Gå till innehåll

tighta blinds - enkel matematik, FL


Nemesis

Recommended Posts

Här kommer en enkel matematisk fråga angående en steal situation i limit. (hoppas moderatorn förlåter mig)

 

Fråga 1:

 

Om jag är på knappen och har en SB som foldar 87% mot en steal och en BB som foldar 60%. Innebär det då att jag kommer att få en fold av bägge 0.87*0.6 = 0.522% av gångerna när jag stjäl på knappen?

 

Fråga 2:

 

Vidare. Om jag riskerar 1BB för att vinna 0.75BB när jag stjäl. Betyder det då att min steal kommer att få 1.75*0.522 = 0.915BB i direkt avkastning pre flop? Och att jag därför bara behöver vinna 0.085BB post flop i genomsnitt för att gå plus.

 

Fråga 3:

 

Kan vi genom dessa beräkningar dra slusatsen att vi kan höja any2 på knappen mot dessa motståndare profitabelt?

 

edit: ändrade hur ofta SB foldar eftersom jag hade skrivit fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar 100 händer

 

52 händer vinner du ca 39 BB

 

48 händer lägger du in 48 BB i potten (eller mycket mer preflop)

 

Du måste alltså vinna minst 0,09 BB i snitt per hand eller 9/48=0,187 BB de händer som går postflop för att gå breakeven.

 

Sen måste du beakta raken.

 

En annan faktor som spelar in är att du inte kan veta att SB och BB foldar så mycket mot just DIG. Om du börjar höja any2 från knappen så kommer de garanterat frångå sin "standard".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,76*0,6= 0,456= 45,6% vilket drar ner direktavkastning till 1,75*0,456= 0,798 BB. Blir du 3-betad riskerar du också mer än 1 BB.

 

Jo, vidare till 3bet:

 

Fråga 4:

 

Om vi räknar med att SB 3bettar med alla händer han spelar (dvs 13%) och BB 3bettar med topp15%. Innebär det att vi blir 3bettade sammanlagt 1-(0.87*0.85) = 0.26% av gångerna?

 

Vi borde då riskera 1*(1-0.26)+1.5*(0.26) = 1.13BB för att vinna 0.75BB.

 

(0.522*0.75) - (0.478*1.13)

0.3915 - 0.54

-0.1485

 

Så vi måste istället vinna 0.15BB post flop nu när vi räknar med att kunna bli 3-betade. Stämmer detta?

 

Och hur ställer vi oss nu till fråga 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar 100 händer

 

52 händer vinner du ca 39 BB

 

48 händer lägger du in 48 BB i potten (eller mycket mer preflop) (anm: om du räknar ca 54BB som mycket mer än 48BB, se fråga 4)

 

Du måste alltså vinna minst 0,09 BB i snitt per hand eller 9/48=0,187 BB (anm: detta steg är överflödigt) de händer som går postflop för att gå breakeven.

 

Sen måste du beakta raken.

 

En annan faktor som spelar in är att du inte kan veta att SB och BB foldar så mycket mot just DIG. Om du börjar höja any2 från knappen så kommer de garanterat frångå sin "standard".

 

Jag förstår inte din uträkning... menar du att min inte stämmer?

 

För enkelhets skull så utelämnar vi rake (som vi inte betalar dom gånger vi plockar upp potten pre flop) och historia (hur mycket dom anpassar sig till vår strategi) tills vidare. Det gör det enklare. Låt oss återkomma till dessa faktorer efter att vi vet att vi har matten rätt. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1:

 

Om jag är på knappen och har en SB som foldar 87% mot en steal och en BB som foldar 60%. Innebär det då att jag kommer att få en fold av bägge 0.87*0.6 = 0.522% av gångerna när jag stjäl på knappen?

 

Fråga 2:

 

Vidare. Om jag riskerar 1BB för att vinna 0.75BB när jag stjäl. Betyder det då att min steal kommer att få 1.75*0.522 = 0.915BB i direkt avkastning pre flop? Och att jag därför bara behöver vinna 0.085BB post flop i genomsnitt för att gå plus.

 

Fråga 3:

 

Kan vi genom dessa beräkningar dra slusatsen att vi kan höja any2 på knappen mot dessa motståndare profitabelt?

 

1. deras fold to steal är baserat på co, btn och sb steal. dvs blir inte helt representativt.

 

2. du slarvar lite termer. men ja.

 

3. vi kan inte riktigt säkerställa den slutsatsen ur den givna analysen, men det är väldigt troligt att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1 och 2: Ja

 

Fråga 3: Vi har ingen direkt vinst på en steal.

 

Fråga 4: Fler scenarion finns SB kan ju höja och BB cappa. SB kan syna BB höja du synar SB cappar.

