Gå till innehåll

NLT - Parre möter syntomten Rond 2, spelar OK?


parre

Recommended Posts

0.5-1 Turbo Tx NL på Prima. 6-mannabord. Jag har runt 60-70 USD framför mig, fi täcker mig. Spelat en stor pott tidigare mot fi:

 

Höjer preflop med AQ, han synar. Floppen kommer Qxx med två spader. Jag betar ut, han minihöjer mig, jag ställer in och han synar med J2 i spader. Han klonkar runner-runner tvåpar och krossar mig. Fi är synmaskin deluxe.

 

Denna hand så limpar fi på knappen och SB med. Jag har A4o och höjer till 6 dollar. (Jag skiter i om preflophöjningen är tveksamt, jag spelar så. Det är inte det väsentliga med handen).

 

Hur som helst, Syntomte... Synar!

 

Floppen dimper ner AKx, med två klöver.

 

Potten är på ca 14 dollar.

 

Jag betar ut 10, fi minihöjer mig till 20.

 

Jag ställer in för ca 40 dollar över Fi's höjning och räknar med att vara hyfsad favorit mot den handdistribution han synar med. Är jag en tomte?

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig egenskap hos syntomtar är ju i och för sig att de varken raisar eller foldar, framförallt pre flop. Därför skulle jag åtminstone varit lite rädd för en bra hand i detta läge, eftersom han tog sig mod och höjde. I den förra handen var han ju passiv hela vägen.

 

EDIT: Fel av mig, han höjde i förra handen också. Det ändrar dock inget i sak. Syntomtar är svårlästa eftersom de alltid synar och sällan raisar eller foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tänkandet är lite tomtigt.

 

Möjligt, men jag vill ha en diskussion om mitt floppspel i denna hand.

 

Jag höjer dels för att jag antar att jag har bäst hand (hade varit en helt annan situation med en miniraise innan mig) dels för att jag ofta kan köpa potten på floppen vid miss, dels för att jag kan sno mörkarna, dels för att ta kommandot i potten.

 

Mot Mr. Synmaskin spelar jag också som du ser gärna en stor pott med topparet, alltså bygger jag även potten ifall jag träffar. Synar SB eller om någon re-raisar får jag omvärdera.

 

Är detta tillräckligt bra argument för att höja en högst marginell hand ur dålig position på ett shorthanded turbo-bord mot kasst motstånd?

 

Jag tycker det i alla fall.

 

Det var inte så att jag inte hade någon som helst tanke bakom min raisse förutom slask, därför det kanske lät som om jag sket i preflopspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle klart folda handen, Du har sagt med din preflop bettande att du antingen har A med hög kicker eller AA, KK och möjligtvis QQ eller JJ. Han mini raisar och just pga att han gjorde samma sak tidigare med färgdraget tror jag inte han gör om det mot samma spelare ( kan hända allt som sagt ). Det enda som du egentligen slår är färgdraget av möjliga händer han kan sitta på.

 

Fold!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis hade han väl AK.

 

Tror du en låglimittomte limpar AK på knappen och sen bara synar en höjning ur BB?

 

Min farsa har precis börjat spela. han är precis vad jag skulle kategorisera som en syntomte. Tar aldrig initiativ i potten, vill aldrig släppa sina drag. Han skulle limpat både med 72o och AA. Jag vill inte kritisera för mycket eftersom han spelar bara på skoj. Den här killen har förmodligen upptäckt att man ibland på låga nivåer kan bluffa hem potten på minraise (vilket i stort sett aldrig försämrar pottoddsen tillräckligt för fi). I det första fallet hade han dessutom ett drag i bakfickan. Men det är ju svårläst som sagt, han kan mycket väl sitta på en högre Ax...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är fel att spela A4o i ett shorthanded-parti. Speciellt inte om man har lite respekt vid bordet. Man kan ju fan inte vänta på att AA/KK/AK ska dyka upp, då hinner man ju blinda bort sig och så får man nada betalt när det kommer. Nej på shorthanded måste man gå loss med lite sunkigare händer. Men men, alla har sin spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du också ha syn av AA/KK/AK/AQ/AJ/AT/A9/A8/A7/A6/A5?

 

Särskilt av AA, ja.

 

Du har sagt med din preflop bettande att du antingen har A med hög kicker eller AA, KK och möjligtvis QQ eller JJ. Han mini raisar och just pga att han gjorde samma sak tidigare med färgdraget tror jag inte han gör om det mot samma spelare ( kan hända allt som sagt ). Det enda som du egentligen slår är färgdraget av möjliga händer han kan sitta på.

 

Jag preflopraisar jätteofta och med jättemånga händer när jag lirar 6-max..

 

På låga nivåer är än av de viktigaste sakern som jag lärt mig på sistone att inte övervärdera sina motståndare. Att tro att han mini reraisar igen bara för att han tidigare gjorde det med flushdraget har jag svårt att tro. Det är ett spel jag använder mig av ibland, miniraisa i små potter på bluff för att "lära" folk att slå om så jag får betalt när jag väl har en hand men här såg jag inte risken som så stor. Som sagt, man ska inte övervärdera motspelarna!

 

ag tycker att epitetet "syntomte" är fel mot en spelare som re-raisar som semibluff.

 

Du kanske har rätt... Syntomte kom väl mest därför att han synade mina allins med högst tveksamma händer två gånger ;)

 

Använder du PokerTracker? I såna fall, vad har du för resultat på A4o?

 

Har PT skräpandes nånstans, men spelar inte särskilt mycket eller seriöst nu så jag har svårt att säga. Ska fixa PT på "riktigt" om/när jag börjar lira seriöst igen.

 

Hur som helst.

Resultat:

 

Han blixtsynar med K4o, sätter en K till på rivern och jag garvar åt min otur ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...