Gå till innehåll

riktig nybörjare


medlem

Recommended Posts

hej

 

 

Började spela poker för någon vecka sedan och jag är helt grön, vad är det man ska satsa på nu ibörjan?

 

Jag har åtminstonde lärt mig hur spelet fungerar (texas hold em) och det har gått rätt ok faktiskt.

 

Men det där med "pokermatte" är det en jätteviktig del i pokern? Man brukar ju känna när det inte är stor chans för färg/stege osv och när det är stor chans. Det enda jag kan räkna ut är hur stor chansen är för färg hitills :P

 

4 hjärter visade

 

13 hjärter totalt

 

13-4=9=9outs 9*4 om bara floppen ligger framme och 9*2 om det bara är rivern kvar, right? ;D

 

 

Hursomhelst så undrar jag om det kan vara vettigare att lära sig räkna pottoddset ordentligt istället? Kollade lite på det, ibörjan såg det väldigt lätt ut men när jag kom några rader längre ned så blev det väldigt jobbigt :7

 

Edit: kom på att dom flesta förmodligen inte räknar någonting utan har allting i huvudet, dom ser direkt "38% chans på stege" osv, dit kommer nog aldrig jag iallafall haha!

 

 

Och slutligen.. finns det någon bra bok man kan läsa (obs:endast online texas hold em spelas)

 

Har sökt lite kring ämnena men inte riktigt hittat de svar jag letat efter :)

 

MVH medlem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej medlem.

 

Jag tror du gör bäst i att lära dig räkna pottodds ordentligt så snart som möjligt, det kommer du vara glad för under ditt framtida spelande. Det ser mer komplicerat ut än vad det är.

 

En bok för nybörjare jag hört en del bra grejer om, men inte läst själv, är Pokerhandboken av herr Dan Glimne. Den är nog lättläst och användbar om man är ny.

 

Lycka till med liret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

 

Pey: Då försöker jag lära mig pottodds på momangen alltså. Angående boken så har jag faktiskt sett en video som hette just "Pokerhandboken med Dan Glimne! Boken tar nog upp en hel del mer än nån entimmarsfilm samt att boken är svensk från början vilket är jäkligt bra då det känns bekvämare med en bok på moderspråket istället för en krassligt översatt bok eller en bok på engelska :)

 

Rebonius: Hitills har faktiskt inte vågat på mig att spela med annat än låtsaspengar, den tiden är ej kommen än så att säga, hehe.. Men jag har spelat ca 6-7st freerolls iallafall och det har jag lärt mig en del av.

 

Oj, kollade in länken nu. Där har jag en hel del kvällsläsning, perfekt :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg första gångerna jag spelade själv, det var grymt hur kul det kunde vara att lira en freeroll. Flera tusen personer med och förstapris på runt 50 dollar. Timmar senare och en andraplats gjorde det värt allt slit när man hade kammat hem $38. Ta vara på den glöden!

 

Jag började spela 6-manna och 10-manna Fixed Limit på LB för några år sedan och vet att jag fick mycket hjälp av att läsa igenom kort och gott allt på http://www.texas-holdem.se/ där stod allt om odds, implicerade odds, starthänder, position etc. etc.

 

Kan tänka mig att det kan hjälpa dig också även om du spelar FL eller NL, det är bara för att få en grund.

 

När du sen är mer bekväm med spelandet och skall komma igång att spela med riktiga pengar kan det vara värt att komma ihåg "bonushora". Dvs. Sätta in pengar på en sida där du får en sign-up bonus. Spela tillräckligt mycket för att uppfylla kraven och få den upplåst, ta ut pengarna och göra lika dant på nästa. Mer och bättre information om just detta finns säkert här på forumet i andra trådar.

 

Det brukar göra starten lättare i allafall.

 

Pokerhandboken var första boken jag läste, absolut en bra startbok. Istället för att fylla den med massa olika terorier om varför du ska göra si och så i en given situation är den utrustad med en del humor, anekdoter och allmänn pokerinformation. Det gör det avesevärt mycket roligare och lättare att läsa än någon annan pokerbok.

