Gå till innehåll

MSN hackat? Kan jag kolla om?


SoderKrippa

Recommended Posts

Två gånger under kvällen har jag kastats ut från MSN och det står att jag loggat in på MSN från en annan dator. Jag har inte ens MSN i mobilen längre, så det kan omöjligt vara jag. De två alternativen är att jag antingen blivit hackad eller det är nåt knas med MSN. Känns jävligt troligt att nån hackat min MSN dock...

 

Så till min fråga: Kan jag på något sätt kolla upp om någon stulit mina MSN-uppgifter? Typ få tag i IP från den som försökt logga in med mina uppgifter? Maila MSN? Vad göra?

 

Har ni tips så mottages de varmt! Kommer inte använda den MSN-addressen längre, utan kirrar en ny.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mailaddress som är kopplad till MSN funkar inte alls, så där e jag safe. Däremot så vet jag ju inte hur pass djupt FI trängt in (eh? :roll: ). Byta pass på alla sajter osv är steg två mao?*suck*

 

Jag har Avira, gratisversionen, som skydd. Tips på bra onlinescanner som söker av relativt heltäckande? antivirus.com (trend micro) har jag hört ska va stabil, stämmer?

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+säkerhetfrågan. Och mail om du har nåt annat än hotmail.

 

Sedan får du väl försöka kolla datorn, routen osv, så du inte har nåt malware.

 

Om man inte laddar hem musik,program osv, samt tar emot filer på msn. (Har en dator endast för allmänt surf och poker)

 

Samt har msn på en mail avsedd för endast msn. Hur trygg är man då?

 

Börjar bli trött på all skit nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte är någon höjdare dock att logga in på sajterna för att byta lösen om fi skulle ha en sån sak (heter det rootkit?) som känner av vilka knappar du trycker på på tgb-bordet.

 

Har dock ingen aning egentligen, utan får låta brainslicer å ni andra mer kunniga svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Samtidigt som jag ska köra en onlinescan så skriker Aviras guard till att den hittat virus eller "unwanted patterns" i form av bumblebee.1738

 

Nån som har nån aning om vad det är för skit? Ska googla bättre själv sen, men har fullt upp just nu. Om någon har erfarenhet så är jag tacksam!

 

/SK

 

EDIT: Ah, läser loggen till varningen och ser detta:

 

Virus or unwanted program 'W95/Blumblebee.1738 [virus]'

detected in file 'C:\Program Files\Panda Security\ActiveScan 2.0\SETCB28.tmp.

Action performed: Deny access

 

Skönt att viruset fanns i onlinescannern :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta pass + fråga hjälper bra. Tror inte dock dom har hackat din burk men man vet ju aldrig. Har du någon sorts Firewall ? Om inte så skaffa någon enkelt åtminstonde. Tror Zonelabs har någon gratis version som är användarvänlig. Hitta något program som visar aktiva och dolda ( det sista är viktigt ) connections till din dator, som du kan köra och enkelt se om någon obehörig IP är connectad och till vad. Vet ingen namn på något här, prova google eller download.com. Lycka till och hoppas ingen är inne och rotar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... Samtidigt som jag ska köra en onlinescan så skriker Aviras guard till att den hittat virus eller "unwanted patterns" i form av bumblebee.1738

 

Nån som har nån aning om vad det är för skit? Ska googla bättre själv sen, men har fullt upp just nu. Om någon har erfarenhet så är jag tacksam!

 

/SK

 

irus.Win9x.Bumble.1738

Other versions: .1736

 

Aliases

Virus.Win9x.Bumble.1738 (Kaspersky Lab) is also known as: Win95.Bumble.1738 (Kaspersky Lab), W95/Bumble.1736a (McAfee), W95.Bumble.1738 (Symantec), Win95.Bumblebee.1736 (Doctor Web), W95/Becoming (Sophos), Win95/Becoming.1738 (RAV), PE_BUMBLE.1738 (Trend Micro), W95/Blumblebee.1738 (H+BEDV), W32/Bumblebee.1738 (FRISK), Win95:Bumblebee (ALWIL), W95/Bumblebee (Grisoft), Win32.Bumble.1738 (SOFTWIN), W95/Bumble.1738 (Panda), CRYPT.WIN32 (Eset)

Behavior Virus

 

Currently there is no description available for this program.

 

As many viruses and worms are modifications of earlier versions, it may help you to check the descriptions of similar programs. If such descriptions are available, they will be listed at the top of the page.

 

Our virus analysts work hard to ensure that descriptions of the commonest and most potentially dangerous software are available to users. The Virus Encyclopedia is updated on a regular basis.

