Gå till innehåll

Vanliga frågor och deras svar


Recommended Posts

Jo men nu är detta inget jag hittat på. När en av Sveriges största investmentbanker pysslar med detta så kan det finnas viss sanning i det? De körde just igång en fond i Kina, +4% första månaden.

 

Ska fixa lite info och bilder åt er strax.

 

Visst KAN det finnas en del sanning i det, men det är långt ifrån säkert. Samma sak med ett resultat baserat på en månads trading.

 

Men lägg gärna upp info och grafer. Den är alltid intressant att titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Visst KAN det finnas en del sanning i det, men det är långt ifrån säkert. Samma sak med ett resultat baserat på en månads trading.

 

Men lägg gärna upp info och grafer. Den är alltid intressant att titta på.

 

http://www2.fek.su.se/uppsats/uppsats/2007/Magister/0045/Magisteruppsats_2007.pdf

 

Stipendiebelönad uppsats från 2007 om Kalendereffekter på den svenska börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0141031484.jpg

 

Hänvisningen till "Fooled by Randomness" tycker jag inte är helt klockren. Det är väl inte helt otroligt att kurshistoriken blivit som den blivit pga underliggande flöden.

 

Däremot kan man ju vara säker att en sådan strategi, om den bedömts tillförlitlig, för länge sedan blivit exploaterats sönder av diverse hedgefonder.

 

Som sagt - när någon lanserar såna här strategier över en whiskyträff är det ett säkert tecken att det är skit alternativt inte är tillämpbart längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag först fick kalenderstrategi presenterat så var jag mycket skeptisk och är fortfarande lite skeptisk. Det är bra om ni kommer med synpunkter/åsikter så kan jag framföra dem till min kontakt som håller på med detta. Jag skulle också kunna fixa en informationskväll i Stockholm för er som är intresserade. Då behöver vi få ihop 15-20 st intresserade som kommer och lyssnar. Finns det intresserade? Ny tråd för detta?

31/1 kl 18:30 har jag bokat in i min kalender.

Men lägg gärna upp info och grafer. Den är alltid intressant att titta på.
Saxat från det material jag fått:

----

- Kalenderstrategin är en beprövad investeringsstrategi med mycket lång historia.

- Den sista och första börsdagen i varje månad har historiskt varit förknippade med en mycket stark börsutveckling.

- Fenomenet med högre avkastning kring månadsskiftet är akademiskt väldokumenterat och förekommer i de flesta aktiemarknader.

40124899.jpg

 

41622890.jpg

 

Tänkbara förklaringar:

 

-Betalningsflöden.

-Kapitalförvaltares fokus på månadsskiften.

-Publicering av makrostatistik.

-Förfall av standardiserade optioner.

 

33817343.jpg

 

34645395.jpg

Lite kass bild ovanstående, men det är från dec 1986 till dec 2012.

77290763.jpg

Men om man istället följt kalenderstrategin under dessa faser hade utfallet blivit...

51638316.jpg

Kalenderstrategins utveckling i siffror:

23933570.jpg

Akademiska referenser om kalenderstrategi:

- Pearce. D.K. and V.V. Roley. ”Stock prices and Economic News”

Journal of Business 58: 49-67.

- Lakonishok. Josef and Seymour Smidt 1988. ”Are seasonal anomalies real? A Ninety-

Year-Perspective.” Rewiew of Financial Studies. Vol 1. No 4. ( Winter ) 403-405.

- Odgen. Joseph P. 1990. ”Turen-Of-Month Avaluation of Liquid Profits and Stock Returns:

A common Explanation for the Monthly and January Effects.”

Journal of Finance. Voil 45. No 4 (September) 1259-1272.

- Hensel. Chris R. and William T. Ziemba. 1996. ” Investment results from Exploiting, Turn-

Of-The-Month Effects” Journal

of Portfolio Management. Vol 22. No 3 (Spring) 17-23

- Nikkinen. J. and P. Sahlstrom 2001 ”Impact of Scheduled U.S Macroeconomic News on

Stock Market : A Multinational Perspective” Multinational Finance

Journal 5: 129-148

- Sahlstrom,. Petri. 2003 ”Relative importance of scheduled macroeconomic news for

stock market investors”

Journal of Economics and Finance. Vol 27. No. 2. 153-165

- Jussi Nikkinen, Petri Sahlstrom, Janne Äijö. 2006 ”Turn-Of-The-Month and Intramoment

Effects: Explanation from the important macroeconomic news announcements.”