 

Om du spelar FL i början kan jag rekomendera boken "Internet Texas Hold'em" av Matteh Hilger. Finns även översatt till svenska nu på Adlibris, 215:- för ett häftat exemplar.

 

"Det utmärkande är bokens praktiska anknytning. Den presenterar starthandlistor som är enkla att följa för nybörjare. Den går igenom olika floppar och hur spelet bör anpassas. Detsamma gäller för turnen och rivern. Därtill lyfter författaren ut viktiga och vinnande koncept, samt hur spelet anpassas efter olika insatsnivåer. Efter varje kapitel kan du testa kunskaperna med hjälp av faktiska handexempel. Han förklarar varför vissa strategier är bättre än andra. När du läst boken vet du vad du ska göra före floppen. Du vet vad du ska göra på floppen, turnen och rivern. Den hjälper dig att bli en avancerad och vinnande spelare. "

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juggler79: Jo jag märkte att det var svårt att läsa av vad dom kunde ha på handen genom deras betar, checkar osv osv eftersom dom förmodligen inte brydde sig särskilt mycket men jag märkte däremot en väldig skillnad på freerollsen, där kunde man verkligen utnyttja hur man betade osv =)

 

caaz: Aa det är skitkul, men pallplatsen tar nog ett tag att komma till har väl kommit ca 200/1000 som bäst och då sumpade jag någon minut innan den "obligatoriska rasten" :/:P

 

Ska kolla in sidan du gav samt beställa pokerhandboken och internet texas hold'em

 

edit: En grej har jag aldrig förstått. Har kollat på några pokerturneringar och hela tiden så säger kommentatorerna att det är självklart man ska fortsätta, syna, beta whatever när man har dealer-knappen framför sig. Vad gör den för skillnad? Är man siste man ut eller vad? :S

 

T.ex en kille som satt på knappen fick ett Ess och 3 vilket jag trodde han skulle slänga direkt men han fortsatte spela på den och kommentatoren sa att det inte var nåt snack om saken eftersom han sitter på knappen. Får knappen dom andra att tro att han verkligen har något eftersom han fortsätter eller vad innebär den?

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta i sista position gör att du har åtskilliga fördelar när du spelar. Detta går att läsa om mer i både boken du ska köpa och i artiklar runt om här på forumet.

 

Detta beror dock främst på att du inför varje satsningsintervall kommer vara den som besitter mest information. Alla andra har gjort sitt drag och det är nu din tur. Detta gör att du lättare vet när du ska folda/syna/höja. Det blir helt enkelt lättare för dig att kontrollera potterna så som du vill ha dom.

 

A3 är för övrigt inte alltid en självklar hand att höja med från knappen. Det beror helt på hur många personer som sitter vid bordet och om det är ett aggresivt eller passivt bord.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: En grej har jag aldrig förstått. Har kollat på några pokerturneringar och hela tiden så säger kommentatorerna att det är självklart man ska fortsätta, syna, beta whatever när man har dealer-knappen framför sig. Vad gör den för skillnad? Är man siste man ut eller vad? :S

 

Allt som kommentatorer i TV säger är inte sant alla gånger, eller för alla spelare. Visst ska du ta fäste på många av råden som du får, men samtidigt måste du anpassa dem till ditt eget spel. Märker du att du inte klarar av att spela lite sämre händer från sena positioner ska du givetvis inte göra det. Att anpassa sin egen spelstil så att man känner sig bekväm med spelet och går plus är viktigare än att spela precis som "experter" säger.

 

Lycka till med lirandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att "läsa" händer på lägre nivåer är inte så lätt ...spelet går inte läsa då folk checkar ned sitt fyrtal till river eller går all in med sina 4-4 preflop.

 

Spela dina egna kort och spela dom aggresivt - och något som skulle sparat mej mycket pengar är att man betar mycket när man har bra kort och lite när man bluffar :roll:

 

Tycker oxå att du ska spela SnG:er ...finns lite videos att titta på här, bl a så har "soderkrippa" här på pf spelat in några.

