Gå till innehåll

NLT - AK med träff och ofarlig bräda


demme1

Recommended Posts

Bordsstämningen är lös, mycket lös. Har spelat ungefär 25 händer och gapat av förvåning 10 ggr. Vad gör dem? Tror jag har en bra koll på karatären av de flesta spelarna, kommenterar Fi1 & 2 i HH.

 

Alright, att Fi inte vet vad han gör visste jag sedan tidigare. Så på något sätt räknade jag med att kunna spela bort honom. Men ikke. Det jag skulle vilja ha hjälp med är just momentet där jag ska få dem att folda. Hur skulle jag gjort för att få bort dem?

 

Game # 47932426 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,00/0,50 - Table "Lund"

Game ended 2005-03-12 08:34:20 UTC

 

Players:

andod410 (EUR 115,25 in seat 1)

gooool (EUR 62,25 in seat 2)

jylppy (EUR 4,75 in seat 3)

deneske (EUR 30,00 in seat 4)

javodka (EUR 41,50 in seat 5)

kalleplutt (EUR 46,00 in seat 6)

demme999 (EUR 67,00 in seat 7)

Batigol (EUR 16,50 in seat 8)

 

Dealer: jylppy

Small Blind: deneske (0,25)

Big Blind: javodka (0,50)

 

demme999 was dealt: Ac - Kd

 

kalleplutt Call (0,50)

demme999 Raise (1,75)

*Lagom raise ur tidig position, räknar med att ett par synar med vadsomhelst*

 

Batigol Call (1,75) *Hyfsat tight, men oerfaren*

andod410 Call (1,75) *Calling station*

gooool Call (1,75) *Calling station*

jylppy Fold

deneske Fold

javodka Fold

kalleplutt Call (1,25) *Calling station*

 

Flop 8c - 9s - Kh

POT ~ €7

kalleplutt Check

demme999 Bet (5,00) *Betar 2/3*pot*

Batigol Fold

andod410 Call (5,00) *Troligen nåt konstigt drag*

gooool Fold

kalleplutt Call (5,00) *Precis vad som helst, men träff*

 

Turn 8c - 9s - Kh - 4s

kalleplutt Check

demme999 Bet (7,00) *Gillar inte två syn på flop*

andod410 Call (7,00) *Hmmm...ok*

kalleplutt Call (7,00) *Kx?*

 

*Grymt nervös med två synare, har ju bara ett par.*

 

River 8c - 9s - Kh - 4s - 3s

kalleplutt Check

demme999 Bet (5,00)

andod410 Fold

kalleplutt Call (5,00)

 

demme999 shows: Ac - Kd (a pair of kings)

kalleplutt shows: 3d - Ks (two pairs, kings and threes)

 

kalleplutt wins: EUR 53,50 (with two pairs, kings and threes)

Rake: EUR 2,00

 

Att han är en tomte visste jag. Tror att jag ballade ur när två st synade och weakade till mig. Vad kunde jag gjort annorlunda? Skulle jag betat €20 på turn? (POT~€22) Ska jag gå riktigt hårt på TPTK med så bra bräda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej demme1,

 

preflop är bra, kanske kan du höja mer om du räknar med syn då också.

 

Tycker inte floppen är så ofarlig med 2 kopplade kort.

 

Floppen är ok, du får 2 syn - känns som någon sitter på ett stegdrag, hursomhelst skulle jag tro att jag hade bäst hand här.

 

Turn... ouch! Om du tror att du har bäst hand på floppen så lär ju spader-fyran inte hjälpt någon, möjligtvis har någon plockat upp ett färgdrag.

 

Du bettar 7 i en pot på 22. andod har potodds att syna med färgdrag och kan andod räkna med att kalleplutt (coolt namn) synar har han potodds på stegdrag också (+ implicita odds naturligtvis) . Du måste betta mer här så draghänderna gör ett misstag att syna. Jag hade betat.... typ 17-22 här.

 

Hade vi kommit till river hade jag checkat och synat. Ett stegdrag kanske vill bluffa, en sämre kung kanske bettar här också.

 

 

Att titta på resultatet ger inget här, Kalleplutt är ju en pajas som träffar sin 3-outare med sin monsterhand. Hoppas du tog alla hans pengar sen.

 

Det hade varit mer "rätt åt dig" om en stege hade dragit ut dig.

 

 

X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade spelat på samma sätt som dig fast kastat in mer pengar i potten.

Ditt flopbet är helt ok, fast jag hade nog lagt in potstorlek där.

 

På turn lägger du ett allt för lågt bet, vad vill du åstakomma med det? Du ger dem odds att syna med de mesta, och brädan är inte ofarlig! Betta minst 2/3 pot där säger jag för att få lite mer info.

