Gå till innehåll

AA får motstånd. Rivrar nästnöten


Recommended Posts

Fisken känns ju sjukt stark när han raisar mig som han gör. Sätter honom därför på KK/QQ men vill ändå hålla ner potten eftersom han kan ha set, därav endast syn på turn istället för reraise. Finns inte så många skrämselkort heller..

 

Är det sjukt vekt att inte reraisa turn?

 

Tankar?

 

Som spelad. Vad gör vi på river?

 

Seat 4 is the button

Total number of players : 5

Seat 1: hejsven ( $246.83 )

Seat 2: tomoli ( $163.76 )

Seat 3: AnnaSui ( $609.36 )

Seat 4: Macket ( $431.62 )

Seat 5: CobbV ( $703.24 )

CobbV posts small blind [$1].

hejsven posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to CobbV [ Ac Ah ]

tomoli calls [$2].

AnnaSui calls [$2].

Macket folds.

CobbV raises [$9].

hejsven folds.

tomoli calls [$8].

AnnaSui calls [$8].

** Dealing Flop ** [ Jc, 5h, 8s ]

CobbV bets [$24].

tomoli folds.

AnnaSui raises [$48].

CobbV calls [$24].

** Dealing Turn ** [ 5d ]

CobbV bets [$80].

AnnaSui raises [$160].

CobbV calls [$80].

** Dealing River ** [ As ]

CobbV ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på JJ, möjligtvis överskattad 88 eller 55, och fått träff på flopp. Iom att fi följde med din höjning på 9xBB pre-flopp (och även högre än potten på 7$) så ligger JJ ganska högt upp på min lista över troliga händer. Sedan en lyckoträff på J i turn plus kåk på river kan ge en ganska svåfångad fisk. Är det en ännu tursammare fisk så är det 55 på hand och då är det bara att kasta korten.

 

Fi har visat att den är med på alla höjningar du kan tänka dig göra, så den är inte lättskrämd. Det ligger $448 i potten, så du har inte så mycket att betta med utan att bli komittad till potten, även om du gör en all-in så ger det bra pott-odds...

 

Checka river, se vad fi gör.

Hur väl känner du Fi's spelstil, lös, tight etc.

Tror du hårt på att fi bluffar så syna ner fi, annars folda vid mothugg (som vid det här laget borde bli all-in).

 

Det krävs sjukt mycket cojones för att fortsätta med betandet i alla fall, men det är den del som gör poker så spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på JJ, möjligtvis överskattad 88 eller 55, och fått träff på flopp. Iom att fi följde med din höjning på 9xBB pre-flopp (och även högre än potten på 7$) så ligger JJ ganska högt upp på min lista över troliga händer. Sedan en lyckoträff på J i turn plus kåk på river kan ge en ganska svåfångad fisk. Är det en ännu tursammare fisk så är det 55 på hand och då är det bara att kasta korten.

 

Fi har visat att den är med på alla höjningar du kan tänka dig göra, så den är inte lättskrämd. Det ligger $448 i potten, så du har inte så mycket att betta med utan att bli komittad till potten, även om du gör en all-in så ger det bra pott-odds...

 

Checka river, se vad fi gör.

Hur väl känner du Fi's spelstil, lös, tight etc.

Tror du hårt på att fi bluffar så syna ner fi, annars folda vid mothugg (som vid det här laget borde bli all-in).

 

Det krävs sjukt mycket cojones för att fortsätta med betandet i alla fall, men det är den del som gör poker så spännande.

 

 

Va??? :shock: Missade du att trådstartaren fick in kåken på rivern? Enda handen som slår honom är 55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså som ngn sa så är det inte 9bb pre, utan 4,5 vilket är alldeles för lite, ska snarare vara minst 6bb. Tror det var jericho som nämnde att när vi inte har kommandot i potten så ska vi checka då turn inte hjälpte FIs hand. Rivern är ju bara att välja hur man ska göra, jag hade nog c/r allin då vi fortfarande inte har kommandot och kan få FI att bluffa esset. Men solklart så ska ju det vara allin på river, än hur djup man nu är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jisses..

 

Frågan är väl inte om han skall folda eller inte, utan hur han skall få ut maximalt värde? Checkar han finns det risk att fi checkar ner och ställer han bara rakt ut river så visar han enorm styrka - skriker AA. Har ingen riktig koll på hur mkt du har kvar på river, men har du såpass lite att det inte finns en chans han viker så ge honom inte chansen att checka ner utan ställ bara. Folda finns ju inte på världskartan, så tror inte det är det som är frågan.