FL är oxå en bra början för att lära dej starthänder osv ...NL är ganska svårt för en nybörjare då det är lätt att känna sej stressad och man känner sej commitad att syna en all-in allt för ofta.

Så spara från NL och spela FL och sng !

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

 

Började spela poker för någon vecka sedan och jag är helt grön, vad är det man ska satsa på nu ibörjan?

 

Jag har åtminstonde lärt mig hur spelet fungerar (texas hold em) och det har gått rätt ok faktiskt.

 

Men det där med "pokermatte" är det en jätteviktig del i pokern? Man brukar ju känna när det inte är stor chans för färg/stege osv och när det är stor chans. Det enda jag kan räkna ut är hur stor chansen är för färg hitills :P

 

4 hjärter visade

 

13 hjärter totalt

 

13-4=9=9outs 9*4 om bara floppen ligger framme och 9*2 om det bara är rivern kvar, right? ;D

 

 

Hursomhelst så undrar jag om det kan vara vettigare att lära sig räkna pottoddset ordentligt istället? Kollade lite på det, ibörjan såg det väldigt lätt ut men när jag kom några rader längre ned så blev det väldigt jobbigt :7

 

Edit: kom på att dom flesta förmodligen inte räknar någonting utan har allting i huvudet, dom ser direkt "38% chans på stege" osv, dit kommer nog aldrig jag iallafall haha!

 

 

Och slutligen.. finns det någon bra bok man kan läsa (obs:endast online texas hold em spelas)

 

Har sökt lite kring ämnena men inte riktigt hittat de svar jag letat efter :)

 

MVH medlem

 

Den förenklade matematik du använder för odds funkar nästan alltid tillräcklig bra. Dvs outsX2 = procenten. Så kör på med den, men glöm inte bort att titta på stackarna och potten.

 

Som bok rekommenderar jag No Limit Hold'em Theory and Practice av Sklansky och Miller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den förenklade matematik du använder för odds funkar nästan alltid tillräcklig bra. Dvs outsX2 = procenten. Så kör på med den, men glöm inte bort att titta på stackarna och potten.

 

Som bok rekommenderar jag No Limit Hold'em Theory and Practice av Sklansky och Miller.

 

Den boken ska man nog ha spelat några veckor om riktiga pengar för att både orka ta sig igenom och lära sig något på köpet..

 

edit: dock sjukt bra bok! read it! finns på svenska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

 

Pey: Då försöker jag lära mig pottodds på momangen alltså. Angående boken så har jag faktiskt sett en video som hette just "Pokerhandboken med Dan Glimne! Boken tar nog upp en hel del mer än nån entimmarsfilm samt att boken är svensk från början vilket är jäkligt bra då det känns bekvämare med en bok på moderspråket istället för en krassligt översatt bok eller en bok på engelska :)

 

Rebonius: Hitills har faktiskt inte vågat på mig att spela med annat än låtsaspengar, den tiden är ej kommen än så att säga, hehe.. Men jag har spelat ca 6-7st freerolls iallafall och det har jag lärt mig en del av.

 

Oj, kollade in länken nu. Där har jag en hel del kvällsläsning, perfekt :twisted:

 

Läs Dan Harringtons båda böcker No Limit Holdem finns på sevnska och är mycket mer givande än her Glimmes bok. Finns exempel i boken från verkligheten där han beskriver hur han tänker i händerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade min 6:e freeroll tidigare ikväll och det gick bra. Har redan lyckats snappa upp lite grejer som jag satte i bruk.

Klantade mig dock rejält då jag fick storhetsvansinne och körde slut på alla mina marker på två händer, precis efter varann dessutom!!

Slutade på plats 27 av 881 vilket jag får vara nöjd med även om jag ville skjuta mig efter att ha spelat de två händerna som en idiot! :evil:

 

Tack för alla svar!