Journal of Future Markets. Vol. 27. Issue 2. 105-126

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte till viss del självuppfyllande profetia om många köper på den näst sista dagen i månaden för att sedan sälja av den 2a efterföljande månad?
Fonder t.ex har vissa regler de måste följa, de måste ha hela kapitalet investerat hela tiden och kan alltså inte bara sitta på pengarna i 25 av 30 dagar per månad. Inflödet av kapital som ska investeras är som störst de sista/första dagarna varje månad och därför fungerar detta ändå...även om alla känner till detta.

Så tror jag att det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fonder t.ex har vissa regler de måste följa, de måste ha hela kapitalet investerat hela tiden och kan alltså inte bara sitta på pengarna i 25 av 30 dagar per månad. Inflödet av kapital som ska investeras är som störst de sista/första dagarna varje månad och därför fungerar detta ändå...även om alla känner till detta.

Så tror jag att det är...

 

Det är ganska enkelt att komma runt. Du kan ligga fullinvesterad hela tiden och balansera din exponering med terminer. Väldigt kostnadseffektivt.

 

Sen kan man såkkart starta en fond som går under reglementet för hedgefonder där man har mycket friare investeringsregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt att komma runt. Du kan ligga fullinvesterad hela tiden och balansera din exponering med terminer. Väldigt kostnadseffektivt.

 

Sen kan man såkkart starta en fond som går under reglementet för hedgefonder där man har mycket friare investeringsregler.

Okay, men det här med kalenderstrategi då? Tror du på det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, men det här med kalenderstrategi då? Tror du på det?

 

Tanken har ju funnits sen urminnes tider (redan när jag läste ekonomi var det gammalt). Nu har jag inte läst uposatsen och förutsättningarna, men det går säkert att visa teoretiskt. När jag jobbade med sådant var den allmänna attityden ungefär: om det hade varit lönt att utnyttja så hade någon gjort det och fenomenet försvunnit.

Och då jobbade jag på en instutition med de allra lägsta transaktionskostnaderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken har ju funnits sen urminnes tider (redan när jag läste ekonomi var det gammalt). Nu har jag inte läst uposatsen och förutsättningarna, men det går säkert att visa teoretiskt. När jag jobbade med sådant var den allmänna attityden ungefär: om det hade varit lönt att utnyttja så hade någon gjort det och fenomenet försvunnit.

Och då jobbade jag på en instutition med de allra lägsta transaktionskostnaderna

Okay, nu finns det minst en investmentbank i Sverige som pysslar med kalenderstrategi och erbjuder sina kunder att vara med i fonder. Min kontakt frågade om jag kunde dra ihop 10-20 pokerspelare på en informationskväll. Om intresse finns så kan vi skapa en egen fond. Tror han sa att vi behövde få in 10 miljoner i fonden för att det skulle fungera.

 

Har prel.bokat 31/1 kl 18:30 (Stockholm). Vilka vill komma och lyssna och käka gratismackor och dricka öl? Jag vill höra era frågor och mangla på lite. Det blir bara folk från pokerforum om vi får ihop minst 10 st. Men 20 ska vi väl få ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så enkelt, varför då inte öppna konto på valfri nätmäklare och handla omx-terminer? Sällsynt låga transaktionskostnader effektiv marknad (dvs minimal spread) och du kan anpassa det till en portfölj på som minst 100 gånger omxindex. Du behöver bara göra två transaktioner i månaden och kan välja hävstång själv. Go Gadget, go!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så enkelt, varför då inte öppna konto på valfri nätmäklare och handla omx-terminer? Sällsynt låga transaktionskostnader effektiv marknad (dvs minimal spread) och du kan anpassa det till en portfölj på som minst 100 gånger omxindex. Du behöver bara göra två transaktioner i månaden och kan välja hävstång själv. Go Gadget, go!
Är det så enkelt?

Jag ska genast ställa den frågan till min kontakt på banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så enkelt?

Jag ska genast ställa den frågan till min kontakt på banken.

