Gå till innehåll

Läskigaste filmfiguren


Riggdevil

Recommended Posts

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hittade ingen bild men utan tvekan är det, utav kompiskretsen döpt till, Knäckehäxan i A Tale of Two Sisters den mest obehagliga sak som någonsin varit i en film.

 

Ni som sett den vet nog vilken jag menar, den där härliga pysen som kryper omkring på golvet och chillar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst boken och sett filmen som ung parvel så hade jag skitit knäck om jag träffade på Pennywise the Dancing Clown i en mörk gränd:

 

66445-large.jpg

 

+1

 

Fast jag läste aldrig boken. ;)

 

edit: Jag håller med om typ allt TF skriver i denna tråd. Tvillingar skillda vid födseln? =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släpande ben och hockeymask är ju inte direkt skrämmande. Nä, Patrick Bateman eller Hannibal Lecter toppar helt klart listan. Möjligen psychobitchen ifrån Lida.

Man blir ju inte rädd om man inte vet vem det är när man stöter på i gränden.

Kommer jason, leatherface, michael myers osv emot en...torde ju göra de mer creepyt för en helt okänd iaf.

 

Somliga reagerar bara på visuellt välgjorda monster. Jag tycker vissa monster som inte ens syns, kan vara betydligt läskigare. Stämningen, fantasi som får jobba lite... osv.

Clownen, The Gentlemen...hemlighetsfulla fairytales varelser som får en att skita på sig om man träffade dom i en gränd.

Visst, inte skulle jag ju skratta åt Alien heller...men det är liksom inget läskigt över det monstret, som att möta ett rovdjur som vill käka upp en...läskigt iofs men inte alls på samma vis.

 

Måste ju vara Buffy, eller hur?

jo, Hush episoden

De flesta skräckisar handlar ju faktiskt mer om att underhålla (lite sköna rysningar) än om att skapa obehag hos tittarna.
Jo, särskilt mainstream...fast när regissören får fria tyglar kan vi se exempel på lite sick films när inte dom med pengarna ska bestämma och ändra på allt, dock nästan aldrig på filmduken, allra minst från hollywood(ofta en regissörs första lågbudjet film isf)..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

horror%20express%2015.jpg

 

Som omväxling riktiga monster i gränden: Horror Express (1973) imdb

Bjussar på hela filmen, helt klart sevärd och gratis.

Stream MPEG4 eller Download MPEG4 (490 MB) All files: FTP HTTP

 

(obs! den är Creative Commons license: Public Domain

http://www.archive.org/details/Horror_Express innan nån får för sig att deleta den pga olaglig nedladdning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen bild men utan tvekan är det, utav kompiskretsen döpt till, Knäckehäxan i A Tale of Two Sisters den mest obehagliga sak som någonsin varit i en film.

 

Ni som sett den vet nog vilken jag menar, den där härliga pysen som kryper omkring på golvet och chillar lite.

Kanske tur för oss andra att du inte hittade någon bild ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju inte rädd om man inte vet vem det är när man stöter på i gränden.

Kommer jason, leatherface, michael myers osv emot en...torde ju göra de mer creepyt för en helt okänd iaf.

 

Somliga reagerar bara på visuellt välgjorda monster. Jag tycker vissa monster som inte ens syns, kan vara betydligt läskigare. Stämningen, fantasi som får jobba lite... osv.

Clownen, The Gentlemen...hemlighetsfulla fairytales varelser som får en att skita på sig om man träffade dom i en gränd.

Visst, inte skulle jag ju skratta åt Alien heller...men det är liksom inget läskigt över det monstret, som att möta ett rovdjur som vill käka upp en...läskigt iofs men inte alls på samma vis.

 

 

jo, Hush episoden

Jo, särskilt mainstream...fast när regissören får fria tyglar kan vi se exempel på lite sick films när inte dom med pengarna ska bestämma och ändra på allt, dock nästan aldrig på filmduken, allra minst från hollywood(ofta en regissörs första lågbudjet film isf)..

Nämn ett läskigt filmmonster som inte syns? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem behöver monster när det finns människor...look what i found - for free:

Ett verk av mästaren själva: Dario Argento.

Giallon med stort G(who's done it thriller).

profondo-rosso-arena-horror.jpg

Profondo Rosso aka Deep Red (1975) imdb

 

Stream MPEG4 Play/Download MPEG4 (617 MB) All files: FTP HTTP

 

Detta är 98 minuters editerade versionen, finns även i 126 minuters oklippt.

Vill ni se hela 126 minutaren så finns den som restaurerad widescreen version(inte public domain).

 

Creative Commons license: Public Domain

http://www.archive.org/details/Deep_Red

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Hopper i Blue Velvet är en favorit.

ether-hopper.jpg

 

 

" Frank suddenly reaches to his

belt, where he has a small canister and a mask. He opens a valve on the

canister and places the mask over his nose and mouth. The canister is

filled with helium, which makes Frank's voice very high and strange

sounding. The result is frightening.

 

FRANK

(high voice)

. mommy.

 

Dorothy jumps. She keeps looking at the ceiling.

 

FRANK

(continuing, with high voice)

. MOMMY!.

 

DOROTHY

(frightened)

. mommy's here.

 

FRANK

(high voice)

Baby wants to fuck."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poltergeist?

Spöken är i vanliga fall knappast monster. Alien är ett monster men inte ens Jason kan sägas vara ett sådant. I Hellraiser 2 blir en tjej jagad av ett monster som såg rätt plastigt ut men som ändå var skrämmande genom sin snabbhet och primitivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...