 

If you cannot find the description you need, please check back later, or contact us on webmaster@viruslist.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hjälper nog mer

 

http://www.ca.com/securityadvisor/pest/pest.aspx?id=71283

 

 

Dropper: A program that creates or installs software without user permission

 

becoming.exe borde finnas på din dator, det är installfilen enligt ovanstående url.

 

mm, såg det nån annanstans oxå, men hittar ingen sån fil.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mailaddress som är kopplad till MSN funkar inte alls, så där e jag safe. Däremot så vet jag ju inte hur pass djupt FI trängt in (eh? :roll: ). Byta pass på alla sajter osv är steg två mao?*suck*
Finns ju inte några allmänna svar som gäller...inget är starkare än den svagaste länken..... det troligaste är ju att nån listat ut din säkerhetsfråga, stulit nån databas med samma uppgifter som din mail(nångång fungerade väl den).

 

http://free.prevx.com/ (super snabb)

http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb897445(en-us).aspx (ms rootkit revealer)

 

obs att tex alla rootkit inte är av ondo...så du inte får panik o börjar deleta :D

 

online scanners

googla "online antivirus scanners"

 

Om man inte laddar hem musik,program osv, samt tar emot filer på msn. (Har en dator endast för allmänt surf och poker)
beror ju på vart man surfar, har script aktiverade(flash, java osv), kommer in på hackad sida eller sida med sårbarhet(tex facebook i helgen), elak server osv, ser till att alla program är uppdaterade...

 

där nåt aktuellt att tänka på:

Så skyddar du dig mot smitta på webben

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.164014

 

Säkerhetschef ratar antivirusprogram - slöseri med pengar

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.164131

 

Nytt test visar att rootkit går runt antivirus

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.161720

 

 

edit: jaha...lite väl late ser jag, too many tables :D

 

 

Skönt att viruset fanns i onlinescannern icon_sad.gif

Inget ovanligt att ett AV misstar ett annat AV för virus... Panda testade du? borde inte vara nån fara.

 

 

Hitta något program som visar aktiva och dolda ( det sista är viktigt ) connections till din dator, som du kan köra och enkelt se om någon obehörig IP är connectad och till vad
Att till 100% hitta rootkits och malware döljt av rootkits så finns det bara ett säkert sätt: starta och scanna från annan dator eller från garanterat frisk boot skiva eller partition.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju inte några allmänna svar som gäller...inget är starkare än den svagaste länken..... det troligaste är ju att nån listat ut din säkerhetsfråga, stulit nån databas med samma uppgifter som din mail(nångång fungerade väl den).

 

http://free.prevx.com/ (super snabb)

http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb897445(en-us).aspx (ms rootkit revealer)

 

obs att tex alla rootkit inte är av ondo...så du inte får panik o börjar deleta :D

 

online scanners

googla "online antivirus scanners"

 

beror ju på vart man surfar, har script aktiverade(flash, java osv), kommer in på hackad sida eller sida med sårbarhet(tex facebook i helgen), elak server osv, ser till att alla program är uppdaterade...

 

där nåt aktuellt att tänka på:

Så skyddar du dig mot smitta på webben

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.164014

 

Säkerhetschef ratar antivirusprogram - slöseri med pengar

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.164131

 

Nytt test visar att rootkit går runt antivirus

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.161720

 

 

edit: jaha...lite väl late ser jag, too many tables :D

 

 

Tack!

 

Men det var sicko länge sen som den mailen funkade. Fattar inte riktigt vad du menar med det där om uppgifter i databas osv, men tror inte att den gamla mailen är boven i dramat. Har inte funkat på över två år, säkert mer.

 

Sökte på typ det där i google, hittade pandas online scan, körde den, och fick virus! IRONI!!!

 

Ska köra lite sökningar, men antar att det lättaste är att restora datorn och sluta använda MSN.

 

Tack ska ni ha.

 

/SK

 

EDIT: Såg att du editerat lite ang det där med Panda. Jo jag har oxå märkt det, men inte att de identifierar det som ett specifikt virus, men så kanske det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Men det var sicko länge sen som den mailen funkade. Fattar inte riktigt vad du menar med det där om uppgifter i databas osv, men tror inte att den gamla mailen är boven i dramat. Har inte funkat på över två år, säkert mer.

 

Sökte på typ det där i google, hittade pandas online scan, körde den, och fick virus! IRONI!!!

 

Ska köra lite sökningar, men antar att det lättaste är att restora datorn och sluta använda MSN.

 

Tack ska ni ha.

 

/SK

 

EDIT: Såg att du editerat lite ang det där med Panda. Jo jag har oxå märkt det, men inte att de identifierar det som ett specifikt virus, men så kanske det är?