 

Om allt du behöver veta är vilken dag i månaden samt om den underliggande tillgången är omx, ja.

 

Men med tanke på den genomsnittlige bankmannens derivatkunskaper så kommer han antagligen att samla ihop dina föräldrar, en shaman och Gina Dirawi för att göra en intervention mot dig. Fatta vad banken tappar i intäkter när du väljer det billiga alternativet!!!

:-)

 

Har du seriösa frågor i ämnet är du välkommen att ställa dom i min dagbok, så ska jag svara så gott jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så enkelt, varför då inte öppna konto på valfri nätmäklare och handla omx-terminer? Sällsynt låga transaktionskostnader effektiv marknad (dvs minimal spread) och du kan anpassa det till en portfölj på som minst 100 gånger omxindex. Du behöver bara göra två transaktioner i månaden och kan välja hävstång själv. Go Gadget, go!

 

Du bör väl också räkna på någon form av alternativkostnad för tiden du terminshandlar? Många gånger blir det säkert dyrare för "gör-det-själv"-kunden... och det krävs ganska stora summor/avgifter för att du ska tjäna på att replikera det ena eller andra... om du sätter ett pris på din tid vill säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör väl också räkna på någon form av alternativkostnad för tiden du terminshandlar? Många gånger blir det säkert dyrare för "gör-det-själv"-kunden... och det krävs ganska stora summor/avgifter för att du ska tjäna på att replikera det ena eller andra... om du sätter ett pris på din tid vill säga

 

Om principen är att du köper en dag i månaden och säljer en annan så tar det inte så jäkla många minuter eller hur? Dina vänner på banken skall också ha betalt om dom ska ha råd att vaska cartierklockor på krogen. Vi kan prata dolda avgifter i fonder i en annan tråd om du vill...

 

Vi pratar om två minuter för att logga in och köpa några terminer på torsdagen ena veckan och sen på onsdagen veckan efter så säljer du dem igen. VI pratar inte sitta och glo på en SIX-skärm dygnet runt för att vända på femtiöringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om principen är att du köper en dag i månaden och säljer en annan så tar det inte så jäkla många minuter eller hur? Dina vänner på banken skall också ha betalt om dom ska ha råd att vaska cartierklockor på krogen. Vi kan prata dolda avgifter i fonder i en annan tråd om du vill...

 

Vi pratar om två minuter för att logga in och köpa några terminer på torsdagen ena veckan och sen på onsdagen veckan efter så säljer du dem igen. VI pratar inte sitta och glo på en SIX-skärm dygnet runt för att vända på femtiöringar.

 

I praktiken vet väl både du och jag att vi inte pratar om 48 minuter per år för Cyntax att genomföra dessa operationer all-in-all?

 

Inte nödvändigt att diskutera dolda avgifter a_o_s - jag är på din sida. Säger bara att människor tendererar att underskatta kostnaden för tiden de lägger ner - i synnerhet då ambitiösa stockpickers som försöker överavkasta några procent på sina blygsamma förmögenheter istället för att jobba hårt och ligga indexerad. Hobby-aspekten aside.

 

FWIW - jag tror inte ens att de som säljer produkter till Cyntax och hans pokercrew har råd att köpa en Cartierklocka, än mindre vaska en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, nu finns det minst en investmentbank i Sverige som pysslar med kalenderstrategi och erbjuder sina kunder att vara med i fonder. Min kontakt frågade om jag kunde dra ihop 10-20 pokerspelare på en informationskväll. Om intresse finns så kan vi skapa en egen fond. Tror han sa att vi behövde få in 10 miljoner i fonden för att det skulle fungera.

 

Har prel.bokat 31/1 kl 18:30 (Stockholm). Vilka vill komma och lyssna och käka gratismackor och dricka öl? Jag vill höra era frågor och mangla på lite. Det blir bara folk från pokerforum om vi får ihop minst 10 st. Men 20 ska vi väl få ihop?

 

"There's no such thing as a free lunch" - Milton Friedman

Som vanlig ska man fråga sig varför de inte satsar sina egna pengar om investeringstaktiken är så bra som de påstår? Det mesta talar för att de som vanligt bara är intresserade av att kunna ta ut en hög förvaltningsavgift. Det är förvånansvärt få personer som förstår att en årlig avgift på 1,5% i praktiken innebär en kostnad på ca 40% av den långsiktiga nettoavkastningen.

