Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

Intressant..

 

Antar att du menar att norska bull är bättre än svenska bull pga norska börsen är mer oljeberoende?

Oljebolag på svenska börsen borde väl stiga lika mkt som oljebolag på norska?

 

Vilken börs är guldbolagen noterade på?

 

p.s. köpte in mig i pare, lupe och wsib imorse, börjat bra :D

 

p.s.2 Vad heter norska bull?

 

Google är din vän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Någon gång under 2009. Dock är jag dålig på Gann-analyser så jag ger ingen tidpunkt , men det bara vara innan sommaren är slut. Det beror lite på hur långt det här rallyt orkar.

 

Men vi har trots allt konsoliderat några dagar nu, om vi får ett positivt utbrott ur konsolideringen så åker vi nog upp till 720 snabbare än man kan tro.

De magiska siffrorna är 920/885 i S&P. Brott över/under dessa kommer ge en stor rörelse snabbt åt något håll. Men även om vi får negativt utbrott så "lever" julrallyt.

 

Min trading ur det ovan är att gå lång nu på 886 i terminerna med stoploss på 883 och en säljorder på 882.

 

Mål upp: 950 i första hand.

Mål ner: 850-855

Brott av 850 ser jag som att julrallyt just blev inställt.

 

edit: and I am out på 899 och norska bullar sålda. Jag gillar inte hur vi blev överköpta så pass snabbt.

 

Edit: 10:59

Det ser ut som att dollarrallyt kan vara över så jag tänkte slänga in en liten varning om att byta ut dollar till euro just nu. Dollarn har just brutit ut ur en bottenformation.

 

Detta bör göra börsen, guldet och oljan glad. Med nackdel för svenska börsen dock. Ska man gå lång skulle jag göra det via norska börsen idag.

En svagare dollar är ingen universalmedicin, men det hjälper.

 

Intressanta större guldbolag är:

Kinross

Barrick

Semafo

 

Ett mindre bolag som jag gillar är

Metanor Resources Inc - http://www.metanor.ca

 

Dålig omsättning i denna dock, så varning.

 

Visst handlar du på avanza kan du använda automatisk stoploss på de aktierna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst handlar du på avanza kan du använda automatisk stoploss på de aktierna ?

 

Brukar faktiskt inte göra det, brukar sälja/köpa aktier baserade på indexrörelser, då funkar inte stoplossar på enskilda aktier så bra.

Det viktigaste just nu är att fånga den stora rörelsen som kommer inom några dagar. Jag vetinte åt vilket håll, men när det väl smäller så kommer det att smälla rejält efter en sån här konsolidering.

 

jag *tror* det kommer smälla uppåt, men jag är inte tillräckligt säker för att satsa pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni se ett exempel på maxrisk och börsrigg ?

 

D. CARNEGIE & CO

Affärsdatum

2008-11-07

Antal Pris Valuta Marknad Tid

Köpt 3 400 19.2 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 10:18:28

Köpt 1 897 19.1 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:03:53

Köpt 1 503 19.1 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:10:48

 

D. CARNEGIE & CO

Affärsdatum

2008-11-07

Antal Pris Valuta Marknad Tid

Sålt 1 147 19.2 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 10:45:12

Sålt 2 353 19.2 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 10:45:36

Sålt 550 19.1 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:51:04

Sålt 61 18.9 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:54:22

Sålt 800 18.9 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:54:43

Sålt 1 889 18.9 SEK NORDIC EXCHANGE STOCKHOLM 11:56:17

 

Facit nedan

Date: Tuesday 11 November 2008

With regard to the fact that the Swedish government via the National Debt Office has taken over the ownership of Carnegie, media and analysts are invited to a press conference with Peter Norman, Carnegie’s new Chairman of the board, and Mikael Ericson, President and CEO.

 

 

edit WSIB vandrade lite till idag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är farligt. kommer ihåg att Todd Harrison på minyanville skrev nåt i stil med:

 

"And GM hits bankruptcy which could be the ignition for a rally onto the new year."

 

...

 

Jag ser inget fel i att vara likvid för tillfället.

S&P under 820 så går jag däremot kort.