 

Har du förhållandevis lite pengar kvar så är det bara att ställa och hoppas han har en hand bra nog att syna med och att han inte bara va ute på äventyr. Du nämnde dock du tyckte han kändes stark vilket gör att detta inte är så troligt. Den enda gången det är bättre att checka river är väl när han är toktom och måste bluffa för att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bet/synar du på turn ist för check/syn ifall du är rädd för ett kåk/quad och vill hålla potten nere som du säger? Då är det ju bättre att reraisa han flopp för att se vart han står och ta en ev fold ifall han visar sig stark. Där är ett läge man isåfall ska kunna vika AA: okordinerad-rainbowflopp med skräp mot djup limpare som gör motstånd utan någon read.

 

Frågan är ju vad din plan är, du sätter fi på trolig set men vill ändå ha in mkt deg på turn. Jagar du efter din eventuella 2outare? Hur skulle du spelat ifall river skulle blanka? folda? Hoppas på att han överspelar AJ,J8,QQ,KK/bluff och ta syn eller push?

 

Sen skulle jag personligen höja mer preflop med AA med 2limpare när du är så djup, varför inte dra in 6-12x blind för att försöka isolera dig och få upp potten pre? Speciellt om du sitter på SB & är ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka river, se vad fi gör.

Hur väl känner du Fi's spelstil, lös, tight etc.

Tror du hårt på att fi bluffar så syna ner fi, annars folda vid mothugg (som vid det här laget borde bli all-in).

 

Det krävs sjukt mycket cojones för att fortsätta med betandet i alla fall, men det är den del som gör poker så spännande.

 

hahahaha..

du MÅSTE fan antingen ha msisat rivern, eller bara sjukt skönt ironisk.

 

som svar, pressa in degen! onödigt att riskera checken av honom för att A kom på river. när du pressar in degen i en så stor pott som det är kan det fortfarande ha varit en bluff av dig, lite otrolig, men kan hända. du missa drag bluffar A träff..

men han ser ändå stark ut, starkare än att A skrämemr honom, så in med degen, förvänta dig 88/JJ/58/5x syn.

 

kan du förresten posta vad han hade sen? hade varit trevligt att veta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis en liten överbet men inte sådär jätte stor, det ligger väl en 450 i potten efter turn... mer än så har han ju, men FI har ju mindre än potten så i praktiken blir det inte en överbet...

 

Hade nog försökt mig på en C/R just eftersom AI verkar så überstarkt.. FI visar styrka hela vägen och försöker han sig på ens den minsta värdebet på river så blir det ju en AI som FI har svårt att slingra sig ur...

EDIT: Visserligen så har jag svårt att se vilka händer han skulle värdebeta som han inte skulle syna en AI av Hero, kanske borde vara AI ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså som ngn sa så är det inte 9bb pre, utan 4,5 vilket är alldeles för lite, ska snarare vara minst 6bb. Tror det var jericho som nämnde att när vi inte har kommandot i potten så ska vi checka då turn inte hjälpte FIs hand. Rivern är ju bara att välja hur man ska göra, jag hade nog c/r allin då vi fortfarande inte har kommandot och kan få FI att bluffa esset. Men solklart så ska ju det vara allin på river, än hur djup man nu är...

 

 

Jag höjer varken 4,5 eller 6BB utan 5BB. Snälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bet/synar du på turn ist för check/syn ifall du är rädd för ett kåk/quad och vill hålla potten nere som du säger? Då är det ju bättre att reraisa han flopp för att se vart han står och ta en ev fold ifall han visar sig stark. Där är ett läge man isåfall ska kunna vika AA: okordinerad-rainbowflopp med skräp mot djup limpare som gör motstånd utan någon read.

 

Frågan är ju vad din plan är, du sätter fi på trolig set men vill ändå ha in mkt deg på turn. Jagar du efter din eventuella 2outare? Hur skulle du spelat ifall river skulle blanka? folda? Hoppas på att han överspelar AJ,J8,QQ,KK/bluff och ta syn eller push?

 

Sen skulle jag personligen höja mer preflop med AA med 2limpare när du är så djup, varför inte dra in 6-12x blind för att försöka isolera dig och få upp potten pre? Speciellt om du sitter på SB & är ur position.

 

Asså snälla. Jag säger att jag synar TURN eftersom jag vill hålla potten nere. Annars hade jag reraisat.

 

Alltså du måste skämta med mig. Jag sätter FI på ett troligt set EFTER hans turnraise inte på flop. Du måste väl förstå att jag inte sätter en FI på set så fort han raisar mig på flop?

