Gå till innehåll

Speltips till underåriga?


Recommended Posts

Kan berätta att de allra allra flesta som spelar poker som minderåriga sätter in nån femhundring på svs eftersom föräldrarna litar på den siten.

De flesta är inte heller speciellt seriösa. De som blivit duktiga verkar oftast ha grindat upp från noll.

 

Men det är ju också en sån grej...Hur vet du det?

Det är ju bara antaganden.

Du har ju inte en aning om hur sveriges 15-åringar lirar poker.

"Kan berätta"...

Nej, det kan du inte alls. Inte jag heller.

 

Det här är bara ett exempel på svenska pokerspelare som tror att de sitter inne med svar och sanningar på allt.

 

Du kan väl istället "berätta" för mig, varför juntan i Burma vägrar att låta hjälpen till de nödställda komma fram...

 

Att spela poker innebär inte att man vet ALLT och har siffror på alla förekommande procent i hela världen...:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har gått alldeles utmärkt för de flesta av oss som spelade kort om pengar och drack folköl i tonåren.

 

Problemet är att det inte är alla som klarar det lika bra.

 

Det är därför åldersgränser finns - en missbrukare är knappast betjänt av regler som gör det lättare för honom eller henne att börja missbruka redan som barn.

 

För övrigt går det alldeles utmärkt att skuldsätta sig även utan Visa-kort, SMS-lån eller tillgångar att sälja.

 

Jodå. Och missbrukarmentaliteten kommer att finnas hos vissa människor, vad fan vi än försöker göra.

Man kan heller inte förutsätta att en yngling som vill ha råd och hjälp om sitt pokerspelande, kommer att bli en speltorsk ifall vi hjälper honom...

 

Förstår du mitt resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst måste man sätta gränser för vad som är okej, både när det gäller olika nätspel, dataspel etc. etc.

Det är där föräldrarna har sitt ansvar.

Ungarna fixar inte de gränserna själv.

Är du i så fall av åsikten att man inte skulle ha någon åldersgräns på pokerspel?

Sen håller jag med om att åldern inte är en garanti/förutsättning för ansvarstagande, många föräldrar har väldigt svårt med ansvarstagande för egen del. Det gäller sedan både poker, alkohol och t.ex. trafiklagar.

 

Jag garanterar...Ingen jävel hade sagt halvsju, ifall debatten handlade om Schack eller Bridge t.ex.

Schack och Bridge går faktiskt att spela utan pengar medan pengar är en förutsättning för att poker ska vara det spel det är ämnat att vara. Då är det mer rättvist att jämföra med betting och bingo.

 

Jag tycker att det verkar som om PF.nu har en sund policy kring detta, hoppas den följs. Den täcker in det mesta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Och missbrukarmentaliteten kommer att finnas hos vissa människor, vad fan vi än försöker göra.

 

Just så. Men om någon ligger illa till är de knappast betjänta av mer speltips som underhåller deras missbruk. Det finns ju ett antal som stängt av sig härifrån på egen begäran, till exempel.

 

Man kan heller inte förutsätta att en yngling som vill ha råd och hjälp om sitt pokerspelande, kommer att bli en speltorsk ifall vi hjälper honom...

Förstår du mitt resonemang?

 

Ja, jag förstår ditt resonemang. På samma sätt kan man ju inte förutsätta att en 16-åring som får några öl langade till sig får alkoholproblem. De flesta får ju trots allt inga problem alls.

 

Det är ju där tanken med åldersgränser kommer in, eftersom det är svårt att se vem som tillhör den där lilla minoriteten som kommer få problem. Ett trubbigt redskap - men i brist på bättre så är det ju det som vi valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte riktigt det som har någon betydelse, vad man själv gjorde när man var ung alltså. Utan vad man lärt sig av det och kanske insett att det inte är så lyckat att en 13-åring super sig dyngrak och däckar i ett dike nånstans.

 

Man lär sig snabbare när man är yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju också en sån grej...Hur vet du det?

Det är ju bara antaganden.

Du har ju inte en aning om hur sveriges 15-åringar lirar poker.

"Kan berätta"...

Nej, det kan du inte alls. Inte jag heller.

 

Det här är bara ett exempel på svenska pokerspelare som tror att de sitter inne med svar och sanningar på allt.

 

Du kan väl istället "berätta" för mig, varför juntan i Burma vägrar att låta hjälpen till de nödställda komma fram...

 

Att spela poker innebär inte att man vet ALLT och har siffror på alla förekommande procent i hela världen...:shock:

 

 

Hehe. Jag kan utan att skämmas säga att jag har mycket bättre koll p ämnet än de allra flesta eftersom jag känner så många som spelar underåriga. Både IRL och snack över msn osv, spec IRL dock.

 

Vill du inte tro på det så är det ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Jag kan utan att skämmas säga att jag har mycket bättre koll p ämnet än de allra flesta eftersom jag känner så många som spelar underåriga. Både IRL och snack över msn osv, spec IRL dock.

 

Vill du inte tro på det så är det ditt problem.

 

Nä, då så. Jag får väl buga mig för spindeln i nätet.

Med din totalkontroll över samtliga spelare i landet står jag mig slätt.

Jag kan liksom inte resonera mot en sån överhöghet.

 

Ave, Emilio_15. Jag erkänner mig besegrad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du i så fall av åsikten att man inte skulle ha någon åldersgräns på pokerspel?

Sen håller jag med om att åldern inte är en garanti/förutsättning för ansvarstagande, många föräldrar har väldigt svårt med ansvarstagande för egen del. Det gäller sedan både poker, alkohol och t.ex. trafiklagar.

