Gå till innehåll

Empire poker tour kommer till Uppsala


Recommended Posts

Ikväll kommer Empire Poker tour till Uppsala.

 

Mer info finns här: http://www.pokerpartner.se/?page_id=3179&sitemapnode_id=3131

 

Några från UPS som tänkte ställa upp? En resa till WSOP 2005 ligger i potten fast då måste man vinna finalen i Stockholm om en månad.

 

Jag, drc, och Tobb ska spela.

 

Vi får se hur långt vi kommer - vi tänkte ta några öl innan (vilket iofs gör drc till favorit...) :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två st som brukar lira någorlunda frekvent på UPS gick vidare till Stockholm. De tunga UPS-folket åkte dock ut förhållandevis tidigt eller i mitten av fältet. Fyra personer vidare varav en Gävlebo.

 

Finalbordet tog en mindre evighet att spela klart. (Kändes säkert långt för att man själv var ute sedan länge) När det var fem pers kvar tog det gott och väl 30 minuter innan en till person äntligen kunde slås ut.

 

Slutet gott allting gott... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mentor och utbildningsledare, kom bland top fyra i uppsala.

Hehe, kul att du fortfarande ser mig som mentor trots att du tjänar betydligt bättre än mig på pokern :)

 

Jag är inte en av de som lirar frekvent på UPS, men två gånger har det iaf blivit, och jag är medlem, och var det även förra året så nog kan man säga att även jag representerar UPS i stockholm!

 

En rejäl utdragning lyckades jag med, när jag slog ut "the mouth" med mina A9s mot hans AKo, allin preflop. Till mitt försvar ska dock sägas att jag hade haft ungefär average stack om han vunnit handen, och jag hade redan lagt in en hel del i potten när han ställde in.

I övrigt var det framförallt alla 60-40 lägen jag vann, och nått enstaka coinflip som gjorde att jag kunde gå hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En rejäl utdragning lyckades jag med, när jag slog ut "the mouth" med mina A9s mot hans AKo, allin preflop. Till mitt försvar ska dock sägas att jag hade haft ungefär average stack om han vunnit handen, och jag hade redan lagt in en hel del i potten när han ställde in.

 

Skönt att höra att mina väljförtjänade marker kom till god användning, men jag vill minnas att du hade A7 i klöver och du betta 2k preflop och syna min AI på 5 100 vilket betyder att du syna 3 100 som enligt matematiken betyder att du bör ha en hand som vinner 43% av tillfällena för att syna. Du hade 31%...

 

/The Mouth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hookjaw och PHIDivine, Tack ska ni ha!

 

Skönt att höra att mina väljförtjänade marker kom till god användning, men jag vill minnas att du hade A7 i klöver och du betta 2k preflop och syna min AI på 5 100 vilket betyder att du syna 3 100 som enligt matematiken betyder att du bör ha en hand som vinner 43% av tillfällena för att syna. Du hade 31%...

 

A9 tror jag det var, men d e ju rätt oväsentligt. Om bettstorlekarna du nämner stämmer har vi följande läge: Jag måste syna 3100 för att vinna en pott på 10200, alltså måste jag ha en hand som vinner 30,3921% (3100/10200). Du säger att jag hade en hand som vinner 31% av gångerna.

Eller om man räknar med EV:

EV av att syna: 0,31*10200 - 3100 = 62

I cashgame hade det alltså varit en korrekt syn, och det verkar ju vara på det sättet du också resonerar, omän med ett smärre räknefel.

 

Sen glömde du att vi inte var de enda som hade lagt marker i potten, så den var faktiskt större än 10200.

 

Därmed inte sagt att det var bra spelat av mig. Hade jag bettat mindre från början så hade jag kunna vika mig när jag fick omslag. Trodde sen faktiskt att jag gjort en rätt dålig syn när du visade up ak, men våra beräkningar baserade på dina minnen av bettstorlekar visar alltså att min syn inte var så dum :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En rejäl utdragning lyckades jag med, när jag slog ut "the mouth" med mina A9s mot hans AKo, allin preflop. Till mitt försvar ska dock sägas att jag hade haft ungefär average stack om han vunnit handen, och jag hade redan lagt in en hel del i potten när han ställde in.