OMX under 645 kan nog vara värt att bevaka också...

 

WSIB på -9%, vart är hajen idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant Djens, du verkar ha bra koll på läget... Gick som tur va motvilligt ur bear direkt när dojjan öppnade och gjorde lite förlust..

 

... sen köpte jag på mig ABB, HM och SSAB... och dom tänker jag inte röra förens i januari... Köper lite Pare på måndag och sen tänker jag inte röra något!

 

Så vi ses om en månad, god jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

473omxxd3.jpg

 

Börsen kommer gå ner igen i början av 2009

Stockholmsbörsen steg till decembers högsta notering under tisdagen den 9:e för att sedan backa tillbaka i en tillfällig rekyl inför en fortsättning uppåt ett senare skede.

 

OMX S30 index (659,80) fortsätter sin rörelse i ett brett intervall allt sedan index var ned till 575 den 27 oktober.

 

 

S&P 500 index (879,73) var ned till sin lägsta notering för året den 21 november och landade då på 741.

 

Electrolux B (74,50) har nu hunnit med att stiga från 52,00 kronor till motståndet vid 78,00 kronor och därmed levererat en uppgång på hela 51,4 procent under de senaste 6 veckorna.

 

Skanska B (69,75) har nu avverkat en fas uppåt från vändningen den 21 november vid 53,25 kronor.

Vi väntar nu på att större delar av det kapital som övervintrat i obligationer ska börja komma tillbaka till börsen.

 

Jag räknar med att börsen börjar bli allt mer attraktiv i det som fortfarande ser ut att vara en tillfällig uppgång under vintern. När denna tillfälliga uppgång är fullbordad några veckor in på nyåret räknar jag sedan med en ny nedgång fram till i första hand månadsskiftet mars/april 2009 I andra hand kan nedgången pågå till juni/juli 2009.

 

Oljepriset visar nu allt tydligare signaler på att en vändning uppåt är förestående, vilket samtidigt innebär att vi får se en nedgång för dollarn under en tid.

 

Här kan du beställa ett speciellt nyhetsbrev med veckans aktieanalys från Ingemar Carlsson som skickas ut varje måndag innan börsens öppnande.

 

Alla nedgångar av större mått sker alltid i steg som skapar överreaktioner på nedsidan och som sedan leder tillfälliga uppgångar på allt från 6 veckor till upp mot 13 veckor. Det är en sådan motreaktion uppåt vi nu bevittnar, där Ericsson är det klart lysande exemplet som stigit med drygt 60 procent under 8 veckor.

 

Uppgången har kommit efter lågpunkten vid 40,60 kronor den 10 oktober i år. Rörelserna bli stora i de tvära kast som alltid skapas vid denna typ av motreaktioner.

 

Vi kan redan nu se att de oljerelaterade aktierna börjar stiga och när sedan oljepriset hakar på med nästa fas av uppgång kan de relaterade aktierna stiga med kraft. Oljepriset steg i sin första körning uppåt med 29,4 procent och då endast på 4 dagar. Nu får vi vänta in nästa körning uppåt som bör kunna komma inom kort dock senast den 23 december.

 

Många större aktörer har övervintrat den värsta turbulensen på finansmarknaden i obligationer, där vi i Sverige sett ett stort ras för räntorna på statsobligationerna. Avkastningen på denna typ av obligationer är i nuläget mycket låg, vilket gör det intressant att följa detta kapitals rörelse från obligationer till andra marknader, där lågt värderade aktier bör kunna få en stor del av detta kapital, när det börjar flyttas. Vi kommer att se detta tydligt, när räntorna på berörda obligationer börjar stiga.

 

OMX S30 index (659,80) fortsätter sin rörelse i ett brett intervall allt sedan index var ned till 575 den 27 oktober. Vi har fått se 716 som högst så här långt, den 4 november. Under förra veckan hann index med att stiga till 692 innan det var dags för en reaktion nedåt.

I fredags var det 45 dagar sedan lägsta noteringen den 27 oktober, vilket betyder att trenden nu är stigande.

