Gå till innehåll

Vilken nätmäklare är bra för att handla aktier?


Leppo

Recommended Posts

Har sett att det cirkulerat runt en hel del snack om aktier här och har nu en lite fråga.

 

Vilken ställen på nätet kan rekomenderas att öppna konto på för att köpa aktier över nätet istället för att gå via banken ?

 

Siter och åsikter uppskattas.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt ny vad gäller aktier och kommer att handla för små summor, några tusenlappar här och där, så jag vill ha en site som erbjuder ett brett sortiment och säkerhet. Speciella tips och rekommendationer hittar man på annat håll då det finns gott om poker/aktiekunnigt folk på vissa forum :-o

 

Tack för tipsen, och vad är det som gör att du använder Avanza istället för Aktiedirekt Matteprof ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, och vad är det som gör att du använder Avanza istället för Aktiedirekt Matteprof ?

 

Använde Skandiabanken tidigare, typ 4-5 år sedan men deras stabilitetsproblem och courtagehöjningar gjorde att jag bytte till Avanza. Avanza hade ett samarbete med Aktiespararna som gjorde att man fick förmånliga priser där så det blev ett rätt lätt val. Aktiedirekt tror jag inte ens fanns för 4-5 år sedan.

 

Nu är jag nöjd så jag orkar inte hålla på att byta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, beror helt på vilka belopp du handlar för. Aktiedirket är bra om du handlar för små belopp då de har min 9kr och 0.15% courtage.

 

Att beloppet man köper för skulle vara den avgörande faktorn är inte helt sant. Du kan handla för miljonbelopp och fortfarande föredra Aktiedirekt. Men om du vill, för att citera avanza, "få samma möjligheter som proffsen", då får du allt välja en annan mäklare.

 

Vad "samma möjligheter" innebär kan du läsa här; http://www.avanza.se/dsr/depa/trader.jsp

 

Även om du handlar för småbelopp kan avanza ändå vara att föredra, det beror helt enkelt på vilka preferenser du har.

 

Mäklarbranschen har på senare år konsoliderat, det finns inte SÅ många "svenska" mäklare att välja mellan. Förutom bankerna är de huvudsakliga aktörerna avanza, nordnet (äger aktiedirekt) och etrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så har ju avanza starta igång http://www.aktiespar.se igen (tidigare en del av aktiesparana, köptes av avanza, las ner och nu uppe igen för att möta konkurrensen från bl a AD), coutage från 0 kronor (naturligtvis med vissa reservationer)! :)

 

AD fanns rätt tidigt på nätet ungefär samtidigt som Avanza, det var en Nordiskas (som idag ingår i isländska Kaupthing via ett köp av JP Bank) egen nätmäklare, köptes sen upp av dåvarande Teletrade som gick ihop med Nordnet som sen la ner AD, dom startade upp igen i förra året som en lågprismäklare.

 

Ja, det har varit många fina konsolideringar inom nätmäklarsektorn. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Teletrade (som heter något annat men det kommer jag inte ihåg). Är nöjd, vilket jag inte brukar vara med banker och liknande företag.

 

HAde Avanza tidigt, ochj jag ruttnade på dom, men jag har hört mycket gott om dom det senaste året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Teletrade (som heter något annat men det kommer jag inte ihåg). Är nöjd, vilket jag inte brukar vara med banker och liknande företag.

 

HAde Avanza tidigt, ochj jag ruttnade på dom, men jag har hört mycket gott om dom det senaste året.

 

Dom heter numera Nordnet, använder dom själv och är väldigt nöjd!

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om man öppnar ny depå hos Nordnet och uppger att man kan tänka sig att göra minst 30 affärer per kvartal får man det helfina courtaget 0,06% (minst 99 kronor).

 

Akteidirekt har högre procentuellt courtage men lågt minimicourtage (9 kronor) så småaffärerna görs med fördel där. Extra bra är deras låga minimicourtage på warrants, ynka 19 kronor. Lägst i branschen så vitt jag vet.

 

Det är lite som med pokersajter, olika mäklare är bra på olika saker och det är inte förbjudet att vara kund hos mer än en. Dock har jag inte sett någon med deposit-bonus ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...