 

Skönt att höra att mina väljförtjänade marker kom till god användning, men jag vill minnas att du hade A7 i klöver och du betta 2k preflop och syna min AI på 5 100 vilket betyder att du syna 3 100 som enligt matematiken betyder att du bör ha en hand som vinner 43% av tillfällena för att syna. Du hade 31%...

 

/The Mouth

 

LOL, du får nog träna lite på pottodds och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hookjaw och PHIDivine, Tack ska ni ha!

 

Skönt att höra att mina väljförtjänade marker kom till god användning, men jag vill minnas att du hade A7 i klöver och du betta 2k preflop och syna min AI på 5 100 vilket betyder att du syna 3 100 som enligt matematiken betyder att du bör ha en hand som vinner 43% av tillfällena för att syna. Du hade 31%...

 

A9 tror jag det var, men d e ju rätt oväsentligt. Om bettstorlekarna du nämner stämmer har vi följande läge: Jag måste syna 3100 för att vinna en pott på 10200, alltså måste jag ha en hand som vinner 30,3921% (3100/10200). Du säger att jag hade en hand som vinner 31% av gångerna.

Eller om man räknar med EV:

EV av att syna: 0,31*10200 - 3100 = 62

I cashgame hade det alltså varit en korrekt syn, och det verkar ju vara på det sättet du också resonerar, omän med ett smärre räknefel.

 

Sen glömde du att vi inte var de enda som hade lagt marker i potten, så den var faktiskt större än 10200.

 

Därmed inte sagt att det var bra spelat av mig. Hade jag bettat mindre från början så hade jag kunna vika mig när jag fick omslag. Trodde sen faktiskt att jag gjort en rätt dålig syn när du visade up ak, men våra beräkningar baserade på dina minnen av bettstorlekar visar alltså att min syn inte var så dum :)

 

Hehe, glöm inte bort att jag också var All In i samma pott. Jag satt på Big Blind med 73 och såg en bra möjlighet att trippla... :)

 

Lite tråkigt att sitta på lilla eller stora blinden i fyra av fem raka potter när man redan var shortstackad. Hade precis överlevt blindsen på ett annat bord med 10 pers på och tänkte softa några givar så flyttas man över till vilda västern och hamnar på blindsen igen. Ert bord måste haft den högsta eliminera-spelare procenten... :)

 

Arrangemanget var trevligt men blindsen kanske inte hade behövt dubblas stup i kvarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag o drc kom senare överens om (efter några öl) att eventet var roligt men:

 

1. Det fanns ingen ölservering näråtkomlig.

2. Inga cashgames kunde det bli talan om.

3. Strukturen var katastrofalt brant.

 

4. Vi åkte ut med fina kort... :shock:

 

Men, men....Det är aldrig fel med frigurka!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hookjaw och PHIDivine, Tack ska ni ha!

 

Skönt att höra att mina väljförtjänade marker kom till god användning, men jag vill minnas att du hade A7 i klöver och du betta 2k preflop och syna min AI på 5 100 vilket betyder att du syna 3 100 som enligt matematiken betyder att du bör ha en hand som vinner 43% av tillfällena för att syna. Du hade 31%...

 

A9 tror jag det var, men d e ju rätt oväsentligt. Om bettstorlekarna du nämner stämmer har vi följande läge: Jag måste syna 3100 för att vinna en pott på 10200, alltså måste jag ha en hand som vinner 30,3921% (3100/10200). Du säger att jag hade en hand som vinner 31% av gångerna.

Eller om man räknar med EV:

EV av att syna: 0,31*10200 - 3100 = 62

I cashgame hade det alltså varit en korrekt syn, och det verkar ju vara på det sättet du också resonerar, omän med ett smärre räknefel.

 

Sen glömde du att vi inte var de enda som hade lagt marker i potten, så den var faktiskt större än 10200.

