Gå till innehåll

Artikel om spelberoende


FridaJacobsen

Recommended Posts

Jag är inte säker på att jag förstår frågan.

 

Men om du/ni undrar om jag är insatt i hur det är att vara beroende av spel är frågan ja och nej. Jag försöker så gott det går att informera mig om saken och det bästa sättet är som sagt att prata med någon som sitter på erfarenheter, inte bara statistik och hårdfakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag är bara kritisk mot sättet jag tolkar ditt inlägg. Du har redan bestämt vinklingen på din artikel och söker nu ett "offer" som passar in i din mall och på så sätt bevisa din tes. Varför du ställer frågan här kan jag bara gissa mig till, men antar att det har med att poker är inne, och normala bingotorskar är inte lika kul.

 

Problematiken som sådan är inte svår, det är som med alla missbruk (för jag antar att du menar missbruk) baserad på att personen tappar kontroll och låter sitt missbruk gå ut över andra genom svek, lögner och så vidare.

 

Så tillbaka till ursprungsfrågan, om du inte är insatt i vad som skiljer mellan beroende/missbruk och hur det förhåller sig till poker så kan en sådan här artikel enbart späda på en sned uppfattning av problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag tar kanske för givet att spelberoende är ett problem och att de som drabbas av det är "offer". Delvis sätter jag likhetstecken mellan missbruk och beroende.

 

Men för min del skulle det vara lika intressant med bingotorskens historia. Jag söker på flera håll.

 

Som sagt, om det är någon som har erfarenhet av någon form av spelberoende och vill berätta om det, är jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Note to reader: Jag började skriva denna innan jag läst Perlis inlägg.

 

Varför inte testa en ny vinkling på hela spelberoendediskussionen, en som inte är kanske helt politiskt korrekt men väl en viktig? del av det hela.

 

Jag skulle vilja säga att nästan alla bra spelare och proffs som jag känner och mig själv inkluderat är "spelberoende", helt klart.

 

Vi tänker för mycket spel, går in för det för mycket, ibland går det till liten överdrift, däremot så främjar det "karriären", är du en väldigt bra vinnande spelare så tycker jag det är okej att vara "spelberoende" då du kan tjäna tillräckligt med pengar för att bygga en framtid på och få ett bra liv.

 

Att vara spelberoende till en mild grad kan med andra ord göra dig rik om det är det lilla extra som krävs för att du ska dedikera tillräckligt mycket tid åt det hela. So what att resten av livet blir lite lidande några år, din framtid är tryggad och du får både bra och dåliga upplevelser ifrån det.

 

Det här är som sagt bara en vinklad syn, bara det att den synen jag pratar om är den som är precis tvärtom koncensus och risken är väl att du skulle bli trampad på om du publicerade den då den går emot det som folk förväntar sig du ska skriva om spelberoende. Däremot tycker jag att den här biten inte tas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens - jag håller med och tror att även en sådan artikel skulle kunna bli väldigt läsvärd. Jag tror att sportredaktionen hos oss med jämna mellanrum bevakar pokervärlden. Men just min artikel rör mer missbruksproblematiken.

 

Mitt i är svår att länka till men vanligtvis bevakar jag Sundbyberg så gå in på http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Sundbyberg/ för att läsa mina tidigare artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att man oftast sätter likhetstecken mellan spelberoende och spelmissbruk är för att "alla" spel (med det som i folkets ögon ses som spel, exempelvis triss, JackVegas, poker, bingo, trav) har -EV (negativt väntevärde), dvs de som är spelberoende på dessa spel blir förlorande spelare, per definition.

 

Men poker är inte ett sådant spel - här kan du med hjälp av skicklighet bli en vinnande spelare. Detta förekommer även i trav, sportsbetting, backgammon mm.

De flesta spelberoende är dock förlorande spelare, men det finns undantag (som djens framhåller).

