Gå till innehåll

Skillnad på teori och praktik?


pdc9

Recommended Posts

Hej, är ny här och ville dela med mig av mina första intryck som pokerspelare. Boomen i sverige har också fått mig att vilja prova på men innan jag började (i lördags morse alltså, inte särskilt mycket kött på benen med andra ord)läste jag en hel del om poker, olika teorier och tips med mera, samt här på forumet så klart.

 

Började spela med riktiga pengar i lördags morse... och jäklar vilken skillnad det är på teori och praktik. Det verkade så lätt när jag läste om att det bara var sitta och vänta in de bra händerna ... men det kan ju ta 15 min innan man får en duglig starthand... och samtidigt ser jag de andra på borden som bettar för fullt oavsett starthänder... då blir man väldigt sugen själv på att chansa lite...

 

Har dock lyckats hålla mig i skinnet och spelat ganska disciplinerat... det har resulterat att jag i helgen gått sakta men säkert plus. Nu pratar jag riktigt små summor för er som håller till på detta forum, men någonstans måste man ju börja !

 

Hade varit betydligt mer plus om jag inte gått bort mig på en hand där jag var hur säker som helst på att vinna när jag hade straight, ace high... den andra killen hade dock full house... där försvann nämligen väldigt mycket pengar, sett ur mitt perspektiv...

 

Jag har dessutom svårt att hålla igen när jag kanske vunnit ett par raka händer... då blir det att jag synar det mesta i ren eufori :)

 

Nu undrar jag vilken tid på dygnet som är bäst att spela ? ... läser ju väldigt mycket här på forumet om att det är på natten man ska spela... men hur stor skillnad är det om man spelare ett par timmar om dagen på dagtid ?

 

Kom gärna med lite tips i övrigt till en nybörjare som spelare FL 6-mannabord !

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! :)

 

Kom gärna med lite tips i övrigt till en nybörjare som spelare FL 6-mannabord !

 

Mitt tips blir att inte spela 6-manna FLT. Det är rätt så svårt.

 

10-manna NLT är bättre för nybörjare enligt min mening. Det var iaf så jag började vinna. Sedan, när man är en stabil spelare på detta, kan det vara värt ett försök på 10-manna FLT till att börja med.

 

Men detta är bara min erfarenhet. Finns säkert andra som tycker annat ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med vad gäller 6 vs 10-mannabord. Med många vid bordet kan man vänta in de bra korten och kanske då köra mer än ett bord åt gången om det blir för långsamt. På 6-manna bord betyder blindsen mer så man är tvungen att agera oavsett kort emellanåt, läs bluffa ;)

Därför blir det också viktigare att lära känna folks spelstil medans man vid lowlimit 10-mannabord i stort sett kan köra på korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta är bara min erfarenhet. Finns säkert andra som tycker annat

 

Håller med om att 6-manna FLT nog inte är ett bra nybörjarspel. Själv började jag (och håller fortfarande på) med 10-manna FLT och trivs bra. Ffa finns det lite mer litteratur om FL än om NL, vilket passar en teorinörd som mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den teori du läser i olika pokerböcker är oftast anpassad efter bord med betydligt högre insatser än vad du som nybörjare spelar på. På microlimit borden är spelet betydligt lösare och många trix och finesser du lärt dig om i böckerna kommer inte att fungera.

 

Att vänta på bra starthänder lär du nog få vänja dig vid, dock :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för alla svar ... ska försöka mig på 10-manna borden då ! men mer än ett bord i taget känns lite väl vågat ...

 

angående tiderna då ? ... vilka tider är bäst att spela för att hitta de generellt sett sämre spelarna ? (mig själv inkluderad naturligtvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! :)

 

Kom gärna med lite tips i övrigt till en nybörjare som spelare FL 6-mannabord !

 

Mitt tips blir att inte spela 6-manna FLT. Det är rätt så svårt.

 

10-manna NLT är bättre för nybörjare enligt min mening. Det var iaf så jag började vinna. Sedan, när man är en stabil spelare på detta, kan det vara värt ett försök på 10-manna FLT till att börja med.

 

En undran från en annan nybörjare: du tycker att no limit är bättre än fixed om man är ny? Många sajter ger det motsatta rådet - utveckla gärna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar...

 

Praktik är när allt fungerar men man vet inte varför...

 

Jag kombinerar detta i min spelstil; inget fungerar och jag fattar inte varför...

 

/TF - kan inte förstå att ingen har hunnit skriva detta än ;)

 

Komik på hög nivå. Fick mig ett gott skratt. ;D Stämmer kanske in på min spelstil med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! :)

 

Kom gärna med lite tips i övrigt till en nybörjare som spelare FL 6-mannabord !

 

Mitt tips blir att inte spela 6-manna FLT. Det är rätt så svårt.

 

10-manna NLT är bättre för nybörjare enligt min mening. Det var iaf så jag började vinna. Sedan, när man är en stabil spelare på detta, kan det vara värt ett försök på 10-manna FLT till att börja med.