 

MVH medlem

 

edit: Jag har inte förstått grejen med Sit and Go. Är det bara turneringar? Är skillnaden att det går snabbare?

---------------

Om jag kör med riktiga pengar vid ett bord, kan jag lämna när jag vill? Om jag t.ex vunnit en bra pott..eller måste jag stanna tills alla mina pengar är slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade min 6:e freeroll tidigare ikväll och det gick bra. Har redan lyckats snappa upp lite grejer som jag satte i bruk.

Klantade mig dock rejält då jag fick storhetsvansinne och körde slut på alla mina marker på två händer, precis efter varann dessutom!!

Slutade på plats 27 av 881 vilket jag får vara nöjd med även om jag ville skjuta mig efter att ha spelat de två händerna som en idiot! :evil:

 

Tack för alla svar!

 

MVH medlem

 

edit: Jag har inte förstått grejen med Sit and Go. Är det bara turneringar? Är skillnaden att det går snabbare?

---------------

Om jag kör med riktiga pengar vid ett bord, kan jag lämna när jag vill? Om jag t.ex vunnit en bra pott..eller måste jag stanna tills alla mina pengar är slut?

 

 

Skillnad på Sit and Go och Multi-table tournaments är att sng's är mindre antal spelare med och att de startar direkt när alla platser är tillsatta.

 

Om du spelar cashgame så kan du gå precis när du vill, en fördel med cash; )

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad på Sit and Go och Multi-table tournaments är att sng's är mindre antal spelare med och att de startar direkt när alla platser är tillsatta.

 

Om du spelar cashgame så kan du gå precis när du vill, en fördel med cash; )

 

Lycka till!

 

Tack! Kontantbord på expekt är cashgame antar jag? :oops::mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

 

Testade spela 2-3 stycken Sit n' Go turneringar idag, 10 personer i varje turnering. Det var en jäkla skillnad mot tidigare, alla verkade spela otroligt aggressivt och jag lyckades aldrig få nåt på handen och när jag väl fick det så var det bara skräp som hamna på floppen :/

 

 

Har för övrigt beställt Pokerhandboken och Internet Texas Hold Em nu så dom kommer väl ibörjan under nästa vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den där reload bonusen för expekt (100%)

 

Visste inte riktigt vad det var för något så jag testade att föra in endast 5$ och bonuskoden då..

 

5$ hamnade på det vanliga "pokerkontot" medan 5$ till hamnade på ett konto som hette "i avvaktan på bonus dollar"

 

Innebär detta att efter jag har använt alla pengar jag har på det vanliga pokerkontot, alltså att jag står på absolut 0, att jag då kan använda de 5 bonus dollarna?

 

Isåfall så är det ju rätt grymt egentligen, men jag hade inte tänkt att köra slut på alla pengarna jag har i pokerkontot under de 30 dagar som man får på sig. Om jag gör det så går det nog inte så bra hehe..

 

Så.. kan jag föra över pengar från pokerkontot till sportsbetting kontot för att ha mindre inne på själva pokerkontot att göra av med?

 

Jag vet att det är möjligt, men förlorar jag bonusen då på något sätt eller pengar överhuvudtaget med tanke på dollarn osv? 8-)

 

 

MVH medlem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den där reload bonusen för expekt (100%)

 

Visste inte riktigt vad det var för något så jag testade att föra in endast 5$ och bonuskoden då..

 

5$ hamnade på det vanliga "pokerkontot" medan 5$ till hamnade på ett konto som hette "i avvaktan på bonus dollar"

 

Innebär detta att efter jag har använt alla pengar jag har på det vanliga pokerkontot, alltså att jag står på absolut 0, att jag då kan använda de 5 bonus dollarna?

 

Isåfall så är det ju rätt grymt egentligen, men jag hade inte tänkt att köra slut på alla pengarna jag har i pokerkontot under de 30 dagar som man får på sig. Om jag gör det så går det nog inte så bra hehe..

