Gå till innehåll

NLH SH Balansspörsmål flop o turn med drag/stål


Supertequila

Recommended Posts

Säg att Fi är standard TAG lr TPassiv på midstakes.

 

Han slår upp 3,5 BB och du synar på knappen med :6h::7h:.

 

Flop kommer typ :Kh::8s::4h:.

 

Potten är 8,5 BB på flop.

 

Fi CBar 5.

 

Frågan är om man då höjer flop lr synar o höjer turn?

 

Höj Flop: Här balanserar man med TPTK+. Om fi 4bettar så har de ofta ett par slagna och då coinflippar man i bästa fall och har noll FE vid push. Men självklart fullföljer man. Detta spel blir då väldigt variansrikt och man är förmodligen underdog varje gång pengarna åker in.

 

Höj/bet turn: Om fi bettar turn så kan man pusha här och få starkare händer än på floppen o folda. Blir bra balans till floatingen och bluffbet av färgkort på turn.

 

Problemet som jag upplever är att säg att jag floppar set här. Då vill jag inte gärna höja floppen utan vill hellre vänta till turn.

Enkla färgdrag vill jag däremot gärna höja på flop och ev checka turn.

 

Ett enkelt sätt att balansera detta vore egentligen att helt ta bort flopraise och lägga all balans på turnkortet, men jag vill inte att Fi ska veta att de alltid kommer till turn billigt vilket skulle uppmuntra de att spela flop aggressivare mot mig.

 

Vet inte om jag är oklar här, men jag menar att jag upplever att det finns högre värde i att vänta med raisen till turn när man har combo/set. Men jag vill ändå ha händer som jag höjer flop med och här kan jag lägga nakna färgdrag. Vad ska jag då balansera flophöjningen med?

 

Är det en bra lösning att köra t ex stål 30% flopraise och 70% turnraise?

 

Och kanske köra combos i samma frekvens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra frågor du ställer, och bra observationer med olika problem som uppstår vid olika lösningar. Jag har själv inga bra svar direkt, men brukar fundera i ungefär samma banor. Du borde nämna stackdjup också, men låt säga 100 bb då för enkelhets skull.

 

Jag är nog mer benägen att höja flop än turn, och tror att det kan vara smart. Flop borde vi även kunna balansera med lite tunnare händer ibland, typ 7s6s, 5s4s som semibluff med drag till tvåpar/triss/bdflush/stege och kanske även ännu tunnare händer.

 

Att förflytta aggressiviteten till flop leder ju till att set blir jäkligt lättspelade och vi undviker lite småkniviga beslut på turn när scarecards kommer, samt att det brukar vara lite småobekvämt att höja turn efter flopfloat med 100 bb-stackar med fdraw+hålpipa.

 

Sen skriker ju turnraise starkare hand än flopdito, men detta har ju både för- och nackdelar då vi gör det med ibland färdiga och ibland ofärdiga händer. Hur som helst är jag mer benägen att spela flop hårt än dina procentsatser anger, men någon frekvens vill jag verkligen inte uttala mig om. Vidare är det ju givet att vi inte har 100 % på någon av gatorna utan att vi fördelar det jämnare på nåt sätt, men det torde vara rätt uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här ska väl vara mer playerberoende än procentberoende men i ett totalvakuum så brukar jag slå med tärning.

 

Ja du behöver ju inte spela händerna likadant varje gång. Höj ibland och syna ibland med stålet på flopp.

 

Och sen när blev det här en "state the obvious"-tävling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderingar...

 

Blir du inte lätt commitad på turn om du tänker syna och sen höja? Eller ser du dig som commitad även om blank kommer på turn? Känns bättre att ta semibluffen här om man vill göra den. Fast stackdjupet avgör mycket förstås...

 

 

Disclaimer: Spelar mest FL för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderingar...

 

Blir du inte lätt commitad på turn om du tänker syna och sen höja? Eller ser du dig som commitad även om blank kommer på turn? Känns bättre att ta semibluffen här om man vill göra den. Fast stackdjupet avgör mycket förstås...

 

 

Disclaimer: Spelar mest FL för närvarande.

 

Ja på turn är det push som gäller med 100BB stacks.

 

Känns som att det blir lättare o spela handen också än att höja flop och sen behöva skjuta på blank turn igen, särskilt oop, där CR turn skriker ju styrka....

 

Dessutom känns det som att många förknippar just flopraise med drag, men inte turnraise. Greenstein t ex förordar att man lägger semibluffen på turn istället för flop.

Men som sagt, det är balansfrågan som häckar för man måste ha flopraise i arsenalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...