Gå till innehåll

Sömnschema, bra eller dåligt?


lost

Recommended Posts

Nu är det så att jag jobbar över sommaren vilket gör att pokerspelandet blir lidande. Själva jobbet är inte speciellt krävande och jag jobbar ungefär 6 timmar effektivt (typ 8.30-15.30 med en timmes lunch). Vill helst spela poker under natten men detta går inte eftersom jag måste gå upp 7.00 under veckodagar. Är det möjligt att dela upp sömnen i två delar, dvs. istället för att sova 8h varje dag så sover man 5/3, 4/4 osv? Någon som har gjort något liknande och har erfarenhet av detta?

 

Exempel:

 

07-00 - 17.00 vakna, jobba o träna etc.

18.00 - 23.00 fem timmar sömn

23.00 - 04.00 fem timmar poker

04.00 - 07.00 tre timmar sömn

 

Bra eller dåligt? Om dåligt, hur kan det göras bättre? Hur anpassar jag mig lättast till det nya schemat i så fall? Är verkligen inte den typen som brukar ta en tupplur under dagen eller så utan när jag pluggar så blir det sömn ungefär mellan 01-09 på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel:

 

07-00 - 17.00 vakna, jobba o träna etc.

18.00 - 23.00 fem timmar sömn

23.00 - 04.00 fem timmar poker

04.00 - 07.00 tre timmar sömn

 

 

Enligt alla expertrapporter angående sömn bör du sova minst 6-8 timmar i sträck / dygn. Alltså inte någon vidare bra idé att dela upp din huvudsömn i två block.

Givetvis kan du ju prova en vecka eller två och känna efter hur din kropp reagerar men jag skulle iaf rekommendera att du försöker förlägga pokerliret till kvällstid under den tid du har ett annat jobb.

Gl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att sova flera timmar mitt på dan (till skillnad mot en 30min uppvilning) annat än i nödfall (sovit 0 natten innan exempelvis) känns ju rätt sjukt under en längre period...

 

men hör av dig hur det går, kanske tom kan vara av vetenskapligt intresse :mrgreen:

 

angående anpassning så lär det klart lättaste vara att helt enkelt skippa sova en natt och försöka köra efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var kanske inte lika men för några åt sedan så jobbade jag och pluggade samtidigt. Min vardag så ut så här.

 

Vaknade 0800

Plugg 0900-1400 (jag pluggade 100%)

Mat 1400-1500

Buss till jobb(sova) och väntan på buss 1500-1700

Jobb 1700-0200 eller 0300

Sömn 0300-0800

 

Och på det igen.

 

Visst, Någon vecka så gick det superbra jag kännde mig lite sliten men att jag uträttade så mycket mer. Men efter ett tag så började det. Näsblod utan anledning(stress), Studierna å helvete(konsentration, ingen redbull hjälpte där), Osocial och säkert lätt störd(skratta ni). Men du klarar dig nog :-)

 

Livet är till för att levas. Försök hitta en bättre lösning. Mitt lilla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med mooy här. Det funkar ett tag men sen säger kroppen helt ifrån. Kroppen behöver sin ordentliga sömnperiod i ett svep. Sen tycker iaf jag att det funkar bra att slänga in en liten powernap på eftermiddagen, men den ska inte vara längre än 20 minuter för då går kroppen ner för djupt i viloläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt alla expertrapporter angående sömn bör du sova minst 6-8 timmar i sträck / dygn. Alltså inte någon vidare bra idé att dela upp din huvudsömn i två block.

Givetvis kan du ju prova en vecka eller två och känna efter hur din kropp reagerar men jag skulle iaf rekommendera att du försöker förlägga pokerliret till kvällstid under den tid du har ett annat jobb.

Gl.

 

Jag tror oxå främst på sammanhängande sömn. Sen har jag provat jobba nätter och detta fungerar oxå lite smått olika beroende på hur man kan sova dagen efter. Kort sagt så fungerar det väldigt olika för olika människor. Vissa tycker om och jobba natt och trivs med det medan andra föredrar "normal" dygnsrytm så jag instämmer med flera andra, testa! Återkom med rapport om hur det gick :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade 0800

Plugg 0900-1400 (jag pluggade 100%)

Mat 1400-1500

Buss till jobb(sova) och väntan på buss 1500-1700

Jobb 1700-0200 eller 0300

Sömn 0300-0800

 

 

 

Var väl inte riktigt samma sak?

Du körde ju efter typ 5h sömn om dagen. Det är det få personer som klarar av särskilt länge.

Att sova/vila på bussen ger ju nästan ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5h, låter omänskligt. Har sovit 10-12h/natt, så länge jag kan minnas..:shock:

 

Hehe, det låter ju helt sjukt?! och väldigt "onödigt") :-) Mina små barn sover ca 10 timmar :-)

 

Själv sover jag sällan mer än 6 timmar per natt, går och lägger mig ca 1 och går upp absolut senast senast 7. Och då blir jag även störd av barnen som ska ha välling mm under den tiden, så den effektiva tiden blir ju än mindre.

 

Vi hade en diskussion om detta på jobbet och vi var några som snittade runt 5-6 timmar, men det vanligaste var helt klart 8 timmar. De flesta verkade gå och lägga sig mellan 22-23 och gå upp mellan 6-7.

 

 

 

Men till ursprungsfrågan: Gällande allt jag läst om sömn så ska man sova i ett sträck. Och man ska lyssna på kroppen. När man behöver sin sömn och hur mycket sömn man behöver är individuellt. Men 7-8 timmars sömn som inträffar i ett svep under vanligtvis natten är det som de flesta mår bra av. Men om det handlar om en kortare period kan man ju göra precis som man vill, frågan är om det är värt det. Jag hade nog löst det på något annat sätt, tex spelat på dagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Givetvis är detta inget långsiktigt utan schemat är bara tänkt över juli månad.

 

Då du slutar 15.30 så varför inte köra:

 

 

05-00 - 16.00 vakna, jobba o träna etc.

16.00 - 00.00 åtta timmar sömn

00.00 - 05.00 fem timmar poker

 

Låter vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vuxna sover sex timmar per natt, barn sover åtta timmar och idioter sover tio timmar.

 

Är man ute och rider ren ett par timmar om dagen så är det klart att man är i bra form och inte behöver sova så mkt. Men att kalla nån idot för att han sover 10h/dygn tycker jag va lite idiotiskt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...