 

Om nåt passar in på signaturen så...skulle inte tro det är nåt problem med Panda, dessutom fick du det nu, så det hade då ingen betydelse i att du blivit av med lösen till msn innan.

 

Spelade just så läste slarvigt antar jag, menade bara att nån annans sajt du reggat på blivit av med sin databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också råkat ut för att meddelanden om att jag loggat in/ut på en annan dator.

 

Jag vet inte om det har samband med en annan mystik sak som har hänt:

 

En kompis skickade ett mess med en länk som bara innehöll länk tillbaka till hans msn-uppgifter.

 

Sedan klagade en annan kompis om att jag skulle ha gjort likadant...vilket jag alltså inte aktivt har gjort.

 

Jag undrar om det kan vara en robot av något slag som härjar...och i så fall i vilket syfte...? Eftersom detta har drabbat såpass många så borde man ju höra talas om detta även utanför detta forum....eller är det någon/några som försöker jävlas med oss pokerspelare....????

 

Det skulle inte förvåna mig ett jävla skit om det är skattemyndigheten som försöker fiska upp kontoinformation eller liknande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en forumkille tog över min msn skickade han bara en förfrågan om addning, jag avvaktade 5 sek för att kolla vem det kunde vara då jag inte veisste vem det var, sen avböjde jag, detta räckte för att han skulle komma åt min msn. Antar att det finns en säkerhetslucka som öppnas när man addar.

 

Viktigast att tänka på är väl fortfarande att inte länka nån som helst viktig info till msn, då borde man för det mesta vara trygg såvida det inte är en riktigt hacker man råkat ut för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krippa,vad var det vi sa? Jag väntade ett halvår!! =)

 

Skämt o sido. Du borde byta lösenord på alla klieneter, MB, Neteller, bank och sånt skit via en _annan_ dator samt gärna mail på dessa om du har möjlighet. Gmail är en av de säkraste just nu och kör olika till varje site eventuellt.

 

Du har inte bett om några pengar av mig än så länge iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mailaddress som är kopplad till MSN funkar inte alls, så där e jag safe.

En liten spekulation jag kom på när jag la mig igår:

 

Att inte ha kontroll över reggade mejl-adressen till tjänster kanske inte är så klokt heller?

 

särskilt om du hade en lätt mejladress så kanske nån annan tagit över den nu och får dina återställ lösenords mail? :D

 

och även om mejlen inte finns mera så skickas ju den(glömt lösen) och boncar väl av o an ett antal gånger då den söker en user som inte finns ...då kanske mailet sparas som bilaga i error loggar på nån mailserver där nån kan komma åt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten spekulation jag kom på när jag la mig igår:

 

Att inte ha kontroll över reggade mejl-adressen till tjänster kanske inte är så klokt heller?

 

särskilt om du hade en lätt mejladress så kanske nån annan tagit över den nu och får dina återställ lösenords mail? :D

 

och även om mejlen inte finns mera så skickas ju den(glömt lösen) och boncar väl av o an ett antal gånger då den söker en user som inte finns ...då kanske mailet sparas som bilaga i error loggar på nån mailserver där nån kan komma åt den.

 

Tnx for ur concern :D Dock så är det så att hela mailtjänsten sodermalm.nu lagts ner, så databaser, server å alltihop existerar helt enkelt inte längre.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tnx for ur concern :D Dock så är det så att hela mailtjänsten sodermalm.nu lagts ner, så databaser, server å alltihop existerar helt enkelt inte längre.

 

/SK

 

Betyder ju inte att majlet bouncar mindre då den inte hittar domänen ens...

 

edit: +så verkar den ju va uppe o stå uppe..i usa

http://www.who.is/whois-nu/ip-address/sodermalm.nu/

även om det inte finns en "ditt_användare@sodermalm.nu" på den mejlservern kvar så har jag för mig att om domännamnet stämmer så kan det mottagas om domänen stämmer(har för mig det från min egen server...men det beror förstås hur servern var inställd +så kan error loggar sparas)

 

edit2: mer info där:

http://www.checkdns.net/quickcheck.aspx?domain=sodermalm.nu&detailed=1

iaf 2 majl servrar verkar vara igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder ju inte att majlet bouncar mindre då den inte hittar domänen ens...

 

Ah, läste slarvigt. Fattar va d du menar. Skulle kunna vara så, men jag har iaf inte använt den mailen till någon pokersajt eller annan tjänst där man ska ha lösenord mig veterligen. Men men, helt säker är jag inte.

 

Aja, får se hur jag gör. Orkar inte byta lösen å så överallt, man e ju en gambler ;)

 

Tack för hjälpen återigen...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...