Gå till innehåll

låga pocket - limpa eller höja


pozz2

Recommended Posts

Med låga pocket menar jag 22-77

spelar SH 0,5/1 på knappen

Alla foldar

ska vi höja eller limpa?

Vi får bara betalt om både jag och FI träffar och det händer inte så ofta

Om jag höjer till $4 och får syn av en blind ligger det $8 i potten.

En CB på $6 gör att jag har investerat $10 för att vinna $4, om han foldar.

Om han synar antar vi att han har träffat och vi förlorar.

En check på floppen känns inte bra även om vi får ett gratiskort o kanske träffar då.

 

Är det matematisk korrekt att höja små pocket i sen position eller ska man limpa och hoppas träffa samtidigt som FI gör det?

Om jag limpar och inte träffar är det inga problem att ge upp handen utan att ha förlorat mer än $1.

 

Är kanske helt ute och cyklar eller har missat nåt.

 

Hjälp mig med resonemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj alla pockets i shorthanded, ofta också i blindsen då beroende på

situationen.

Du lär dig ju ungefär vilka floppar du ska cont betta på.

Folk har en större vilja att lägga in mycket pengar i en raisad

pott med andraparet men mindre vilja i en limpad pott.

Förresten att limpa/limpsyna från knappen är riktigt horribelt.

Raisa eller lägg dig tycker jag är en bra grund, speciellt shorthanded

microstakes...

Dessutom säg att du limpar UTG med 44 med en raise från CO.

floppen kommer T33 han bettar och det är smartast att lägga/raisa.

Om du raisar med pockets kommer du sällan att lägga den bästa handen

men om du limpsynar kommer du göra det klart oftare...

Det blir även väldigt genomskinligt för en bra spelare om du limpsynar

dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många på den nivån lägger gärna in pengar i en raisad pott med marginella

händer och du investerar en mycket liten del i en pott där du kan

vinna mycket om du träffar.

Ingen kommer sätta dig på 22 om floppen kommer A27 och du möter

en fi som har AT tex så kommer du ofta få riktigt bra betalt eftersom

de flesta på lägre nivåer inte lägger topparet.

Du vill bygga pott med låga pockets inte för stor då såklart eftersom

ditt mål om du settar är att få ut så mycket som möjligt.

Ju mindre pengar det är innan floppen ju mindre kommer du få

när du väl settar.

Raisa även om det är limpat fram till dig.

Samma princip som att raisa 4BBs pre istället för 3BBs.

 

http://edmuntus.blogspot.com/2007/05/6-max-basic-strategy.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig få betalt av en bra spelare om du endast open-limpar låga pockets, aldrig. Det kommer bli högt ev- eftersom han kommer få fullt betalt när han träffar nånting bättre än ditt set (eftersom han vet att du också har set, medan du inte vet vad han har) typ högre set, stege.

 

Du skulle isåfall bli tvungen att balansera dina limps med andra kort än låga pockets, men det skulle i längden inte vara någon bra strategi tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text

 

Det kommer bli högt ev- eftersom han kommer få fullt betalt när han träffar nånting bättre än ditt set (eftersom han vet att du också har set, medan du inte vet vad han har) typ högre set, stege.

 

text

 

Mja. Fi kommer få fullt betalt när han träffar 'nånting bättre än ditt set' om man raisat pre också.

 

Till pozz2: raisa som folk redan skrivit alla dina pocket pairs. Du kommer ta hem lagom många floppar utan motstånd för att inte gå back på det, och när du träffar set har du mkt bättre chans att få betalt.

 

Liten varning: gör det inte till en vana att om du blir 3betad syna för set value för ofta. Det blir dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med låga pocket menar jag 22-77

spelar SH 0,5/1 på knappen

Alla foldar

ska vi höja eller limpa?

Vi får bara betalt om både jag och FI träffar och det händer inte så ofta

Om jag höjer till $4 och får syn av en blind ligger det $8 i potten.

En CB på $6 gör att jag har investerat $10 för att vinna $4, om han foldar.

Om han synar antar vi att han har träffat och vi förlorar.

En check på floppen känns inte bra även om vi får ett gratiskort o kanske träffar då.

 

Är det matematisk korrekt att höja små pocket i sen position eller ska man limpa och hoppas träffa samtidigt som FI gör det?

Om jag limpar och inte träffar är det inga problem att ge upp handen utan att ha förlorat mer än $1.

 

Är kanske helt ute och cyklar eller har missat nåt.

 

Hjälp mig med resonemanget.

 

Det blir fel när du räknar hur mycket du behöver satsa då du slår ihop två satsningsrundor. Preflop satsar du 4 för att vinna 1,5. På floppen satsar du 6 för att vinna 8. Ofta foldar de preflop och om du får syn vinner du ofta med ditt c-bet. Ibland träffar du och vinner en stor pot.