Vad hade du gjort om nån slagit om dit svaga bet på turn till kanske £20-25? Jag hade funderat på att slå om där om jag var Fi och satt med stegdrag/färgdrag eller liknande halvsvaga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade spelat på samma sätt som dig fast kastat in mer pengar i potten.

Ditt flopbet är helt ok, fast jag hade nog lagt in potstorlek där.

 

På turn lägger du ett allt för lågt bet, vad vill du åstakomma med det? Du ger dem odds att syna med de mesta, och brädan är inte ofarlig! Betta minst 2/3 pot där säger jag för att få lite mer info.

Vad hade du gjort om nån slagit om dit svaga bet på turn till kanske £20-25? Jag hade funderat på att slå om där om jag var Fi och satt med stegdrag/färgdrag eller liknande halvsvaga händer.

OK. Jag vill också tycka att jag betar för lite på turn. Men ponera at jag betat 2/3*pot och fått omslag (=info), det skulle väl i runda drag innebära att jag ar tvungen att ställa in. Vill jag det med TPTK?

 

Men visst, jag håler med, troligen är det en fisk jag kör mot. Men om det är en spelare som träffat t.ex. set på flop? Ska jag acceptera att torska hela stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du bettar för lite på alla gator :S

Testa 4bb pre-flop, eller - om du nu säger att bordet är löst - 5bb.

sen kan floppen verka ofarlig, men det ligger trots allt ett finfint stegdrag ute, så 70-100%pottbet vore inte helt fel, vi kan sedan anta att fi inte fick in nått på en 4a, så jag förstår mig inte alls på 7bettet i en 24(?)-pott.

När du sedan bettar på river så får du nästan bara syn av bättre händer(med undantag för kanske KQ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag vill också tycka att jag betar för lite på turn. Men ponera at jag betat 2/3*pot och fått omslag (=info), det skulle väl i runda drag innebära att jag ar tvungen att ställa in. Vill jag det med TPTK?

 

Men visst, jag håler med, troligen är det en fisk jag kör mot. Men om det är en spelare som träffat t.ex. set på flop? Ska jag acceptera att torska hela stacken?

 

Vad du gör om du får omslag mot dig beror helt på motståndaren i det läget. Är det en lösaggro kille som kan tänkas slå om med stegdraget eller någon annan hand du har slagen hade jag bankat i bordet och ställt in om jag haft rätt kännsla i magen :)

Är det däremot en spelare som inte spelar lite aggresivt med svaga händer så blir det en fold för mig, vilka händer kan en sådan spelare slå om med som du slår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle vilja ha hjälp med är just momentet där jag ska få dem att folda. Hur skulle jag gjort för att få bort dem?

 

Det handlar INTE om att få dem till att folda.. Det handlar om att du skall maximera din vinst och samtidigt göra det olönsamnt för fi att jaga.. Dock skall du vara försiktig och inte ge dem för stora implicita odds att calla heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle vilja ha hjälp med är just momentet där jag ska få dem att folda. Hur skulle jag gjort för att få bort dem?

 

Det handlar INTE om att få dem till att folda.. Det handlar om att du skall maximera din vinst och samtidigt göra det olönsamnt för fi att jaga.. Dock skall du vara försiktig och inte ge dem för stora implicita odds att calla heller..

 

Jo, jag håller med dig. Visst vill jag ha betalt. Jag kanske helt enkelt ska spela med inställnigen att fisk-fi inte har bättre hand? Han har ju trots allt bara tur som får in sin 3-outare.

MEN, ett par brukar inte stå sig mot två synare enligt min erfarenhet varför jag gärna vill tunna ut fältet.

 

Äh fan, jag hatar AK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får sluta att vara rädd för monster varenda gång du spelar en hand. Även mot två/tre motståndare. Låt deras agerande tala för sig. Du spelar som om du hade ett set/två par. Naturligvis så skall du folda så snabbt du får kraftigt motstånd. Representera den starkaste handen på bordet och låt dem avgöra om du sitter på den eller ej. Dock skall du inte göra detta med marginella händer, endast TPTK//TTP/SET eller en stark draghand(flush med två överkort ex.) Det kostar cosing att representera TPTK ex. om du endast sitter med andra paret. Börja att reraisa dina händer mer mot sämre spelare, detta är väldigt provocerande och brukar oftast resultera i ett omslag och det vill du oftast ha med starka händer.

 

Bli dock inte för förutseende, välj att checka emellanåt trots stark hand även om det är flushdrag, stegdrag på bordet.(detta mot en eller två spelare, är dem fler skall du alltid betta) Detta betyder oftast att många inte sätter dig på en speciellt bra hand.. Det blir mer aktion till dig.