 

Du borde btw skriva om Jack Vegas spelberoende. Det är den absolut största källan till missbruk, ivrigt sanktionerat av staten. Maskinerna finns bara på krogarna (bra ställe va, man känner sig ensam, med några öl i kroppen, och Jack är din vän), och de finns till uteslutande del näsnat bara i socialgrupp 3 och 2-områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens - jag håller med och tror att även en sådan artikel skulle kunna bli väldigt läsvärd. Jag tror att sportredaktionen hos oss med jämna mellanrum bevakar pokervärlden. Men just min artikel rör mer missbruksproblematiken.

 

Mitt i är svår att länka till men vanligtvis bevakar jag Sundbyberg så gå in på http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Sundbyberg/ för att läsa mina tidigare artiklar.

 

Okej, i ditt första inlägg skriver du att du söker spelberoende. Nu har du ändrat det till spelmissbrukare.

 

Det är en väldig skillnad, och visar som sagt att du nog inte har helkoll på det hela. Visst, det finns jättemånga missbrukare inom pokern, men ännu fler brukare. Och detta kommer aldrig fram i media. Detta skulle alltså även detta bli en "snyft"-artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens - jag håller med och tror att även en sådan artikel skulle kunna bli väldigt läsvärd. Jag tror att sportredaktionen hos oss med jämna mellanrum bevakar pokervärlden. Men just min artikel rör mer missbruksproblematiken.

 

Mitt i är svår att länka till men vanligtvis bevakar jag Sundbyberg så gå in på http://www.mitti.se/sv/Lokaltidningen/Sundbyberg/ för att läsa mina tidigare artiklar.

 

Ja, du hade lite tråkigare delar att bevaka tolkar jag det som av det jag läste :-)

 

Då kanske det är bättre som Gdailyskriver med Jack Vegas, eller om det måste vara pokerspelare så finns det nog väldigt många egentligen, fast jag tvivlar väldigt starkt på att någon vill "outa" sig själv då det anses vara väldigt pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, och du har redan bestämt vinklingen på ditt svar Loveless. Jävligt 'inne' att vara kritisk mot media också. Fast du har helt klart en poäng.

 

Jo, men min syn på det hela är att jag än så länge inte sett en enda vinkling av poker i media som inte är "offer" eller "hjälte". Sen kan man ju tycka att om man ska skriva en artikel om detta så bör man ha koll på skillnaden mellan missbruk och beroende, vilket var varför jag ville veta om Frida var medveten om. Tyvärr verkar jag ju haft rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du nu ska skriva en artikel, kan du inte skriva en artikel om 95% av pokerspelarna - de som tar sig en tiodollars sit n go-turre efter jobbet och en 200-kronorsturnering på lokala liveklubben på fredagen? Som kanske inte bryr sig om EV hit och EV dit, utan som spelar för att det är ett kul socialt nöje.

 

Dvs inte de som vinner miljoner på tävlingar runt om i världen och inte de som fastnat i missbruksträsket, utan vanliga Pokersvenssons typ. Dessa kommer aldrig fram i media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fall det inte låter lockande att enbart skriva om normal-spelaren, (Jag antar att det inte gör det) kan du väl i alla fall låta bli att fullständigt hoppa över och glömma denne.

 

För att utvecklas som skribent, vinna respekt, och ändå få en skara läsare, gäller nog sanningen som precis alla poker-spelare tvingas lära sig....

 

Balans!

 

Varför inte posta lite tänkta riktlinjer här? Visst, det kommer kanske svidande kritik, men det skulle kunna bli väldigt bra, och mycket lärorikt. (imbillar jag mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore spännande att någon gång läsa en artikel om någon spelberoende som trots allt lever gott på inkomsterna.

 

Det är också märkvärdigt ofta som nya trådar skapas i denna del av någon som just förlorat rejält i poker. Jag skulle aldrig drömma om att påpeka det I någon sådant tråd, men kan kanske ta upp det här. Det handlar ofta om förluster pga dålig disciplin, dålig bankroll management, och ofta är de sugna på att spela mer och bli vinnande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också märkvärdigt ofta som nya trådar skapas i denna del av någon som just förlorat rejält i poker.

 

Klart det är så, men säg att du spelar tennis. Du har tränat hårt länge och varit hyffsat bra, men tycker inte att du utvecklas längre. Det är rätt tufft att ta det slutgiltiga beslutet, men inte talar man om "tennis"-beroende.

