Gå till innehåll

Nolltaxering som pokerspelare?


bigdwarf

Recommended Posts

Jag har nog aldrig nolltaxerat men majoriteten av mina deklarationer har varit med väldigt låg årsinkomst. Cirka 20k kr och liknande belopp. Har aldrig fått några frågor från skatteverket. Och då har jag hunnit bli 35 år nu så jag har ju hunnit med att deklarera några gånger.

 

Dom som blir utvalda för granskning är väl sådana som har dyra bilar och liknande och ingen inkomst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig nolltaxerat men majoriteten av mina deklarationer har varit med väldigt låg årsinkomst. Cirka 20k kr och liknande belopp. Har aldrig fått några frågor från skatteverket. Och då har jag hunnit bli 35 år nu så jag har ju hunnit med att deklarera några gånger.

 

Dom som blir utvalda för granskning är väl sådana som har dyra bilar och liknande och ingen inkomst?

 

räknas hyreslägenhet med dyr hyra? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Granskningen av nolltaxerare

 

Skatteverkets granskning omfattar personer i yrkesverksam ålder som nolltaxerar.

Utgångspunkter för granskningen är bland annat tecken på ekonomisk aktivitet, som köp av ny bil eller bostad, samtidigt som personer i fråga har mycket låga eller inga redovisade inkomster.

För att göra granskningen samarbetar Skatteverket bland annat med Försäkringskassan, polisen och Ekobrottmyndigheten. Dessutom begär Skatteverket information från socialtjänsterna runtom i landet om exempelvis utbetalningar av socialbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skv anklagar dig för något så är det upp till dig att bevisa motsatsen, inte för dom att bevisa sin sak. Detta innebär att om dom anklagar dig för att ha tjänat 10 miljoner på poker o skatta för det så är det upp till dig att bevisa att du inte har det.

I Skv:s ögon är alla skyldiga tills motsatsen är bevisad. Konstigt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket har under 2007 granskat samtliga maskinellt nolltaxerade, cirka 160.000 personer, och vissa av de 360.000 personerna som hade låga inkomster under inkomståret 2006. Urvalet gäller bara personer i yrkesaktiv ålder, 25 till 61 år.

 

KLONK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skv anklagar dig för något så är det upp till dig att bevisa motsatsen, inte för dom att bevisa sin sak. Detta innebär att om dom anklagar dig för att ha tjänat 10 miljoner på poker o skatta för det så är det upp till dig att bevisa att du inte har det.

I Skv:s ögon är alla skyldiga tills motsatsen är bevisad. Konstigt men sant.

 

Ok, men alltså om jag säger att jag lever på flickvännen å bevisar det, inte för att det går att bevisa men!?

 

Har dom alltså rätt att kika mina konton på tex swedbank osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lat saga att skatteverket far reda pa att man tagit ut X till sitt bankkonto.

Enda sattet for dom at fa reda pa det ar via min bank, eller hur?

 

Summan X ar inspelad pa en skattefrisida, ser dom det? Tar dom reda pa det? Eller blir man bara anklagad och sen ar det upp till en sjalv att bevisa motsatsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men alltså om jag säger att jag lever på flickvännen å bevisar det, inte för att det går att bevisa men!?

 

Har dom alltså rätt att kika mina konton på tex swedbank osv?

 

Hade dom inte haft det hade Tony Montana skaffat bankkonto hos Swedbank, nu ar han inte kund hos dom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...