja stål och skog till europa.

 

Sen kommer vi inte kunna lägga om produktion då vi inte har någon energi att driva fabrikerna med. Ja, om nu inte framtiden är handsnidade dalahästar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir :/n jävla omställning på kort tid. Mindre kaos lär utbryta men inget allvarligt Vi får sluta slösa en massa energi och använda den till nyttigare saker. Vi får väl nästan all energi från vatten,vind och kärnkraft idag ändå så stor skillnad lär det inte bli? Tåg och spårvagn har vi redan och dom driver vi med el från förnyelsebara källor eller kärnkraft. Problemet blir väl masskonverteringen av allting som idag drivs av förbränningsmotorer. Bilparken får vi konvertera till etanol? Vet inte om jag missar nåt men annars är det väl inte mkt som drivs av förbränningsmotorer? Total anarki, världskrig osv känns rätt orealistiskt EMÅ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pls olja gav oss möjligheten att använda vår genialitet till fullo, vi har ju redan subsitutut och dessutom blir de bara bättre o bättre. Sen kommer det ta minst 20 år innan länder skulle börja behålla oljan för sig själv. Det finns trots allt väldigt stora oljetillgångar som väntas hålla i 70år och de tjänar ju storkovan på dagens priser. Sen finns det stora energireserver på havsbottnarna som ens inte exploaterats pga oljan varit så billig. Men där finns det flera ggr mer energi än det någonsin funnits olja. JAg är inte ens dugg orolig över framtida energitillgången, däremot börjar det bli lite småjobbigt med växthuseffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kommer det ta minst 20 år innan länder skulle börja behålla oljan för sig själv.

 

Frågeställningen var hypotetisk

 

JAg är inte ens dugg orolig över framtida energitillgången, däremot börjar det bli lite småjobbigt med växthuseffekten.

 

Det är inget att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag mest tänker är att så många led av samhället är beroende av olja idag. när det blir avbrott i alla så kommer det sänka industrin totalt. ungefär som jag skrev i OP.

 

folk kan inte köra sina bilar till jobbet. hur många verkstadsindustrier skulle fungera om 1/3 dök upp på jobbet?

 

vi är beroende av importerad mat. om grannländerna med matproduktionsöverskott(har vi ens sådana) börjar hamstra och vi tvingas nöja oss med vår egenproducerade mat, hur länge räcker butikshyllorna? klarar bönderna att ställa om till något alternativ innan masssvälten brytit ut? för att de ska kunna ställa om krävs fungerande industri, om industriarbetare har svårt att ta sig till jobbet så lär inte övergången gå direkt smidigt.

 

dagispersonal har svårt att ta sig till jobbet, lärare kan inte ta sig till skolorna, barnen tvingas vara hemma. pga oroligheter vågar inte föräldrar lämna barnen själva och dyker alltså inte upp på sina jobb.

 

antagligen kommer det bli väldigt kaotisk första tid innan folk har accepterat det nya läget, sedan kommer det ta något år att få ut alternativ, att få folk att flytta, få ut människor som handkraft på jordbruken.

 

säg att vi är tillbaka på dagens levnadsstandard om 20år. ungefär 20% av befolkningen dog pga svält och våldsamheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir :/n jävla omställning på kort tid. Mindre kaos lär utbryta men inget allvarligt Vi får sluta slösa en massa energi och använda den till nyttigare saker. Vi får väl nästan all energi från vatten,vind och kärnkraft idag ändå så stor skillnad lär det inte bli? Tåg och spårvagn har vi redan och dom driver vi med el från förnyelsebara källor eller kärnkraft. Problemet blir väl masskonverteringen av allting som idag drivs av förbränningsmotorer. Bilparken får vi konvertera till etanol? Vet inte om jag missar nåt men annars är det väl inte mkt som drivs av förbränningsmotorer? Total anarki, världskrig osv känns rätt orealistiskt EMÅ.

 

Nä, största energikälla vi använder är kol och eldningsolja är fortfarande stort för uppvärmning av hus. Vi har inte mark för att producera den etanol som behövs för att ersätta bensin till bilar. Sen tillkommer alla andra produkter vi får via oljan, som asfalt, plaster, syntetmaterial osv.