 

Tvivlar inte en sekund på att det finns en drös spelberoende människor som mår direkt dåligt, men det vore på tiden att få en balanserad och proffessionell syn på det hela. Att inte blanda päron och äpplen så att säga.

 

Känns semi-dumt att som nu, hypokondriker inte kan spela poker.

 

EDIT: Låt oss kämpa för hypokondrikernas rätt till poker !!! :mrgreen: (Det finns många här som jag skulle vilja placera i den gruppen!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja se en artikel emot andra pajasspel som lotterier, bingo och jack-vegas för en gångs skull.

Edgen i de där spelen är så pass stor att man inte ens kan kalla det för gambling. I princip så kan man ju lika gärna skicka över checken direkt istället för att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde btw skriva om Jack Vegas spelberoende. Det är den absolut största källan till missbruk, ivrigt sanktionerat av staten. Maskinerna finns bara på krogarna (bra ställe va, man känner sig ensam, med några öl i kroppen, och Jack är din vän), och de finns till uteslutande del näsnat bara i socialgrupp 3 och 2-områden.

 

 

"Spela lagom"?

MAOUAOHuaouhaoua.......:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att nästan alla bra spelare och proffs som jag känner och mig själv inkluderat är "spelberoende", helt klart.

 

Att vara spelberoende till en mild grad kan med andra ord göra dig rik om det är det lilla extra som krävs för att du ska dedikera tillräckligt mycket tid åt det hela. So what att resten av livet blir lite lidande några år, din framtid är tryggad och du får både bra och dåliga upplevelser ifrån det.

 

Det handlar mer om att ni är missbrukare än beroende, fast sen kan man gå in i diskussion huruvida standard-definitionen av missbrukare är direkt relaterad till samhällsnormer eller inte. Det är inte ert beroende som gör att ni lyckas, det är missbruket som gör att ert ohälsosamma brukande (missbruket)faktiskt betalar sig, för ni lägger ner det som krävs, helt enkelt. Sen måste ju självklart kompetens och andra personliga faktorer finnas för att man ska kunna nå det, men beroendet har inget med framgången att göra (i min mening). Jag tror att de enda tillfällen man kan hävda beroende är när toleransen för något är så pass hög att ett brukande som underhåller ett beroende inte anses som något avvikande i det samhället där det utspelar sig. Äh, man kan vända och vrida på allt det där bäst man vill, men det är värt att diskutera det (och jag har tråkigt på jobbet).

 

För övrigt läste jag för inte alltför länge sen en artikel från "Neurology Journal - American Academy of Neurology" att ett alltför långt spelmissbruk kan vara skadligt rent neurologiskt. Men vem vet.

 

(kul att "se" dig förresten, Ogsäter :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det handlar mer om att ni är missbrukare än beroende, fast sen kan man gå in i diskussion huruvida standard-definitionen av missbrukare är direkt relaterad till samhällsnormer eller inte. Det är inte ert beroende som gör att ni lyckas, det är missbruket som gör att ert ohälsosamma brukande (missbruket)faktiskt betalar sig, för ni lägger ner det som krävs, helt enkelt. Sen måste ju självklart kompetens och andra personliga faktorer finnas för att man ska kunna nå det, men beroendet har inget med framgången att göra (i min mening). Jag tror att de enda tillfällen man kan hävda beroende är när toleransen för något är så pass hög att ett brukande som underhåller ett beroende inte anses som något avvikande i det samhället där det utspelar sig. Äh, man kan vända och vrida på allt det där bäst man vill, men det är värt att diskutera det (och jag har tråkigt på jobbet).

 

För övrigt läste jag för inte alltför länge sen en artikel från "Neurology Journal - American Academy of Neurology" att ett alltför långt spelmissbruk kan vara skadligt rent neurologiskt. Men vem vet.

 

(kul att "se" dig förresten, Ogsäter :))

 

Ursäkta för OT men wow - finns du fortfarande Stahl? Inga planer på att återuppta PF:s bästa dagbok? Klubben är nedlagd va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...