 

Den förväntade uppgången har nu pågått en tid och vi får fortsättningsvis räkna med stora kast i kurssättningen även i fortsättningen. Det är så marknaden som helhet har jobbat och troligen fortsätter att jobba under de kommanden veckorna.

 

I den fortsatta uppgången utgör intervallet 715-730 ett viktigt motstånd i och med att vi sett tidigare toppar inom detta intervall. Det betyder att vi måste få en stängningskurs över 730 för att kunna räkna med att index ska fortsätta mot högre nivåer.

 

Tidsmässigt jobbar jag med en möjlig topp i slutet av januari, där det hela kan fortsätta en bit in i februari innan nästa fas nedåt tar överhand.

 

Ser vi det mönster som index skapat allt sedan juli 2007 handlar det nu om en tillfällig uppgång innan en avslutande fas nedåt tar över hand och driver index till det som ser ut att kunna bli en avgörande vändning under våren eller möjligen under sommaren.

 

Det mönster jag refererar till är det vanliga i alla större nedgångar vi sett på börsen även om det aldrig är ett mönster som alltid upprepas så är det så vanlig att det finns anledning att ha med detta i beräkningarna, som en trolig utvckling.

 

New Yorkbörsen

S&P 500 index (879,73) var ned till sin lägsta notering för året den 21 november och landade då på 741. Uppgången ska än så länge betraktas som tillfällig, då vi ännu inte fått en högre botten 30 dagar efter lägsta noteringen. Det betyder att vi kan räkna med att index svänger kraftigt även fortsättningsvis i spåren av turerna kring bilindustrins behov av kapital.

 

Index var upp till 919 som högst under förra veckan, vilket betyder att vi fått en första körning uppåt på 24,0 procent. Vi väntar ut rekylen och inriktar oss sedan på en ny uppgång med starka rörelser under kort tid. Möjligen ska många rensa sina portföljer inför årsskiftet och det sker normal under oktober och november. Denna gång ser det ut som att vi får en förskjutning in i december innan det hela bygg för en uppgång de sista handelsdagarna av året och några veckor in i januari månad.

 

Även om index skulle ta sig ned mot 810-nivån i en rekyl räknar jag med att 900-nivån ska brytas i ett senare skede och ge en uppgång mot 1.030 innan vi ska vara försiktiga på nytt och inrikta oss på en ny nedgångsfas.

 

Electrolux B (74,50) har nu hunnit med att stiga från 52,00 kronor till motståndet vid 78,00 kronor och därmed levererat en uppgång på hela 51,4 procent under de senaste 6 veckorna. Toppen vid 78,00 kronor den 10 december gav en rekyl under slutet av förra veckan och vi kan nu vänta in en ny uppgång, där aktien har två viktiga stöd vid 72,00 kronor och 68,00 kronor.

 

Den dag vi får en stängningskurs över 78,00 kronor utlöses en ny köpsignal. Vilken bör kunna ta aktien upp till 90,00 kronor i första hand men även 99,00-100,00 kronor måste tas med som en möjlighet.

 

Skanska B (69,75) har nu avverkat en fas uppåt från vändningen den 21 november vid 53,25 kronor. I onsdags, den 10 december, tog det stopp lite för tidigt, då motståndet vid 78,00 kronor väntade på att testas. 76,25 kronor blev högsta notering innan rekylen tog vid. Vi väntar nu närmast ut hela rekylen och ser sedan ett troligt test av 78-nivån framöver, där jag räknar med att detta motstånd ska kunna brytas.

 

Den dag vi får en stängningskurs över 78,00 kronor är en fortsättning uppåt bekräftad och då är det motståndet vid 90,00-92,00 kronor som aktiveras först. Ser vi tillbaka på utvecklingen under våren och försommaren i år kan vi konstatera att 99,00 kronor utgjorde ett starkt stöd. När detta stöd bröts under juni månad gav det en stark säljsignal som ännu inte är fullbordats i ett långsiktigt perspektiv.

 

Därför betraktar jag den förväntade fortsättningen uppåt som tillfällig även om vi skulle få en uppgång till 99,00 kronor innan det hela är klart och nästa fas nedåt står för dörren.