 

 

Schack och Bridge går faktiskt att spela utan pengar medan pengar är en förutsättning för att poker ska vara det spel det är ämnat att vara. Då är det mer rättvist att jämföra med betting och bingo.

 

Jag tycker att det verkar som om PF.nu har en sund policy kring detta, hoppas den följs. Den täcker in det mesta...

 

Poker kan mycket väl spelas utan pengar.

Likaväl som både schack och bridge kan spelas MED pengar.

 

Paradoxen som jag är ute efter, är att vi försöker få pokern att framstå som "seriös", som vilken sport som helst, som ska spridas till nära och kära(enligt Svepof), samtidigt som vi ska försöka stänga ute ungdomarna från spelet.

 

Fattar du inte grejen?

 

Jag tycker det är skitenkelt att se just den paradoxen.

"Poker är precis som vilket spel som helst, men man bör ha fyllt 20 innan man lirar"

 

Hur tydligt måste jag uttrycka mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paradoxen som jag är ute efter, är att vi försöker få pokern att framstå som "seriös", som vilken sport som helst, som ska spridas till nära och kära(enligt Svepof), samtidigt som vi ska försöka stänga ute ungdomarna från spelet.

 

Det är väl inget konstigt med åldergränser? Det finns ju inom motorsport, skytte och andra verksamheter där lagstiftarna anser att en viss mognad krävs.

 

Skillnaden mot poker är väl möjligtvis att det inte finns någon ingångsverksamhet motsvarande minicross och luftgevärsskytte, om man ska fortsätta jämförelsen med sporterna ovan. Vem vet, kanske ett svälta räv-läger för mellanstadiebarn eller Chicago-helger för högstadiekidsen kan trygga rekryteringen?;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker kan mycket väl spelas utan pengar.

Likaväl som både schack och bridge kan spelas MED pengar.

 

Paradoxen som jag är ute efter, är att vi försöker få pokern att framstå som "seriös", som vilken sport som helst, som ska spridas till nära och kära(enligt Svepof), samtidigt som vi ska försöka stänga ute ungdomarna från spelet.

 

Fattar du inte grejen?

 

Jag tycker det är skitenkelt att se just den paradoxen.

"Poker är precis som vilket spel som helst, men man bör ha fyllt 20 innan man lirar"

 

Hur tydligt måste jag uttrycka mig?

Det är inte POKER om det inte finns pengar inblandade... Lycka till med att hålla folk engagerade i ett homegame utan pengar eller grinda med play money.

 

Om 12-åringar vill spela poker utan pengar så ser jag inget problem med det.

 

Förstår du nu att det är spel om pengar som jag anser att minderåriga inte ska ägna sig åt? För övrigt tycker jag inte heller att 16-åringar ska få gifta sig eller köpa hus.

 

Jag kan acceptera att du anser att en åldergräns på 18/20 år är fel men lär dig leva med tanken att det kanske finns de som inte håller med dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst, att jämföra nätpoker med giftermål är ju bara patetiskt.

Jag tycker inte giftermål eller husköp är jämförbart men de är andra saker som har en åldersgräns och giftermål är t.ex. allmänt accepterat för 16-åringar i vissa länder/kulturer.

 

Jag försöker få fram en poäng om att alla inte accepterar alla åldersgränser men att det finns en poäng med att vissa saker inte är tillåtna för alla åldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och de hade ingen kontroll tidigare?

 

Nu har vi kommit en bra bit från trådens syfte men aktuell forskning ett klart samband mellan tidig alkoholdebut och risk för framtida missbruk.

 

Källa för den intresserade: Ralph Hingson et al. Age at Drinking Onset and Alcohol Dependence. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 2006;160:739-746

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det jag reagerar mot är inte åldersgränsen i sig utan påståenden i stil med:

 

"Eftersom jag lärde mig att två glas vin räcker, skall nya generationen lyssna på mig istället för att själva göra erfarenheten."

 

Vissa saker som tex lämplig mängd alkohol, måste man pratiskt erfara. Det går dåligt att bara lyssna på någon.

 

Så fort man börjar dricka alkohol, bör man också lära sig att inte dricka för mycket, väl?...

Spelar unga om pengar, bör de också direkt börja lära sig att hantera möjliga problem med det... kanske?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker som tex lämplig mängd alkohol, måste man pratiskt erfara. Det går dåligt att bara lyssna på någon.

 

Så fort man börjar dricka alkohol, bör man också lära sig att inte dricka för mycket, väl?...

Spelar unga om pengar, bör de också direkt börja lära sig att hantera möjliga problem med det... kanske?...

 

Resonemanget stämmer för de flesta av oss - vi lär oss av våra misstag och har förhoppningsvis dragit kloka lärdomar av tonårsfyllorna eller vad vi nu hittat på.

 

Problemet är att en missbrukare inte lär av sina misstag på samma sätt. De vet lika väl som alla andra att det är olämpligt att dricka sig redlöst berusad och däcka i en buske - ändå gör de så. Gång efter gång. Trots mämgder av egna erfarenheter och att de mår kass efteråt.

 

Det finns alltså ett egenvärde i att skydda dem som har större risk (genetiska faktorer, sociala faktorer) att hamna i ett missbruk från själva exponeringen, inte minst eftersom de saknar förmågan att tillgodogöra sig den lärdom av eventuella misstag som vi andra har.

 

Kanske lite torrt och akademiskt resonemang men jag tror att poängen framgår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...