Gå till innehåll

NL - Klokt att gå all in med PP?


Bernt

Recommended Posts

I NL så är AA mycket starkare än i fixed limit, du kan höja ut mer och då oftast få en 2 eller 3 vägs pott vilkett ger ungefär lika stor vinstchans som floppad ess hög färg mot set. Resultatet beror inte på att du spelar handen för slött?

 

Jag slowplayar enbart när jag har nötterna och känner att minsta höjning får fi att lägga sig. Detta spel har för övrigt varit mycket framgångsrikt för mig, då folk ofta känner sig potcommited när de försökt stjäla på river och står inför en enorm re-raise. När jag började experimentera med slowplaying förlorade jag stort på att folk träffade sin hand på turn och således vann potten, så det korrigerade jag snabbt. AA är solklar raise och re-raise preflop när man spelar FL, och litar även på dem sålänge det inte finns något uppenbart steg- eller färgdrag på bordet. Vad jag förlorat på är så gott som 90% utdragningar från låga tvåpar som spelat passivt, samt set på turn/river från tomtar som synat hela vägen ner och uppenbarligen litat starkt på sina 44. Vet att det är fel att skylla på tomtar då det är dem man tjänar de flesta av sina pengar från, men det konstiga är att AA är så gott som den enda bra handen jag gått minus på. Till och med 47o spelade från BB har större vinst.

 

Det första man tvivlar på är så klart sitt spel, som att det ligger nåt psykiskt i när man vet att man har de bästa hålkorten, men jag ser knappt några AA som inte är spelade precis som jag skulle spelat dem nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tourette: Jag har en fråga till dig. Om du hellre går allin med AK för att den har fler outs varför inte räkna de outs den har mot just AA? AK är fett dominerad av både AA och KK så jag tror inte man kan säga att den har fler outs.

 

EDIT: För övrigt har jag väldigt svårt att köpa ditt övriga resonemang om att det är bättre att se en flopp med AA. Om floppen är 937 eller vad du skrev så är det ju fortfarande nästan omöjligt att säga var du står. Motståndaren lär ju inte syna ett större bet med mindre än tvåpar. Har han floppat set så ligger du ju ohjälpligt långt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tourette: Jag har en fråga till dig. Om du hellre går allin med AK för att den har fler outs varför inte räkna de outs den har mot just AA? AK är fett dominerad av både AA och KK så jag tror inte man kan säga att den har fler outs.

 

AK är mycket annorlunda jämfört med AKs, men det kanske var det du menade? Floppar man sedan färgdrag kan man ju få nötfärgen, samt att en liten stegchans finns där. De händerna träffar av någon anledning betydligt oftare än att AA träffar något, för mig.

 

EDIT: För övrigt har jag väldigt svårt att köpa ditt övriga resonemang om att det är bättre att se en flopp med AA. Om floppen är 937 eller vad du skrev så är det ju fortfarande nästan omöjligt att säga var du står. Motståndaren lär ju inte syna ett större bet med mindre än tvåpar. Har han floppat set så ligger du ju ohjälpligt långt efter.

 

Det har du till en viss del rätt i. Ofta värderar jag höga par ganska lågt då jag är ny vid ett bord, men då jag anser mig ha koll på hur folk agerar i olika situationer spelar jag utefter det. Sitter det någon som man vet är kapabel att slöspela tvåpar så blir det snarare checkfold av det hela. Skrev inte Sklansky i THFAP att ett pocketpar som inte träffar set på floppen borde checkfoldas? Väldigt få spelare verkar följa det rådet, och själv tycker jag det verkar ganska befängt med tanke på att överpar faktiskt är favorit.

 

Nu tycker jag vi glidit från ämnet, som faktiskt handlade om huruvida all-in med PP var korrekt spel. Jag medgav tidigare att mina åsikter var ganska oortodoxa, vilket många säkert ser som provocerande. Jag ville bara förklara vad som fungerar för mig. Olika människors erfarenheter är väl ändå en del i vad pokerteori handlar om? Folk som frågar om olika situationer här i forumet möts av svar som behandlar både personliga erfarenheter och rent matematiksnack, och sedan tar de hänsyn till allt detta när de anpassar sitt eget spel. Min anledning till varför jag inte spelar alla favorithänder hårt är att en så löjlig sak som "otur" oftast skrattar mig rakt i ansiktet, då någon annans skithand träffar på rivern. Jag har svart på vitt att jag förlorar väldigt stor procent av mina potter på ren otur, men trots detta lyckas jag gå plus. På senare tid har jag därför försökt tajta till mitt spel lite extra för att strypa oturen. Detta inkluderar att sluta överspela PPs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK är mycket annorlunda jämfört med AKs, men det kanske var det du menade? Floppar man sedan färgdrag kan man ju få nötfärgen, samt att en liten stegchans finns där. De händerna träffar av någon anledning betydligt oftare än att AA träffar något, för mig.

 

De flesta brukar gå minus på AA för att de övervärderar handen, men jag är fan lite osäker på varför du går minus med den...