 

Håller med om att 6xbb vore bättre preflop, men nu är inte det direkt relevant i frågan tycker jag. Jag spelar mot 2 pers vilket jag ändå inte tycker är ett mardrömsscenario på 1/2 SVS med AA, trots pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud. OP, du kanske borde kolla ditt första inlägg en gång till. Du har i efterhand påstått att du dels har höjt 5BB preflop och inte 4.5BB. Well, $9/2=4.5. Du har även påstått att du spelar på SvS, kan man verkligen spela med dollar där?

 

Angående själva handen så bör du som sagt raisa till 6-7BB ungefär, båda är ok. På flopen spelar du bra, du får aldrig in all deg som favorit ändå. Turn är bedrövlig, du ska checksyna eftersom fi har tagit över initiativet i handen. Genom att betta som du gör så låter du alla hans bluffar och eventuella par folda och du gör poten mycket större om han har dig beat.

 

På river är poten $450 ungefär och effektiva stackar är omkring $380. Vi vill ha in alla pengar och det bästa sättet att få in dom är checkraise all-in eller checkcall om han skulle dega rakt av. När du checkar till honom så kommer han att få in allt med 88/JJ och antagligen alla randomfemmor, kanske till och med AJ. Om han nu mot förmodan skulle bluffa så ger du honom också chansen att stoppa in allt med en bluff.

 

Nu ska vi jämföra detta med att dega rakt av. Detta skulle resultera i att han kommer lägga alla bluffar, han kan mycket väl lägga alla randomfemmor här och kanske till och med 88 då ditt spel verkligen skriker styrka och inte skulle vara vettigt på något sätt förutom med kåk/fyrtal. Den enda hand du säkerligen får värde ur här är alltså JJ.

 

Summan av kardemumman borde alltså vara uppenbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud. OP, du kanske borde kolla ditt första inlägg en gång till. Du har i efterhand påstått att du dels har höjt 5BB preflop och inte 4.5BB. Well, $9/2=4.5. Du har även påstått att du spelar på SvS, kan man verkligen spela med dollar där?

 

Angående själva handen så bör du som sagt raisa till 6-7BB ungefär, båda är ok. På flopen spelar du bra, du får aldrig in all deg som favorit ändå. Turn är bedrövlig, du ska checksyna eftersom fi har tagit över initiativet i handen. Genom att betta som du gör så låter du alla hans bluffar och eventuella par folda och du gör poten mycket större om han har dig beat.

 

På river är poten $450 ungefär och effektiva stackar är omkring $380. Vi vill ha in alla pengar och det bästa sättet att få in dom är checkraise all-in eller checkcall om han skulle dega rakt av. När du checkar till honom så kommer han att få in allt med 88/JJ och antagligen alla randomfemmor, kanske till och med AJ. Om han nu mot förmodan skulle bluffa så ger du honom också chansen att stoppa in allt med en bluff.

 

Nu ska vi jämföra detta med att dega rakt av. Detta skulle resultera i att han kommer lägga alla bluffar, han kan mycket väl lägga alla randomfemmor här och kanske till och med 88 då ditt spel verkligen skriker styrka och inte skulle vara vettigt på något sätt förutom med kåk/fyrtal. Den enda hand du säkerligen får värde ur här är alltså JJ.

 

Summan av kardemumman borde alltså vara uppenbar.

 

 

du kanske borde kolla hans första?...

han sitter i SB o slår upp 9 till 10 tot.

och anl till $ är antagligen HH-conv,..

 

i övrigt är detta inlägg nästan exakt vad jag precis tänkte skriva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud. OP, du kanske borde kolla ditt första inlägg en gång till. Du har i efterhand påstått att du dels har höjt 5BB preflop och inte 4.5BB. Well, $9/2=4.5. Du har även påstått att du spelar på SvS, kan man verkligen spela med dollar där?

 

Angående själva handen så bör du som sagt raisa till 6-7BB ungefär, båda är ok. På flopen spelar du bra, du får aldrig in all deg som favorit ändå. Turn är bedrövlig, du ska checksyna eftersom fi har tagit över initiativet i handen. Genom att betta som du gör så låter du alla hans bluffar och eventuella par folda och du gör poten mycket större om han har dig beat.

 

På river är poten $450 ungefär och effektiva stackar är omkring $380. Vi vill ha in alla pengar och det bästa sättet att få in dom är checkraise all-in eller checkcall om han skulle dega rakt av. När du checkar till honom så kommer han att få in allt med 88/JJ och antagligen alla randomfemmor, kanske till och med AJ. Om han nu mot förmodan skulle bluffa så ger du honom också chansen att stoppa in allt med en bluff.