 

Frågor angående de historiska diagrammen:

Är courtaget och andra avgifter med i beräkningen?

Är jämförelseindexet med eller utan aktieutdelningarna återinvesterade?

 

Det finns många olika kalenderinvesteringstaktiker. I senaste nummret av Aktiespararen presenteras en taktik som går ut på att investera i de 20% av aktierna som gått bäst under fjolåret. En investering av 1 Unit från år 1900 hade gett en avkastning på 2,300,000 UNITs. De 20% sämsta aktierna hade gett 49 U. De övriga 60% hade gett 20,000 U.

 

När jag analyserat fram en algoritm som slår index investerar jag givetvis mina egna pengar baserat den istället för att försöka värva externt kapital.

Har man inte tid eller kunskap för investeringsanalys kan Avanza Zero vara ett bra alternativ med sina 0% i avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick följande korta svar från min bankman:

 

"Alla vill ha betalt.. även den nätmäklare som ska göra jobbet. Sedan tror jag inte att dom handlar billigare på Hang Seng samt att KS Kina är valutaskyddad. Sedan är hävstången upp 1,75 och ner bara 1,0.. Så jag betvivlar att det blir bättre eller billigare.

 

Killen som pratar om 1,5% i förvaltningsavgift ( han blandar ihop det med en fond ) mm..... bör nog skriva ner tydliga frågor så ska jag vidarebefordra dom till Emil. /S-O"

 

Vilka frågor han besvarade vet jag inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick följande korta svar från min bankman:

 

"Alla vill ha betalt.. även den nätmäklare som ska göra jobbet. Sedan tror jag inte att dom handlar billigare på Hang Seng samt att KS Kina är valutaskyddad. Sedan är hävstången upp 1,75 och ner bara 1,0.. Så jag betvivlar att det blir bättre eller billigare.

 

Killen som pratar om 1,5% i förvaltningsavgift ( han blandar ihop det med en fond ) mm..... bör nog skriva ner tydliga frågor så ska jag vidarebefordra dom till Emil. /S-O"

 

Vilka frågor han besvarade vet jag inte?

wtf?

 

Var han full när du pratade med honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vi säger såhär:

Jag har jobbat i branschen, allt från den lilla firman på hörnet som drog till sig allehända wannabees, till *Icke namngivet försäkringsbolag* och den då största market makern på OM.

Det går att tjäna så sjuuukt mycket pengar i avgifter, courtage, dolda trix så du anar inte. Var tror du pengarna kommer ifrån som pröjsar dessa ölprovningar, avsmakningsmiddagar, strippklubbsbesök (gäller att välja rätt firma ;) ) med mera?

 

Ett kul exempel: När jag jobbade på *Icke namngivet försäkringsbolag* och sålde in ett pensionssparande på 1536 SEK i månaden (dåvarande maxgräns) så fick jag provision på 1500 kronor. Lägg på detta min fasta lön på 20000, arbetsgivaravgifter, företagets kostnader för lokal, telemarketing, plus att *Icke namngivet försäkringsbolag* skulle såklart ha sin del. Jag räknade ut att de sex första månadsinbetalningarna gick enbart till att täcka kostnaderna för försäljningen... och då tog jag inte med det de tjänar på spreaden när man byter fonder osv.

 

Men... ska du handla (omsätta ett par gånger i månaden) OMX med begränsat kapital (multiplar om 115000 SEK) så finns det mig veterligen inget billigare sätt att göra det som privatperson än att handla OMX-terminer hos en nätmäklare. Sen måste man såklart väga in alternativkostnaden osv.

Skall du ha hävstången så måste du trixa en del, men det är rätt enkelt för den intresserade. Självklart finns det samordningsvinster att göra om man är flera, men representanter för finansbranschen är bara dina vänner så länge dom kan tjäna pengar på dig (eller tror att dom kan göra det)

 

Visst har du ett par hundra millar kan du handla direkt i den underliggande tillgången och snurra en hel del courtage och ändå vara billigare, men allting är relativt.

 

 

...men nu är jag så längt utan för ämnet och min mat är klar. Hej hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...