 

Därmed inte sagt att det var bra spelat av mig. Hade jag bettat mindre från början så hade jag kunna vika mig när jag fick omslag. Trodde sen faktiskt att jag gjort en rätt dålig syn när du visade up ak, men våra beräkningar baserade på dina minnen av bettstorlekar visar alltså att min syn inte var så dum :)

 

Ägd!

 

Grats till vinsten Steelboi! You is teh man!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL, du får nog träna lite på pottodds och sånt.

 

Det är ingen fel på min beräkning däremot på Steels. Han betta 2k, jag går AI med 5 100. Det ligger mao 7100 i potten och inte som Steel tänker sig 10 200 i potten. 10 200 kommer det bli om han synar men det är inte så man räknar på pottods alltså att det är 3 100/7 100 och inte 3 100/10 200. Om man skulle räkna som Steel tänkt sig skulle det betyda att det var korrekt att syna en kille som bettar 10 000 i en pott på 10 då potten kommer bli 20 010 och alltså betyder att du har 10 000/20 010=50%. När faktum är att pottodsen förstörs av en sådan bet och ger dig 10 000/10 010=99,9%.

 

Nu för att räkna in den tredje killens AI som var på runt 700 gör att potten var 7 900 alltså 3 100/7 900=39%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men LOL igen. Pottoddsen han får är c:a 2,3:1, han behöver alltså vinna drygt 30% av gångerna för att gå +/- noll på att syna.

I ditt andra fall när någon bettar jättemycket in i en pytteliten pott så behöver du vinna 50% av gångerna, pottoddsen kan ju inte bli sämre än 1:1. Har du lagt AA i de lägena eftersom du trodde att du behöver bättre än 80%? :lol:

Att ekonomstudenter var dåliga på matte visste vi ju alla men... :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e_novella, ge dig nu :)

Jag orkar inte förklara en gång till, både jag och callen har försökt. Fundera bara på det callen sa om ditt eget exempel. Skulle du alltså lägga AA preflop om någon gått AI med 10k eftersom du inte har de nödvändiga 99,9% vinstchans? Förmodligen inte, alltså är ditt sätt att räkna pottodds fel! Vinner man potten så vinner man ju tillbaks det man synade med, eller hur?

 

Callen, dra inte alla ekonomstudenter över en kam, jag hör också till den gruppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men LOL igen. Pottoddsen han får är c:a 2,3:1, han behöver alltså vinna drygt 30% av gångerna för att gå +/- noll på att syna.

I ditt andra fall när någon bettar jättemycket in i en pytteliten pott så behöver du vinna 50% av gångerna, pottoddsen kan ju inte bli sämre än 1:1. Har du lagt AA i de lägena eftersom du trodde att du behöver bättre än 80%? :lol:

Att ekonomstudenter var dåliga på matte visste vi ju alla men... :shock:

 

:? callen, jag är datavetare i grunden och har runt 40 poäng matte i bältet... om jag vore du skulle jag läsa på lite om pottodds och knappa in siffrorna igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men LOL igen. Pottoddsen han får är c:a 2,3:1, han behöver alltså vinna drygt 30% av gångerna för att gå +/- noll på att syna.

I ditt andra fall när någon bettar jättemycket in i en pytteliten pott så behöver du vinna 50% av gångerna, pottoddsen kan ju inte bli sämre än 1:1. Har du lagt AA i de lägena eftersom du trodde att du behöver bättre än 80%? :lol:

Att ekonomstudenter var dåliga på matte visste vi ju alla men... :shock:

 

 

Gör om, gör rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e_novella, ge dig nu :)

Jag orkar inte förklara en gång till, både jag och callen har försökt. Fundera bara på det callen sa om ditt eget exempel. Skulle du alltså lägga AA preflop om någon gått AI med 10k eftersom du inte har de nödvändiga 99,9% vinstchans? Förmodligen inte, alltså är ditt sätt att räkna pottodds fel! Vinner man potten så vinner man ju tillbaks det man synade med, eller hur?

 

Callen, dra inte alla ekonomstudenter över en kam, jag hör också till den gruppen!