 

http://www.realtid.se/ArticlePages/200812/15/20081215073741_Realtid125/20081215073741_Realtid125.dbp.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hej. Jag är ingen aktieexpert, men har investerat ca 200k av mina pokervinster i diverse aktier. Precis som de felsta andra tappade jag en hel del under finanskrisen(pengarna nere på 170k nu, efter att ha varit en del plus).

 

Jag har lite förluster att kvitta mot tidigare vinster nu inför årsskitet och funderar på vad jag ska göra. Min portfölj består av 40% HM, 40% aktieindexfond, 15% redbet och 5% Eniro. Har tappat 70% av värdet på eniro så har förluster på 10k där. På de andra aktierna har jag över 10k förluster på alla utom redbet som jag nog gärna behåller atm.

 

Själv funderar jag på att sälja av lite av mina HM aktier. De har gått upp en hel del förra veckan och påverkas som jag förstår det negativt av en hög dollar som vi har det nu. Men vad ska jag köpa istället?

 

Funderar lite på att investera i olja på något sätt som har tappat mkt den senaste tiden, men hittar inte riktigt vad man skulle köpa isf. Använder etrade.

 

Någon som har lite tips till mig vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är farligt. kommer ihåg att Todd Harrison på minyanville skrev nåt i stil med:

 

"And GM hits bankruptcy which could be the ignition for a rally onto the new year."

 

...

 

Jag ser inget fel i att vara likvid för tillfället.

S&P under 820 så går jag däremot kort.

OMX under 645 kan nog vara värt att bevaka också...

 

WSIB på -9%, vart är hajen idag?

 

schyyyyy!!!!! Jag är redan ute tyvärr på en miss. Kunde inte följa något alls förrän efter lunch nu, så jag satte en stoploss på 2,28 (trodde jag och stoppades ur på 2,38 i Fredags. Lite purken, men men har inte köpt några wsib idag än. Gjorde en blankning i morse på eric som gick 4k back, sedan en till i HM som blev 6600kr plus.

Jag avvaktar lite, psyket är inte stabilt efter min stoploss missclick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hej. Jag är ingen aktieexpert, men har investerat ca 200k av mina pokervinster i diverse aktier. Precis som de felsta andra tappade jag en hel del under finanskrisen(pengarna nere på 170k nu, efter att ha varit en del plus).

 

Jag har lite förluster att kvitta mot tidigare vinster nu inför årsskitet och funderar på vad jag ska göra. Min portfölj består av 40% HM, 40% aktieindexfond, 15% redbet och 5% Eniro. Har tappat 70% av värdet på eniro så har förluster på 10k där. På de andra aktierna har jag över 10k förluster på alla utom redbet som jag nog gärna behåller atm.

 

Själv funderar jag på att sälja av lite av mina HM aktier. De har gått upp en hel del förra veckan och påverkas som jag förstår det negativt av en hög dollar som vi har det nu. Men vad ska jag köpa istället?

 

Funderar lite på att investera i olja på något sätt som har tappat mkt den senaste tiden, men hittar inte riktigt vad man skulle köpa isf. Använder etrade.

 

Någon som har lite tips till mig vad jag ska göra?

 

Sälj av allt och köp mark. Sedan odlar du potatis. Blir bra avkastning. Dessutom oberooende av finanskriser, konkurser och annat så har du kvar marken och din potatis. Så du lär inte svälta.

 

Om du inte vill göra det och tror på TA så kommer vi få ett litet vinterrally för att sedan gå in i en djupare botten än tidigare under 2009 enligt TA experterna. Nu är bara frågan hur bra TA stämmer. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag skrev om Saab har detta "tråkiga" icke-hippa bolag gått upp 15%, helt utan nyheter.

 

Ja jag såg det, kände mig sugen på och ta ett skott men våga inte då jag hörde att det såg mööööörkt ut för branschen. Känns som detta är en aktie man inte vill ligga lång i. Hur många % av portföljen köpte du för? Och har du någon förklaring till uppgången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg det, kände mig sugen på och ta ett skott men våga inte då jag hörde att det såg mööööörkt ut för branschen.
Folk krigar väl alltid?

 

Känns som detta är en aktie man inte vill ligga lång i
Varför inte, tvärt om.

