Gå till innehåll

ANIMAL DEATHMATCH - FINAL: Afrikansk elefant vs Noshörning


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Efter två väldigt mediokra semifinaler förväntar sig nu publiken en rafflande final mellan de två förhandsfavoriterna.

 

Argumentera utifrån fakta och arenans förutsättningar.

 

Jag fäller det slutgiltiga avgörandet, baserat på era diskussioner, och fördelar sedan lotterna mellan djuren.

 

Finaltråden pågår minst 1 dygn, max 2.

 

För att utse vilken röstare som vinner MikeTimes kortlekar, gäller i tur och ordning:

1) Flest antal röster på finalvinnaren

2) Flest antal kvalitativa inlägg i matchtrådarna

3) Flest matchtrådar med kvalitativa inlägg

4) Om nödvändigt: lottdragning (utförs av mig, helt ensam och obevakad...hehe)

 

Läs mer här.

 

 

Matcherna äger rum på Colosseum:

deathmatch_arena.jpg

 

Bestarna äntrar arenan. Let the fight begin!

 

220px-Elephant_african.jpg220px-Rhinoceros_male_2003.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elefanter mosar noshörningar. Betarna sitter ungefär i jämnöjd med noshörningens horn, och elefanten är ett antal gånger större än noshörningen och har snabeln som extra verktyg.

 

Här är en artikel om unga värstingelefanter som gett sig på och tagit ihjäl noshörningar en masse.

http://www.cbsnews.com/stories/2000/08/22/60II/main226894.shtml

 

In South Africa's Pilanesberg Park, rhinos were thriving until an unknown killer began stalking them. Thirty-nine rhinos, 10 percent of the population in the park, were killed.

 

Snabeln är uppenbart ett användbart verktyg, vilket kanske inte borde förvåna någon med tanke på att elefanter använder den för att dra upp träd med rötterna(!):

One day, Mafuta hosed down a rhino with his trunk.

 

Elefantens överlägsna storlek gör såklart att den kan trycka ner noshörningen relativt enkelt:

This time he actually got on top of her and pushed her down, knelt on her, went around the back and kicked her

 

och så här skulle en fight kunna se ut.

http://www.youtube.com/watch?v=GdIZhc8rmbg

 

Noshörningen är en formidabel fiende, men dess farlighet ligger främst i att den är stor och tung och tål mycket stryk. Det hjälper föga när motståndaren är ännu större och ofantligt mycket starkare. 95% till elefanten, minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch de där sydafrikanska noshörningarna förlorade för att de togs med överaskning. Här vet de vad som gäller och kan helt enkelt storma elefanten. En elefant som välter har svårt att resa sig och kan till och med avlida när de inre organen mosas under elefantens egen tyngd.

 

Normalt är noshörningen betydligt aggresivare än elefanten. Säger 80/20 till noshörningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är noshörningen betydligt aggresivare än elefanten. Säger 80/20 till noshörningen.

 

En elefanthanne är aggressivare än en noshörning. Notera att i scenariot ovan beskrivs hur en ensam elefant i timmar jagade efter en flock noshörningar, vilka uppenbarligen inte var sturska nog att gå till motattack:

At one point Mafuta spent seven hours stubbornly going after a group of rhinos.

 

Jag skulle också vilja passa på att referera till följande :

http://en.allexperts.com/q/Interspecies-Conflict-3754/Interspecies-conflict-1.htm

 

Elephant-rhino conflict is specially common in places were both species are protected, and their numbers are relatively high. Young male elephants who have just reached sexual maturity are the most likely to start fights with rhinos (rhinos seemingly never start these fights), and unfortunately, they always win.

 

(min fetning)

 

A full grown elephant can throw a car onto the air rather easily, so, as you can see, a rhino doesn't really have too much of a chance.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill avsluta med att påpeka att en noshörning har noll och ingen chans att välta en elefant. Förutom att noshörningen är betydligt mindre i tyngd hamnar dess attack under elefantens tyngdpunkt. Försök välta en ko genom att putta på nederdelen liksom, går inte. Elefanten med sin större styrka som dessutom riktar attacker mot övre delen av noshörningen har däremot stora möjligheter att välta noshörningen.

 

Jag skulle tro att ett rovdjur som exempelvis tigern, hade haft större chans mot elefanten, eftersom den åtminstone kan utnyttja sin smidighet. Noshörningen går på ren råstyrka mot en betydligt större motståndare - en dödfödd strategi. Att storma elefanten är för noshörningen lika effektivt som det är att attackera en Tigertank genom att köra in i den med en personbil.

 

Dessutom har elefanten fler vapen, i form av spark, knäning, snabel och möjlighet att helt sonika resa sig och kasta sig över sin motståndare.

 

Hämtgurka. Att ge 2% till noshörningen är direkt generöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

btw: jag tycker tävlingskonceptet är rätt bra* och kul (den är ju min), dock lite dålig uppslutning i denna vilket delvis säkert beror på dålig timing (sommar, wsop och andra oväsentligheter) och möjligen allmänt ointresse för grenen. Om det finns intresse och idéer på nya turneringar så kan vi köra igen typ i augusti (då kan jag vara domare...vem som helst får köra vad som helst när som helst).

 

Jag har t ex en idé att köra de 8 bästa/kändaste pokerlirarna i en HU-turre.

 

Ett lågt pris är nog bra (toppen Mike att du kunde slänga in ett!!!). Kanske pf kan sponsra med nåt från giveawayförrådet?

 

 

* Nackdel dock att man måste laborera med så många omröstningstrådar, borde gå att ändra i en enda poll istället.

Och så skulle man kunna köra röstning medans matchen pågår, istället för som jag gjorde, att köra och stänga den innan matchomgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin tråd! Jag och mina kompisar har kört en helkväll med liknande upplägg (och en massa öl), fast där möts djuren både på hemma- och bortaplan och den som äger mest totalt vinner.

 

Där vann isbjörnen efter som den troligtvis står upp hyfsat på savannen mot elefanten medan den bör ha stor fördel på hemmaisen mot en dåligt balanserad elefant.

 

För övrigt smiskar vithajen upp de flesta hemma i havet medan den har det väldigt jobbigt i rätt många bortamatcher.

 

Vart tog flodhästen vägen förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin tråd! Jag och mina kompisar har kört en helkväll med liknande upplägg (och en massa öl), fast där möts djuren både på hemma- och bortaplan och den som äger mest totalt vinner.

 

Där vann isbjörnen efter som den troligtvis står upp hyfsat på savannen mot elefanten medan den bör ha stor fördel på hemmaisen mot en dåligt balanserad elefant.

 

För övrigt smiskar vithajen upp de flesta hemma i havet medan den har det väldigt jobbigt i rätt många bortamatcher.

 

Vart tog flodhästen vägen förresten?

Låter som en kul vadslagningstävling, så länge slumpen är en faktor. Därför jag ville ha vettiga argument som kunde ge en fördelning.

 

 

Flodhästen var bakis och missade kvalet.... Dyker kanske upp till nästa turre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...