 

Om du vill ha svar på frågan om du ska steala med any2 så får du ge lite mer info om fi. Om du stealar med 72o så kommer du att vinna 0,75BB hälften av gångerna och vara en stor underdog i position resten av gångerna. Om du tror att du kan spela 72o med tillräckligt positivt EV postflop när du blir synad så visst gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1 och 2: Ja

 

Fråga 3: Vi har ingen direkt vinst på en steal.

 

Fråga 4: Fler scenarion finns SB kan ju höja och BB cappa. SB kan syna BB höja du synar SB cappar.

 

Om du vill ha svar på frågan om du ska steala med any2 så får du ge lite mer info om fi. Om du stealar med 72o så kommer du att vinna 0,75BB hälften av gångerna och vara en stor underdog i position resten av gångerna. Om du tror att du kan spela 72o med tillräckligt positivt EV postflop när du blir synad så visst gör det.

 

Ha tålamod med mig. Jag vill ta saker steg för steg eftersom jag önskar göra en analys utan folks känslor för vad dom tycker kring en specifik hand. Ja, våra motståndares post flop spel påverkar värdet av vår steal. Men för att göra en uppskattning av hur mycket vi kan vinna/förlora post flop så måste vi först ha pre flop matten rätt.

 

De gånger vi blir 3betade och cappade borde vara mindre än 2% av gångerna. (0.13*0.2=0.02) Och den större kostnaden som vi betalar 1-2% av gångerna kommer också att uppvägas av den del vi har av kakan post flop. (potten är ju nu större) Så jag tror att risken av att bli cappad påverkar våra siffror oerhört lite. Men är det någon som kan göra en uppskattning på detta så kan vi helt klart ta med det i beräkningen?

 

Är det någon som inte är överens med siffrorna som vi har hittills?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte längre någon enkel matematisk fråga. Med matte kom vi fram till att du ska steala med händer som du tror att du kan spela med ett EV+ på ungefär 0,1-0,2BB postflop. Vilka händer dessa är beror ju på fi och hur du bedömmer din kompetens jämfört med dem.

 

Det stämmer att min ambition med denna post har vuxit allteftersom. Jag har nu en vision av ett excel dokument där man knappar in fold SB to steal och fold BB to steal (och hur ofta dom trebetar fast med en standard om man inte orkar fylla i dessa fält) Och ut-resultatet blir hur mycket vi måste vinna post flop och hur ofta (hur många procent av post flop händerna vi måste vinna i relation till potten).

 

Även fler saker går att få fram men jag väntar med det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör gärna ett sådant Excel-ark, vore kul att se.

 

Men det tål att påpekas att "kan höja any2 på knappen mot dessa motståndare profitabelt" inte implicerar att det är profitabelt att höja varje enskild hand. Det kan vara (och är förmodligen) EV- att höja botten 10% eller så av dina starthänder även om du plussar sett över alla händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt så jämnar det ganska väl ut sig mellan chans att lyckas stjäla och värde mot fi:s range postflop. Du kan öka din range lite mot tajta blinds men bara lite eftersom de kommer att ha bättre händer när de synar eller höjer.

 

Excel är kul men det finns intressantare situationer att grotta ner sig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Fråga 1:

 

Om jag är på knappen och har en SB som foldar 87% mot en steal och en BB som foldar 60%. Innebär det då att jag kommer att få en fold av bägge 0.87*0.6 = 0.522% av gångerna när jag stjäl på knappen?

 

[Grunch]

 

Vet inte hur siffran för fold to steal beräknas i PT/PO/HM/dylika program, men kan tänka mig framför allt två varianter:

 

1) Hur ofta blinden foldar när någon i stealposition openraisar, oavsett om andra synar eller foldar. Exempelvis räknas fallet [bTN raise, SB call, BB fold] som "fold to blind steal" för BB.

2) Hur ofta blinden foldar när någon i stealposition openraisar och andra foldar. Exempelvis räknas inte fallet [bTN raise, SB call, BB fold] som "fold to blind steal" för BB.

 

Din matematik stämmer endast om det andra fallet är för handen.

 

[/Grunch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Grunch]

 

Vet inte hur siffran för fold to steal beräknas i PT/PO/HM/dylika program, men kan tänka mig framför allt två varianter:

 

1) Hur ofta blinden foldar när någon i stealposition openraisar, oavsett om andra synar eller foldar. Exempelvis räknas fallet [bTN raise, SB call, BB fold] som "fold to blind steal" för BB.

2) Hur ofta blinden foldar när någon i stealposition openraisar och andra foldar. Exempelvis räknas inte fallet [bTN raise, SB call, BB fold] som "fold to blind steal" för BB.

 

Din matematik stämmer endast om det andra fallet är för handen.

 

[/Grunch]

 

Tack. HM tar hand om det problemet, tror jag. Den har många filtrerings funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...