 

Nu ska vi jämföra detta med att dega rakt av. Detta skulle resultera i att han kommer lägga alla bluffar, han kan mycket väl lägga alla randomfemmor här och kanske till och med 88 då ditt spel verkligen skriker styrka och inte skulle vara vettigt på något sätt förutom med kåk/fyrtal. Den enda hand du säkerligen får värde ur här är alltså JJ.

 

Summan av kardemumman borde alltså vara uppenbar.

 

För det första så blir det dollar när du plockar ur hand ur PT, känns väl ganska uppenbart att det inte går att spela med dollar på svs?

 

Sedan finns det väl ändå ett visst värde i att beta, även om jag gillar delar av ditt resonemang. Många på den här nivån synar lätt ner rivern med en randomfemma medan de checkar samma femma om de får läge för att de egentligen inte vill ha större pott. Förresten finns det inte en chans att han skulle lägga en 88. De få händerna som slår 88 är JJ, AA och 55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud. OP, du kanske borde kolla ditt första inlägg en gång till. Du har i efterhand påstått att du dels har höjt 5BB preflop och inte 4.5BB. Well, $9/2=4.5. Du har även påstått att du spelar på SvS, kan man verkligen spela med dollar där?

 

Angående själva handen så bör du som sagt raisa till 6-7BB ungefär, båda är ok. På flopen spelar du bra, du får aldrig in all deg som favorit ändå. Turn är bedrövlig, du ska checksyna eftersom fi har tagit över initiativet i handen. Genom att betta som du gör så låter du alla hans bluffar och eventuella par folda och du gör poten mycket större om han har dig beat.

 

På river är poten $450 ungefär och effektiva stackar är omkring $380. Vi vill ha in alla pengar och det bästa sättet att få in dom är checkraise all-in eller checkcall om han skulle dega rakt av. När du checkar till honom så kommer han att få in allt med 88/JJ och antagligen alla randomfemmor, kanske till och med AJ. Om han nu mot förmodan skulle bluffa så ger du honom också chansen att stoppa in allt med en bluff.

 

Nu ska vi jämföra detta med att dega rakt av. Detta skulle resultera i att han kommer lägga alla bluffar, han kan mycket väl lägga alla randomfemmor här och kanske till och med 88 då ditt spel verkligen skriker styrka och inte skulle vara vettigt på något sätt förutom med kåk/fyrtal. Den enda hand du säkerligen får värde ur här är alltså JJ.

 

Summan av kardemumman borde alltså vara uppenbar.

 

Hur kan du ha skrivit 290 inlägg på PF och inte förstå att det är KRONOR inte dollar eftersom HH-convertern har gjort om filerna för att PT ska kunna ta upp dem.

 

Jag skriver in 10 när jag betar men eftersom jag redan lagt in en krona står det 9. 10/2=5, men du verkar ju bra på matte så de har du säkert redan förstått.

 

I övrigt tkr jag ditt inlägg är bra och givande.

 

Ditt resonemang kring turnspelet låter vettigt! (Tycker dock inte att det är hemskt dåligt spel då många på svs synar med KK och QQ, och samtidigt betar mycket mindre om man låter dom beta ist)

 

Anledningen till varför jag betade där var för att jag tänkte att han oftast synar mer än han betar om han har AJ/KK/QQ. Fiskarna brukar oftast beta lite för lågt när dom har nåt bra. Men såhär i efterhand inser jag att checksyn vore ett bättre alternativ. Mest för att jag försätter mig i en jobbig situation när jag är slagen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang kring turnspelet låter vettigt! (Tycker dock inte att det är hemskt dåligt spel då många på svs synar med 5a och i princip ALLTID 88a där)

 

 

Det är hemskt dålig, för du blev minihöjd på flopp, vilket på den floppen tyder på antigen KK-QQ eller fin träff. Du skulle kunnat få en höjning av en kompetent aggro med T9, men det skulle vara betydligt mer än mini då för att ha någon slags FE. Sen donkar du ut turn efter att en flopp-kort rullar av...en 5:a är helt klart i den HD som har redan höjt dig.

 

På floppen ska du bestämma dig om han har AJ-QQ kombo, två par-set eller luft. Tror du att du ligger under, vilket du förmodligen gör mot random mini-höj fisken på den floppen ska du c/s turnen, vilket också ger chansen för luft att beta ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...