 

Jag såg en gång ett inlägg från en riktigt duktigt spelare här på forumet som tyckte att det var konstigt att "tomten" inte reraisade honom på turn när denne hade full. Men spelare som hade gjort inlägget var överaggressiv, dvs. "tomten" behövde inte reraise honom för att han skulle få betalt iallfall.. :) detta är en överdrift åt andra hållet. Håll dig till rimliga nivåer på som kan antas var tillräckligt för att representera något. Du behöver inte betta pot x 1.5 för att representera en bra hand normalt sett.

 

och sist men inte minst. Var beredd på att förlora då och då. :) Det är i det långa loppet som du tjänar på detta spel inte just den potten..

 

/G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får sluta att vara rädd för monster varenda gång du spelar en hand. Även mot två/tre motståndare. Låt deras agerande tala för sig. Du spelar som om du hade ett set/två par. Naturligvis så skall du folda så snabbt du får kraftigt motstånd. Representera den starkaste handen på bordet och låt dem avgöra om du sitter på den eller ej. Dock skall du inte göra detta med marginella händer, endast TPTK//TTP/SET eller en stark draghand(flush med två överkort ex.) Det kostar cosing att representera TPTK ex. om du endast sitter med andra paret. Börja att reraisa dina händer mer mot sämre spelare, detta är väldigt provocerande och brukar oftast resultera i ett omslag och det vill du oftast ha med starka händer.

 

Bli dock inte för förutseende, välj att checka emellanåt trots stark hand även om det är flushdrag, stegdrag på bordet.(detta mot en eller två spelare, är dem fler skall du alltid betta) Detta betyder oftast att många inte sätter dig på en speciellt bra hand.. Det blir mer aktion till dig.

 

Jag såg en gång ett inlägg från en riktigt duktigt spelare här på forumet som tyckte att det var konstigt att "tomten" inte reraisade honom på turn när denne hade full. Men spelare som hade gjort inlägget var överaggressiv, dvs. "tomten" behövde inte reraise honom för att han skulle få betalt iallfall.. :) detta är en överdrift åt andra hållet. Håll dig till rimliga nivåer på som kan antas var tillräckligt för att representera något. Du behöver inte betta pot x 1.5 för att representera en bra hand normalt sett.

 

och sist men inte minst. Var beredd på att förlora då och då. :) Det är i det långa loppet som du tjänar på detta spel inte just den potten..

 

/G.

 

Tack för ett utförligt och fint svar!

Men hur menar du när du skriver att jag spelade som om jag hade set el. 2-par? Spelar jag den för hårt? Samtidigt vill jag tolka det som att du tycker jag kunde spelat hårdare för value?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som inte kan uttrycka mig ordentligt. Jag menar att du skall spela varje hand som om du hade ett set/två par. I din HH bettade du endast 7e. på turn när det är 22e i potten..Betta något hårdare. Typ 12-15e. Över den nivån på dessa bord är bara dumt med endast TPTK(oftast). TPTK är ingen hand som du knäcker någon på. Utan du skall betta tillräckligt mycket för att få sämre händer att calla samtidigt som du inte ruinerar dig om det visar sig att någon har en bättre hand en dig.

Så vänta in de riktigt bra händerna med att överbetta potten och hoppas att någon har något bra som personen har svårt att släppa som exempelvis AA, KK eller stege på en färgad bräda, eller färg när du har kåk osv. Det är ett riktigt nötande emellannåt men så kommer dessa händer och plötsligt är du plus med 50-70e.. :)

 

 

Låter det vettigt, eller är det bara svammel från min sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som inte kan uttrycka mig ordentligt. Jag menar att du skall spela varje hand som om du hade ett set/två par. I din HH bettade du endast 7e. på turn när det är 22e i potten..Betta något hårdare. Typ 12-15e. Över den nivån på dessa bord är bara dumt med endast TPTK(oftast). TPTK är ingen hand som du knäcker någon på. Utan du skall betta tillräckligt mycket för att få sämre händer att calla samtidigt som du inte ruinerar dig om det visar sig att någon har en bättre hand en dig.

Så vänta in de riktigt bra händerna med att överbetta potten och hoppas att någon har något bra som personen har svårt att släppa som exempelvis AA, KK eller stege på en färgad bräda, eller färg när du har kåk osv. Det är ett riktigt nötande emellannåt men så kommer dessa händer och plötsligt är du plus med 50-70e.. :)

 

 

Låter det vettigt, eller är det bara svammel från min sida?

 

Tycker det låter mycket vettigt = jag håller med. Sen får gdaily eller någon med liknande meriter avgöra om vi båda svamlar iväg:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...