 

Hur många % av portföljen köpte du för?
400%. Har nu sålt hälften.

 

Och har du någon förklaring till uppgången?
Eftersom inga nyheter har släppts så - egentligen inte. Förutom att förutom det jag vet om bolaget så har aktien varit väldigt nedpressad från vinstvarningen, missad Norgeaffär och inte minst alla muppar som tror att de tillverkar bilar och ska paniksälja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk krigar väl alltid?

Ja absolut men det är ju en av dom saker man försöker ändra mest på och i en lågkonjuktur är väl ny stridsteknik en sak man borde prioritera minst?

 

En släkting som vart civilekonom på företaget i ca 20-25 år sa även att det såg mörkt ur, men han hade ganska dålig koll och sa även "men jag har ingen aning om hur börsen tolkar saker"

 

Varför inte, tvärt om.

Du tror att krigsmarknaden kommer expandera? Känns som den har haft sin högkonjuktur tillsammans med Bush och terroristerna...

(med lång menade jag ca 1-5 års sikt och inte att bara äga den)

 

400%. Har nu sålt hälften.

Modigt :D

 

...så har aktien varit väldigt nedpressad från vinstvarningen, missad Norgeaffär och inte minst alla muppar som tror att de tillverkar bilar och ska paniksälja.

mm det var därför jag blev lite sugen... men raset kändes enligt mig endå ganska motiverat, men det var uppenbarligen fel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror att krigsmarknaden kommer expandera? Känns som den har haft sin högkonjuktur tillsammans med Bush och terroristerna...

 

Du vi har precis börjat. Det kommer bli extrema muslimer mot resten av den fria världen. Och då räknar jag knappt med US.

Indien, Kina, Thailand, Indonesien, Irak, Pakistan har extrema terrorister som bombar för glatta livet i dom länderna och bombar den lokala befolkningen. Hur många länder till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålt: Avanza Zero. Förlust på -40 459,49:- :(

Har förlorat mer på pokern men det känns inte lika mycket. Där ligger man ändå på tokplus även om man skulle förlora allt man har. På börsen har jag aldrig tjänat några pengar tidigare. Att då torska ganska mycket pengar det första man gör känns hårt. Nu förstår jag hur pokerfiskarna känner sig. Man vill så gärna bli breakeven. Nu är det bara inse faktum att man är en börsfisk. Och det känns hårt för självkänslan.

 

Men har lärt mig en hel del allifall.

 

1. Lyssna inte på "experter" i tidningar och bankvärlden. Det finns en anledning dom jobbar på en bank eller tidning. Hade dom varit duktiga hade dom haft många miljoner och handlat i egen bok. Nu är dom löneslavar som oss andra dödliga.

 

2. "Sitt still i båten", "Ha is i magen" & "På lång sikt går aktier alltid upp" stämmer inte när man synar fakta. Lång sikt kan vara extremt lång sikt. Då pratar vi 20+ år om man har otur och köper på en topp.

 

3. Stoploss är något som är extremt viktigt.

 

4. Diversifiera är extremt viktigt. Att gå all-in i som jag gjorde är väldigt dumt. Sprid riskerna över många olika former av investeringar, tillgångslag, branscher och länder/regioner.

 

5. Att snitta ner sig är väldigt dumt. Bättre och acceptera att man hade fel och strypa förlusten på en gång.

 

6. Innan jag investerar pengar i framtiden kolla upp allt grundligt innan. Och sedan dubbelkolla allt.

 

7. Aldrig investera mer än 10% av min bankrulle i något nytt som jag aldrig har investerat i tidigare.

 

Detta är saker jag har lärt mig från den här tråden och från att surfat runt på internet. Så jag tackar alla som har bidragit med bra inlägg.

 

Ny är det snart ett nytt år med nya äventyr :D Jag börjar med att slanta in pengar till Cyntax bettingfund. Det är stabilt, till någon som skriver på ett forum som man aldrig har träffat skickar jag in pengar så han kan spela med dom. Det låter seriöst och bra! :mrgreen: Men vad gör man inte när man girig.. haha..

 

God Jul på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...