Gå till innehåll

Katastrof!? Datorkrasch


Saint_Bjorn

Recommended Posts

(Såg att det finns en liknande tråd running nu, men det blir lite stökigt om jag kidnappar den.)

 

Min PC-skill nivå 1-5: svag 2

 

Följande hände igår

Slog på datorn (stationära) och gick och fixade i köket. Går tillbaka till datorn ca 20 min senare och då är skärmen helt svart förutom att markören (_) blinkar i övre vänstra hörnet. Datorn går inte att stänga av med knapp eller ctrl+alt+delete.

Använder till slut strömbrytaren på baksidan (stort misstag enligt kompis).

 

Därefter händer följande

Slår på datorn och följande svarta bild kommer upp (skriver av allt, även det jag vet är oväsentligt):

 

Phoenix cME FirstBIOS Desktop Pro

Copyright 1985-2005 Phoenix Technologies Ltd.

Copyright 2003-2005 Fujitsu Siemens Computers

Version 5.00 R1.10.1826

 

Intel® Pentium® 4 CPU 3.40 GHz

1047552K Extended RAM passed

1024K Cache SRAM Passed

ATAPI CD-ROM: HL-DT-STDVD-ROM GDR8163B

ATAPI CD-ROM: HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ERROR

02B0: Diskette drive A error

 

Press <F1> to resume, <F2> to Setup

 

Väljer jag F1 så visas enbart texten:

 

Operating System not found

 

Provat att starta om flera gånger men med samma resultat. En kompis hade själv fått tips från datasupport tidigare, att dra ut strömkabeln och trycka in startknappen ett par sekunder och upprepa detta ca 10 ggr, för att datorn då tömmer minnet (eller nåt). Funkar inte.

 

Har försökt köra revovery-skivan men den vill inte dra igång (har DVD överst i BIOS/boot sequence).

 

Datorn är >3 år och därför ingen support eller garanti kvar.

 

Help me pleeeeease!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite olika saker som inte behöver betyda att datorn är rökt.

 

1) Gammal dator, biosbatteriet kan vara dött/uttjänt. Ser ut som en fet femkrona.

2) Om du har nyligen flyttat på datorn kan någon komponent eller kabel hoppat lös, kontrollera alla sådana. framförallt flatkabel och strömkabel till HDD, DVD och diskettstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ERROR

02B0: Diskette drive A error

 

Press <F1> to resume, <F2> to Setup

 

Väljer jag F1 så visas enbart texten:

Operating System not found

 

Tyder inte detta på en HD-krash? Men som ovan säger testa öppna datorn o se om de ser några sladdar som kan ha lossnat (inte speciellt troligt men kolla). Har du 2 interna hårdiskar prova byt plats på dem om det är den första som kraschat. Låter HD:n konstigt?

Har du testat bota med org windows skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite olika saker som inte behöver betyda att datorn är rökt.

 

1) Gammal dator, biosbatteriet kan vara dött/uttjänt. Ser ut som en fet femkrona.

2) Om du har nyligen flyttat på datorn kan någon komponent eller kabel hoppat lös, kontrollera alla sådana. framförallt flatkabel och strömkabel till HDD, DVD och diskettstationen.

 

Lyssna på Loveless!

 

Googla på "ERROR 02B0" så får du mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om datorn inte hittar hårddisken. Problemet kan vara de som loveless nämner ang. bios batteri, lösa kablar m.m. Det kan också vara några mer 'mjuka' problem, så gå in i bios och se efter om din hårddisk har upptäckts där, om den finns i listan över vad som ska boota datorn, och om inställningarna verkar lite konstiga överlag, så ladda bios defaults.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även utan att byta batteri borde du kunna komma in genom BIOS/CMOS, göra korrekta inställningar där för diskar/diskett enheten osv. Save settings o exit. Då borde den starta, men nästa gång du slår av strömmen så gör den samma sak tills du byter batteriet. (förutsatt att det enbart är batteriet som är slut)

 

 

battery9ul.jpg

 

 

Är det nåt värre så är det fördel med en till dator. Finns minnes-, hårddisk-test osv skivor man kan ladda ner och bränna på den andra o boota på den trasiga med så testen körs igång. +man kan testa hårdvara en sak i taget på den andra datorn om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATAPI CD-ROM: HL-DT-STDVD-ROM GDR8163B

ATAPI CD-ROM: HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ATA Fixed Disk: WDC WD2500PD-07FZB1

ERROR

02B0: Diskette drive A error

 

Även min gisnning är hårddisk-krasch. Försök att starta den på annat sätt. Du har tydligen en diskettstation på den, så stoppa in en startdiskett i den för att se om den startar då (Finns att ladda ner från nätet gratis) eller om du har en start-CD. Om den startar då så är det hårddisken och då är det bara att köpa en ny och sätt i och installera om allt. Använd något bra program för att få tag förlorad data från den. Har för mej att den jag använt heter "Get Data Back" eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...