 

Men om du vill sen kan vi satsa pengar och köra AA mot AK all-in pre-flop, 1000kr handen och du får hålla på AK varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tourette: Jag orkar inte ta med hela ditt långa inlägg som citat så jag skriver direkt riktat till dig istället. Vad jag och många andra menar är att AA faktiskt är den starkaste handen preflop. Lyckas du få in hela stacken med AA preflop så kan du inte göra några misstag utan då har du gjort ett vinnande spel oavsett hur handen fortlöper. Om du ser en flopp med AA så kan du däremot göra förödande misstag, just eftersom du har en stark hand som fortfarande kan vara bäst, samtidigt som din motståndare kan ha floppat tvåpar, set, straightflush-drag, vad som helst. Att AKs har en minimal chans att förbättras till stege eller färg är ju långsökt. Det fina med AK är ju att man ofta träffar ett par och att det då är det högsta paret med den högsta kickern och att man dessutom har chans att träffa stegdrag/färgdrag men man ligger ju fortfarande hopplöst efter AA. Att få in hela stacken när man är i genomsnitt 80% favorit kan väl aldrig vara fel om man inte är synsk! Du får såklart spela som du vill men att inte vilja ha in stacken preflop med AA är tyvärr helt enkelt fel (återigen förutsätter jag att du inte kan se in i framtiden).

 

En fråga till bara: Om du möter en spelare som sätter dig allin och du har AA, foldar du din hand då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa förnuftiga och kloka saker, som belyser poker på ett sätt som ingen har tänkt på tidigare.

 

Noterade att du spelar mycket heads up. Får man fråga på vilken site du spelar spelar och vad du heter där? Jag kanske tar mig vatten över huvudet nu, men det vore skoj att få testa sitt spel mot en motståndare av yppersta toppklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tourette: Jag orkar inte ta med hela ditt långa inlägg som citat så jag skriver direkt riktat till dig istället. Vad jag och många andra menar är att AA faktiskt är den starkaste handen preflop. Lyckas du få in hela stacken med AA preflop så kan du inte göra några misstag utan då har du gjort ett vinnande spel oavsett hur handen fortlöper. Om du ser en flopp med AA så kan du däremot göra förödande misstag, just eftersom du har en stark hand som fortfarande kan vara bäst, samtidigt som din motståndare kan ha floppat tvåpar, set, straightflush-drag, vad som helst. Att AKs har en minimal chans att förbättras till stege eller färg är ju långsökt. Det fina med AK är ju att man ofta träffar ett par och att det då är det högsta paret med den högsta kickern och att man dessutom har chans att träffa stegdrag/färgdrag men man ligger ju fortfarande hopplöst efter AA. Att få in hela stacken när man är i genomsnitt 80% favorit kan väl aldrig vara fel om man inte är synsk! Du får såklart spela som du vill men att inte vilja ha in stacken preflop med AA är tyvärr helt enkelt fel (återigen förutsätter jag att du inte kan se in i framtiden).

 

En fråga till bara: Om du möter en spelare som sätter dig allin och du har AA, foldar du din hand då?

 

Jag har flera gånger sagt att det är självklart att man har ett stort övertag preflop med AA i en all-in situation. Vad jag dock också sade var att jag ofta inte är beredd att köra in hela inköpet preflop. Jag lägger ofta AKs preflop också om jag misstänker att motståndaren träffat KK. Mycket beror på hur man läser motståndaren, och det händer att jag synar en all-in med KQo och QJs, bara för att det mycket riktigt visar sig att han försökt stjäla blindsen med sin 95s. Missförstå mig rätt, i No Limit-turneringar går jag ofta all-in med AA, men vinsten har visat sig vara så mycket mindre än AKs, även i multiway-potter. Min poäng var att jag är motvillig att gå all-in med AA, eftersom den visat sig hålla så få gånger för mig.

 

Folk här verkar tro att jag inte fattat att AA alltid är favorit preflop. Jag kanske är otursförföljd, men hur många AA-situationer krävs det för att se en rakt uppåtstigande kurva? Jag är medveten om att det är skillnad på NL och FL som jag spelar, men påstår ni att trenden plötsligt kommer vända efter 600 spelade AA som har en BB/Hand på -1.86? Jag höjer som en dåre preflop och anpassar spelet efter min read på fi när jag ser floppen. "Då läser du motståndaren fel", säger ni. Mitt svar är att förvånandsvärt många gånger stämmer min read, och resulterar grymt ofta i att hans 93 träffar tvåpar på river då jag inte träffat nåt med mina AA. Min bästa hand är KJs som har en Win% på 42.86, jämfört med min AA Win% som ligger på 8.42.

 

Nej, tyvärr foldar jag inte min hand med AA. Jag är för tillfället favorit, det vet jag, men hade jag totalt undvikt att spela AA från den dag jag började föra statistik över min poker så hade jag varit åtskilliga tusen dollar rikare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du spelat 600 AA och gått back? Du måste haft en fullkomligt osannolik otur men det spelar ingen roll, självklart kommer trenden att vända.

 

Håller med. Jag blir oftast mest förbannad när jag får den handen, och den kommer grymt ofta för mig. Vad som nu känns dumt är att jag spelar den hårt varje gång. Det är "korrekt spel", men ren tortyr för min bankrulle.

 

Frågan är bara hur länge man kan vänta ut otur. Egentligen borde KK också ha nån liknande statistik om jag nu är så kass på att spela PPs, men den är min näst mest vinstgivande hand, då den verkar träffa set mer ofta än nån annan hand, förutom 99.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...