Gå till innehåll

Kärnkraft


mr-flow

Recommended Posts

Jag vill bara starta en diskussion för/mot kärnkraft då jag tycker det är intressant att "alla" fysiker (m.fl.) är för och "alla" miljönissar är emot (m.fl).

 

Själv är jag för, och jag tycker att det är helt vansinnigt att förbjuda forskning inom området. Hur ska vi då kunna göra något bra av restprodukterna eller bara förkorta farlighetstiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl talat. Håller med dig. Nu börjar det ju dock gå upp för gemene man att de enda alternativ som finns i kvantitet nog att kunna ersätta kärnkraft (kol och olja) inte är så miljövänliga i längden. Detta i kombination med att det på ett internetforum säkert finns fler "fysiker" än "miljönissar" gör att jag förutspår en ganska avslagen debatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara starta en diskussion för/mot kärnkraft då jag tycker det är intressant att "alla" fysiker (m.fl.) är för och "alla" miljönissar är emot (m.fl).

 

Själv är jag för, och jag tycker att det är helt vansinnigt att förbjuda forskning inom området. Hur ska vi då kunna göra något bra av restprodukterna eller bara förkorta farlighetstiden.

 

Det bästa är att göra väte till helium, blir inte så mycket skit att ta hand om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl en "miljönisse", ingen extremist men något säger mig att jag nog är det i jämförelse med pokerforumiterna. Hsh så är jag för kärnkraft och som någon sade redan så börjar det gå upp även för det svenska folket att det är ett bättre alternativ än polsk kolkraft.

 

Visserligen vore vind- och vattenkraft det allra bästa alternativet men det är inte riktigt realistiskt. Kärnkraft är dessutom inte så farligt som folk tror, i ett modernt kärnkraftverk ska det i princip inte kunna bli härdsmälta trots vad de säger hände i forsmark. Så länge vi kan försvara oss mot terroristdåd så är det nog lugna puckar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en väldig massa energi, det är så solen gör.

 

Jo men den gör ju av med mer energi vid den processen än vad skapar.

 

Kommer du på hur du kan framkalla Kallfusion så blir du världens rikaste man på 1 vecka. Det är där kraften skall läggas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smutsigaste som jag uppfattat det med mordern kärnkraft är de gruvor där man plockar fram uranet. Resten är väl ganska så rent om man tittar på hur mkt energi man får ut.

 

Vattenkraft är ju inte så snyggt det heller. Visst, det släpper inte ut en massa skit, men en stor dammjävel lägger ju stora delar av den närliggande naturen under vatten. Kinas senaste damm tycker jag är ett bra exempel på det.

 

Helt klart behövs det mycket mer forskning på dels kärnkraft och del förnyelsebara energikällor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

 

Min fysik är närmast iskall, men jag är rätt säker på att solen som himlakropp skickar ut mer energi än den tar in.

 

Det finns rätt mycket bränsle i solen och när det tar slut så dör solen. Idag behöver man som jag förstår det en partikelaccelerator för fusionsprocessen och den kräver mer energi i drift än vi kan utvinna från själva processen.

 

Disclaimer:

 

Är ingen fysiker så jag ser inte detta som någon absolut sanning, det bör inte nån annan heller göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smutsigaste som jag uppfattat det med mordern kärnkraft är de gruvor där man plockar fram uranet. Resten är väl ganska så rent om man tittar på hur mkt energi man får ut.

 

Vattenkraft är ju inte så snyggt det heller. Visst, det släpper inte ut en massa skit, men en stor dammjävel lägger ju stora delar av den närliggande naturen under vatten. Kinas senaste damm tycker jag är ett bra exempel på det.

 

Helt klart behövs det mycket mer forskning på dels kärnkraft och del förnyelsebara energikällor.

 

Helt sant. Är ju till och med olagligt att utvinna uran i Sverige.. Eller ja iaf på sättet som det görs idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns rätt mycket bränsle i solen och när det tar slut så dör solen. Idag behöver man som jag förstår det en partikelaccelerator för fusionsprocessen och den kräver mer energi i drift än vi kan utvinna från själva processen.

 

Disclaimer:

 

Är ingen fysiker så jag ser inte detta som någon absolut sanning, det bör inte nån annan heller göra.

 

Vad är det som ingen annan 'bör' göra? Det är inte en relativ sanning att vi utvinner energi ur fusion. Visserligen är det lite av en ordlek, eftersom energin är oförstörbar, men det man menar är att vi t ex mottar solljus från solen. Kraftverk för denna form av fusion forskas det i, och de planeras givetvis inte på ett sådant sätt att de skulle kräva 'mer energi i drift än vi kan utvinna'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftverk för denna form av fusion forskas det i, och de planeras givetvis inte på ett sådant sätt att de skulle kräva 'mer energi i drift än vi kan utvinna'.

 

Självklart gör de inte det, det som åsyftas är väl snarare att för att hålla igång fusionsprocessen har mer energi förts in än det tagits ut i de försöksreaktorer som byggts. Dvs en nettoförlust av energi.

 

Nu tror jag iofs de nått breakeven men spådomen just nu från forskarhåll är som jag uppfattat att det är en jäkla lång bit tills det finns kommersiella fusionsreaktorer. Sånt är såklart som bäst bildade gissningar men fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ingen annan 'bör' göra? Det är inte en relativ sanning att vi utvinner energi ur fusion. Visserligen är det lite av en ordlek, eftersom energin är oförstörbar, men det man menar är att vi t ex mottar solljus från solen. Kraftverk för denna form av fusion forskas det i, och de planeras givetvis inte på ett sådant sätt att de skulle kräva 'mer energi i drift än vi kan utvinna'.

 

Som det är nu har jag för mig att vi behöver täcka hela Sahara med den modernaste typen av solenergifångare eller vad det nu heter för att täcka Europas industriella energikrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...