 

En undran från en annan nybörjare: du tycker att no limit är bättre än fixed om man är ny? Många sajter ger det motsatta rådet - utveckla gärna. :)

På lägre nivåer tycker jag att det finns många fler nyanser i hur man spelar en hand framgångsrikt i FL än i NL. I det förstnämnda fallet handlar det i mångt och mycket om att spela matematiskt korrekt och rätt hålkort i rätt position beroende på hur många som har gått med. Pga att man inte kan höja mer än ett bet i taget så är det dessutom svårare att driva ut draghänder. I NL kan man, om man följer principen pottbet, per automatik eliminera tomtar och trolls möjligheter att dra ut på ett i längden gynnsamt sätt. Detta utan att man behöver fundera så mycket på oddsen själv.

 

Det är väl några av de faktorer som gör att (jag tycker) NL är lättare att vinna i som nybörjare. Finns säkert flera motargument till detta. Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran från en annan nybörjare: du tycker att no limit är bättre än fixed om man är ny? Många sajter ger det motsatta rådet - utveckla gärna. :)

På lägre nivåer tycker jag att det finns många fler nyanser i hur man spelar en hand framgångsrikt i FL än i NL. I det förstnämnda fallet handlar det i mångt och mycket om att spela matematiskt korrekt och rätt hålkort i rätt position beroende på hur många som har gått med. Pga att man inte kan höja mer än ett bet i taget så är det dessutom svårare att driva ut draghänder. I NL kan man, om man följer principen pottbet, per automatik eliminera tomtar och trolls möjligheter att dra ut på ett i längden gynnsamt sätt. Detta utan att man behöver fundera så mycket på oddsen själv.

 

Det är väl några av de faktorer som gör att (jag tycker) NL är lättare att vinna i som nybörjare. Finns säkert flera motargument till detta. Någon?

 

Har lite tid över på jobbet, så jag roar mig med lite inlägg här och var... ;)

 

Min åsikt är nog att det har fler fördelar att börja med FL.

 

Dels är de flesta böcker som skrivits riktade till FL-spelet och kan därför göra det lättare att snabbt sätta sig in i grunderna. Jag tror också att man snabbare kan få förståelse för pot-odds m.m. när insatserna är lite mer överskådliga och men inte har så många faktorer att ta hänsyn till.

 

Dels kan FL göra att eventuella förluster kan hållas nere. Alla misstag man gör i början behöver inte bli så kostsamma.

I NL är du tvungen att sätta stora delar av din stack på spel om du vill vinna potter, det är en förutsättning för vinnande spel. Att då förlora dessa kan bli onödigt kostsamt.

I FL kan man ju faktiskt check-syna sig till showdown utan att förlora stacken och även om det är ett dåligt spel kan det vara nyttiga och billigare läropengar.

 

Ytterligare en orsak att börja med FL (hänger ihop med det ovan nämnda), är att nybörjare har svårt att vara tillräckligt aggresiva vid rätt tillfälle i NL. De blir helt enkelt för passiva och bjuder in till utdragningar m.m. eftersom de i sin försiktighet inte förstår att de ger motståndaren odds att syna.

 

Om man sedan väljer att fortsätta i FL eller gå över till NL när man kommit en bit på vägen, är naturligtvis väldigt individuellt. Detsamma gäller frågan om vilket som är lättast eller svårast att lära sig, det beror helt enkelt på dig själv vad som passar bäst.

 

/Larry 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan viktig lärdom man får i FL är att man lär sig hantera att bli utdragen. Tiltade och spelade råuselt i början när man fick 3-4 bad beats i följd. Det hade kostat åtskilligt mer om man spelat NL då.

Men, hur iriterande det än att förlora med KK mot J7o så har undertecknad under sitt FL-spel varit med om det så många gånger att den f.d. tiltsituationen nu bara producerar ett snett leende 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också nybörjare, brukar spela på 1-2 NL Bord samt ofta 1 FL bord. Tycker det är mycket lättare att spela diciplinerat om man inte bara sitter på ett bord, då blir det ofta lätt så att man spelar händer man inte bör spela bara för att man har blivit uttråkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om disciplinen. det vanligaste misstaget nybörjare gör är att spela på för många händer. Det näst vanligaste, är att inte sattsa stort nog när man har bra händer. ;)

 

Så det är därför jag måste stödja NL över FL. Det är sant att dina misstag kostar dig mer när du gör dem, men sitter du på 10 pers 0,10-0,20 NL bord lär du kunna vänta ut korten tills det är dags att göra ditt drag.

 

När det gäller Teori vs Praktik så tror jag inte att det räcker att läsa pokerböcker om man inte verkligen tar till sig informationen. Jag har läst om, mina böcker, flera gånger och fått många nya Aha upplevelser efterhand som tippsen sjunkit in. Jag rekomenderar att läsa om böckerna nu när du testat praktiken å tror att du kommer att lära dig mer andra gången än du gjorde första. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...