Gå till innehåll

NL - Vilka lägen är det lämpligt att slowplaya?


PokerRäven

Recommended Posts

Rent generellt........vilket minikrav ska man ställa på handen (efter floppen) för att det rent matematiskt ska bli korekt att "bygga pot" i det långa loppet?

Vi förutsätter då att det rör sig om NL med minst 6-10 spelare.

 

Vid endast top-par och 2-par, liksom vid floppad monster som 4-tal eller kåk är ju beslutet rätt enkelt.

 

Men vid tex floppat set, hur göra då?

Ja finns där uppenbar risk för stege eller färgdrag så ska det ju kosta, men annars?

 

Frågar därför att tidigare så har jag spelat även set ganska hårt efter mottot "hellre vinna en liten pot en förlora en stor".

Samtidigt känns det som lite "slöseri" med en så pass stark hand om folk lägger sig 9-10gg och man endast vinner blindsen, så numera slowplayar jag dessa i större utsträckning.

Problemet är då att jag upplever det som det "alltid" är nån som sätter runnerrunner stege eller färg och så blir det ganska dyrt i slutändan.

 

Okey, nu vet jag att svaret naturligtvis också beror faktorer som hur mycket som redan ligger i poten, precis som om det redan ligger 2 eller 3 hjärter på bordet (se ovan), men frågan är mer sett ur ett matematiskt perspektiv.

Spelar jag "rätt" nu eller ska jag återgå till min gamla taktik?

 

 

Mvh

 

* RP, lite matigare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja finns där uppenbar risk för stege eller färgdrag så ska det ju kosta, men annars?

 

Spela dem hårt tycker jag. 80-100% av pott. Ofta tycker jag man får syn av TPTK (kul), överpar (ännu kuligare) och drag (jättejättejättekul).

 

 

Frågar därför att tidigare så har jag spelat även set ganska hårt efter mottot "hellre vinna en liten pot en förlora en stor".

Samtidigt känns det som lite "slöseri" med en så pass stark hand om folk lägger sig 9-10gg och man endast vinner blindsen, så numera slowplayar jag dessa i större utsträckning.

 

Om folk lägger sig när du bettar dina set, borde du kanske börja betta floppar där du missar också.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folk lägger sig när du bettar dina set, borde du kanske börja betta floppar där du missar också.

 

//Hickmott

 

 

 

Var väl lite överdrivet av mig, men jag förstår poängen, och tur är väl det ;)

Så summa sumarium om jag förstått dig rätt=ett floppat set är inte en tillräckligt stark hand för att slowplaya utan låt det kosta för dom som ev vill se nästa kort.

 

Fixar till citatet

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så summa sumarium om jag förstått dig rätt=ett floppat set är inte en tillräckligt stark hand för att slowplaya utan låt det kosta för dom som ev vill se nästa kort.

 

Den kan vara det, om det inte ligger några drag ute, men framförallt tror jag att du, i snitt, tjänar mer på att betta ut både med set och med missad flop.

 

Eller för att citera Ector: Slowplaya är för töntar ;)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt........vilket minikrav ska man ställa på handen (efter floppen) för att det rent matematiskt ska bli korekt att "bygga pot" i det långa loppet?

Vi förutsätter då att det rör sig om NL med minst 6-10 spelare.

 

NL handlar nog mindre om matematik än vad du tror. Jag skullle i vart fall få svårt att räkna på det här i ett "matematiskt perspektiv". Det handlar mer om vilka du spelar mot. Jag kan ha missförstått dig, men det gäller väl alla floppade set? Tycker att det är stor skillnad om du har höjt potten innan floppen eller om du synat. Spelar iofs nästan alltid sh-NL, där behöver man inte vara lika orolig att någon ska dra ut som på full table. Tomtarna på Party de bettar iaf rakt in i mina set, men det är klart man får väl ändra taktik så man inte blir betraktad som "tönt". Annars är väl en gammal "klassiker" att betta ut på floppen och checka turn, för att där fånga in dem.

 

Sedan tror jag att för mycket slow play mår ingen bra av. Om du skulle känna dig töntig när du slow playar är mitt bästa tips att få tag i en lika "cool" hatt som Åke "jag kan ingenting om boxning, men jag kommer ändå kommentera det tills jag dör" Unger, hade på sig under celeb poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...