 

Anarki ligger inte i svenskarnas kynne, men en fetstor regression kan man nog räkna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte. När man inte behöver lägga pengar på att byta bil lägger man ju pengar på annat som ger ekonomin en skjuts som ger högre värde. Klart EV- att vara tvungen att lägga pengarna på att ställa om.

 

Högre värde i detta fall torde betyda 'finare' saker? Men om vi behöver ställa om bilar till etanol och göra prioriteringar, nya branscher växer fram o.s.v så är det ändamålsenliga förändringar som ger tillväxt i ekonomin. Stora omställningar innebär kraftigt tillväxt och god stimulans. Prioriteringar effektiviserar ekonomin, och det är knappast samhällsekonomiskt negativt om utrymmet för lyxkonsumtion minskar, tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev: Ekonomin skulle få en extrem skjuts av alla förändringar.

Huh? Vad betyder det mer konkret. Att folk skulle jobba mer (tycker inte direkt att det är tydligt bra eller önskvärt), att produktiviteten per mantimme skulle öka, att totalprodukten skulle öka, eller något helt annat?

 

Oavsett vad du menar, vad skulle motivationen vara?

 

Motivationen skulle t ex vara att skapa prioriterad och ändamålsenlig trafik. En omfattande omställning, med strukturrationaliseringar, nya inriktningar (etanol etc) skulle innebära en livlig ekonomi med stark efterfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag mest tänker är att så många led av samhället är beroende av olja idag. när det blir avbrott i alla så kommer det sänka industrin totalt. ungefär som jag skrev i OP.

 

folk kan inte köra sina bilar till jobbet. hur många verkstadsindustrier skulle fungera om 1/3 dök upp på jobbet?

 

vi är beroende av importerad mat. om grannländerna med matproduktionsöverskott(har vi ens sådana) börjar hamstra och vi tvingas nöja oss med vår egenproducerade mat, hur länge räcker butikshyllorna? klarar bönderna att ställa om till något alternativ innan masssvälten brytit ut? för att de ska kunna ställa om krävs fungerande industri, om industriarbetare har svårt att ta sig till jobbet så lär inte övergången gå direkt smidigt.

 

dagispersonal har svårt att ta sig till jobbet, lärare kan inte ta sig till skolorna, barnen tvingas vara hemma. pga oroligheter vågar inte föräldrar lämna barnen själva och dyker alltså inte upp på sina jobb.

 

antagligen kommer det bli väldigt kaotisk första tid innan folk har accepterat det nya läget, sedan kommer det ta något år att få ut alternativ, att få folk att flytta, få ut människor som handkraft på jordbruken.

 

säg att vi är tillbaka på dagens levnadsstandard om 20år. ungefär 20% av befolkningen dog pga svält och våldsamheter.

 

Jag är optimist. Bensindrivna bilar kan redan köras på etanol eller så kan dom mycket enkelt och billigt konverteras till etanoldrift. I princip är det enda som behöver göras öka bränsletrycket och kanske ställa om tändningen då etanolen har högre oktantal. Bristen på etanol löser vi med import av fulsprit, bränna hemma eller i nödfall hälla köpesprit i tanken, VIPS så har vi löst alkoholkonsumptionsproblemen och nykterhetsorganisationerna är nöjd med!

 

Att folk skulle jobba som handkraft är väl inget som lär hända annat än kanske under en övergångsperiod? Om inte el är ett möjligt alternativ så kanske vi har möjlighete +att utvinna olja i Sverige eller tillverka på kemisk väg som idag inte är lönsamt. Men intressant scenario. Jag har rätt stor tro p att övergången skulle gå hyffsat smidigt om vi fick säg ett par år att förbereda. Stryper dom oljetillförseln NU så skulle det bli jävligt jobbigt ett tag.. med hjälp av ransonering och/eller marknadskrafter så borde ex etanolen gå till dom som behöver dom mest jag tänker mig jordbruk , frakt av matvaror först och främst, folk får ta tåg och buss när det är möjligt, energianvändning kan strypas rätt kraftigt och vi sedan får vi ta det därifrån och börja ställa om ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag mest tänker är att så många led av samhället är beroende av olja idag. när det blir avbrott i alla så kommer det sänka industrin totalt. ungefär som jag skrev i OP.