 

Om du limpar vinner du aldrig potten preflop och du vinner potten mer sällan postflop, du vinner mer sällan stora potter och det lär efterhand bli oerhört genomskinligt att du sitter med ett PP då du limpar först in i sen position vilket bör göra dig extremt sårbar, du blir bortbluffad lättare och du får mindre värde ur dina set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har också den erfarenheten att limpa små par är värdelöst.

Du döljer inte små pockets genom att limpa. De är där problemet ligger (iaf när du möter bra spelare). De är villiga att kasta topparet när du stöter in en reraise eller en ordentlig raise. Nej raise preflop och sedan spela den väldigt försiktigt, förutsatt att du inte har satt och bordet i övrigt ser hyfsat cleant ut.

Nåväl, det bästa är att blanda spelet. Att till största delen raisa är dock en fet rekommendation.

 

8-) 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker man ska ta det lite lunt med t.ex 77. man kan dubbla blindsen om dom är låga men inte öka så mycket mer. När floppen kommer upp ska man försöka läsa sina motståndare och försöka se om dom har något. Ett par i 7 or kanske inte är så bra, det beror på vad som kommer upp på bordet. ligger det 2-4 kort på bordet som är högre än dit är sdet stor chans att någon har ett högre par än dig. men får du där emot upp en triss tidigt, så ska du sätta press på dina motståndare, satsa ganska hårt men inte för mycket.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker man ska ta det lite lunt med t.ex 77. man kan dubbla blindsen om dom är låga men inte öka så mycket mer. När floppen kommer upp ska man försöka läsa sina motståndare och försöka se om dom har något. Ett par i 7 or kanske inte är så bra, det beror på vad som kommer upp på bordet. ligger det 2-4 kort på bordet som är högre än dit är sdet stor chans att någon har ett högre par än dig. men får du där emot upp en triss tidigt, så ska du sätta press på dina motståndare, satsa ganska hårt men inte för mycket.:-D

 

Orkade läsa till andra meningen sen blev du dumförklarad. DU har ingen aning om vad du pratar om. Hurvida du tycker eller inte tycker det är en bra spelstil är oväsentligt om man vill bli vinnande i poker. Det du rekommenderar suger. Punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa, syna alla raisar och sen checkfolda om du inte settar. Settar du, dubbla hans floppbet och ställ turn.

 

Alltså det där fungerar ju inte så bra. Det fungerar enbart om vi limpar med höga pockets också. Så om vi mixar in JJ-AA så vet inte motståndarna om vi har set, ingen träff med våra låga pockets, en ren bluff (bluffa enbart om vi tror att vi träffar set på turn och har implicita odds, en så kallad semibluff med ett lågt pocket) eller AA. Mixar vi även in lite SC's som 78clubs så kan vi även få stege fast motståndaren tror vi har missat att träffa vårt set och bluffar. På detta sättet får vi en optimal och väldigt svårläst spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det där fungerar ju inte så bra. Det fungerar enbart om vi limpar med höga pockets också. Så om vi mixar in JJ-AA så vet inte motståndarna om vi har set, ingen träff med våra låga pockets, en ren bluff (bluffa enbart om vi tror att vi träffar set på turn och har implicita odds, en så kallad semibluff med ett lågt pocket) eller AA. Mixar vi även in lite SC's som 78clubs så kan vi även få stege fast motståndaren tror vi har missat att träffa vårt set och bluffar. På detta sättet får vi en optimal och väldigt svårläst spelstil.

 

Att limpa i tidig position kan jag förstå för att kunna trappa och bredda rangen, men att inte utnyttja fold eq i sen preflop-position (Butt, SB och BB) måste väl ändå vara att ge bort pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att limpa i tidig position kan jag förstå för att kunna trappa och bredda rangen, men att inte utnyttja fold eq i sen preflop-position (Butt, SB och BB) måste väl ändå vara att ge bort pengar?

 

Du är inge rolig att driva med. Du är en av de trevligare forumiterna med alltid vettiga poster. Roligare å driva med mindre vettiga människor. Mitt inlägg var en enda stor level, spann vidare på Jerichos. Givetvis kan man inte semibluffa små pockets på flopp för att hoppas träffa set på turn.

 

Sen är det inte att föredra att börja limpa i tidig pos i CG. För det finns för många händer som blir totalt förstörda om folk bara synar. Dessutom får du ingen FE på dina motståndare. Att inte vilja sno blinds i CG är inget att sträva efter.

 

No offence, kanske inte var tillräckligt genomskinligt att jag levlade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inge rolig att driva med. Du är en av de trevligare forumiterna med alltid vettiga poster. Roligare å driva med mindre vettiga människor.

 

Sorry. :-D

 

Nu gäller väl SH här samt låga pockets, men

känner mig inte säker på värdet av limp i tidig position fullring.

Man vill ju snitta betydligt mer än potten (bara 1.5 BB) med t ex AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...