 

Gör om, gör rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jävla diskussion!

 

Potodds är för nybörjare - kör på magkänslan. :roll:

 

Att gå all in är alltid ett tecken på svaghet, det är bara å syna. Har du inget kanske du klonkar.

 

Lycka till.

 

Jag sa åt Callen o Steel att göra om och rätt. O så kommer du o avslöjar hela hemligheten! Fy fan för dig, PHIDivine!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om, gör rätt!

Vilket enastående argument!

 

callen, jag är datavetare i grunden och har runt 40 poäng matte i bältet... om jag vore du skulle jag läsa på lite om pottodds och knappa in siffrorna igen...

 

OK, det är ju ganska tragiskt att du inte kan beräkna pottodds i så fall.

Dock så är nog dina 40 högskolepoäng matematik rätt oväsentliga.

Själv har jag läst 40p statistik, men det är också oväsentligt. Allt som krävs för att klara pottodds och EV-beräkningar är ju lite enkel högstadiematematik och lite logiskt tänkande.

Om e_novella och heltenkelt bara skulle läsa det jag och callen skrivit och verkligen försöka förstå istället för att bara intala er själva att erat sätt måste vara rätt så skulle nog allt lösa sig för er och ni skulle få en aha-upplevelse :)

Jag har iaf visat hur man korrekt beräknar pottodds och EV i den diskuterade handen, så jag drar mig ur nu. Skulle någon dock våga göra ett försök att peka ut exakt vad det är som är fel i mina beräkningar så kommer jag nog tillbaka och berättar vilket misstag ni har gjort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis steel, vet att du är stenhård ! 8-)

 

Måste bara säga att diskussionen (om något så enkelt) urartat något ;)

 

Det är ingen fel på min beräkning däremot på Steels. Han betta 2k, jag går AI med 5 100. Det ligger mao 7100 i potten och inte som Steel tänker sig 10 200 i potten

vad bra! då vinner steel alltså 7100 kr eller förlorar 3100 kr, överrens?

Testa med dina matematikkunskaper vad som händer om steel vinner 30,4% av gångerna och förlorar 69,6%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL, du får nog träna lite på pottodds och sånt.

 

Det är ingen fel på min beräkning däremot på Steels. Han betta 2k, jag går AI med 5 100. Det ligger mao 7100 i potten och inte som Steel tänker sig 10 200 i potten. 10 200 kommer det bli om han synar men det är inte så man räknar på pottods alltså att det är 3 100/7 100 och inte 3 100/10 200. Om man skulle räkna som Steel tänkt sig skulle det betyda att det var korrekt att syna en kille som bettar 10 000 i en pott på 10 då potten kommer bli 20 010 och alltså betyder att du har 10 000/20 010=50%. När faktum är att pottodsen förstörs av en sådan bet och ger dig 10 000/10 010=99,9%.

 

Nu för att räkna in den tredje killens AI som var på runt 700 gör att potten var 7 900 alltså 3 100/7 900=39%.

 

ojojoj enrique!

Blev väldigt förvånad när jag läste ditt sätt att beräkna pottodds.

Självklart är det så att du kan vinna de pengar du tänker sätta in i potten.

Jag vet inte om du har fått en aha upplevelse ännu efter Callens och Steels kommentarer, men här kommer en till, ett klassiskt exempel;

 

Tänk att du sitter i sen position och har färgdrag (35%) och potten är på 1000. Detta är ju ett klassiskt semibluff tillfälle då du bettar pott, dvs 1000. Du vinner antingen potten på en gång eller så får du en syn och 9 av 10 tillfällen riverkortet gratis, vilket betyder Even money för dig om du inte träffar färgen. Alltså du satsar 1000 för att vinna 3000, vilket innebär att du måste ju lägga till ditt bet i potten. Hoppas att du har förstått nu!

 

Jag vill åter igen säga som Steel sa; detta är ju egentligen mest korrekt i Cash Game att resonera på detta sätt, eftersom man oftast inte ska dra på färger och stegdrag i Turneringar, vilket Callen är grym på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...