 

folk kan inte köra sina bilar till jobbet. hur många verkstadsindustrier skulle fungera om 1/3 dök upp på jobbet?

 

vi är beroende av importerad mat. om grannländerna med matproduktionsöverskott(har vi ens sådana) börjar hamstra och vi tvingas nöja oss med vår egenproducerade mat, hur länge räcker butikshyllorna? klarar bönderna att ställa om till något alternativ innan masssvälten brytit ut? för att de ska kunna ställa om krävs fungerande industri, om industriarbetare har svårt att ta sig till jobbet så lär inte övergången gå direkt smidigt.

 

dagispersonal har svårt att ta sig till jobbet, lärare kan inte ta sig till skolorna, barnen tvingas vara hemma. pga oroligheter vågar inte föräldrar lämna barnen själva och dyker alltså inte upp på sina jobb.

 

antagligen kommer det bli väldigt kaotisk första tid innan folk har accepterat det nya läget, sedan kommer det ta något år att få ut alternativ, att få folk att flytta, få ut människor som handkraft på jordbruken.

 

säg att vi är tillbaka på dagens levnadsstandard om 20år. ungefär 20% av befolkningen dog pga svält och våldsamheter.

 

Alltså - menar du att detta skulle ske utan någon som helst övergångsperiod? Det är ju en jävla skillnad på om OPEC säger imorgon att ingen mer olja kommer exporteras och om en situation uppstår som på sikt gör att ingen mer olja exporteras.

 

Får vi ingen mer olja imorgon så blir det såklart kaos. Har vi en övergångsperiod blir det jobbigt, men går att lösa. Vi har en hel del el i Sverige och man skulle utan större besvär kunna sätta upp mer tåg, spårvagnar osv. Stora forskningssatsningar skulle också ta fram bättre elbilar tex. Den brist på el som uppstår kompenseras genom att vi expanderar vår energiproduktion - inte minst genom kärnkraft.

 

Sen förstår jag inte varför du drar in OECD i ekvationen, en organisation för demokratiska och ekonomiskt utvecklande nationer där bland andra Sverige är medlem. Precis som Hjort säger finns det ju ingen anledning för världens mäktigaste länder att braka samman i ett världskrig. Konflikter skulle istället uppstå (OM de nu ska uppstå) mellan de oljeproducerande länderna och väst + Kina eller lite random inbördeskrig där fraktioner skyller den jobbiga situationen på varandra (förmodligen det mest troliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså - menar du att detta skulle ske utan någon som helst övergångsperiod? Det är ju en jävla skillnad på om OPEC säger imorgon att ingen mer olja kommer exporteras och om en situation uppstår som på sikt gör att ingen mer olja exporteras.

 

Får vi ingen mer olja imorgon så blir det såklart kaos. Har vi en övergångsperiod blir det jobbigt, men går att lösa. Vi har en hel del el i Sverige och man skulle utan större besvär kunna sätta upp mer tåg, spårvagnar osv. Stora forskningssatsningar skulle också ta fram bättre elbilar tex. Den brist på el som uppstår kompenseras genom att vi expanderar vår energiproduktion - inte minst genom kärnkraft.

 

Sen förstår jag inte varför du drar in OECD i ekvationen, en organisation för demokratiska och ekonomiskt utvecklande nationer där bland andra Sverige är medlem. Precis som Hjort säger finns det ju ingen anledning för världens mäktigaste länder att braka samman i ett världskrig. Konflikter skulle istället uppstå (OM de nu ska uppstå) mellan de oljeproducerande länderna och väst + Kina eller lite random inbördeskrig där fraktioner skyller den jobbiga situationen på varandra (förmodligen det mest troliga).