 

Så.. kan jag föra över pengar från pokerkontot till sportsbetting kontot för att ha mindre inne på själva pokerkontot att göra av med?

 

Jag vet att det är möjligt, men förlorar jag bonusen då på något sätt eller pengar överhuvudtaget med tanke på dollarn osv? 8-)

 

 

MVH medlem

 

 

Jag spelar själv inte på expekt men gissar att din "bonus" kommer bli tillgänglig för dig att använda när du spelat ihop ett bestämt antal händer eller vip-poäng på siten.

 

De flesta pokersiter har erbjudanden som dessa där de matchar din insättning med en "bonus" som frigörs när man spelat ett ett händer, fått ett visst antal poäng eller betalt en viss summa i rake*.

 

(*rake = avgift spelarna betalar- oftas max 5% eller 3$ - som dras från varje pott med visad flopp i cash-game. Även i turneringar dras rake, 5-10% extra som inte adderas till totala prispotten)

 

 

Bra att du startar med pokerhandboken, läs den noga ;)

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fick pokerhandboken och internet texas hold em idag!

 

Började kolla lite i båda böckerna och direkt så kändes pokerhandboken som en riktig seg bok att läsa till skillnad från internet... som var mer intressant när man fick läsa om olika händer och hur han skulle gjort i de olika fallen osv

 

pokerhandboken är nog lite för mycket..ren bok för mig, med all historia som han tar upp bla :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klantade mig dock rejält då jag fick storhetsvansinne och körde slut på alla mina marker på två händer, precis efter varann dessutom!!

 

Klassiskt sätt att åka ur en MTT, i alla fall för mig. Kanske lika bra att vänja sig direkt? :-D

 

edit: Jag har inte förstått grejen med Sit and Go. Är det bara turneringar? Är skillnaden att det går snabbare?

 

Testade spela 2-3 stycken Sit n' Go turneringar idag, 10 personer i varje turnering. Det var en jäkla skillnad mot tidigare, alla verkade spela otroligt aggressivt och jag lyckades aldrig få nåt på handen och när jag väl fick det så var det bara skräp som hamna på floppen :/

 

Det är aggressiviteten hos motståndarna du vill utnyttja när du spelar sitngo. På låga nivåer väntar du in kvalitetshänder, och dem spelar du hårt. Då kan du ofta få in hela stacken som stor favorit och dubbla upp relativt lätt. När blinds stiger har många en tendens att bli mer passiva, vilket är perfekt tillfälle för dig att bli mer aggressiv och börja stjäla blinds som då är värda mer. Det kan vara svårt att balansera, men övning ger färdighet.

 

Sen kan du ju också testa att spela sitngos med olika deltagarantal. Det finns allt från 2-sits upp till 180 pers på de största sidorna så vitt jag vet. Personligen lyckas jag bäst med 5-pers sitngos, så det är det jag spelar mest för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiskt sätt att åka ur en MTT, i alla fall för mig. Kanske lika bra att vänja sig direkt? :-D

 

 

 

 

 

Det är aggressiviteten hos motståndarna du vill utnyttja när du spelar sitngo. På låga nivåer väntar du in kvalitetshänder, och dem spelar du hårt. Då kan du ofta få in hela stacken som stor favorit och dubbla upp relativt lätt. När blinds stiger har många en tendens att bli mer passiva, vilket är perfekt tillfälle för dig att bli mer aggressiv och börja stjäla blinds som då är värda mer. Det kan vara svårt att balansera, men övning ger färdighet.

 

Sen kan du ju också testa att spela sitngos med olika deltagarantal. Det finns allt från 2-sits upp till 180 pers på de största sidorna så vitt jag vet. Personligen lyckas jag bäst med 5-pers sitngos, så det är det jag spelar mest för tillfället.

 

 

Tror jag fick lite hjälp där allt, tack! :)

 

Spelade några sit n go efter det och lyckades komma 1:a två gånger samt 2:a en gång! Sista gången antar jag att jag hade lite medvind men satan vad jag rensade! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...