Gå till innehåll

När når pokerhysterin sin kulmen?


Bernt

Recommended Posts

Har vi här i Svergie bara sett början av en pokerhysteri eller är det bara en fluga som snart kommer mattas av?

 

Vad gäller livespel så tror jag att vi bara sett början. Jag tror att vi inom ett par år kommer att se liveturneringar i Sverige med 1000 deltagare. Men det kommer inte att vara lika "hippt" som idag, det blir säkert snarare folkligt och festligt. ;)

 

Vad gäller Internetspel så kommer det säkert att stabilisera sig på en rätt hög nivå i Sverige. Frågan är bara hur hög.

 

Vad gäller "fluga", så tycker jag att man kan placera in pokern i vår gedigna svenska kortspelstradition. Då inser man att det inte handlar om ett par års boom, utan om att en massa kortspelare som upptäckt ett nytt kul kortspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

branschen räknar med att antalet pokerspelare i sverige kommer att tredubblas det närmaste året. jag tror även på en ökning efter det. enl dom beräkningar som finns spelar idag ca 50k svenskar poker idag och om 1 år 150k och om 2 år tror jag det är minst 250k.

 

poker kanske är en fluga, precis som black jack eller rouletten och dom har ju inte hållit i sig speciellt länge ;)

 

jag tippar iaf på en 10-dubbling av antalet pokerspelare dom närmsta 5 åren (inte i sverige, men totala antalet spelare globalt).

 

tänk bara när asien blir fast i pokerträsket ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk bara när asien blir fast i pokerträsket ;)

 

Hur är det egentligen med europa?

Jag tycker det verkar som inte "flugan" har nått europa ännu,grundat på att jag "ser" inte såå många spelare online tex från italien och frankrike på b2b och liknande "europa" siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk bara när asien blir fast i pokerträsket ;)

 

Hur är det egentligen med europa?

Jag tycker det verkar som inte "flugan" har nått europa ännu,grundat på att jag "ser" inte såå många spelare online tex från italien och frankrike på b2b och liknande "europa" siter.

 

Det finns faktiskt många italienare på mörkpokerborden.

 

24h har 32-korts stötpoker i pipelinen, ett spel som italienarna älskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du helt rätt i, det är storbritannien och dom nordiska länderna som förstått detta bäst. jag skulle tro att det har med att dom sänder wpt och liknande program i dessa länder. så fort wpt sänds i dom europeiska u-länderna kommer dom jaga pokersiter på nätet ;)

 

europa är på frammarsch och det bådar väldigt gott för b2b.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24h har 32-korts stötpoker i pipelinen, ett spel som italienarna älskar

 

Kan du fixa nån sorts länk till regler för spelet? Låter intressant ;)

 

Ännu mer OT: 24h borde ffs dra igång sökö8, de har ju det redan klart i programvaran + att det är ett skitkul spel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhysterin är en fluga, precis som internet.

 

Va det inte en politiker (Usman) som myntade det uttrycket i början av 90-talet, och se så fel hon hade.

 

Personligen tror jag att nätpoker är i början av sin utveckling, spel och dobbel är nått som vi människor lockas av och så har det alltid varit. Redan under romartiden spelades det, fast då på gladiatorer. Och dom generna sitter djupt rotade.

Där i mot skulle jag tro att det kommer att plana ut, spelarantalet online kommer säkert att sjunka något, och Livepoker att öka. Bara av att se i detta land startas det en hel del pokerklubbar varje år (hur många vet jag inte). Så allt talar för att det har kommit för att stanna.

 

Tänk va tråkigt det skulle bli om det försvann helt! Vad ska vi prata om då? Frimärkssamlingar och dåliga aktieportföljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är pessimist, eller i det här fallet kanske optimist, så jag antar att nätpokerns popularitet är en fluga.

 

Oavsett om det är det eller inte så tror jag att branschen i sig inte direkt är inne i en stabil period och att det kommer bli en hel del rejält drastiska omvälvningar både för siter och spelare under de närmaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror antalet pokerspelare kommer växa och på sikt stabiliseras på en högre nivå än idag. Men då kommer det inte vara en fluga längre.

 

Personligen tror jag att nätpoker är i början av sin utveckling, spel och dobbel är nått som vi människor lockas av och så har det alltid varit.

 

Okej, men vad har det med poker att göra? ;)

 

PS Fransmännen verkar vara på G också. De visar WPT med fransk kommentator. I programtablån hade de översatt No Limit Hold'em med "rien ne les arrête" -- inget kan stoppa dem! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta bara är början - åtminstone när det gäller nätet. Nätpoker är fortfarande rätt "exklusivt" i den meningen att den domineras av yngre internetintresserade killar mellan 20 och 30. Det finns så att säga gott om utrymme för vanligt folk.

Jag tror - och hoppas - att den vanliga stryktips- och lottospelarna kan hitta ut också när det gäller Sverige. Det var WPT på femman som fick in mig på detta och då är jag egentligen rätt ointresserad av spel. Så fler tv-program på bättre sändningstider skulle vara underbart.

Jag är säker på att de närmaste fem åren kommer att bli sanslöst goda för de som redan är etablerade som vinnande nätpokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att nätpoker är i början av sin utveckling, spel och dobbel är nått som vi människor lockas av och så har det alltid varit.

 

Okej, men vad har det med poker att göra? ;)

 

Om inte spel och dobbel innefattar poker vet inte jag :roll:

 

Äsch skojade mest. Men det är ju ett skicklighetsspel också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...