 

tanken var att det var en plötslig oväntad chock. de gör det för att jävlas maximalt. hade inte riktigt koll på vad de olika akronymerna stod för och innebar så bara drog till med några. men säg OPEC då, de är ju en skara inte allt för västvänliga länder som säkert teoretiskt sätt skulle kunna manipuleras v diverse nätverk att göra en sådan typ av blockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanken var att det var en plötslig oväntad chock. de gör det för att jävlas maximalt. hade inte riktigt koll på vad de olika akronymerna stod för och innebar så bara drog till med några. men säg OPEC då, de är ju en skara inte allt för västvänliga länder som säkert teoretiskt sätt skulle kunna manipuleras v diverse nätverk att göra en sådan typ av blockad.

 

Jag antar att du också tar med totalt stopp av importen av nordsjöolja, som utgör en stor del av vår oljeimport - jag såg en siffra på 40% men har inte kollat upp den. Likväl tror jag inte att importen i sig innebär någon katastrof - ekonomier mår i regel bra av att behöva prioritera.

 

Några effekter som sker när transporter blir RELATIVT dyrare:

- mineralfyndigheter i Sverige blir malm. Vi har mängder av sådana, som idag inte är malm därför att de inte är ekonomiska pga den relativt låga kostnaden för globala transporter.

- detsamma för andra naturtillgångar, åkermark, hemodlade biobränslen o.s.v

- lokala tjänster ökar. Val som att t ex välja att ha ett dagis på sådant avstånd att barnen inte kan gå dit blir irrationella. Val att ha långt till arbetet blir också irationellt. Det som blir rationellt ger samtidigt ökad livskvalitet, för det är dåligt med långa avstånd till arbete, skola, dagis os.v.

 

Dock kan jag tänka mig att det hela kunde bli en katastrof av rent politiska och psykologiska skäl, dvs om våra ledare VILL ha en katastrof och VILL tolka situationen åt något helt galet håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer att det i stort sett var den situationen under WW2 i sverige.

Gengas aggregat på bilarna och ransoneringskort för tobak o alkohol, men på något sätt inte bara överlevde vi, det skapades även förutsättningar för några av de bästa åren i svensk ekonomihistoria under de senaste 100 åren (1955-1965).

 

Vi har redan mängder av alternativbränsle projekt, och detta skulle skynda på utvecklingen.

 

Under WW2 så ställde man om produktionen på i stort sett samtliga bilfabriker i usa från bilar till tanks, med helt ny personal....på ca 12 månader.

 

If there is a will there is a way!

 

(jag vet att flera fakta jag nämner är ungefärliga, men poängen jag vill komma till är att allt kommer att ordna sig, kan man dessutom börja massproducera den där bilen som går på luft och har -5% luftföroreningar, så är problemet ur världen.)

 

http://www.theaircar.com/acf/:D :idea::D

 

 

 

du tror inte det ahr mer emd att göra atat resten ave ruropa var sönderbombat och behövde byggas upp och att Sverige lyckats fega sig ur hela skiteN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Hjort nämde finns det olja att gräva fram om det blir ekonomiskt försvarbart. Om man kikar här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Petroleum#.C2.A0L.C3.A4nder_som_exporterar_mest_petroleum_.282004.29

ser man att 7 av världens 14 största oljeproducenter är med i OPEC. Det innebär således att 7 av världens största producenter fortfarande är igång, även om t.ex. USA konsumerar mer än de gräver upp. Så totalt stopp blir det inte.

 

Dessutom kan vara värt att nämna att Irak som på listan ligger på en blygsam 14:e plats in är riktigt rättvisande pga kriget. Man har egentligen en av världens absolut största oljereserver i konkurrens med Saudiarabien och Iran, 115 miljarder fat och sannolikt lika mkt till som inte är verifierat än. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1417433.svd

Visst Irak är med i OPEC men samtidigt står det tämligen klart vilka som styr Irak just nu.

 

Händer något som får OPEC att fucka ur helt så blir det kris helt klart och oljepriset drar iväg till månen. Det är dock som bekant hänt förut i de oljechocker vi haft på 70 talet. Inte i samma omfattning måhända men det skedde ju en del ändringar åtminstone efter första krisen för att förhindra alltför stor påverkan. Troligtvis blir det någon form av ransonering innan tills man fått ordning på läget. Anarki och kaos blir det iaf inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...